recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 og deres formater på film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 og deres formater på film

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Emne: TV2 og deres formater på film
    Sendt: 22-August-2010 kl. 00:12
Det er lidt pudsigt at for 5 år siden var mit TV et 24" CRT i 4:3 format. Så med bjælkerne har der været mindre billede på det end der er på den jeg har lige nu LOL
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Billedet var såmænd udemærket. Men det ka' være fordi jeg er henvist til et 24" LOL
LOLja det er jo nok det så. 4 af dem og så er du oppe på 48" , og så mangler du stadig 2" , du må godt nok glæde dig til af få dit tv retur fra repSmile....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 23:54
Billedet var såmænd udemærket. Men det ka' være fordi jeg er henvist til et 24" LOL
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 23:35
Zoom , hmm , det bliver kvaliteten jo ikke ligefrem bedre af . Jeg kunne ikke vælge et format der passede på tvèt , men jeg kunne jo have prøvet via min united boxLOL....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 22:57
Den kunne jeg godt se i fuld skærm med teksterne inde i billedet. Satte STB'en til zoom og så virkede det Smile
 
Men Mifunes sidste sang er helt gal. Den er strukket på langs Angry
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 21:06
Jeg genopliver lige min gamle tråd , desværreOuch...Someone like you , som TV2 sender lige nu har jeg ikke set....Men det kommer jeg heller ikke til , for gud hjælpe mig om ikke den bliver sendt i 4:3 , men med sorte bjælker i top og bund , og halvdelen af teksten inde i filmen og den anden halvdel udenfor , TV2 tag jer sammenDead....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2010 kl. 12:17
Kommer forresten også i tanke om at for noget tid tilbage da de viste Ace Ventura filmene, så var 1'eren i 4:3 og 2'eren var letterboxed, lidt underlig film indkøb.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2010 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er jo heller ingen, forhåbentlig, der ønsker en tilklippet version. Nej kunne de da bare sende biograf versionen, som så betyder sorte bjælker i top og bund. Det er vi jo så vant til. Men sorte bjælker hele vejen rundt er sq noget svineri.Angry


Jeg har snakket med mine forældre, de så den også, men de havde ikke sorte streger i siderne, åbenbart har deres Samsung automatisk tilpasset billedet.
Man kan desværre ikke tilpasse et 4:3 letterbox billede til en 16:9 skærm ved brug af den alm. zoom funktion, uden at filmens undertekster - som står så langt nede i billedet (som så oftest med TV2's 4:3 filmkopier Pinch) - bliver skåret helt eller delvist væk.
 
Hvis dine forældres tv viste filmen i fuld skærmbredde, og de kunne læse alle underteksterne, er der tale om en smart-zoom funktion, som strækker billedet ud i det horisontale plan (mest i siderne), og det er selvsagt en dårlig idé, da det giver et geometrisk forkert billede med flade mennesker m.v. til følge. En 2.4:1 film som Crocodile Dundee kommer i så fald til at fremstå som en 2.8:1 film eller det der er bredere... Dead
 
Jeg har før skrevet til TV2 og bedt dem stoppe med at sende filmene sådan. Hvis de absolut vil sende filmkopier i 4:3 letterbox, må de i det mindste placere underteksterne så højt i billedet, at de ikke forsvinder ved geometrisk korrekt zoom. Men nej, det kan TV2 ikke finde ud af... Mit gæt er, at TV2 elsker at spare penge ved at købe de billigere 4:3 letterbox filmkopier fremfor dem i 16:9, samt genudsende deres gamle 4:3 letterbox kopier af film, som de har vist før, tilbage i 4:3 dagene (eksempelvis Crocodile Dundee). At underteksterne så er placeret/bliver placeret for langt nede er de komplet ligeglade med...
 
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2010 kl. 03:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der er jo heller ingen, forhåbentlig, der ønsker en tilklippet version. Nej kunne de da bare sende biograf versionen, som så betyder sorte bjælker i top og bund. Det er vi jo så vant til. Men sorte bjælker hele vejen rundt er sq noget svineri.Angry


Jeg har snakket med mine forældre, de så den også, men de havde ikke sorte streger i siderne, åbenbart har deres Samsung automatisk tilpasset billedet.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Filmen er lavet til at vises på et biograflærred, sandsynligvis i endnu bredere format end 16:9. Så nej, det er ikke derfor.

Overførslen til til TV-udgave er sikkert lavet i 4:3-tiden. Det er bare ikke acceptabelt at vise den slags gamle overførsler i dag. Jeg kan umuligt forestille mig, at filmen ikke har været overført til 16:9 senere i forbindelse med en DVD-udgivelse. Ellers er det på tide at gøre det nu.


På DVD er den i 16:9, dog et letterboxed 16:9 billede som så mange andre gamle film er, skyldes at formatet der ikke egner sig til andet, da en ren 16:9 tilklipning uden de sorte striber for oven og neden vil kræve fjernelse af noget af billedet i siderne, hvilket også er totalt uacceptabelt.

Så de sorte striber for oven og neden på widescreen film der er lavet før 16:9 blev en realitet til hjemmet, må man leve med når man ser dem på henholdvis DVD eller BD.
Det ser man jo også ved en film som Stargate 15th Anniversary Edition på BD at den har de sorte striber for oven og neden fordi andet ikke er mugligt.

Jeg har aldrig bedt om en version uden sorte kanter.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Filmen er lavet til at vises på et biograflærred, sandsynligvis i endnu bredere format end 16:9. Så nej, det er ikke derfor.

Overførslen til til TV-udgave er sikkert lavet i 4:3-tiden. Det er bare ikke acceptabelt at vise den slags gamle overførsler i dag. Jeg kan umuligt forestille mig, at filmen ikke har været overført til 16:9 senere i forbindelse med en DVD-udgivelse. Ellers er det på tide at gøre det nu.


På DVD er den i 16:9, dog et letterboxed 16:9 billede som så mange andre gamle film er, skyldes at formatet der ikke egner sig til andet, da en ren 16:9 tilklipning uden de sorte striber for oven og neden vil kræve fjernelse af noget af billedet i siderne, hvilket også er totalt uacceptabelt.

Så de sorte striber for oven og neden på widescreen film der er lavet før 16:9 blev en realitet til hjemmet, må man leve med når man ser dem på henholdvis DVD eller BD.
Det ser man jo også ved en film som Stargate 15th Anniversary Edition på BD at den har de sorte striber for oven og neden fordi andet ikke er mugligt.
Der er jo heller ingen, forhåbentlig, der ønsker en tilklippet version. Nej kunne de da bare sende biograf versionen, som så betyder sorte bjælker i top og bund. Det er vi jo så vant til. Men sorte bjælker hele vejen rundt er sq noget svineri.Angry
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Filmen er lavet til at vises på et biograflærred, sandsynligvis i endnu bredere format end 16:9. Så nej, det er ikke derfor.

Overførslen til til TV-udgave er sikkert lavet i 4:3-tiden. Det er bare ikke acceptabelt at vise den slags gamle overførsler i dag. Jeg kan umuligt forestille mig, at filmen ikke har været overført til 16:9 senere i forbindelse med en DVD-udgivelse. Ellers er det på tide at gøre det nu.


På DVD er den i 16:9, dog et letterboxed 16:9 billede som så mange andre gamle film er, skyldes at formatet der ikke egner sig til andet, da en ren 16:9 tilklipning uden de sorte striber for oven og neden vil kræve fjernelse af noget af billedet i siderne, hvilket også er totalt uacceptabelt.

Så de sorte striber for oven og neden på widescreen film der er lavet før 16:9 blev en realitet til hjemmet, må man leve med når man ser dem på henholdvis DVD eller BD.
Det ser man jo også ved en film som Stargate 15th Anniversary Edition på BD at den har de sorte striber for oven og neden fordi andet ikke er mugligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu