recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DivX hardware encoding - kvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDivX hardware encoding - kvalitet?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
maze Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: DivX hardware encoding - kvalitet?
    Sendt: 12-Marts-2004 kl. 13:20
Hejsa,

Nu har vi set, at KISS kommer med nye modeller der kan optage i DivX med hardware-encoding.

Ved software-encoding til DivX kan man vælge mellem 1-pass og 2-pass encoding. Og resultatet skulle blive _meget_ bedre når man anvender 2-pass encoding.

Al hardware-encoding må vel være 1-pass, i sagens natur, fordi signalet kommer ind, og straks bliver skrevet til disk.

Så bliver kvaliteten dårlig, eller er hardwaren så god at det ikke er noget problem at lave 1-pass encoding?

Bud?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2004 kl. 15:56

Hej maze

Multi-pass encoding må alene være opfundet, for at gøre software encodere hurtige nok til capture i en fornuftig kvalitet (såvel antal pixels som bitrate). Så de ikke behøver regne så meget i første gennemløb, men kan koncentrere sig om at få data skrevet til disk og så forfines beregningerne i andet gennemløb.

Hardware encodere er hurtige. Om de også bruger flere gennemløb internt er som sådan ligegyldigt, for deres output er altid i højest mulige kvalitet.

Om der så kan være forskelle aligevel, imellem god hardware og dårlig hardware, imellem gode formler og dårlig matematik - ja, det er der da helt sikkert ... på et eller andet niveau. Det siges jo også at en rigtig god codec koster mange penge, at du kan købe (dyre) codecs som er langt bedre kvalitet end de gratis.

Så jeg må lade svaret stå åbent. Jeg tror at de nye KiSS bliver mindst ligeså gode i kvalitet som din software enkoder, men om man så kan se forskel (måske til det bedre) tør jeg ikke spå om. Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
sune Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2004 kl. 16:28
Mig bekendt laver alle dvd-recordere en eller anden form for 2-pass encoding over et begrænset udsnit af videosignalet (5 sekunder måske?) for at sikre en "average" bitrate i overenstemmelse med den valgte optage kvalitet (HSP,SP etc), men alligevel med mulighed for at dynamiske scener osv. kan få højere bitrate end gennemsnittet.

/Sune

Til top
maze Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 02-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2004 kl. 01:29
OK, tak for svarene.

Det bliver spændende at se, hvordan KISS-modellerne kører!

Mads
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu