recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hakkende panorering på G10? > Løst se p81
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHakkende panorering på G10? > Løst se p81

 Besvar Besvar Side  <1 45678 82>
Forfatter
Besked
lommeregner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-April-2009
Sted: 8700 Horsens
Status: Offline
Point: 363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 13:09

Jeg kan kun sige, at min 46" G10 sammen med BD-60 kører perfekt sammen. Kan ikke se forskel på DVD eller Blu-ray ved panorering = ingen hakken

Man skal passe på med at lægge for meget i, at der er konstateret hakken ved BD afspilning, for mange forhold har indflydelse som f.eks hdmi kablets kvalitet, source osv.

Mit råd er: køb over hvis man vil have modellen, konstatere man fejl på tv'et i forhold til BD afspilning, returnerer man det indenfor 14 dage efter modtagelse.

Til top
KimDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Maj-2009
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af lommeregner lommeregner skrev:

Jeg kan kun sige, at min 46" G10 sammen med BD-60 kører perfekt sammen. Kan ikke se forskel på DVD eller Blu-ray ved panorering = ingen hakken

Man skal passe på med at lægge for meget i, at der er konstateret hakken ved BD afspilning, for mange forhold har indflydelse som f.eks hdmi kablets kvalitet, source osv.

Mit råd er: køb over hvis man vil have modellen, konstatere man fejl på tv'et i forhold til BD afspilning, returnerer man det indenfor 14 dage efter modtagelse.

Hvilken software version benytter dit G10 ?

Som kommentar til dit svar vil jeg blot tilføje at den problemstilling jeg har rejst i denne tråd intet har med kvaliteten af kabel el. lign. Det drejer sig helt konkret om TV'ets evne til at afspille Blu-ray / 24P og her er der konstateret den samme fejl på forskellige G10'ere af forskellige brugere.

Jeg vil medgive at det vil være muligt at nogle formentlig ikke vil bemærke det omtalte hakkeri - det afhænger jo i sidste ende af øjnene der ser men det er et faktum at fejlen er tilstede. Som det fremgår af tråden har jeg kunne gengive den i forskellige setups af TV & afspillere.

Tilbage er fortsat spørgsmålet om årsagen. Som du selv er der jo brugere som ikke oplevere fejlen.

Jeg vil i starten af næste uge få gennemgået nogle flere modeller ift. software version kontra 24P problematikken. Jeg mangler stadig at se en model af G10 som afspiller Blu-ray i 24P uden hakkeri.

Bor du i Københavnsområdet og er intresseret i at vise din model frem som efter dit udsagn ikke hakker er jeg naturligvis interesseret.

/KimDK



Redigeret af KimDK - 31-Maj-2009 kl. 13:47
Til top
lommeregner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-April-2009
Sted: 8700 Horsens
Status: Offline
Point: 363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 13:30

Mit G10 har software version 1206-10000

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 13:31

Jeg vil gerne fremsætte mit forslag igen:

Hvis findes en læser af denne tråd, der har en G10 og en Blu-ray-afspiller i eller omkring Viborg (dvs. radius op til 15-20 kmm, evt. Skive), kan vi forsøgsvist måle hvilken framerate, der benyttes ved afspilning af forskellige BD-materiale på setup'et.

Alternativt, hvis der er en G10+BD-ejer omkring Aalborg/Nørresundby kan vi evt. arrangere en måling i den kommende uge.

Det er i første omgang mest interessant at måle framerate på en G10, som mistænkes for at afspille 24p forkert.

 

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Hvis findes en læser af denne tråd der som har en G10 og en Blu-ray-afspiller i eller omkring Viborg, kan vi forsøgsvist måle hvilken framerate, der benyttes ved afspilning af forskellige BD-materiale på setup'et.

Måske kan det kaste lidt ekstra lys over sagen.

Efterfølgende kan vi sammenligne med V10 (o.a.) - evt. i forbindelse med plasma-TV-sammenligningsarrangementet hos Otto i nære fremtid.

Jeg er bange for det ikke nødvendigvis kaster lys over sagen. Forventeligt vil den blive målt til 96hz. Det er dens specifikation. Men det vil forventeligt være i den betydning, at den blot gentager samme billede 4 gange og så laver et "direkte hop" til næste billede. 

Det peger således på, at der ikke laves interpolerede frames imellem de ægte frames. Heller ikke med IFC slået til (ingen synlig effekt i hvertfald).

Det kan for så vidt også være OK. Nogle er til ægte 24P uden smooth/100hz/interpolation teknik. Andre som jeg, synes det hakker ALT for meget uden.

Men når det er sagt (om interpolation) synes det at virke som om det er værre på G10 end andre...  eller hvad. Måske ikke.
Man skulle kunne sammenligne med andre fjernsyn ved at slå deres 100hz frame interpolation teknik fra.

Men altid interessant med faktuelle målinger. Havde du ikke netop målt V10 til at være 96hz i direkte 24p, og det med hakkeri.
Og dernæst til 60hz med 24p Smooth aktiveret. Hvor der så ikke var hakkeri.

Det er her der følger et postulat om at ved 24p Smooth på V10 deles billedet op i mange underbilleder, helt op til 600hz, der så igen deles med 10, og hvert 10 af de mange interpolerede underbilleder vises ved 60hz.

Om lige denne 600hz teknik del er rigtig er meget svær at efterprøve, så lad os i stedet høre vurderingen af om også V10 hakker, med/uden 24P Smooth.

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 16:46

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

jenc
Bare stadig husk at på en us model g10 har de ikke mulighed for 96hz
kun på deres v10 model. Derfor vil mange gerne have en v10.
der er stor forskel på indstillingerne mellem en uk og en dansk model g10. modellerne er ikke ens, så det skal man altid huske når man læser på av-forum

Hej. Jeg kender godt forskellene til US og Engelske versioner. Og at der skal tages forbehold for det ved avsforum.com m.fl. Hvis det ikke lød sådan, har ikke formuleret mig præcist nok.

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af bomndk bomndk skrev:

Jeg syntes det lyder mærkeligt at det skulle være en software forskel, om billedet hakker eller ej i panoreringen.

Så kunne man jo tilrette softwaren så de bruger samme algoritme i billedbehandlingen. Så ville man jo undgå de kritiske stemmer fra brugerne.

Der kan meget vel være forskel i software. Tildels fordi firmaet dermed kan gøre forskel og mersælge end merfunktion på en større model.

Men også fordi at det kan være at billedebehandlingsprocessen (selve hardwaren) i fjernsynet skal være kraftigere for f.eks. at kunne lave 24P Smooth som på V10. Og uden den kraftigere processer kan samme 24P Smooth funktion jo ikke ligges i G10.

At softwareimplementering betyder meget for kvaliteten af det viste billede er velkendt.

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af KimDK KimDK skrev:

Jeg mangler stadig at se en model af G10 som afspiller Blu-ray i 24P uden hakkeri.

Samme her...

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Nogle er til ægte 24P uden smooth/100hz/interpolation teknik. Andre som jeg, synes det hakker ALT for meget uden.


Så vil jeg stille dig samme spørgsmål, som jeg har stillet andre uden at få svar:

Hvordan overlever du en tur i biografen, hvis 24 forskellige billeder pr. sekund er for lidt?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg er bange for det ikke nødvendigvis kaster lys over sagen. Forventeligt vil den blive målt til 96hz. Det er dens specifikation. Men det vil forventeligt være i den betydning, at den blot gentager samme billede 4 gange og så laver et "direkte hop" til næste billede. 

Det peger således på, at der ikke laves interpolerede frames imellem de ægte frames. Heller ikke med IFC slået til (ingen synlig effekt i hvertfald).

Målet for mig er ikke at eftervise om oversampling (IFC o.l.) fungerer eller ej - kun at 24p afspilles som et multiplum af 24p og ikke som 3:2-pulldown eller anden "60Hz-teknologi". Man kan på US-versionen stille på dette - og min mistanke (som i øvrigt er baseret på xcardman's tidligere vurdering af G10'eren 24p-afspilning) er, at der i EU-modellen (måske kun visse eksemplarer) er en konfigurationsfejl, som bevirker, at 24p uden oversampling afspilles i 60Hz. Dette (og kun dette) vil en måling kunne give en indikation af.

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Men når det er sagt (om interpolation) synes det at virke som om det er værre på G10 end andre...  eller hvad. Måske ikke.
Man skulle kunne sammenligne med andre fjernsyn ved at slå deres 100hz frame interpolation teknik fra.

Men altid interessant med faktuelle målinger. Havde du ikke netop målt V10 til at være 96hz i direkte 24p, og det med hakkeri.
Og dernæst til 60hz med 24p Smooth aktiveret. Hvor der så ikke var hakkeri.

Jeg vil måle uden IFC slået til - 24p Smooth Cinema på V10 skjuler tilsyneladende, om der er et grundlæggende problem med 24p-afspilning. Hvordan de mesterer det ved jeg ikke - og jeg har ikke haft lejlighed til at vurdere, om der rent faktisk er judder i afspilningen.

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Det er her der følger et postulat om at ved 24p Smooth på V10 deles billedet op i mange underbilleder, helt op til 600hz, der så igen deles med 10, og hvert 10 af de mange interpolerede underbilleder vises ved 60hz.

Det er meget faktisk muligt, at det er den overordnede model for 24p Smooth Cinema (jeg synes det ligner PZ85'erens IFC med 24p-materiale til forveksling - ikke noget nyt der). Jeg mener nu, at det er skønne spildte kræfter at beregne så mange billeder for at smide de fleste væk - men man kan nok optimere algoritmen noget. Det vil så komme til at betyde, at en del af de originale frame smides væk frem for de frames som algoritmen kontruerer, da 24p ikke går op i 60Hz. Det må være forklaringen på, at det glidende ud. Til gengæld må der blive introduceret en del lag, da der som udgangspunkt kun kan beregnes nye frames mellem originale frames, hvis der ikke skal introduceres store artefakter. Dette vil påvirke spil negativt (forsinkelser) - så ved at måle lag, kan vi måske sige lidt mere om, hvordan oversampling arbejder på 2009-modellerne (men det er en ny problematik).

Vi ved, at 60p-kildemateriale kan give helt flydende panoreringer - så der skal nok beregnes væsentligt færre frames end de 600 for at få 24p Smooth Cinema til at fungere, som det gør.

De 600Hz opfatter jeg som ren poesi og fiktion opfundet på et forum ud fra Panasonics kreative markedsføring af sub-field drive som noget nyt og revolutionerende (hvilket det ikke er). Pioneer kører angiveligt med et væsentlig højere sub-field drive - men det giver ikke oversampling-effekter.

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Om lige denne 600hz teknik del er rigtig er meget svær at efterprøve, så lad os i stedet høre vurderingen af om også V10 hakker, med/uden 24P Smooth.

V10 viser, som du selv referer til, 24p ved 96Hz for at reducere flicker - men det kunne være interessant at bruge lidt tid på at vurdere, om der er judder i afspilningen uden oversampling slået til.

Målingen vil kun være en hjælp til at detektere, om der er lavet en decideret konfigurationsfejl i TV'et. Judder må vi vurdere med det bedste af vores måleinstrumenter -> øjnene.

 



Redigeret af bantam - 31-Maj-2009 kl. 17:28
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 17:22
Den judder som jeg har skrevet en del om er ikke som en bio tur.
en g10 og en panaonic pz80 samme film og samme scene, der hakker en g10 som en uden 24P(60hz) og en pz80 har ingen judder. Slå du 24p fra på afspiller så er en pz80 og en g10 ens. Ingen forskel om man slå 24P fra eller til på en g10. IFC gør ingen forskel. det store spørgsmål er det på alle eller nogle få. Den min ven havde er sendt retur.
Den 46g10 min kammerat havde, ja den havde en fejl med garanti. Hans sony w4500 virkede fint med samme film.
har selv haft en px80 i et år og en pio 5090H et lille stykke tid, ingen problemer. 
Det er den samme film og scene vi har brugt på alle skærme.
ingen problemer med tv og dvd. samt 1080I 50hz ingen problemer.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2009 kl. 17:30

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

...en g10 og en panaonic pz80 samme film og samme scene, der hakker en g10 som en uden 24P(60hz) og en pz80 har ingen judder.

Jep - det er den analyse, jeg refererer til.

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 82>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu