recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny receiver (h/k AVR 355 eller..? læs!)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy receiver (h/k AVR 355 eller..? læs!)

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
KongKent Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2008
Sted: Dronninglund
Status: Offline
Point: 361
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny receiver (h/k AVR 355 eller..? læs!)
    Sendt: 05-August-2009 kl. 23:17

Al den snak om direct pass through eller ej er der heldigvis et svar på. Efter denne heftige debat omkring billedbehandling i surroundreceiveren, satte jeg mig for at gøre den ene ting som enhver mand aldrig gør; læser manualen.

På HarmanKardons hjemmeside ligger manualen til AVR355 i .pdf-format, og jeg pryglede samtlige dens video-sektioner igennem, og fandt følgende notits nederst i første kolonne, side 37:

--

Video Mode: Standardindstillingen Processor

Off sender videosignalet videre uden behandling.

--

Så der er altså ikke noget problem med at lade billedsignalet løbe uhindret igennem en H/K AVR355.

Direkte link: http://manuals.harman.com/HK/Owner%27s%20Manual/om_avr_255_a vr_355danish.pdf

Jeg er tættere og tættere på en anskaffelse.

TV: LG 65" OLED B1
Receiver: Denon AVR-X2400H
BD: Panasonic DMP-BD55
Front: Dali Evidence 870
Center: Dali C1000
Bag: Dali R1000
Sub: Dali SWA-15
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Jamen der er da flere gode argumenter: Man kan jo have flere kilder som skal til samme display, og det er nu engang simplere betjeningsmæssigt at have al videoinput på samme indgang på displayet, og så styre switchning via SR, end at skulle skifte indgang på display når der skiftes kilde (lyd vil i alle tilfælde komme fra SR).
 

Du kan kalde dem gode argumenter, og ud fra en bekvemmelighedsbetragtning og ønsket om en easy going plug 'n play installation har du da sikkert ret. Men du er ikke kommet med en saglig og rationel begundelse for, at et perfekt 1080P/24fps billedesignal ikke skal direkte til display.

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Eller en kilde kan levere andre opløsninger end 1080p, i hvilke tilfælde man muligvis vil benytte en anden scaler og deinterlacer end den i displayet.

Fair nok. Kan man forbedre billedet ved at anvende en videoprocessor, eksempelvis i surroundreceiveren, så ser jeg intet problem i det. Det er bare ikke den problemstilling der diskuteres.

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Og jeg vil klart sige at indstiller man noget på direct eller pass-through, og det så stadig piller ved signalet, så er det et ringe produkt man har valgt.

Det er svært at være uenig i den betragtning . Men så længe køberne efterspørger features a la pass through i surround receivere, prøver producenterne at efterkomme ønsket efter bedste evne. Producenterne af surroundreceivere er nu engang bedst til lyd (og heldigvis for det da).

Pioneer har taget konsekvensen af den problemstillig, der er omkring surroundreceivernes pass through funktionalitet, i BD-afspilleren LX91. BD-afspilleren har 2 HDMI udgange. Den ene er dedikeret til billedesignal (inklusive stereolyd), mens den anden kan anvendes til at overføre lyd via HDMI. Gad vide hvorfor Pioneer laver denne løsning? .jeg tror at det er et generelt ønske om at splitte lyd og billede op,både for billedet skyld,men også lyden

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Hvem siger i øvrigt den HDMI-splitter, man så får fat på, har fungerende 1080p/24 pass-through? Det er da bare at flytte problemet.

En HDMI splitter fra DVDO, som gennem flere år har udmærket sig inden for behandling af billedesignaler, har jeg langt større tiltro til laver pass through korrekt end en tilfældig producent af en surreoundreceiver, hvis force nu en gang er lyd. Men i den ideelle situation skal man da også undgå en HDMI splitter. 

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2009 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Gerdes skrev:

Pioneer har taget konsekvensen af den problemstillig, der er omkring surroundreceivernes pass through funktionalitet, i BD-afspilleren LX91. BD-afspilleren har 2 HDMI udgange. Den ene er dedikeret til billedesignal (inklusive stereolyd), mens den anden kan anvendes til at overføre lyd via HDMI. Gad vide hvorfor Pioneer laver denne løsning? .

Kunne vel tænkes at være en gave til Projektor folket, så de ikke behøver 2 HDMI ud på Reciever

de er delt op som lyd på den ene og billede på den anden.Så det kan man ikke
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 23:21

Gerdes skrev:

Pioneer har taget konsekvensen af den problemstillig, der er omkring surroundreceivernes pass through funktionalitet, i BD-afspilleren LX91. BD-afspilleren har 2 HDMI udgange. Den ene er dedikeret til billedesignal (inklusive stereolyd), mens den anden kan anvendes til at overføre lyd via HDMI. Gad vide hvorfor Pioneer laver denne løsning? .

Kunne vel tænkes at være en gave til Projektor folket, så de ikke behøver 2 HDMI ud på Reciever

Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 23:13

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Jamen der er da flere gode argumenter: Man kan jo have flere kilder som skal til samme display, og det er nu engang simplere betjeningsmæssigt at have al videoinput på samme indgang på displayet, og så styre switchning via SR, end at skulle skifte indgang på display når der skiftes kilde (lyd vil i alle tilfælde komme fra SR).
 

Du kan kalde dem gode argumenter, og ud fra en bekvemmelighedsbetragtning og ønsket om en easy going plug 'n play installation har du da sikkert ret. Men du er ikke kommet med en saglig og rationel begundelse for, at et perfekt 1080P/24fps billedesignal ikke skal direkte til display.

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Eller en kilde kan levere andre opløsninger end 1080p, i hvilke tilfælde man muligvis vil benytte en anden scaler og deinterlacer end den i displayet.

Fair nok. Kan man forbedre billedet ved at anvende en videoprocessor, eksempelvis i surroundreceiveren, så ser jeg intet problem i det. Det er bare ikke den problemstilling der diskuteres.

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Og jeg vil klart sige at indstiller man noget på direct eller pass-through, og det så stadig piller ved signalet, så er det et ringe produkt man har valgt.

Det er svært at være uenig i den betragtning . Men så længe køberne efterspørger features a la pass through i surround receivere, prøver producenterne at efterkomme ønsket efter bedste evne. Producenterne af surroundreceivere er nu engang bedst til lyd (og heldigvis for det da).

Pioneer har taget konsekvensen af den problemstillig, der er omkring surroundreceivernes pass through funktionalitet, i BD-afspilleren LX91. BD-afspilleren har 2 HDMI udgange. Den ene er dedikeret til billedesignal (inklusive stereolyd), mens den anden kan anvendes til at overføre lyd via HDMI. Gad vide hvorfor Pioneer laver denne løsning? .

Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Hvem siger i øvrigt den HDMI-splitter, man så får fat på, har fungerende 1080p/24 pass-through? Det er da bare at flytte problemet.

En HDMI splitter fra DVDO, som gennem flere år har udmærket sig inden for behandling af billedesignaler, har jeg langt større tiltro til laver pass through korrekt end en tilfældig producent af en surreoundreceiver, hvis force nu en gang er lyd. Men i den ideelle situation skal man da også undgå en HDMI splitter. 

Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det kniber Men nu lytter jeg også en del til musik. Og det er her at LX71 byder på så mange indstillingsmuligheder, at der efterhånden går mere tid med musik end med film. Selv de gamle CDer får nyt liv, og jeg kan høre noget på dem, som jeg ikke har hørt før 

Med en surround-receiver? Så burde du ikke snyde dig selv for at prøve dine CD'er på en dedikeret CD-afspiller, tilsluttet en god stereoforstærker. Det kan faktisk gøres for et relativt beskedent beløb (billigere end bare din LX71), og det vil give dig en ny oplevelse af din musik. Gode CD-afspillere nærmest foræres væk i disse dage, og jeg har lige set eksempelvis Thule IA150 til under 3k brugt. En rimeligt fornuftig 250 watt'er kan sikkert anskaffes til 7-10k brugt også.

Mvh Steen

Har skam min Sony CDP950, som har gjort et sobert arbejde i to årtier nu. Den var så tidligere koblet på en Pioneer AB stereoforstærker, og det lød da også bedre. Men prioriteringen er blevet flyttet med ønsket om hjemmebiograf. Og jeg kan ikke have to forstærkere stående.



Redigeret af Kampus - 29-Juli-2009 kl. 13:23
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:47

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej det kniber Men nu lytter jeg også en del til musik. Og det er her at LX71 byder på så mange indstillingsmuligheder, at der efterhånden går mere tid med musik end med film. Selv de gamle CDer får nyt liv, og jeg kan høre noget på dem, som jeg ikke har hørt før 

Med en surround-receiver? Så burde du ikke snyde dig selv for at prøve dine CD'er på en dedikeret CD-afspiller, tilsluttet en god stereoforstærker. Det kan faktisk gøres for et relativt beskedent beløb (billigere end bare din LX71), og det vil give dig en ny oplevelse af din musik. Gode CD-afspillere nærmest foræres væk i disse dage, og jeg har lige set eksempelvis Thule IA150 til under 3k brugt. En rimeligt fornuftig 250 watt'er kan sikkert anskaffes til 7-10k brugt også.

Mvh Steen

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ha! Ikke her i huset. Der er mange finurligheder ved en SC-LX71. Der kan altid lige laves forbedringer.

Har du så overhovedet tid til at se film? .

Nej det kniber Men nu lytter jeg også en del til musik. Og det er her at LX71 byder på så mange indstillingsmuligheder, at der efterhånden går mere tid med musik end med film. Selv de gamle CDer får nyt liv, og jeg kan høre noget på dem, som jeg ikke har hørt før 

Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:


Jeg mangler blot at høre et eneste rationelt argument for ikke at køre et perfekt 1080P/24fps billedesignal direkte til displayet.
Jamen der er da flere gode argumenter: Man kan jo have flere kilder som skal til samme display, og det er nu engang simplere betjeningsmæssigt at have al videoinput på samme indgang på displayet, og så styre switchning via SR, end at skulle skifte indgang på display når der skiftes kilde (lyd vil i alle tilfælde komme fra SR). Eller en kilde kan levere andre opløsninger end 1080p, i hvilke tilfælde man muligvis vil benytte en anden scaler og deinterlacer end den i displayet. Eller man vil sync'e billede og lyd, hvilket bliver ret besværligt hvis billede og lyd køres igennem forskellige kæder.
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:


Påstanden om at billedet ikke påvirkes af en tur i A/V receiveren skal da nok være rigtig i visse tilfælde. I andre dokumenterede tilfælde er pass through ikke pass through. Så kan man diskutere om man nu også skal forholde sig til den del af en A/V receiver eller om man vil benytte A/V receiveren til det, som den er bestemt for. Nemlig lydbehandling.
"V" i A/V står for video. Og jeg vil klart sige at indstiller man noget på direct eller pass-through, og det så stadig piller ved signalet, så er det et ringe produkt man har valgt. Det bør da bestemt indgå som en beslutningsparameter ligesom alle andre unoder ting kan lave - eksempelvis om det valgte display piller ved 1080p materiale eller ej. En A/V-receiver ser jeg også som en videoswitch, og som et produkt hvori du konfigurerer hvad der skal ske i alle de mulige kombinationer af audio og video der er tilgængelige. Hertil slutter du X-antal kilder, samt en (eller flere) monitor(er) som altid skal fødes med dét signal den er født til at vise optimalt. Om man så kun vil smide et middelmådigt beløb efter en så vigtig komponent som en A/V-receiver (om denne så fysisk består af ét eller flere apparater), og måske samtidig ikke gider sætte sig ind i om den faktisk virker som lovet, så får man også et middelmådigt resultat. Men bare fordi der findes masser af middelmådige receivere til 6k, så skal man da ikke slå knuder på logikken ved selv at lege videoswitch med kabler og splittere. Hvem siger i øvrigt den HDMI-splitter, man så får fat på, har fungerende 1080p/24 pass-through? Det er da bare at flytte problemet. Mvh Steen
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 21:58

Oprindeligt skrevet af dj_jellyfelz dj_jellyfelz skrev:

Javist fås HDMI kabler i flere prisklasser, men de som regel ikke så lange når det gælder fra BD til SR til Display, og alle test viser jo der ikk er forskel i billedet på et til 29 kr og et til 1629kr. imodsætning til analoge kabler.

Jeg er som sådan ikke uenig i dine betragtninger. Min pointe var blot, at det ikke nødvendigvis koster en formue at tilslutte med analoge kabler, når man i forvejen er i gang med at købe udstyr.

Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
Til top
dj_jellyfelz Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen du kan ikke få HD lyd til SR uden HDMI. Jo så skal du ud at investere et betragteligt beløb i analoge kabler, fuldstændig nonsens

Du giver jo selv svaret på hvad alternativet til HDMI er for overførsel af HD-lyd .

Jeg ved ikke, hvad du anser for værende et betragteligt beløb. "Min" kabelføring skal bruge 3-4 par analoge kabler og et HDMI kabel. "Din" kabelføring skal bruge 2 HDMI kabler. HDMI kabler kan fåes i flere prisklasser, og ligeså med analoge kabler.


Javist fås HDMI kabler i flere prisklasser, men de som regel ikke så lange når det gælder fra BD til SR til Display, og alle test viser jo der ikk er forskel i billedet på et til 29 kr og et til 1629kr. imodsætning til analoge kabler.
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 21:30

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ha! Ikke her i huset. Der er mange finurligheder ved en SC-LX71. Der kan altid lige laves forbedringer.

Har du så overhovedet tid til at se film? .

Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu