recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Guide: Byg selv NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGuide: Byg selv NAS

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
casper.skovgaar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Emne: Guide: Byg selv NAS
    Sendt: 18-Marts-2009 kl. 21:10
Jeg har i længere tid gået og overvejet og jeg skulle købe en færdig NAS boks eller om jeg skulle bygge en selv. Jeg endte med at vælge byg selv løsningen pga. større fleksibilitet mht. software valg, udvidelses muligheder og ikke mindst pris.

Efter lang tids søgen på nettet efter hardware og software løsninger endte jeg op med en efter min mening god løsning.

Løsningen er baseret på billig hardware (<1000 kr eksl harddisk) med lav strøm forbrug, og en ubuntu server med diverse gratis programmer.
NAS'en er "hovedløs", alt styres fra en browser eller putty.
NAS'en indeholder Samba server til film og foto visning, UPnP server til musik og torrent klient til download.

Jeg har lavet en lille simple guide/dokumentation af løsningen til inspiration for andre som går med samme tanker.

Guiden findes her:
http://docs.google.com/Doc?id=ah4skhkj9tgn_17hp2hw2ht

Lad mig høre hvad i synes, hvad er godt, hvad er skidt, hvad mangler der osv. Jeg har ikke den store erfaring med linux, så tips til optimering, instillinger m.m. modtages også.

Der er lige et par udeståender, som jeg skal have styr på inden NAS'en er perfekt:
- Strømforsyning, jeg skal have fundet en mere strømbesparende strømforsyning.
- Podcast downloader/download manager, jeg skal have fundet et program til at downloade podcast med. Plus en eller anden form for download manager, som bare kan downloade filer fra internettet med, men som feks kun kører om natten.
Til top
bhaagensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 08:32

Helt sikkert fint med sådan en lille guide. I stedet for Ubuntu kunne man også overveje at bruge fx. freenas som bliver varmt anbefalet rundt omkring på nettet.

http://www.freenas.org

B.


Redigeret af bhaagensen - 19-Marts-2009 kl. 08:34
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af casper.skovgaar casper.skovgaar skrev:


Guiden findes her:
http://docs.google.com/Doc?id=ah4skhkj9tgn_17hp2hw2ht

Lad mig høre hvad i synes, hvad er godt, hvad er skidt, hvad mangler der osv. Jeg har ikke den store erfaring med linux, så tips til optimering, instillinger m.m. modtages også.


Cool. Jeg byggede selv en NAS for et år siden med specs som minder om dine, dog VIA C7 da Atom ikke var kommet frem dengang.

Et par hurtige kommentarer til guiden

1) Hvis man ikke har et CD-ROM drev, kan man boote fra en USB stick vha programmet unetbootin, beskrevet her.

2) Hvis din router kan uddele static leases vha MAC, kan du sikre dig at DHCP serveren altid tildeler den samme IP adresse. Det er nemmere end at tweake /etc/network/interfaces

3) Din NAS bruger max 25W på DC siden, og en 300W AC PSU er næppe den mest energieffektive til dette (AC-DC tabet kan være uforholdsmæssigt stort ved 10% belastning).

4) Jeg kan se at du bruger en almindelig USB stick til root partition. Jeg har lavet en lille root partition på harddisken (brug 10-20 GB el.lign) og en stor data partition (så man nemt kan installere en anden Linux distro uden at røre data partition). Ulemperne ved at have root partition på USB er langsom skrivehastighed (en almindelig USB stick har næppe mere et par MB/sec ved ikke-sekventiel skrivning, og at USB sticken "slides" reativt hurtigt, specielt hvis du bruger ext3 og har en swap partition; begge dele er default i Ubuntu).

5) Som BitTorrent klient kunne du overveje Deluge. Deluge har en klient-server arkitektur, så Deluge daemon kan køre på din headless server, mens GUI delen kan køre på en anden maskine. Eller flere computere samtidigt. Deluge er cross-platform og findes til Windows, Mac og Linux med fuld interoperabilitet. GUI delen minder en del om uTorrent. Der er også en webUI i Deluge, ligesom der er det i uTorrent. Efter min mening slår en GUI frontend applikation imidlertid et webUI med flere længder!


Redigeret af JesperLund - 19-Marts-2009 kl. 11:37
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
casper.skovgaar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Cool. Jeg byggede selv en NAS for et år siden med specs som minder om dine, dog VIA C7 da Atom ikke var kommet frem dengang.

Et par hurtige kommentarer til guiden

1) Hvis man ikke har et CD-ROM drev, kan man boote fra en USB stick vha programmet unetbootin, beskrevet her.

2) Hvis din router kan uddele static leases vha MAC, kan du sikre dig at DHCP serveren altid tildeler den samme IP adresse. Det er nemmere end at tweake /etc/network/interfaces

3) Din NAS bruger max 25W på DC siden, og en 300W AC PSU er næppe den mest energieffektive til dette (AC-DC tabet kan være uforholdsmæssigt stort ved 10% belastning).

4) Jeg kan se at du bruger en almindelig USB stick til root partition. Jeg har lavet en lille root partition på harddisken (brug 10-20 GB el.lign) og en stor data partition (så man nemt kan installere en anden Linux distro uden at røre data partition). Ulemperne ved at have root partition på USB er langsom skrivehastighed (en almindelig USB stick har næppe mere et par MB/sec ved ikke-sekventiel skrivning, og at USB sticken "slides" reativt hurtigt, specielt hvis du bruger ext3 og har en swap partition; begge dele er default i Ubuntu).

5) Som BitTorrent klient kunne du overveje Deluge. Deluge har en klient-server arkitektur, så Deluge daemon kan køre på din headless server, mens GUI delen kan køre på en anden maskine. Eller flere computere samtidigt. Deluge er cross-platform og findes til Windows, Mac og Linux med fuld interoperabilitet. GUI delen minder en del om uTorrent. Der er også en webUI i Deluge, ligesom der er det i uTorrent. Efter min mening slår en GUI frontend applikation imidlertid et webUI med flere længder!


Tak for god feedback:

1. Helt klart en mulighed, det kan også gøres fra ubuntu cd'en. Eneste problem jeg lige kan se er at der skal laves en partition på usb sticken, som efterfølgende ikke kan bruges til noget.

2. God ide, så slipper man for en de mindre brugervenlige linux editore

3. Ja strømforsyningen er et af mine udeståender. Har du et forslag til en billig løsning, har hørt om pico, men det lyder lidt for dyrt. Selvom den måske tjener sig selv hjem på et par år.

4. Ideen var at holde OS og data helt adskilt. Jeg synes ikke at hastigheden er et problem. En fordel er også at usb sticken bruger mindre strøm. Mht. holdbarheden må vi se tiden an. Alternativt kunne man bruge en gammel ide hardisk til OS. Der er plads til to SATA diske og en PATA disk på motherboard'et.

5. Den er jeg ikke faldet over før, men den skal jeg da helt klart kigge nærmere. WebGUI ser lidt simpel ud, men klienten ser spændende ud.


Til top
casper.skovgaar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af bhaagensen bhaagensen skrev:


Helt sikkert fint med sådan en lille guide. I stedet for Ubuntu kunne man også overveje at bruge fx. freenas som bliver varmt anbefalet rundt omkring på nettet.

http://www.freenas.org

B.


Jeg har også kigget lidt på freenas, men man er lidt mere begrænset i forhold til valg af software. freenas bygger på freebsd, og der findes langt flere færdig compilet pakker til ubuntu end til freebsd. Men den færdige freenas pakke ser nu ok ud, og opsætningen er sikker nemmere, så et klart alternativ.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af casper.skovgaar casper.skovgaar skrev:


1. Helt klart en mulighed, det kan også gøres fra ubuntu cd'en. Eneste problem jeg lige kan se er at der skal laves en partition på usb sticken, som efterfølgende ikke kan bruges til noget.


Du sletter bare partitionerne på USB sticken bagefter og laver en ny FAT32 partition (eller ext2 hvis du ved at den kun skal bruges til Linux).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
perkjaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2008
Sted: Ballerup
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 15:24

Oprindeligt skrevet af casper.skovgaar casper.skovgaar skrev:

3. Ja strømforsyningen er et af mine udeståender. Har du et forslag til en billig løsning, har hørt om pico, men det lyder lidt for dyrt. Selvom den måske tjener sig selv hjem på et par år.

En 90W pico men 60W strømforsyning kan købes på ebay.co.uk for £50 (ca. 400 DKK) inkl. forsendelse.

Hvis du allerede har en 12V strømforsyning liggende kan du klare dig med Pico'en. Den koster £34 (ca 270 DKK) inkl. forsendelse.

Mine målinger med en alm. strømforsyning og med Pico'en viser at jeg sparer omkring 10 W. Det bliver til 87,6 kWh om året hvilket koster 150-175 kr. Så på et par år er det tjent hjem igen.

Jeg har et Atom 330 baseret motherboard og en 2½" disk til OS og en 3½" disk til data.

Til top
casper.skovgaar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af perkjaer perkjaer skrev:

En 90W pico men 60W str�mforsyning kan k�bes p� ebay.co.uk for �50 (ca. 400 DKK) inkl. forsendelse.

Hvis du allerede har en 12V str�mforsyning liggende kan du klare dig med Pico'en. Den koster �34 (ca 270 DKK) inkl. forsendelse.

Mine m�linger med en alm. str�mforsyning og med Pico'en viser at jeg sparer omkring 10 W. Det bliver til 87,6 kWh om �ret hvilket koster 150-175 kr. S� p� et par �r er det tjent hjem igen.

Jeg har et Atom 330 baseret motherboard og en 2�" disk til OS og en 3�" disk til data.



ok, jeg troede faktisk den var en del dyrere.. Jeg går ud fra det er den her:
http://cgi.ebay.co.uk/PicoPSU-90w-Power-Supply-60w-external- PSU_W0QQitemZ270310885781QQihZ017QQcategoryZ98805QQtcZphotoQ QcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

400 kr. er selvfølgelig stadig mange penge i forhold til at resten af hardware (uden harddisk) koster under 1000 kr.

Jeg tænker det må være muligt at finde noget billigere, størrelse har jeg ingen betydning. PicoPSU'en er meget lille og det betaler man vel ekstra for.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu