recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af spejlreflekskamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til køb af spejlreflekskamera

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til køb af spejlreflekskamera
    Sendt: 20-Juni-2009 kl. 14:06

Hej

Jeg overvejer at købe et spejlreflekskamera, men min viden på dette område er ikke så stor, så jeg håber I kan hjælp mig lidt.

Jeg har i dag et Sony compact kamera som tager pæne billeder, men hvad kan jeg forvente af et spejlreflekskamera? Hvor god er kvaliteten på et spejlreflekskamera i forhold til et compact kamera?

Hvad skal jeg kigge efter på et spejlreflekskamera? Hvor meget skal jeg forvente at skulle give for et godt spejlreflekskamera? 

Er billeder taget i RAW ikke langt bedre end billeder i jpeg? Kan man se forskel?

Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2009 kl. 15:36
der var en stor test i bt idag ;)
så ned og køb bt ;)
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2009 kl. 15:50
Ja RAW er en beder format end jpeg, men, men det for at kunne bruge
RAW format, skal man lige havde det over et RAW bilde program, det
følger mange gange med kamera og giver flere og beder indstillings
mulighed end jpeg, men fra dette program kan man vælge at gemme i
div. kendte formater som bla. jpeg.

RAW er også kendt som det digtial negativ og RAW program som det
digtial mørkekammer, så hvis man ønsker den højst kvalitet så skal man
lige over RAW formate.

En god ide er at købe en digital kamera der kan gemme både RAW og
jpeg på smme tid, så kan man altid lige bruge jpeg formate lige nu og
her, og arbejde vider med bilde i RAW formate.

Ellers så ville jeg gå efter spejlreflekskamera mærker fra enten Nikon eller
Canon.

Redigeret af Startrek - 20-Juni-2009 kl. 15:54
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2009 kl. 18:41

Oprindeligt skrevet af henriksommer henriksommer skrev:

der var en stor test i bt idag ;)
så ned og køb bt ;)

Så har jeg været nede og købe BT. Desværre synes jeg ikke, at jeg blev meget klogere af testen. Efter min mening, så mangler testen at går lidt i dybden. Det kommer måske i den hele test som Digital Foto bringer (blad nr. 11).

Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2009 kl. 19:34

Jeg ville sætte 2 grundkriterier op, 1 hvordan føles det at have i hånden, synes du at betjeningen af de virker logisk?
2 se på prøveskud (f.eks hos  http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews_archives.htm l ) og se om du bryder dig om farverne og om du synes fotos er skarpe nok med den standartoptik der normalt er med i en pakke.

Niels

Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2009 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

Jeg ville sætte 2 grundkriterier op, 1 hvordan føles det at have i hånden, synes du at betjeningen af de virker logisk?
2 se på prøveskud (f.eks hos  http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews_archives.htm l ) og se om du bryder dig om farverne og om du synes fotos er skarpe nok med den standartoptik der normalt er med i en pakke.

Niels

Jeg vil godt sammenligne de forskellige mærker og modeller. Så vil jeg prøve dem i en foto-forretning for at finde ud af hvordan føles det at have i hånden og om betjeningen virker brugervenlig.

Kan jeg ikke sammenligne de tekniske specifikationer på de forskellige kameraer? Hvad skal jeg ligge fokus på?

Kan man få spejlreflekskamera med indbygget gps, så man kan se hvor billederne er taget?

 

 

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2009 kl. 20:19
Specs skal du ikke gå så højt op i.
Tag heller og læs en række reviews af de kamera, der ligger i din prisklasse.
www.dpreview.com har reviews af alle de nyeste spejlreflekskamera, og ellers kan google hjælpe dig, hvis du vil have reviews fra flere parter.

Der findes endnu ikke spejlreflekskamera med indbygget GPS, det tætteste du kommer på det er Nikons GP-1 som tilsluttes kameraet og kan sætte geotags på billeder efterhånden som de bliver taget.
I DK koster den dog over 1.500,-, så måske en ekstern GPS som fx Holux M-241 (til små 500,-) kunne være et bud?
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 10:59

"Der findes endnu ikke spejlreflekskamera med indbygget GPS", men hvornår kan man forvente, at der kommer spejlreflekskamera med indbygget GPS?

Jeg står nemlig ikke og skal købe spejlreflekskamera her og nu.

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hej

Jeg overvejer at købe et spejlreflekskamera, men min viden på dette område er ikke så stor, så jeg håber I kan hjælp mig lidt.

Jeg har i dag et Sony compact kamera som tager pæne billeder, men hvad kan jeg forvente af et spejlreflekskamera? Hvor god er kvaliteten på et spejlreflekskamera i forhold til et compact kamera?

Hvad skal jeg kigge efter på et spejlreflekskamera? Hvor meget skal jeg forvente at skulle give for et godt spejlreflekskamera? 

Er billeder taget i RAW ikke langt bedre end billeder i jpeg? Kan man se forskel?

RAW er ikke et færdigt behandlet billede, - men kræver efterfølgende noget tid ved PC´en . Ligeledes kan du ikke aflevere dit RAW billede til fremkaldelse. Fordelen ved RAW er kort fortalt,at du får lov til en hel del justeringer - hvor der er højere til loftet - end ved redigering af JPEG. RAW er samtidigt et ikke-destruktivt format, hvor du hele tiden kan komme tilbage til udgangspunktet. RAW fylder meget, - og kræver som sagt noget PC tid.

Ellers kan jeg anbefale : www.fotostart.dk 

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2009 kl. 12:04
[QUOTE=nph12]

"Der findes endnu ikke spejlreflekskamera med
indbygget GPS", men hvornår kan man forvente, at der kommer
spejlreflekskamera med indbygget GPS?


Jeg står nemlig ikke og skal købe spejlreflekskamera her og nu.

[/
QUOTE]
Nikon er på vej med et nyt spejlreflekskamera, og dette skulle havde
indbygget GPS.
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 12-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 12:57

Alt om hvordan det ligger i hånden osv. glem det, det er en kliche som hele tiden bliver slynget ud på divs fotosites. Jeg har efterhånden prøvet en del dslr kamera og de ligger alle lige godt/dårligt i min hånd.

Det du skal overveje mest efter min mening er:

Gider du at bruge tid på at sætte dig ind i kameraets funktion, lukkertid, blænde osv, puls de fleste dslr kamera man køber hører der et objektiv med til, men disse objektiver er som regl ikke specialt gode, så man skal nok også påregne at skulle bruge penge på en ordenlig objektiv hvis du skal tage rigtige gode billeder..
Hvis du ikke giver det, så køb/behold dit kompakt digi kamera, de kan tage ligeså gode billeder som et spejlrefleks kamera, hvis man kun kører med sit spejlreflekskamera på auto indstillingere.
Derudover er en dslr kamera meget mere upraktisk at have med rundt og vejer noget mere end et kompakt kamera.



Redigeret af ikeaboy - 06-Juli-2009 kl. 12:58
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 14:24

Det med om cameraet ligger godt i hånden og at de forskellige indstillingsmuligheder er nemt tilgængelige er ikke en cliché, hæender er forskellige og det er cameraer også.

Niels

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu