recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lys bagved fladskærmen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlys bagved fladskærmen

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Emne: lys bagved fladskærmen
    Sendt: 04-Februar-2009 kl. 10:47

Hej viol8r,

Hvorledes har du placeret rørene (foroven, forneden og i siderne) eller (2 stk. for oven og én i hver side)?

Jeg har set flere DIY eksempler her i forumet, hvor der ikke bliver kastet lys ud i hjørnerne. Har du løst dette problem?

Har du en universiel fjernbetjening og kan denne lære af lysfjernbetjæningen?

Syntes at hjemmesiden er lidt mangelfuld. Kunne du evt. fortælle hvorlange rørene er?  Samt om de kan afgive en god/varm hvid, da jeg ikke er interesseret i de andre farver.

Mvh.

Mouse



Redigeret af Mouse - 04-Februar-2009 kl. 12:13
Til top
viol8r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 277
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 15:10
Det er købt i tyskland:

123trading.de

Hvis man byder på det gennem deres ebay-auktioner, så kan man få det lidt billigere.

Samme forhandler har uendeligt meget LED-tilbehør, hvis man vil være ekstra kreativ
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 15:06

Det s.. godt ud viol8r.

Hvor har du købt det og hvad hedder det?

Til top
viol8r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 277
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2009 kl. 00:12
Jeg havde tidligere et Philips TV med ambilight (som dog ikke holdt lang tid pga. fejl
i panelet - og generelt dårlig skærm, men det er en anden sag). En smule lys bag
skærmen giver et mere behageligt billede og er ikke så hårdt for øjnene. Så derfor
valgte jeg at lave lidt ambilight selv til den nye skærm.
I soveværelset (40") har jeg derudover et ikea multi-farve sæt, men farverne er ikke
særlig gode i det (den hvide er for blå/kold) og man kan ikke selv mixe farver mv.

Så til stuen (52" skærm) har jeg købt dette sæt med 4 ekstra rør - samlet pris ca. 5-
600 kr:

Det er muligt at programmere nemt via remote og ramme en helt specifik farve, flows
mv.

Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 23:11

jeg er nu også ret interesseret i nogle billeder fra de forskellige folk .. :)

Og skulle det være godt for øjnene at der er lidt lys bag ved tv'et eller..?

 

Til top
biggo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2006
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 163
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2009 kl. 20:04
Pallec: Kunne du evt. poste nogle billeder?
Er ret interesseret i samme løsning, men synes ærligt
talt det er svært at træffe en beslutning, men de mange
andre alternativer der er.

Er du stadig godt tilfreds med dit valg?
Hvorfor valgte du ikke IKEA løsningen?
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 15:08
Jeg bruger nogle meter af det her, viklet rundt om vægbeslaget:

http://www.matronics.dk/produkter/Husfritid/Ledreblys.aspx

Det giver en rigtig god effekt, og så koster det kun 49,-/meter.

Jeg bruger den i 'Varm Hvid'.
Til top
Slettegaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Marts-2006
Sted: Nordfyn
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 14:34

Jeg har fundet en shop i Sverige hvor dioder er billige. Køber man en rulle med 6 meter koster den Skr. 1056,25 inkl. forsendelse til DK. Det giver en mtr-pris på ca. 127,- danske kr.

Med 6 meter burde der være rigeligt til to 42" skærme. Man kunne jo slå sig sammen om at købe.

Link: http://eiab.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&am p;prodid=95

Mvh Lars.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:41

D65 svarer ganske korrekt til ca. 6500K, hvilket er relativt varmt, som Otto skriver.

Hvis Matronic's LED'er er opgivet til 3300K betyder de, at de afgiver et varmere lys (= mere rødligt).

Farvetemperaturen er defineret som " black body radiation", som igen er givet ved, at man har opvarmet et bestemt kulstof til f.eks. 3300K, hvor det er gul- eller rødglødende. Hvis man varmer det mere op - f.eks. til 6500K får det en mere hvidlig (men stadig noget rødlig) farve i gløden. Fortsætter man op til f.eks. over 10000K begynder gløden at blive blålig, hvilket paradoksalt nok er en kølig farve, mens rødglødende er en varm farve.

Måske kan det hjælpe at have et billede af glødende lava og et isbjerg i hovedet for at definere varm hhv. kold farvetemperatur - bare som huskeregel...?

 

 

Til top
Henrikg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 20:15

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

D65 lys (dvs. en relativt varm hvid - desværre er de fleste af de billige løsninger med en meget kølig hvid).

Det kan godt være at jeg er helt galt på den, men svarer D65 ikke nogenlunde til 6500K? Hvordan kan det så være, at f.eks. Matronics's dioder har en temperatur på 3300K og IKEAs dioder er blevet målt til ca 6000K af bantam selvom de er mere hvide - burde det ikke være omvendt? 



Redigeret af Henrikg - 22-Januar-2009 kl. 20:15
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 23:13

Jeg har lige udmålt mine hvide Ikea-strips med mit EyeOne Pro spectroradiometer. Resultatet er, at farvetemperaturen ligger omkring 6000K målt med sensoren pegende på lyskilden.

Min væg bag TV'et er en ret lys pastelgrøn, hvilket betyder at farvetemperaturen af det reflekterede lys hæves til mellem 6200K og 6500K, da dele af det langbølgede (læs: røde) lys absorberes.

Væggens farve og dæmpning af lyset er afgørende for resultatet - ligesom afstanden til det hjemmelavede "ambient light": Når man kommer et stykke væk fra lyskilden bag TV'et, begynder rummets andre lyskilder (hvis der er nogen) at dominere i reflektion på væggen bag TV'et. Typisk er en stues lyskilder meget varmere ("mere røde") end Ikea's hvide LED-strips. Jeg har ca. 17[cm] fra LED-strip til væg (TV'et ikke ophængt på beslag).

I min opstilling opnår jeg, at det reflekterede og synlige lys på væggen ligger omkring (måske lidt under) 6000K i praksis pga. mix med andre lyskilder i rummet og med en lysstyrke, der stemmer ovens med det, som der anbefales på DVE - dvs. 10% af maks. hvid = IRE35 for en gennemsnitlig gamma omkring 2.2.

 

 



Redigeret af bantam - 24-Januar-2009 kl. 15:37
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 13:43

Oprindeligt skrevet af LuffeMand LuffeMand skrev:

mgmg: Ville de små LED-bånd klare opgaven bedre efter din mening ?

Det tror jeg. Jeg vil ikke påtage mig at vurdere temperaturen på Ikea dioderne, men ...

Sunflux: 2700 K

Matronix: 3300 K

Begge disse opgives til at være "varm hvid". Det må være bedre.

Kuro
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu