recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS eller Windows Home Server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNAS eller Windows Home Server

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Emne: NAS eller Windows Home Server
    Sendt: 09-December-2008 kl. 00:43

 

 

Denne tråd startede med en tvivl og hvilken NAS jeg skulle købe. Jeg er i løbet af debatten blevet overbevist om, at en Windows Home Server måske mere er tingen. Derfor er titlen på tråden ændret.

------------------------------------------------------------ --------------------------------

Jeg er ikke særlig hjemme i NAS'er, så jeg håber nogle af jer kan hjælpe med et par gode råd.

De to absolutte topprioriteter er kapacitet og brugervenlighed.

Af hensyn til fremtidens pladskrav skal der være god plads til alle de film m.m. jeg får skrabet sammen i fremtiden.

Desuden gider jeg ikke bøvle med opsætning og andet ballade. Den skal altså mere eller mindre være plug and play, stabil og rimelig strømbesparende.

Den skal også bruges til Backup af dokumenter m.m.
Mit andet hardware består pt af en PS3 og et par PC'ere. Men muligvis kommer der et pioneer 5090H til i fremtiden.
Alt music ligger i iTunes (150 GB), og der skal det nok stadig køre. Jeg har installeret TVersity, men det er ikke et must, at det skal køre fremover. Jeg har ikke helt besluttet hvordan musikken skal streames endnu. Det kan være noget AppleTV en Squeezebox eller Sonos - det skal bare kunne styres fra en iPhone med et brugervenligt interface.

Jeg har kigget lidt og er kommet frem til en ReadyNas NV+ med 2 stk. 1 TB diske. Så kan man vel altid smide en eller to mere i, hvis pladsen bliver trang (Skal det være præcis den samme disk man udvider med, eller bare samme størrelse?).

Hvordan lyder det? Er der andre bedre og billigere løsninger til mit behov eller skal jeg være opmærksom på noget? Alle inputs er velkomne.



Redigeret af Poplic - 15-December-2008 kl. 15:31
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2008 kl. 10:24

Den virker mig som et ok bud på noget der kan opfylde dine krav. Virker dog lidt dyr... fx kan Synology CubeStation CS-407e fås for 2266 på edbpriser.

Synology og Qnap synes jeg er dem der oftes bliver anbefalet. Enhver af disse burde kunne opfylde dine krav.

Som alternativ kunne du overveje en windows home server. Jeg tror at tranquil SQA-5H Home Server ville være et rigtig godt bud.. den store model ligger på omkring 5.000 kr, men det er så inkl 2 gb ram og 1 tb disk. Den bruger kun 29w med 1 disk i, så det er en rigtig strømbesparende model. Du kan læse en lille test her:

http://www.wegotserved.co.uk/2008/11/20/hands-on-tranquil-pc -sqa-5h-home-server/

Der er masser af udviddelses muligheder.. plads til 5 diske,  6 usb porte og 1 esata port. Desuden kan man købe et ekstra kabinet og koble på, som har plads til 5 diske yderligere. Windows home server virker som en rigtig nem ting at sætte op og styre hvad jeg har kunne læse mig frem til.

Der har været nogle issues, men de skulle vist efterhånden være løst. Der er også masser af add ins at installere hvis man har lyst.

Der findes mange andre modeller... og du kan læse test af en del af dem inde på samme side som jeg linkede til. De fleste bruger dog en del mere strøm.. fx bruger HPs model imelle 75-99W alt efter antal diske.

Håber det er en hjælp.

Mutzer

Mutzer
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2008 kl. 14:32

Spændende. Men hvad er forskellen på en NAS og en Windows home server?

Jeg har skimmet artiklen igennem og umiddelbart virker det til at der er en del mere opsætning og vedligeholdelse af serveren end en ReadyNas.

Jeg har også overvejet en Qnap eller Synology, men efter at have læst denne artikel blev jeg overbevist om, at ReadyNas er et mulehår mere brugervenlig end Synology. Men er det en skrøne?

Er der forskel på, hvad de forskellige producenter understøtter af løsninger til mediastreming?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
david79 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2008
Sted: mn, USA
Status: Offline
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2008 kl. 22:34
Synology har et virkelig lækkert GUI. Det er hurtigt at sætte op og de er rigtig gode til at opgradere deres firmware.

Derudover har de "modules" understøttelse, hvor der bl.a. er et squeezebox module, hvis du har brug for sådan noget.

Jeg kender ikke ReadyNas, så det kan godt være de er bedre, men jeg ved at Synology har noget kvalitets hardware og en fantastisk support med nye firmwares og simple opsætning - men samtidig mange muligheder for advanceret opsætning.

De kører i det store hele bare en linux, så hvis man virkelig gider rode med den, så kan den næste alt.
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2008 kl. 22:54

Tak for inputtet david79.

Det kunne godt være, at jeg skulle overveje Synology også. Er der nogen der ved hvor stor forskellen er i det fatiske strømforbrug på ReadyNas NV+ og Synology CS-407e?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 09:18

Hvis readynas kun er et mulehår mere venligt, er det så prisforskellen værd? ca 1600 kr så vidt jeg lige husker :-)

Forskelle på NAS og WHS... den åbenlyse er jo naturligvis styresystemet. NAS benytter som regel nogle små og måske egenudviklede styresystemer, typisk baseret på linux vil jeg mene. Og WHS er naturligvis windows styresystem. Hvis du bare vil benytte dig af basis funktioner, så tror jeg nu begge dele vil være rimeligt nemt at benytte, og lige "svært" hvis du vil til at installere ekstra features osv....så det er vel lidt en smags sag. Men ja WHS kræver nok lige en lille smule mere opsætning fra start af.

Hvis vi tager en NAS boks med 4 diskpladser som du kigger på her, så er en af de store forskelle måden de håndterer diskene på. Sådan en NAS der vil typisk benytte sig af raid, hvor WHS bruger noget nyt de kalder drive extender. RAID satser jeg på du kender sådan lidt, men kan da lige forklare drive extender en smule.

Alle diske du tilføjer til en whs vil indgå i en drive pool..altså en stor klynge af data. Du kan så selv vælge hvilke mapper der skal være duplikeret, og så sørger whs selv for at duplikerer disse data sådan at de fysisk ligger på hver sin disk, og derfor vil være sikre hvis en disk står af. Det er nu også blevet muligt at tilføje en disk, og markere den til at være en backup disk, til selve serveren.. dette kunne fx være en usb disk, som du sætter til en gang imellem, og kører en backup af mapper du selv har valgt... fx selve serveren, alle pc backupper, samt alle data du vil holde sikre.. dokumenter, musik og billeder fx.

Man kan sige at kører du med fx 4x1 tb diske, så vil du i NAS med raid 5 typisk, opnå en samlet kapacitet på 3 tb. MEd whs vil du have en pool på 4 tb, og hvis du fx kun har 200 gb data du vil holde sikre (vil så fylde 400 gb ialt) vil du stadig have 3,6 tb tilbage, så på den måde vil du spare lidt plads. Hvis du derimod har 2 tb du vil holde sikre, ja så er pladsen brugt, hvor du vil have 1 tb tilbage på NAS...så det er sådan lidt hvad der nu passer bedst til dit behov.. typisk vil du næppe have så meget data at skulle holde sikre :-)

Håber det hjælper, ellers spørger du bare.

Mutzer
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2008 kl. 20:37
Det kunne godt være, at jeg skulle kigge lidt nærmere på en WHS-løsning. Det virker til, at der er større fremtidsmuligheder i den løsning. Hvordan med strømforbruget. Jeg har hørt noget om, at en NAS som regel går i dvale-agtig tilstand, når den ikke bliver brugt. Er det rigtigt, og går en WHS noget tilsvarende?
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 09:20

Jeg kender ikke lige så meget til NAS, og det er nok også meget producent specifikt hvordan de håndterer det. Jeg ved at fujitsu siemens home server har noget software som kan benyttes til strømstyring fra fabrikken, men ellers kan man hente en add in på før nævnte hjemmeside, som kan benyttes til strømstyring. Man skulle kunne angive hvilke tidspunkter på hvilke ugedage den skal være tændt som jeg forstår det.

Den tranquil maskine jeg linkede til bruger kun 29w i idle, så den er ret så strømeffektiv.

Jeg deltog i et online seminar med microsoft ang home server, og ham teknikeren der forklarede havde selv en WHS (HPs model), som han havde installeret den strøm add in på, og den sørgede som jeg forstod det selv for at være tændt ca 8 timer om dagen. Mon ikke man også ville kunne få noget wake on lan til at virke fx...

Men ja der er rimelig muligheder i WHS, og der findes rigtig mange add ins... my movies er fx kommet til WHS.

Mutzer
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 09:36

Er der samme krav til at diskene skal være magen til hinanden, som der er på NAS hvis man kører RAID?

Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 12:24
Nej. Du kan benytte hvad du vil af størrelser, da det hele bare indgår i en storage pool (undtagen diske specifikt markeret som backup diske)
Mutzer
Til top
nfspower Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 283
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 23:29
Bare lige så i har lidt at savle over:
http://www.drobo.com/

Forklaringen på produktet:
http://www.drobo.com/Products/drobodemo.html

Er et mildest talt genialt produkt - Jeg har set den i virkeligheden og den virker som de viser den i klippet - så ikke noget TV shop video her :)
Jeg er ikke kommet længere end ideen til et HTPC !
Til top
consulten Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-November-2008
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 23:36
Hvad med en Western Digital My Book World Edition II, her får du både RAID controller og plads for rimelige penge!?

Redigeret af consulten - 11-December-2008 kl. 23:38
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu