recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor højt bør det hænge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor højt bør det hænge?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 10:43

Oprindeligt skrevet af morteng morteng skrev:

Jeg er helt enig i folks betragtninger om at tv'et skal hænge så lavt som muligt (øjenhøjde er 1/3 under skærmens højde) DOG vil jeg sige at jeg derfor ikke har plads til reol og center højttaler hvorfor jeg måtte finde på noget andet til min center :|

Centerhøjtaleren kan vel være over TV'et

Til top
Henrik Nygaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 424
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 11:40
Mange gode bud og teorier. Jeg er dog glad for at ikke en eneste mener, at de skal hænge lige så højt som i div. forretninger, hvor der ellers er lavet fine møbelarrangementer man sidde og betragte skærmen i. Jeg var lige ved at tro, at det var mig den var gal med! 

Det er lidt svært at prøve sig frem med en skærm i den størrelse, men jeg tror jeg vil starte med at skære en 2D 1:1 model ud i pap, og så efterprøve de forskellige forslag og teorier. Så er det jo lidt nemmere at prøve sig frem, og se om der er en position der virker mere "rigtig" end andre
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 12:20
Det skal ikke hænge for lavt, det er helt sikkert ikke en god idé at sidde og kigge nedad. Det må selvfølgelig heller ikke hænge for højt, men man skal huske at man læner sig tilbage i sofaen når man ser TV.
Til top
morteng Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Oprindeligt skrevet af morteng morteng skrev:

Jeg er helt enig i folks betragtninger om at tv'et skal hænge så lavt som muligt (øjenhøjde er 1/3 under skærmens højde) DOG vil jeg sige at jeg derfor ikke har plads til reol og center højttaler hvorfor jeg måtte finde på noget andet til min center :|

Centerhøjtaleren kan vel være over TV'et



Sagtens, det ser bare åndsvagt ud i mine øjne :D
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 13:58

Oprindeligt skrevet af morteng morteng skrev:



Sagtens, det ser bare åndsvagt ud i mine øjne :D

Det er vel en tilvendingssag.

Til top
Fusser Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 14:15

Oprindeligt skrevet af lillejorn lillejorn skrev:

Mit 42" PX80 starter netop 50 cm fra gulvet, hvilket jeg synes er en optimal højde. Har aldrig forstået dem, som hænger deres fladskærm højt oppe på væggen, så man skal lægge hovedet tilbage for at kunne følge med.

Det afhænger af ens øjne hvor højt det  skal op. Jeg og min kone er begge nået den alder, hvor vi har glidende overgang i brillerne. Vi synes er rart at skærmen er komme højere op på væggen, vel ca 80 - 90 cm.

Tidligere havde vi et stående på bord, hvorved skærmen nærmest var i læsefeltet.

Fusser

jk

SONY KDL46W4500
DENON AVR-1908
BOSE Acoustimass 10
JVC DR-MH30S
YOUSEE Samsung HDD Boks
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 14:25
Alle jer med projektor og lærred hænger det typisk fra 2,0-2,2 m og ned, det vil typisk sige 1 m fra gulv til underkant. Hvorfor er det så ikke et problem ??
SVP03
Til top
smitty Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 16:06

Min 50" pio hænger præcis 66 cm fra gulv til underkant af tv´et.

Faktisk har jeg endda flyttet det ned. Tidligere hang det længere oppe ca. 12-15 cm, men det kunne jeg slet ikke holde ud.

 

Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2008 kl. 22:49

Helt bevist hænger min 42" lige ud for øjenhøjde. Dvs. midt af skærm er øjenhøjde.

Reglen om at når øjnene bliver trætte så daler de x antal cm over en afstand, tror jeg ikke på, og har heller ikke placeret de TV jeg har haft gennem årene på den måde. Og det må da være en pine at hvis man er lænet tilbage på ryggen i sofaen, at TV hænger så lavt som nogen vil have

Anden faktor er at med mindre man har et decideret hjemmebiograf rum i kælderen eller lig, så er det oftest stuen (som hjemme hos os) der er møbleret som bio, og der står sofabordet ofte mellem TV og seer position. Og kommer skærmen nu for langt ned, skal der ikke andet end et frugtfad til at gå i synsfelt.



Redigeret af BorgHammer - 20-November-2008 kl. 22:52
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu