recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - forskel på dvi og hdmi.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketforskel på dvi og hdmi.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
peogeot Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Emne: forskel på dvi og hdmi.
    Sendt: 06-September-2005 kl. 13:52

Hvad er forskellen på en dvi udgang og en hdmi udgang

har læst mig til at dvi kun er med billede og hdmi er både med billede og lyd. og hvad er bedst.

parasound

 

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2005 kl. 13:55

HDMI er bedst/lettest da den indeholder både billede og lyd.

Billede kvaliteten burde være identisk for DVI og HDMI

Men du slipper for at trække ekstra kabler til lydendelen, hvis du kun har DVI.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2005 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af peogeot peogeot skrev:

Hvad er forskellen på en dvi udgang og en hdmi udgang

har læst mig til at dvi kun er med billede og hdmi er både med billede og lyd. og hvad er bedst.

HDMI er videreudviklingen af DVI.

HDMI indeholder også 5.1 lyd (flerkanals lyd) og diverse kopi-beskyttelser (sikring af rettigheder).

HDMI er umiddelbart bedst, det er mest "fremtidssikkert". HDMI giver også lidt flere variationer for billede-kvalitet, hvor DVI altid er RGB så kan HDMI også være component (YPrPb) i flere varianter.

DVI og HDMI enheder kan benyttes sammen. Hvis du har en DVD-afspiller med DVI udgang, og en fladskærm med HDMI indgang - så kan de forbindes sammen med en simpel adapter. Det vil så bare være billedet man overfører - men HDMI indgangen forstår DVI-signalet direkte.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Pyrotek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2005 kl. 13:29

DVI og HDMI enheder kan benyttes sammen. Hvis du har en DVD-afspiller med DVI udgang, og en fladskærm med HDMI indgang - så kan de forbindes sammen med en simpel adapter. Det vil så bare være billedet man overfører - men HDMI indgangen forstår DVI-signalet direkte.

Skriver Lars og jeg håber du har ret for jeg har købt et Pioneer PDP 436-FDE plasma tv og jeg vil koble en HTPC til på det HDMI stik der er på bagsiden.

Jeg har spurgt Pioneer om man kan og de siger nej køb XDE modellen og tilslut det på fronten på den VGA ingang der er på den model.

Hvem vil have frontklappen på Plasmatuneren klappet ned hele tiden og et stik siddende der for at have en PC tilsluttet. Ikke jeg og slet ikke konen så jeg håber du har ret Lars.

Ellers køber jeg dette grafikkort som jeg vil bygge en HTPC op omkring.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104248

og håber det kan vise et godt billede via HDMI eller alternativt Komponet.

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2005 kl. 16:13
På grun af bedre specifikationer muliggør HDMI længere kabeltræk end DVI, der ikke tillader særligt lange kabeltræk.


Her er hvad AV-Connetion skriver om DVI og HDMI: http://av-connection.com/Functions/ProductView.asp?GroupID=7 4&ClassID=167

 Digital Video (DVI/HDMI) 
HDMI og DVI-D er to standarder for overførsel af billede signaler digitalt, hver især med forskellige protokoller, men samme type kabel elementer, hvilket også gør dem til kompatible. Forskellen er primært at DVI ikke er forberedt til lyd overførsel og at DVI protokollen er lidt mere følsom for støj og tåler derfor ikke så lange kabeltræk som HDMI.

DVI kabler benyttes oftest til forbindelse mellem PC og fladskærm eller projektor. Ved at benytte et digitalt monitor kabel opnåes den absolut ypperste billede kvalitet, da konverteringer til analoge signaler og tilbage igen helt undgåes. Dette giver et skarpt billede, høj kontrast og superflotte farver. DVI standarden er mere følsom over for støj end HDMI standarden, hvilket gør at det kræver bedre kabler at overføre et signal over lange afstande og adaptorer bør helt undgåes ved træk over 5 meter.

Læs alt om DVI her

HDMI kablet er den længe ventede afløser til SCART. Med HDMI kablet får du mulighed for at overføre levende billeder og lyd i digitalt format. HDMI kablet er bagud-kompatibel med DVI standarden på billede siden. HDMI bruges foreløbig kun i nyere multimedia enheder, så som DVD afspillere, fladskærme og projektorer. HDMI er forberedt til at overføre 8 kanals digital lyd.

Læs alt om HDMI her

DVI-D (Digital Video) 

 

DVI-I (Analog + Digital Video) 

 

HDMI (Digital Audio + Video) 

 

 


Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

HDMI giver også lidt flere variationer for billede-kvalitet, hvor DVI altid er RGB så kan HDMI også være component (YPrPb) i flere varianter.

Digitale component signaler kaldes YCbPb.
Der findes to typer componet signaler: YPrPb (analog component der bruger tre kabler) og YCrCb (digital component der bruger et kabel).
YPrPb er kontinuerlige signaler (analog) og kan derfor ikke sendes via HDMI.
YCrCb er derimod diskrete signaler (digitalt) og kan sendes via HDMI.

Men det er korrekt at HDMI standarden tillader overførsel med både RGB og YCrCb. Hvis ellers apparterne understøtter component.



Redigeret af HTPC
Til top
CoolK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2005 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af Pyrotek Pyrotek skrev:

Ellers køber jeg dette grafikkort som jeg vil bygge en HTPC op omkring.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104248

og håber det kan vise et godt billede via HDMI eller alternativt Komponet.



Så vidt jeg kan se så har det kort da ikke HDMI udgang...
HTPC i x15e kabinet
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2005 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af CoolK CoolK skrev:

Oprindeligt skrevet af Pyrotek Pyrotek skrev:

Ellers køber jeg dette grafikkort som jeg vil bygge en HTPC op omkring.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104248

og håber det kan vise et godt billede via HDMI eller alternativt Komponet.



Så vidt jeg kan se så har det kort da ikke HDMI udgang...
Nej der findes ikke et grafik kort PT med HDMI. DVI har eksisteret i rigtig mange år, derfor er det allerede implementeret mange steder. Silicon Graphics er ved at udvikle grafik kort med HDMI stik, så de kommer.

Jeg under mig over at Pioneer siger det ikke fungerer med signal fra en HTPC ind på deres HDMI, fordi du kører bare et DVi til HDMI kabel på, således gør vi det på vores plasma, LCD og de kommende ekstremt fede bagprojektions TV i henholdsvis 56" og 70" (det er hvad jeg kalder ægte Biograf oplevelse, hvis det ikke skal være decideret projektor i loftet man kører med).

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2005 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Silicon Graphics er ved at udvikle grafik kort med HDMI stik, så de kommer.

Både ATI og NVIDIA er også på vej med grafikkort med HDMI udgang:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6327
 
Til top
Deep Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-April-2006
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 09:38

Jeg har et spørsmål, hvis man fører en HDMI udgang med lyd til LCD. Hvordan tilsutter man så den lyd til forstærkeren? Skal der en ledning tilbage til forstærkeren?

Eller skal man trække lyd fra lydkortet til forstærkeren? Vil der ikke ske sync. fejl i video/lyd i form af forkerte mundbevægelser.

Til top
osprey Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 31-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 11:20

Deep

Hvorfor skal lyden overhovedet op til Skærmen ? Eller skal skærmene ogsaa være forstærkere OG  DEKODERE  for 5.1 surround Lyd. 

 

Osprey
Til top
Deep Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 12-April-2006
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2006 kl. 10:25

Jeg spørger fordi HDMI er jo lavet til at overføre lyd og video samtidigt, så hvorfor er der en HDMI indgang til LCD, når man alligevel skal have en forstærker der skal modtage lyd signalet. Eller hvorfor ikke nøjes med DVI indgang?

Er det sådan at man kan komme udenom forstærkeren at det er lavet? Normalt er det jo en koverter der går fra DVi->HDMI, og her overføres der kun billede.

Til top
LGR01 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2006 kl. 08:06

Jeg finder DVI->HDMI, hvad med HDMI->DVI? Hvis jeg har en LCD med kun DVI ind og en DVD afspiller med HDMI ud, kan det bruges for billede? Med eller uden adapter?

Leif

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu