recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC 1O1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHTPC 1O1

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 05:04
Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Dit strømforbrug er lidt højt, ikke? Det kunne godt være dit grafikkort. (Har ikke lige checket.)  Ja, nu har du jo alligevel brugt en formue.

Jo det er da på mange måder ikke gratis at have et mediacenter, men om strømforbruget er for højt i forhold til hvad det kunne være er jeg i tvivl om – husk på at alene FloppyDTV kortet bruger små 10W og dem er der jo to af og hertil PVR-500 kortet som bruger noget tilsvarende (det vil være et kedeligt mediacenter uden).

Hvis man har en helt almindelig DVD/HDR optager, så bruger den ca. 40W, hvilket jo er en del mindre, men den kan jo også kun en brøkdel af hvad et mediacenter kan.



Dit strømforbrug er faktisk højt, hvis man tager i betragtning at man kan lave en HTPC, der kan afvikle Blu-Ray ved ca 70 watt samlet forbrug og som ved laveste wattforbrug er nede ved 43 watt. Og jeg snakker ikke om "en almindelig DVD/HDD optager", men om et mediacenter.

Det kan kan se hos Toms Hardware, hvor en sådan samlet maskine er målt under de ovenfor beskrevne forhold. Og det var endda med en Sempron CPU, der bestemt ikke er det bedste, hvad strøm angår.

Hvis du ser på "idealet" hos Toms Hardware og så hertil lægger de 18 watt der bruges af dine kort, så rammer vi  ca 60 watt som det ideelle. Så er der stadig 40 watt for at nå de 100 du bruger. Det ser ud til at være dit grafikkort der netop bruger 40 watt.

Selvfølgelig er en løsning med et selvstændigt grafikkort som du har valgt, en mulighed i en HTPC og kan også let være en bedre løsning hvis alt lægges sammen, det siger jeg ikke, og især hvis man skruer tiden lidt tilbage, mere end eet år fx, hvor der  ikke var gode intregerede løsninger på bundkort. Men i dag opnår man ikke det laveste strømforbrug  den vej.

Du siger at det jo koster at have et mediecenter og det er jo korrekt, men på den anden side er du jo tydelig fokuseret på at bringe strømforbruget ned, det ses af dit valg af harddiske. Du syntes jo at 2 watt er ok i besparelse og det er det jo.

Så igen, måske skulle du skele til dit grafikkort og overveje noget bedre hvad angår strømforbrug? Der kunne vindes en del. Kunne også forbedre det du ser. Jeg pegede på et HD 4550 kort, der max bruger 25 watt (Max). Det gør det ikke hele tiden, siden det drosler ned af sig selv ved almindelig brug. Der er altså noget at hente der, ikke?

For du er vel ikke tilhænger af alene Intel og Nvidia? Det er nogle, så de betragter alt AMD som et tilbageskridt. Hvilket det kan være i nogle tilfælde, men ikke i andre, hvor det er omvendt. Men det har du slet ikke nævnt, det er ikke det.  Jeg kender 2 mig nærtstående personer der kun køber Intel og Nvidia, selv når de betaler mere for et ringere produkt. De kan aldrig sagligt begrunde hvorfor, men det naturligvis ok alligevel et sted.  Lidt uklogt nok. Syntes de selv.

Det er jo sådan med en HTPC, at det sjældent er noget man bare køber og det var så det. Man lurer stadig på eventuelle forbedringer, ikke? Det gør du sikkert også.

 




 

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Imponerende performance for et 3,5” drev, men jeg forstår stadigt ikke hvorfor man skulle vælge et sådanne – jeg mener man kan kun få dem op til 500GB og de bruger stadigt mere strøm end en tilsvarende i 2,5”.


Det handler kun om et par watt, men til gengæld er de billigere, yder langt bedre og holder længere.

Jeg ved ikke hvad prisforskellen er, men mange hundrede dask kan det ikke være.

Til gengæld vil jeg væde på at de små er mere lydsvage, og to watt, er to watt mindre varme at slippe af med, hertil spinder de formodentligt også hurtigere op.

 

Rent performancemæssigt slår 3,5” diske helt sikkert 2,5’eren, men i et mediacenter til ingen nytte!

 

Anyhow, så er det jo ikke religion, og hvis man bedre kan lide at bruge 3,5” diske, så er 3,5” diske jo de fedeste – jeg foretrækker 2,5” i mit mediacenter, men det er jo bare min mening.

 

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Imponerende performance for et 3,5” drev, men jeg forstår stadigt ikke hvorfor man skulle vælge et sådanne – jeg mener man kan kun få dem op til 500GB og de bruger stadigt mere strøm end en tilsvarende i 2,5”.


Det handler kun om et par watt, men til gengæld er de billigere, yder langt bedre og holder længere.
Mvh Hans
Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Kunne desværre ikke finde noget med 3,5" diske, tomshardare synes åbenbart ikke det er nødvendigt at teste strømforbrug på 3,5" diske.. hmm surt.


Seagate har en Pipeline HD serie med et meget lavt strømforbrug, hvor f.eks. 500 GB modellen kun bruger 5 watt i drift.

Selv efter flere timers drift i et eksternt kabinet uden forceret køling, bliver den jeg har stort set kun lunken.

Imponerende performance for et 3,5” drev, men jeg forstår stadigt ikke hvorfor man skulle vælge et sådanne – jeg mener man kan kun få dem op til 500GB og de bruger stadigt mere strøm end en tilsvarende i 2,5”.

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Dit strømforbrug er lidt højt, ikke? Det kunne godt være dit grafikkort. (Har ikke lige checket.)  Ja, nu har du jo alligevel brugt en formue.

Jo det er da på mange måder ikke gratis at have et mediacenter, men om strømforbruget er for højt i forhold til hvad det kunne være er jeg i tvivl om – husk på at alene FloppyDTV kortet bruger små 10W og dem er der jo to af og hertil PVR-500 kortet som bruger noget tilsvarende (det vil være et kedeligt mediacenter uden).

Hvis man har en helt almindelig DVD/HDR optager, så bruger den ca. 40W, hvilket jo er en del mindre, men den kan jo også kun en brøkdel af hvad et mediacenter kan.

 

bruger floppyDTV virkeligt 10W, det var sku ikke så lidt, jeg har også 2 i min HTPC. Hmm må snart få lånt mig et sparometer.

Man kan ikke finde noget om strømforbruget hos Digita-Everywhere, men når jeg tager kortene ud af min maskine (eller rettere hiver stikkene ud af dem), så bruger hele herligheden ca 18w mindre – men det undre mig faktisk ikke, for de bliver faktisk ret varme – særligt selve tuneren, underligt nok!  

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Kunne desværre ikke finde noget med 3,5" diske, tomshardare synes åbenbart ikke det er nødvendigt at teste strømforbrug på 3,5" diske.. hmm surt.


Seagate har en Pipeline HD serie med et meget lavt strømforbrug, hvor f.eks. 500 GB modellen kun bruger 5 watt i drift.

Selv efter flere timers drift i et eksternt kabinet uden forceret køling, bliver den jeg har stort set kun lunken.
Mvh Hans
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

 

Jeg er lidt usikker på hvad det er du er uenig i, for uanset hvad du skriver, så bruger en 2,5” diske meget mindre strøm end en 3,5”.

Hvis man har behov for 2,5 TB – hvilket er en del mere end mit behov – så vil man med 5x 2,5” 500GB diske kunne gøre det med mindre strømforbrug end en enkelt 3,5” disk. Og da man jo ikke kan få en 2,5TB 3,5” disk, så skal der jo minimum 2 til, hvilket så betyder over dobbelt strømforbrug.

Jeg tror man skal tænke lidt på indkøbs prisen for 5 stk 500GB 2,5" diske, det kan jo også spille ind..

jeg har også selv 2 stk. 2,5" diske i mit mediecenter, de siger ikke en lyd :) de er på 250 gb, og det er mere end rigeligt til mig, gemmer ikke optagelser ret længe..

 

charts over Strømforbrug på 2,5" Diske.

2,5" idle http://www.tomshardware.com/charts/2-5-hard-drive-charts/Idl e-Power-Consumption,681.html

2,5" maximum http://www.tomshardware.com/charts/2-5-hard-drive-charts/Max imum-Power-Consumption,684.html

Kunne desværre ikke finde noget med 3,5" diske, tomshardare synes åbenbart ikke det er nødvendigt at teste strømforbrug på 3,5" diske.. hmm surt.



Redigeret af Pizzabager - 20-Januar-2009 kl. 15:16
Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Dit strømforbrug er lidt højt, ikke? Det kunne godt være dit grafikkort. (Har ikke lige checket.)  Ja, nu har du jo alligevel brugt en formue.

Jo det er da på mange måder ikke gratis at have et mediacenter, men om strømforbruget er for højt i forhold til hvad det kunne være er jeg i tvivl om – husk på at alene FloppyDTV kortet bruger små 10W og dem er der jo to af og hertil PVR-500 kortet som bruger noget tilsvarende (det vil være et kedeligt mediacenter uden).

Hvis man har en helt almindelig DVD/HDR optager, så bruger den ca. 40W, hvilket jo er en del mindre, men den kan jo også kun en brøkdel af hvad et mediacenter kan.

 

bruger floppyDTV virkeligt 10W, det var sku ikke så lidt, jeg har også 2 i min HTPC. Hmm må snart få lånt mig et sparometer.

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 09:46

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:


Dit strømforbrug er lidt højt, ikke? Det kunne godt være dit grafikkort. (Har ikke lige checket.)  Ja, nu har du jo alligevel brugt en formue.

Jo det er da på mange måder ikke gratis at have et mediacenter, men om strømforbruget er for højt i forhold til hvad det kunne være er jeg i tvivl om – husk på at alene FloppyDTV kortet bruger små 10W og dem er der jo to af og hertil PVR-500 kortet som bruger noget tilsvarende (det vil være et kedeligt mediacenter uden).

Hvis man har en helt almindelig DVD/HDR optager, så bruger den ca. 40W, hvilket jo er en del mindre, men den kan jo også kun en brøkdel af hvad et mediacenter kan.

 

Til top
Everex Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Jeg har faktisk en korrektion til mit oprindelige indlæg, for jeg tror jeg skrev at en 2,5” disk bruger 2-3 gange mindre end en 3,5” og det er faktisk langt fra rigtigt.

En Seagate Momentus 250GB 5400 rpm bruger 2W ved normal drift og en tilsvarende Segate Dimond Max 3,5” (helt almindelig disk som mange af jer garanteret har) bruger 12,5W ved normal drift – altså mere end 6 gange så meget.

I den forbindelse er det min opfattelse at man har for mange penge hvis man køber 7200rpm diske til et mediecenter – totalt overflødigt (bliver i øvrigt også mere varme end 5400rpm)

Ikke helt enig. Jeg forstår sagtens din argumentation, men problemet er bare at 2,5" diskene stadig er for små (lagringsmæssigt, ikke fysisk). Jeg har lige bestilt endnu en Harddisk, så jeg samlet set kommer op på 2,5TB, og jeg kan sagtens forestille mig at jeg løber tør for plads igen. Når man er begyndt at optage i HD, så fylder der som bare ind i helvede.

Men hvis man ofte rydder op i optagelserne, og sletter med lidt "hård hånd", så kan man nok sagtens klare sig med mindre.

Jeg er lidt usikker på hvad det er du er uenig i, for uanset hvad du skriver, så bruger en 2,5” diske meget mindre strøm end en 3,5”.

Hvis man har behov for 2,5 TB – hvilket er en del mere end mit behov – så vil man med 5x 2,5” 500GB diske kunne gøre det med mindre strømforbrug end en enkelt 3,5” disk. Og da man jo ikke kan få en 2,5TB 3,5” disk, så skal der jo minimum 2 til, hvilket så betyder over dobbelt strømforbrug.

 

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Everex Everex skrev:

Jeg har faktisk en korrektion til mit oprindelige indlæg, for jeg tror jeg skrev at en 2,5” disk bruger 2-3 gange mindre end en 3,5” og det er faktisk langt fra rigtigt.

En Seagate Momentus 250GB 5400 rpm bruger 2W ved normal drift og en tilsvarende Segate Dimond Max 3,5” (helt almindelig disk som mange af jer garanteret har) bruger 12,5W ved normal drift – altså mere end 6 gange så meget.

I den forbindelse er det min opfattelse at man har for mange penge hvis man køber 7200rpm diske til et mediecenter – totalt overflødigt (bliver i øvrigt også mere varme end 5400rpm)

Ikke helt enig. Jeg forstår sagtens din argumentation, men problemet er bare at 2,5" diskene stadig er for små (lagringsmæssigt, ikke fysisk). Jeg har lige bestilt endnu en Harddisk, så jeg samlet set kommer op på 2,5TB, og jeg kan sagtens forestille mig at jeg løber tør for plads igen. Når man er begyndt at optage i HD, så fylder der som bare ind i helvede.

Men hvis man ofte rydder op i optagelserne, og sletter med lidt "hård hånd", så kan man nok sagtens klare sig med mindre.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 06:42
Forresten er der kommet bedre kort end dit nuværende Gforce 8500 (vist nok det du nu har)  hvad angår strømforbrug og ret sikkert også med hensyn til billedgengivelsen. Fx et HD 4550, der kun bruger 25 watt ved full load. Det har hardware acceleration for b.l.a. h264. Og når det ikke belastes drosler det ned for bland andet clockfrekvenz for yderligere at spare strøm. Koster nok godt 400.

Skønt det bruger, i dit tilfælde en blæser, kan jeg ikke forstille mig at et sådant kort kan høres, siden strømforbruget er så lavt. Strømforbruget er en indikator for varme afgivelsen. 

Jeg har til en PC et HD 4830 kort og det bruger samme grafik chip som HD 4550. Det er klart det bedste billede jeg kan fremvise og jeg har andre kort at sammenligne med, fx et 8800GTS. Forskellen er tydelig til det bedre i forhold til andet syntes jeg.

Dit strømforbrug er lidt højt, ikke? Det kunne godt være dit grafikkort. (Har ikke lige checket.)  Ja, nu har du jo alligevel brugt en formue.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu