recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Lektor vs. Elac 200 serie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDali Lektor vs. Elac 200 serie

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Emne: Dali Lektor vs. Elac 200 serie
    Sendt: 17-Februar-2010 kl. 13:04
Du smutter da bare en tur til Sparshop i Nørresundby  - de har Elac, og de er meget hjælpsomme - og så hils Ole fra mig LOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Rob801 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Rob801 Rob801 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Dog vil jeg sige, at Elac indeholder jo deres egen Jet-tweeter, og den skal man passe på og holde lidt i snor, ved indstillinger på receiveren.
Jeg faldt over denne gamle tråd da jeg "Googled" Elac vs. Dali (i mit tilfæalde FS 247 og CC 241 vs Mentor 6 og Mentor Vokal). Jeg er meget varm på dem begge to men hælder lidt mod Elac pt... Dels fordi de virker, fra hvad jeg har læst, til at have nogenlunde samme egnskaber som Dali (tanker mest på diskanten), dels fordi de er lidt billigere, dels fordi CC 241 ikke er så enorm stort som Mentor Vokal (selvom vores nylig bestilte møbler er designet til at kunne rumme en Mentor Vokal, hvis det nu skulle være ) Så fangede din kommentar her ovenfor min opmærksomhed og jeg vil gerne høre om du kunne uddybe lidt. Jeg har den samme receiver som dig og hvis jeg skal være alt for påpasselig er det ikke sikkert at Elac er det rigtige valg for mig fordi jeg har en utrolig varieret musik smag med alt fra Nora Jones til Marilyn Manson (til tider)

Personligt foretrækker jeg klart Elac fremfor de nævnte Dali højtalere. Det skyldes at jeg finder højtalerne mere detaljerede, bedre og mere bastant klang. Hvad angår diskanten på Elacerne behøver du absolut ikke at frygte dette issue, for i sidste instans kan du jo "dæmpe" diskanten på din "X-curve" på din receiver. Jeg har dog ikke fundet dette nødvendigt på mit setupSmile 


Tak for svarene. Det beroliger mig lidt

Lige meget hvad skal jeg enten få nogen hjem på prøve eller køre til Aalborg for at høre dem inden den endelige beslutning, men jeg har altid lagt meget vægt på andres erfaring og prof. anmeldelser (købte både mit fjernsyn og receiver "blind" og har ikke fortrudt det et sekund… udover når jeg får min el-regning! .

Jeg vil også sige at Marilyn Manson er i den ekstreme ende og det er slet ikke det der blive spillet til daglig i stuen (har bland andet en (dejlige) kone som hader den slags, og to mindre børn som helst ikke skal høre det endnu… selvom min søn har fået Slipnot på hans mobil fra en kammerat… , ellers står det mest på mere alm. prog/rock/fusion//pop som gamle Genesis/Yes/Rush, Dream Theater, Boston/Scorpions/Ozzy/Dio, Dave Weckl, Steely Dan, Toto… Osv.

Men nu kan jeg også se at der er kommet en FS 247 "Saphire" edition med bedre elektronik (og selvfølgelig dyrere) som lokker lidt… Konen kan bare ikke lide metal grillen som er meget gennemsigtig.

Redigeret af Rob801 - 17-Februar-2010 kl. 13:05
Pioneer 5090H/ SC-LX71
Elac FS-247/CC-241/IW1230
Sony BDP-S370












Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2010 kl. 20:40
Jeg ville også kigge på XTZ eller Monitor Audio.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2010 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Lazydog Lazydog skrev:

Tak for alle de hurtige svar og i har givet mig noget at tænke over.
Undskyller for ikke at have skrevet før, men internettet i Saudi er lide så pålidelig som DSB 

I er stadig velkommen til at komme med forslag på højtalere.
Indtilvidere er efter hvad jeg har LÆST, tror jeg det bliver elac, men skal stadig på en lytte turne.


Når du læser en masse om højttalerne, så prøv lige at læse op pånogle XTZ 99.38 eller 99.26. Man får rigtigt meget for pengene, og de spiller rigtig godt.

Dan's hifi er forhandler i DK.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2010 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Rob801 Rob801 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Dog vil jeg sige, at Elac indeholder jo deres egen Jet-tweeter, og den skal man passe på og holde lidt i snor, ved indstillinger på receiveren.


Jeg faldt over denne gamle tråd da jeg "Googled" Elac vs. Dali (i mit tilfæalde FS 247 og CC 241 vs Mentor 6 og Mentor Vokal).

Jeg er meget varm på dem begge to men hælder lidt mod Elac pt... Dels fordi de virker, fra hvad jeg har læst, til at have nogenlunde samme egnskaber som Dali (tanker mest på diskanten), dels fordi de er lidt billigere, dels fordi CC 241 ikke er så enorm stort som Mentor Vokal (selvom vores nylig bestilte møbler er designet til at kunne rumme en Mentor Vokal, hvis det nu skulle være )

Så fangede din kommentar her ovenfor min opmærksomhed og jeg vil gerne høre om du kunne uddybe lidt.

Jeg har den samme receiver som dig og hvis jeg skal være alt for påpasselig er det ikke sikkert at Elac er det rigtige valg for mig fordi jeg har en utrolig varieret musik smag med alt fra Nora Jones til Marilyn Manson (til tider)
Personligt foretrækker jeg klart Elac fremfor de nævnte Dali højtalere. Det skyldes at jeg finder højtalerne mere detaljerede, bedre og mere bastant klang. Hvad angår diskanten på Elacerne behøver du absolut ikke at frygte dette issue, for i sidste instans kan du jo "dæmpe" diskanten på din "X-curve" på din receiver. Jeg har dog ikke fundet dette nødvendigt på mit setupSmile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2010 kl. 16:56
Nu har jeg selv, et par Elac 247 og har hørt et par Mentor fra Dali. Jeg er utrolig glad, for at jeg har valgt Elac-højtalerne, da de opfylder alle de krav jeg har. Dali's Mentor er helt fine, syntes bare de mangler en del detalje i lyden, i forhold til Elac's performance!
Har selv en relativ blandet musiksmag, med størst hældning til den elektroniske genre. Hvis anledningen byder sig, så bliver der også spillet El Divo, Celine Dion og Nephew og jeg er endnu ikke blevet skuffet, over højtalernes præstation i nogen genre.
Selv ved et relativt højt lydniveau, er højtalerne stadig i stand til at leverer en utrolig detaljeret lyd, uden det virker forvrængende på nogen måde.

Jeg er klar over, at det kommer til at lyde som salgstale, men udtalelsen skal bare ses i det perspektiv, at jeg er så glad for deres præstation, i forhold til krav og pris, at jeg ikke kan sige noget negativt om dem.
Inde på Elac's hjemmeside, under model: "47 kan i finde en masse reviews. Mange af dem er på tysk, så hvis det skaber komplikationer, kan kan altid oversætte med Google

http://www.elac.com/en/index.html

Igen, så anbefaler jeg selvfølgelig, ligesom så mange andre, at trådstarter forsøger at låne de ønskede højtalere, og prøver at teste dem hjemme på sin egen bopæl.

/Zirio


Redigeret af zirio - 14-Februar-2010 kl. 16:57
Til top
Rob801 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2010 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Dog vil jeg sige, at Elac indeholder jo deres egen Jet-tweeter, og den skal man passe på og holde lidt i snor, ved indstillinger på receiveren.


Jeg faldt over denne gamle tråd da jeg "Googled" Elac vs. Dali (i mit tilfæalde FS 247 og CC 241 vs Mentor 6 og Mentor Vokal).

Jeg er meget varm på dem begge to men hælder lidt mod Elac pt... Dels fordi de virker, fra hvad jeg har læst, til at have nogenlunde samme egnskaber som Dali (tanker mest på diskanten), dels fordi de er lidt billigere, dels fordi CC 241 ikke er så enorm stort som Mentor Vokal (selvom vores nylig bestilte møbler er designet til at kunne rumme en Mentor Vokal, hvis det nu skulle være )

Så fangede din kommentar her ovenfor min opmærksomhed og jeg vil gerne høre om du kunne uddybe lidt.

Jeg har den samme receiver som dig og hvis jeg skal være alt for påpasselig er det ikke sikkert at Elac er det rigtige valg for mig fordi jeg har en utrolig varieret musik smag med alt fra Nora Jones til Marilyn Manson (til tider)
Pioneer 5090H/ SC-LX71
Elac FS-247/CC-241/IW1230
Sony BDP-S370












Til top
Sidsel80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2009 kl. 15:02

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

En Onkyo 706 vil nok få problemer med at trække B&W 683 - her skal du i stedet op i minimum en 806 og helst en 876

Det er jeg da ked af at høre at du mener  Nu ved jeg ikke hvad betegnes som "at trække dem", men jeg er da vældig glad for resultatet hjemme i vores stue hvor Onkyo 706 trækker 2 * 683'ere samt en masse andet B&W gejl...

- Sidsel

 

Panasonic TX-P50G20, Onkyo TX-SR 706, Sony BDP-S373, BenQ W1000+

B&W: DM683, XTC, PV1*2, DS3 & DM685

Film: Blu-Ray (Col2), DVD (Col1)
Til top
A_Nielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 754
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2009 kl. 13:41
En Onkyo 706 vil nok få problemer med at trække B&W 683 - her skal du i stedet op i minimum en 806 og helst en 876
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2009 kl. 12:08

Hvis du kan lide bas vil jeg klart anbefale B&W 683. Da vi ledte efter nye højttalere var den bedre ½ med og hun var som jeg imponeret af dem. Jeg er mere til B&W end Dali, men der er (uden at have statestikken hehe) mange der har det omvendt.

I går ændrede jeg min opsætning i Denon 2308'eren til at bi-ampe de 2 683 fronthøjttalere i stedet for tidligere bi-wire, og det har virkelig givet dem et markant løft. Blev selv overrasket over hvor stor forskel jeg kunne høre.

Sikker på din Onkyo 706 kan trække dem. Har aldrig selv hørt Elac så du må finde et sted du kan høre dem og så et smut i en Hifiklubben og høre Dali / B&W.

Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
Lazydog Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2009 kl. 17:28
Tak for alle de hurtige svar og i har givet mig noget at tænke over.
Undskyller for ikke at have skrevet før, men internettet i Saudi er lide så pålidelig som DSB 

I er stadig velkommen til at komme med forslag på højtalere.
Indtilvidere er efter hvad jeg har LÆST, tror jeg det bliver elac, men skal stadig på en lytte turne.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2009 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Sidsel80 Sidsel80 skrev:

Oprindeligt skrevet af zirio zirio skrev:

Oprindeligt skrevet af Sidsel80 Sidsel80 skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Hej Sidsel, Elac er faktisk glimrende allround højtalere, hvor bassen kommer godt til sin ret ved musik ( ingen behov for Sub her). Man kan faktisk sige at hele frekvensområdet er ret godt dækket ind.

Dog vil jeg sige, at Elac indeholder jo deres egen Jet-tweeter, og den skal man passe på og holde lidt i snor, ved indstillinger på receiveren.

Men jeg er ganske enig i, at B&W formentlig ville blive mit valg, hvis ikke der fandtes Elac

Jeg tror ikke at I skal være nervøse for, at jeres Onkyo ikke kan trække jere B&W højtalere. Der rigeligt overskud til mine Elac, og hvis jeg skruer lidt mere op, lyder det fortræffeligt, og der kommer "Ringe" i overboens kaffe

Jeg tror som sådan også at vi kunne klare os uden sub, der er godt nok meget bas i 683'erne - men hvem kan sige nej til mere bas? Er meget spændt på at se hvad Onkyoen siger til set-up'et!

- Sidsel



Du skal virkelig glæde dig, hvis du har tænkt dig at anskaffe en af Onkyo's større modeller (87x og opefter). Jeg havde selv B&W før jeg skiftede til Elac (604 S3) som front, og det lød rigtig fornuftigt. Så skiftede jeg kabler, lyden bliver fuldstændig fornyet i b&w'erne. Så var jeg lige nede hos christian, for at lytte på et par elac 247. Det tog mig ikke lang tid, at beslutte mig, derefter gik opsparingen igang.

Jeg lyttede til et par 683 i HFK, og jeg synes faktisk at de gjorde det rigtig fornuftigt. De skal bare have en kraftig forstærker bag sig, hvis de skal yde 100 %.

/Zirio

CineZirio


Det er nu "kun" en 706'er vi får til at trække B&W'erne, men det burde være en nydelig opgradering fra vores nuværende Denon 1509  

Tror forresten at "yde 100%" ville give problemer med væggene i vores tudsegamle hus

- Sidsel

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu