recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ethernet over elnettet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEthernet over elnettet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
HonkyHonk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2005
Sted: Grindsted, DK
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Emne: Ethernet over elnettet
    Sendt: 19-Februar-2009 kl. 10:32

Hej alle

Som en nem løsning til at få internet-adgang i stuen overvejer jeg een af disse ethernet-over-elnettet løsninger, således jeg ville få følgende setup.

Router i værelse -> adapter i værelse -> adapter i stue -> PS3/YouSeebox

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål

1) Hvis man har flere el-grupper fungerer det så på tværs af grupperne?

2) Hvilken hastighed kan man forvente?

3) Er der nogle udgaver/mærker man bør undgå?

4) Andet relevante info.

Alternativt skal jeg have trukket kabel over loftet, men hvad vil det koste af få een til det? (Jeg har ledningsrør i væggen).

Jesper

LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion
Til top
melm Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2006
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 10:52
Her er en review af 5 Powerline adaptorer: ComputerWorld Review.

Artiklen fastslår at Powerline adaptorer er noget langsommere end WiFi! Jeg ville personligt vælge WiFi!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af HonkyHonk HonkyHonk skrev:

Hej alle

Som en nem løsning til at få internet-adgang i stuen overvejer jeg een af disse ethernet-over-elnettet løsninger, således jeg ville få følgende setup.

Router i værelse -> adapter i værelse -> adapter i stue -> PS3/YouSeebox

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål

1) Hvis man har flere el-grupper fungerer det så på tværs af grupperne?

Ja. Men ikke de første/gamle modeller som efterhånden ligger nogle år tilbage.

2) Hvilken hastighed kan man forvente?

Jeg er pt. ved at teste et Linksys produkt, som angiver op til 200mbits. Jeg vil ikke komme med noget resultat lige nu, da jeg har lidt for store problemer med det her produkt, til at jeg overhovedet kan angive en hastighed.

3) Er der nogle udgaver/mærker man bør undgå?

Jeg har kun prøvet det her Linksys produkt, så det ved jeg desværre ikke.

4) Andet relevante info.

Næ, det burde bare virke. Men som nævnt, så har jeg nogle problemer med det jeg tester nu, så måske når jeg er færdig med anmeldelsen, så kan det se helt anderledes (håbløst) ud.

Alternativt skal jeg have trukket kabel over loftet, men hvad vil det koste af få een til det? (Jeg har ledningsrør i væggen).

Træk et kabel selv. Medmindre du er fysisk ude af stand til det, så er det lige så nemt som at trække en forlængerledning til lyset/lampen.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 11:02

Oprindeligt skrevet af melm melm skrev:

Artiklen fastslår at Powerline adaptorer er noget langsommere end WiFi! Jeg ville personligt vælge WiFi!

Ville jeg såmænd også gerne, men YouSee boksen er gammeldags på den front - desværre.

Jesper

LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Træk et kabel selv. Medmindre du er fysisk ude af stand til det, så er det lige så nemt som at trække en forlængerledning til lyset/lampen.

Desværre kan der ikke komme RJ45 stik gennem rørene i væggen så skal have stikkene sat på efterfølgende - og det er jeg vist ingen ørn til.

Jesper

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 11:12

Oprindeligt skrevet af melm melm skrev:

Ville jeg såmænd også gerne, men YouSee boksen er gammeldags på den front - desværre.

Hvad har det med Yousee boksen at gøre? Hvis du får fat i en trådløs bridge, så kan den fint køre.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 11:14

Desværre kan der ikke komme RJ45 stik gennem rørene i væggen så skal have stikkene sat på efterfølgende - og det er jeg vist ingen ørn til.

Ahh det har du ret i. Men selv det at sætte stik på er ikke det sværreste. Det kræver selvfølgelig du har tang og stik til det. Men jeg vil tro du kommer af med en lille plovman, hvis du skal have en elektriker ud og gøre det, og så vil det i såfald være hans nemmeste job nogensinde

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2009 kl. 12:37

Ahh det har du ret i. Men selv det at sætte stik på er ikke det sværreste. Det kræver selvfølgelig du har tang og stik til det. Men jeg vil tro du kommer af med en lille plovman, hvis du skal have en elektriker ud og gøre det, og så vil det i såfald være hans nemmeste job nogensinde

I disse krisetider er man nød til at støtte de lokale håndværkere

Jeg har nu kigget lidt på alternativerne; elnet-adaptere og WiFi bridge og så vidt jeg kan se er den kablede løsning næsten lige så billig som en WiFi bridge - og jeg har udstyr nok stående på mit HIFI/TV møbel i forvejen, så tror jeg går efter at få ført et kabel ind i stuen. En kablet løsning er hurtigere/mere stabil end både WiFi og elnet-adaptere.

Tak til alle, der har bidraget til denne tråd.

Jesper

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu