recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antenne-fordeler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAntenne-fordeler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Emne: Antenne-fordeler
    Sendt: 16-August-2005 kl. 20:59
Da jeg pt. har en masse enheder, som jeg looper UHF-signalet igennem, og da jeg netop har anskaffet mig et 32" Flat Screen LCD TV (hvor man virkelig kan se, hvor dårligt signalet er når det når frem til TV'et), så overvejer jeg at investere i en antenne-fordeler, så signalet ikke kører gennem 4 enheder før det når fjernsynet.

Min idé er at tage antenne-signalet efter min satellit-modtager (så jeg får den fordelt rundt til alle enheder - jeg ved godt, at det kun er mono), og så have stik direkte fra fordeleren til mine 3 HDD recordere og til mit TV (da DVD recorderne alligevel ikke laver UHF signal men blot skal bruge indgangen).

Jeg overvejer denne fordeler/forstærker:



fra AV Connection. Er den det bedste køb? Behøver jeg overhovedet en "aktiv" (forstærkende) fordeler, eller kan jeg nøjes med en mere passiv fordeler-boks?

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2005 kl. 22:30

Hej Keld,

Min erfaring med billige antenneforstærkere er ikke den bedste. På et tidspunkt synes jeg mit signal var helt ulideligt og eksperimenterede længe med forskellige forstærker-varianter.

Dog opdagede jeg, at det der gav bedst resultat, var at bruge nogle gode (HF tætte) stik samt kraftige tabsfri kabler (7mm, selv til korte afstande). Det fungerer ok op til 3 enheder, men jeg har selv af og til op til 4 enheder tilsluttet - og må erkende at det giver for dårligt signal at loope antennesignalet  igennem alle enheder.

Jeg er overbevist om at en passiv fordeler er løsningen og overvejer f.eks. en Triax fordeler (med de kraftige kabler, HF tætte stik og F-connectorer). Aldrig mere 'billige' forstærkere.

Jeg forventer at købe hos antennelageret.

Lad endelig høre fra dig, hvad du end forsøger.

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2005 kl. 07:22
Jeg har rent faktisk 7 enheder på strengen:

Væg->Selector->Sat Receiver->DVR 920->DVR 720->DVR 630->VHS->TV

Men da jeg kun behøver signalet efter SatReceiver distribueret rundt til de forskellige recordere, og ikke optager på VHS mere, så kan jeg altså nøjes med en 4-kanals distribution-/forstærker-enhed.

Jeg tror jeg vil prøve at købe den omtalte enhed. Hvis den ikke lever op til forventningerne ift. prisen, så kan jeg jo altid benytte mig af min ubetingede 14 dages returret.

Hvad for nogle kabler hos Antennelageret vil du anbefale? Jeg har kig på det, der hedder "KABEL TEKNOSAT 66 7,0MM KABEL" (man kan desværre ikke linke direkte til en produktside hos dem) - er det det du henviser til med dine 7mm?

De der "F-Connectors" (de samme som bruges til satellit) - så skal jeg vel have specielle kabler for at kunne slutte dem til Coax-indgangen på mine enheder, ikke?

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2005 kl. 14:11

Hej Keld,

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Hvad for nogle kabler hos Antennelageret vil du anbefale? Jeg har kig på det, der hedder "KABEL TEKNOSAT 66 7,0MM KABEL" (man kan desværre ikke linke direkte til en produktside hos dem) - er det det du henviser til med dine 7mm?

Jeg har selv samlet mine kabler. Da jeg bruger vinklede stik ved væg og TV kunne jeg ikke finde nogle fornuftige præfabrikerede kabler (med HF tætte vinkel stik). Jeg har derfor købt 7mm antennekabel i 'løs vægt' samt løse stik og samlet / tilpasset det hele selv - alt sammen hos antennelageret (ja, Teknosat 7mm samt Coax stik 100% HF tæt til 19,50).

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

De der "F-Connectors" (de samme som bruges til satellit) - så skal jeg vel have specielle kabler for at kunne slutte dem til Coax-indgangen på mine enheder, ikke?

Igen, jeg ville købe løsdelene og samle selv (er ikke klar over om de har kablerne præfabrikerede). Men impedans mæssigt burde der ikke være problemer (kablerne er stadig 75 ohm, uanset F-Connector).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2005 kl. 15:24
Jeg har i dag bestilt både ovennævnte forstærker/fordeler samt kabel og stik nok til brugen.

Når de kommer må jeg så se om det giver nogle væsentlige forbedringer i kvaliteten. Ellers ryger det meste af det retur igen (i hvert fald forstærkeren).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
TOD Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2005 kl. 22:01

Du skulle først prøve at tilslutte dit TV direkte (om eneste enhed) til og se om du er tilfreds med kvaliteten - for det bliver ihvertfald ikke bedre. end det. Mht valg af forstærker er der 2 ting man skal være opmærksom på:
Støjtal og max. udgangs-niveau. Du kan læse de tekniske specifikationer på den forstæker du har valgt: http://www.skytronic.dk/product/product.php?s=121.260

Støjtallet på 5 dB er OK, men jeg synes max udgangsnivauet på 85 dBuV er i underkanten. Derfor ville jeg nok vælge en IFA-201 triax forstærker med støjtal < 5dB og max udgangsniveau 116 dBuV. Se spec. her: http://www.triax.dk/ifs/files/triax/da/presentation/home/sat ellit_x_terrestrisk/smatv/distriprod/Amplifiers/Wideband/IFA _Amplif/p_339201_965441/p_339201_965441.jsp

Den har F-connector og kan for 398 kr købes hos: http://www.parabolshoppen.dk/shop (varenr. 339201 - se under Antenneudstyr - linieforstærkere )

Desværre har fostærkeren kun 1 udgang, så du skal sætte en 4-fordeler efter, som kan købes samme sted for 69 kr (varenr. 347004 - se under Antenneudstyr - fordelere). Den har også F-connectorer. 

7mm F-connectorer kan også købes hos parabolshoppen varenr 1931 for 6kr/stk. De skrues direkte på coaxialkablets yderskærm, og den stive inderleder i kablet udgør center-pin.

Mht til kabler skal de være dobbeltskærmede 7-mm RG-6. Jeg har brugt kabler fra Harald-Nyborg, de koster 199 kr for 100m, og er dobbeltskærmede. Jeg har målt tabet til mindre end 20dB/100m ved 860 MHz, og mener at de er rigeligt gode til indendørs formål.

Det næste jeg nu skriver er for tekniknørder, og man skal kun læse det hvis man er interesseret. Mht TV-forstærkere kan jeg oplyse flg: Støjtallet skal helst være ca. 5 dB eller lavere. Max udgangs niveau er også vigtigt, da det er et mål for hvor meget de andre TV signaler på kablet forstyrrer det TV-signal man har valgt på TV-et. Jo større max udgangssignal forstærkeren kan klare desto mindre er forstyrrelsen fra andre TV signaler. "Forstyrrelsen" opstår fordi forstærkeren begynder at forvrænge når udgangssignalet nærmer sig maximum (lidt i samme stil som audio-forstækere gør når der skrues op). Specielt vil kraftige stationer (som fex DR1 og TV2) kunne forstyrre en svag station da det sætter ekstra store krav til forstærkerens forvrængning (det kunne fex være signalet fra Sat modtagerens TV-modulator der var et svagt signal).

Man vil bemærke at Triax angiver max udgamgssignalet til 116 dBuV ved 60 dB IMD (Inter-Modulation Distortion), hvilket er ret godt for en forstærker i den prisklasse. Derudover angiver de også max niveau:
CTB (Composite Trible beat / 42 channels Cenelec raster): 99.5 dBuV
CSO (Composite Second Order/ 42 channels Cenelec raster): 96.5 dBuV

Det er CTB og CSO som er vigtige, da de fortæller hvor kraftige de enkelte TV-signaler må være for ikke at lave harmonisk og intermodulations-forvrængning. Tilsyneladende har SkyTronic ikke oplyst disse tal - det er nok også de færreste som ved hvad de betyder - men jeg vil også tro at Triax forstærkeren er et mere proffesionelt produkt. De fleste forstærkere kan godt have et OK støjtal < 5dB men de billigste "dør"  på max udgangsnivauet, og hvis det ikke er opgivet kan man være næsten 100% sikker på at det er for lavt.

Det var lidt tekniksnak - håber nogle i forumet kan bruge det. Hvis der er nogle som spørgsmål eller kommentarer vil jeg med glæde diskutere det! Jeg har ikke selv benyttet triax linieforstærkeren, da vi har kabel-TV i vores ejendom, og TV-signalet er rigeligt kraftigt hjemme hos mig.

mvh Torben

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu