recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic V10 50" vs Samsung PS50B855
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanasonic V10 50" vs Samsung PS50B855

 Besvar Besvar Side  <1 2930313233>
Forfatter
Besked
4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

..... .. . Kigger vi på dithering (den finkornede støj man kan se når man går tæt på en plasma), så vinder Samsung igen,
Det forstyrrer lidt, at dine betragtninger på det punkt går stik imod de oplevelser, som Rasmus Larsen fra Flatpanels.dk kommer frem til i sin anmeldelse af Samsung B850. Citat fra anmeldelsen: "Jeg talte lidt om dithering i anmeldelsen af V10, altså denne støj som der findes på plasma paneler. Dithering - eller plasmastøj om man vil – er også stadig aktuelt på B850. Jeg har også en af Samsungs plasma-Tv fra 2007 line-up’et stående og denne har store problemer med dithering. B850 er forbedret markant i forhold til denne Q97, men man har ikke været i stand til at reducere dithering helt ned på Pioneer KURO eller Panasonic V10 niveau."


Ikke for at tale dårligt om Rasmus, for jeg synes hans anmeldelser er gode og meget seriøse. Dog vil jeg i denne sag tro mere på Otto af to grunde: 1. Otto har brugt længere tid på skærmene end Rasmus har. 2. Otto har igennem sit erhverv mere kendskab til paneler og hvordan de skal kalibreres!



Ikke for at tale dårligt om Otto, for jeg synes at hans betragtninger normalt er gode og meget seriøse. Dog tror jeg at Rasmus Larsen som sædvanligt har utroligt godt styr på tingene. Hans anmeldelser og websted er noget af det bedste man overhovedet kan finde.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

..... .. . Kigger vi på dithering (den finkornede støj man kan se når man går tæt på en plasma), så vinder Samsung igen,


Det forstyrrer lidt, at dine betragtninger på det punkt går stik imod de oplevelser, som Rasmus Larsen fra Flatpanels.dk kommer frem til i sin anmeldelse af Samsung B850.

Citat fra anmeldelsen:
"Jeg talte lidt om dithering i anmeldelsen af V10, altså denne støj som der findes på plasma paneler. Dithering - eller plasmastøj om man vil – er også stadig aktuelt på B850. Jeg har også en af Samsungs plasma-Tv fra 2007 line-up’et stående og denne har store problemer med dithering. B850 er forbedret markant i forhold til denne Q97, men man har ikke været i stand til at reducere dithering helt ned på Pioneer KURO eller Panasonic V10 niveau."


Det er ikke så underligt at disse to anmeldelser er forskellige.

Rasmus har anmeldt disse to fjernsyn med en uges mellemrum, hvorimod Otto har haft dem stående ved siden af hinanden.



Redigeret af Brixen - 19-Juli-2009 kl. 13:12
Venlig hilsen
KB
Til top
4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:



Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

..... .. . Kigger vi på dithering (den finkornede støj man kan se når man går tæt på en plasma), så vinder Samsung igen,


Det forstyrrer lidt, at dine betragtninger på det punkt går stik imod de oplevelser, som Rasmus Larsen fra Flatpanels.dk kommer frem til i sin anmeldelse af Samsung B850.

Citat fra anmeldelsen:
"Jeg talte lidt om dithering i anmeldelsen af V10, altså denne støj som der findes på plasma paneler. Dithering - eller plasmastøj om man vil – er også stadig aktuelt på B850. Jeg har også en af Samsungs plasma-Tv fra 2007 line-up’et stående og denne har store problemer med dithering. B850 er forbedret markant i forhold til denne Q97, men man har ikke været i stand til at reducere dithering helt ned på Pioneer KURO eller Panasonic V10 niveau."
<span style="font-weight: bold;">Det er ikke så underligt at disse to anmeldelser er forskellige.</span>Rasmus har anmeldt disse to fjernsyn med en uges mellemrum, hvorimod Otto har haft dem stående ved siden af hinanden.


Dermed siger du jo så indirekte, at alle anmeldelser, hvor der ikke er paralleltestet (hvilket jo desværre ikke er normal kotume p.g.a praktiske omstændigheder), simpelthen er uden værdi, når der drages sammenligninger.
Der er mange anmeldelser der så må skrottes.



Redigeret af 4ever - 19-Juli-2009 kl. 14:52
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:


Dermed siger du jo så indirekte, at alle anmeldelser, hvor der ikke er paralleltestet (hvilket jo desværre ikke er normal kotume p.g.a praktiske omstændigheder), simpelthen er uden værdi, når der drages sammenligninger.
Der er mange anmeldelser der så må skrottes.


Det må i hvert fald være svært at lave sammenligninger, hvis man skal huske hvordan en detalje ser ud.
En direkte A - B sammenligning (og bedst en dobbelt-blindtest, men det er en anden diskussion) er vel mere sikker.

Venlig hilsen
KB
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 15:21
Men deres test er jo mest målt via testudstyr og ikke deres egne øjne. Ellers skulle alle jo også bruge det samme film eller tv materiale. Desværre er mange anmeldelser netop baseret ud fra hvad man selv synes er bedst. Nogen test er så slemme at billedekvalitet dårligt tæller med i en vurdering af et tv. 

Nu har jeg set en panasonic v10 både i dagslys og i helt mørke og den er slet ikke på højde med min pioneer 500M på alle områder. Det er jo både målt og man kan se det. Målinger det kan man bruge til noget, sammenholdt med hvad man selv synes om billedet. Det er jo meget sjældent man selv kan se en skærm i de rettet omgivelser og især forskellige.
Mine sidste to skærm er købt uden at have set dem

valgt jo netop selv en ps855 fra fordi sortniveau var målt til mellem 0,04 cd/m2 0,06 cd/m2. En pansonic g10 var målt til 0,03 cd/m2, som jeg ikke var tilfreds med da jeg havde set den i et mørkt rum.

Da jeg vidste en pioneer var et reference tv på andre områder, var mit valg meget nemt uden at have set den.
  

Redigeret af xcardman - 19-Juli-2009 kl. 15:46
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 15:36

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:


Dermed siger du jo så indirekte, at alle anmeldelser, hvor der ikke er paralleltestet (hvilket jo desværre ikke er normal kotume p.g.a praktiske omstændigheder), simpelthen er uden værdi, når der drages sammenligninger.
Der er mange anmeldelser der så må skrottes.


Det må i hvert fald være svært at lave sammenligninger, hvis man skal huske hvordan en detalje ser ud.
En direkte A - B sammenligning (og bedst en dobbelt-blindtest, men det er en anden diskussion) er vel mere sikker.

Jeg er helt enig med dig. Desuden er Otto en professionel kalibrator, og jeg ville have meget svært ved at betvivle hans udtalelser om to skærme som han har kalibreret og sammenlignet i en direkte A - B duel. Selv om jeg ikke kender Otto personligt, synes jeg, at hans udtalelser om Samsung 855 og Panasonic V10 virker meget ærlige og objektive. Det gør hans udtalelser om tv apparater generelt.



Redigeret af Firebird - 19-Juli-2009 kl. 16:06
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 16:08
Hvis vi snakker om at virke ærlig og OBJEKTIV, så er der nok ikke ret mange, der kan måle sig med Rasmus Larsen. Han er i modsætning til mange andre "eksperter" i stand til at kigge ud over "plasma-brillerne" og anbefale bestemte LCD-tv, selvom han er åbenlys plasmatilhænger.
Så jo, jeg tror meget på objektive og ærlige målinger fra hans side.


Redigeret af 4ever - 19-Juli-2009 kl. 16:11
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 16:20

Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Hvis vi snakker om at virke ærlig og OBJEKTIV, så er der nok ikke ret mange, der kan måle sig med Rasmus Larsen. Han er i modsætning til mange andre "eksperter" i stand til at kigge ud over "plasma-brillerne" og anbefale bestemte LCD-tv, selvom han er åbenlys plassmatilhænger.
Så jo, jeg tror meget på objektive og ærlige målinger fra hans side.

Det var nu ingen kritik af Rasmus Larsen, men Otto er nu engang en erfaren professionel som har kalibreret Samsung 855 og Panasonic V10 professionelt, og sammenlignet de to skærme i en direkte A - B duel.



Redigeret af Firebird - 19-Juli-2009 kl. 17:41
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 16:47
Mht. V10, så er der mange på AVforums der rapporterer om "flickering" (altså pixels der "blinker"). Da der ikke er nogen meldinger om dette på danske forums, ligesom at jeg heller ikke har set det på min skærm, ja så må man vel gå ud fra at det er et problem med UK modellen?

http://www.avforums.com/forums/plasma-televisions/1030291-pa nasonic-viera-tx-p50v10-plasma-flicker-poor-pixel-mapping.ht ml


Redigeret af Hanga - 19-Juli-2009 kl. 16:47
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Hvis vi snakker om at virke ærlig og OBJEKTIV, så er der nok ikke ret mange, der kan måle sig med Rasmus Larsen. Han er i modsætning til mange andre "eksperter" i stand til at kigge ud over "plasma-brillerne" og anbefale bestemte LCD-tv, selvom han er åbenlys plasmatilhænger.
Så jo, jeg tror meget på objektive og ærlige målinger fra hans side.


netop det kan vi nok alle være enige om
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2009 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af 4ever 4ever skrev:

Hvis vi snakker om at virke ærlig og OBJEKTIV, så er der nok ikke ret mange, der kan måle sig med Rasmus Larsen. Han er i modsætning til mange andre "eksperter" i stand til at kigge ud over "plasma-brillerne" og anbefale bestemte LCD-tv, selvom han er åbenlys plasmatilhænger.
Så jo, jeg tror meget på objektive og ærlige målinger fra hans side.

Jeg kritiserer heller ikke Rasmus's objektive målinger - men hvilken af to skærme man har set med en uges mellemrum, som har mest dithering, er vel en subjektiv oplevelse.
For lige at gøre det tydeligt: Det jeg mener er, at de ting man ikke kan måle og sætte ind i et skema, de er svære at sammenligne på fjernsyn, man ser
med ugers mellemrum.

Venlig hilsen
KB
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2009 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Ikke for at tale dårligt om Rasmus, for jeg synes hans anmeldelser er gode og meget seriøse. Dog vil jeg i denne sag tro mere på Otto af to grunde: 1. Otto har brugt længere tid på skærmene end Rasmus har.

 

Det tvivler jeg stærkt på.

 

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

2. Otto har igennem sit erhverv mere kendskab til paneler og hvordan de skal kalibreres!

Det synes jeg er lidt unfair overfor Rasmus, især fordi  det specifikke issue ikke har noget at gøre med kalibrering, men med panel-teknologi, hvor jeg betragter Rasmus som væsentligt mere vidende end jeg selv.

Det er sådan at de to skærme opfører sig forskelligt mht. dithering og false contouring. Jeg har ikke læst Rasmus' anmeldelser, men måske opfatter vi bare forskellige afarter af dithering og false contouring forskelligt.

Mht. at se skærmene side om side, så er det ikke noget jeg mener er nødvendigt for at kunne udtale sig ret specifikt om forskellene. På visse punkter er det endda ligefrem en ulempe, i forhold til at se skærmene én for én, da hjernen kan snydes rigtigt meget i sådan en situation. Humlen er at teste systematisk, dvs. benytte samme test-materiale hver gang - hvadenten det er målinger, visuelle tjek med bestemte test-billeder, eller real-life materiale. Gør man dét, så kan man sige rigtigt meget om et tv's performance efter mindre end en times kigning, også uden at have andre apparater at sammenligne med. Hvis man virkelig vil gå i detaljer med specifikke områder af billedkvaliteten, så er det naturligvis en fordel at have dem ved siden af hinanden, men det er ikke strengt nødvendigt, hvis man ved hvad man laver.

Jeg har oplevet anmeldere der har bedt om at få udstyr til låns i en måned eller mere, hvis de skulle skrive en anmeldelse. Jeg vil påstå at det er tegn på inkompetence, hvis man har brug for mere end en dag til at skabe sig et overblik over billedgengivelsen. Med en DVE HD Basics og mit måleudstyr ved hånden, vil jeg til hver en tid kunne lave en så dybdegående analyse som jeg lige har gjort, i et tidsrum der hedder kalibrering + 1 time.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2930313233>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu