recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er der strøm i antennekablet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr der strøm i antennekablet?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Giffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-November-2007
Sted: Haderslev, DK
Status: Offline
Point: 1213
Direkte link til dette indlæg Emne: Er der strøm i antennekablet?
    Sendt: 01-Marts-2009 kl. 14:54
Det ved jeg faktisk ikke.... men det har virket fint i et års tid og så da jeg tændte det sidste søndag var alle kanalerne væk og det fandt heller ikke nogen under søgning... og jeg har ikke ændret på noget.

Redigeret af Giffel - 01-Marts-2009 kl. 14:55

LG OLED C1 77"
Denon AVR-X2800H
Synology DS916+
ATV 4K 3. gen
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Giffel Giffel skrev:

Jamen vil tro Tuneren er stået af, da jeg ikke længere kan finde nogen kanaler, hverken digitalt eller analogt og tv'et kan heller ikke længere se/registrere mit ca-modul. Har så sat en gammel selector boks til og den finder fint kanalerne så det må jo være tv'et den er gal med.


Det er vel ikke sådan, at dit TV kan forsyne 5V til antennestikket, og at den forsyning har været slået til? Det er nok ikke tilfældet, da det er en DVB-C tuner, men nu spørger jeg alligevel for en sikkerheds skyld.
Til top
Giffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-November-2007
Sted: Haderslev, DK
Status: Offline
Point: 1213
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Oprindeligt skrevet af Giffel Giffel skrev:

Jeg har nu bestilt det omtalte stik, det koster jo ikke alverden, så må vi se om det hjælper.

Desværre kan det nok ikke lave mit dejlige fjernsyn  så det må jeg jo undvære lidt tid  



Hvad var der brændt af i dit fjernsyn?
Husk hvis du også har radio tilsluttet skal du have en til den også.. ellers er der bare spænding en anden vej fra.

 

Jamen vil tro Tuneren er stået af, da jeg ikke længere kan finde nogen kanaler, hverken digitalt eller analogt og tv'et kan heller ikke længere se/registrere mit ca-modul. Har så sat en gammel selector boks til og den finder fint kanalerne så det må jo være tv'et den er gal med.


LG OLED C1 77"
Denon AVR-X2800H
Synology DS916+
ATV 4K 3. gen
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

"Det rykker lidt nervøst i mig, når jeg ser, at noget skal jordes i begge ender i stedet for kun een ende. Det burde kunne fremkalde brumsløjfer." Citat fra dit eget indlæg i tråden her.

Hæ. Knock-out.


Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Mit hjem er ikke brændt ned, jeg gengiver det der er at finde på nettet om emnet.

- Hvis apparaterne ikke er jordforbundne, er det som udgangspunkt unødvendigt med en galvanisk adskillelse.
- Hvis apparaterne er jordforbundne, kan det være en fordel med en galvanisk adskillelse.
Huh?Jeg ville nok bytte de to rundt. Hvis apparaterne er jordforbundne, har de samme potentiale. Derfor vil der ikke løbe strøm mellem dem, og derfor vil man have mindre gavn af en galvanisk adskillelse.

"Det rykker lidt nervøst i mig, når jeg ser, at noget skal jordes i begge ender i stedet for kun een ende. Det burde kunne fremkalde brumsløjfer." Citat fra dit eget indlæg i tråden her.
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Mit hjem er ikke brændt ned, jeg gengiver det der er at finde på nettet om emnet.

- Hvis apparaterne ikke er jordforbundne, er det som udgangspunkt unødvendigt med en galvanisk adskillelse.
- Hvis apparaterne er jordforbundne, kan det være en fordel med en galvanisk adskillelse.

Huh?

Jeg ville nok bytte de to rundt. Hvis apparaterne er jordforbundne, har de samme potentiale. Derfor vil der ikke løbe strøm mellem dem, og derfor vil man have mindre gavn af en galvanisk adskillelse.


Hvis man har en jording, er portentialet stadig ikke det samme med mindre anlægget direkte er udtænkt i forbindelse med nybygning af anlægget sådan at antenneanlægget har samme jordportentiale som jordledningen i lejligheden..

Ofte er kabeltv nettet jo bare jordet i et eller andet hovedskab.. Det er i hvertfald sjællent jeg har set Dansk-kabeltv/yousee udligne deres forstærkere der sidder rundt omkring i bygninger.

Da jeg havde jordet mit antenneanlæg da jeg boede i lejlighed, mener jeg at kunne måle omkring 300mA i skærmen fra et 3mm kabel via et anlæg Stofa havde lavet... Så der røg hurtigt en galvaniskt adskiller på..
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Mit hjem er ikke brændt ned, jeg gengiver det der er at finde på nettet om emnet.

- Hvis apparaterne ikke er jordforbundne, er det som udgangspunkt unødvendigt med en galvanisk adskillelse.
- Hvis apparaterne er jordforbundne, kan det være en fordel med en galvanisk adskillelse.

Huh?

Jeg ville nok bytte de to rundt. Hvis apparaterne er jordforbundne, har de samme potentiale. Derfor vil der ikke løbe strøm mellem dem, og derfor vil man have mindre gavn af en galvanisk adskillelse.
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Giffel Giffel skrev:

Jeg har nu bestilt det omtalte stik, det koster jo ikke alverden, så må vi se om det hjælper.

Desværre kan det nok ikke lave mit dejlige fjernsyn  så det må jeg jo undvære lidt tid  



Hvad var der brændt af i dit fjernsyn?
Husk hvis du også har radio tilsluttet skal du have en til den også.. ellers er der bare spænding en anden vej fra.
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 00:42
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Mit hjem er ikke brændt ned, jeg gengiver det der er at finde på nettet om emnet.

Men du har sikkert overset, at problemerne kun kan opstå ved jordforbundne apparater. Jeg har ikke modsagt dig, når det drejer sig om jordforbundne apparater. For at gøre min holdning klar vedr. tilslutning til kabel-TV:

- En galvanisk adskillelse kan altid bruges.
- Hvis apparaterne ikke er jordforbundne, er det som udgangspunkt unødvendigt med en galvanisk adskillelse.
- Hvis apparaterne er jordforbundne, kan det være en fordel med en galvanisk adskillelse.


Redigeret af jeje - 01-Marts-2009 kl. 01:00
Til top
Giffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-November-2007
Sted: Haderslev, DK
Status: Offline
Point: 1213
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 23:40

Jeg har nu bestilt det omtalte stik, det koster jo ikke alverden, så må vi se om det hjælper.

Desværre kan det nok ikke lave mit dejlige fjernsyn  så det må jeg jo undvære lidt tid  


LG OLED C1 77"
Denon AVR-X2800H
Synology DS916+
ATV 4K 3. gen
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

De fleste med kabelTV har måske set, at der kan gå en gnist når man sætter et antennekabel på, og kan der det er der også fare for brand, det kan være ved fjernsynet, en recorder eller ved antenneboksen.

Der dannes også gnister ved at tænde på en kontakt, og det lever vi med. Du får det til at lyde som om, at alle med kabel-TV er i risiko for at få deres hjem brændt ned.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Desuden kan der komme striber på TV skærmen, altså forstyrelser af billedet som en biting. (hvis man nu syntes det er en biting)

Hvis TV'et eller et andet af apparaterne ikke er jordforbundet, vil en galvanisk adskillelse som udgangspunkt ikke gøre nogen forskel.

I det aktuelle tilfælde er det fint at prøve med en adskillelse, da årsagen til, at tuneren er stået af, ikke kendes.


Jeg siger ikke at gnisten tænder en brand, selv om det måske kunne ske, men at der løber en strøm. Og den kan være uhensigtsmæssig i nogle tilfælde og forårsage brand. Mit hjem er ikke brændt ned, jeg gengiver det der er at finde på nettet om emnet.

Og hvorfor mon et sådant stik er påbudt i de andre nordiske lande? Har du tænkt på det? Hvis det er en helt uskyldig ting er det vel overflødigt.  De har nok deres grunde til det. 

Jeg har set adskillige, der klager over striber på deres TV, det kunne måske relateres til det vi taler om. Det kan man nemlig også læse at det kan. Det kan jeg jo ikke gøre for.

Måske er det dig der ikke er inde i alle kroge om emnet? Ja, jeg er ikke, det er ikke derfor. Som sagt, mit hjem er ikke brændt ned. Men det kunne muligvis forstyrre en YouSee box, hvem ved. Hvis det kan forstyrre et fjernsyn kan boxen sikkert have vanskeligheder. Den er ret sart.

 

  
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

De fleste med kabelTV har måske set, at der kan gå en gnist når man sætter et antennekabel på, og kan der det er der også fare for brand, det kan være ved fjernsynet, en recorder eller ved antenneboksen.

Der dannes også gnister ved at tænde på en kontakt, og det lever vi med. Du får det til at lyde som om, at alle med kabel-TV er i risiko for at få deres hjem brændt ned.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Desuden kan der komme striber på TV skærmen, altså forstyrelser af billedet som en biting. (hvis man nu syntes det er en biting)

Hvis TV'et eller et andet af apparaterne ikke er jordforbundet, vil en galvanisk adskillelse som udgangspunkt ikke gøre nogen forskel.

I det aktuelle tilfælde er det fint at prøve med en adskillelse, da årsagen til, at tuneren er stået af, ikke kendes.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu