recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router problem/HTPC problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRouter problem/HTPC problem

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Det gør ikke spor... al hjælp/forslag er velkomne :)

Der er ledige porte, både i routeren og i switchen.

Jeg får besøg af en nyligt uddannet IT-supporter her i eftermiddag, så må jeg se hvad han kan :)



Jeg skriv i en af mine første posts i denne tråd at du skulle prøve at kigge lidt på din bios og din netværksdriver.

Jeg har i nogle tilfælde været udsat for at netkort ikke er i stand til at autodetekte Speed/Duplex. Man kan indstille dette i nætværkskortets avancerede instiller(Tilgåes fx via device manager eller via Network Connection Settings.)

Som regel er det alen det at man ændre settingen der løser problemet. SKift fx fra Auto til 1Gbps, til 100mb full duplex og apply.

Men problemet med dette er at settings ofte ikke bliver der efter genstart. Så derfor er det bios opdatering, og derefter en driveropdatering. Hvilket NIC/Bundkort er der tale om?


Redigeret af Patriarken - 09-September-2009 kl. 13:58
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 07:19

God morgen

Jeg havde besøg af min IT-kammerat igår aftes og han fik kigget lidt på mit netværk.

Her er et udtræk af hans konklusion/løsning.

Når jeg mister min IP-adresse får jeg en eller anden IP som ikke har noget med mit netværk at gøre.
IP'en er 169.254.14.136 med undernetmaske 255.255.0.0 hvilket ifølge ham er en APIPA adresse. Dvs. en adresse som min HTPC får automatisk når den ikke kan få fat i min DHCP server.

Efter mange forsøg og forskellige fejlsøgninger fandt han ud af at det var mit DHCP range som var forkert.

Umiddelbart har jeg bare kørt med den opsætning som Dlink er sat op til fra start af, men idet jeg har Telenor som udbyder må mit range ikke overstige 192.168.1.200, da de tildeler min router en IP der starter med 212. Han rettede så mit range til at køre fra 192.168.1.2 til 192.168.1.110. Indtil videre virker det, så håber han har klaret det og at dette også giver mening for jer der også har forstand på netværk, ellers må i lige råbe op

Men tak for hjælpen til alle der har bidraget, jeg har i hvert fald lært en masse

Bundkortet er for i øvrigt et Aopen i945GMt-FSA med onboard Realtek Gigabit LAN.

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 10:34

Sådan ! jeg fatter ikke en dyt af hvorfor det skulle løse noget, og det havde nok ikke været et af mine næste 300-400 bud ;-)

Men lad os krydse fingre for at det virker !

 

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

God morgen

Umiddelbart har jeg bare kørt med den opsætning som Dlink er sat op til fra start af, men idet jeg har Telenor som udbyder må mit range ikke overstige 192.168.1.200, da de tildeler min router en IP der starter med 212. Han rettede så mit range til at køre fra 192.168.1.2 til 192.168.1.110. Indtil videre virker det, så håber han har klaret det og at dette også giver mening for jer der også har forstand på netværk, ellers må i lige råbe op

Det giver bestemt ikke mening. Det er to forskellige net (WAN og LAN), og umiddelbart er der ingen direkte relation imellem dem. Det er det som routeren sørger for. Og den er principiel ligeglad med, hvad Ip numre der er på begge sider. Det der kan give lidt knas, det er hvis de ligger i samme net. Men det er mig bekendt ikke tilfældet.

Jeg vil nu nærmere tro, at din ven har et kendskab til Dlink som gør, at han måske ved, at dette er et problem. Som nævnt tidligere, så havde jeg også gevaldige problemer med Dlink i sin tid. Det var dog på WAN siden. Og jeg valgte at droppe den.

 

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 11:13

@Kandersen

Han har ingen speciel kendskab til Dlink, men han mener altså at når Telenor tildeler mig en IP der starter med 212.X.X.X så må mit øverste range ikke overstige 200. Så nu ligger mit range imellem 2 og 110.

Jeg har som sagt ikke nogen teoretisk baggrund for selv at kunne danne en konklusion, men siden i onsdags har der ikke været noget?

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Han har ingen speciel kendskab til Dlink, men han mener altså at når Telenor tildeler mig en IP der starter med 212.X.X.X så må mit øverste range ikke overstige 200. Så nu ligger mit range imellem 2 og 110.


212.x.x.x og 192.168.1.y er helt forskellige subnets, så y kan være hvad  som helst.

Dit problem ligger et andet sted.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 11:39
Jeg er helt enig med Jesper. Problemet må ligge et andet sted. Men hvis det virker, så rod endelig ikke ved det
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 12:55

Så var det derfor jeg ikke forstod så meget af det, men i følge ham skulle det give mening?
Han mente i hvert fald helt sikkert at det var grunden til at jeg fik den der APIPA IP adresse (169.254.14.136 - 255.255.0.0)

Jeg giver det weekenden over før jeg vil sige at det har hjulpet, for det har før virket i et par dage for derefter ikke at virke.

Men du har ret, hvis det virker nu, så skal der ikke pilles mere ved det

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 13:05

For lige at få det skåret ud i pap:

En router har til opgave at "route" trafik frem og tilbage.

Problemet er at der ikke findes nok IP adresser til at alle enheder kan få deres egen. Derfor tildeler en internetudbyder som regel kun 1 adresse til en kunde. F.eks 212.x.x.x Det er jo så et problem hvsi man skal have flere enheder på, derfor har man en router. Den sørger så for at der er en inder og en yderside. På indersiden har man så alle (som regel) de addresser man har behov for. De hedder som regel 192.168.1.1 til 192.168.1.254. 192.168.1.1 tildeles som regel routeren (på indersiden) så man har en port (default gateway) ud til ydersiden. På ydersiden får routern så tildelt IP adressen fra udbyderen. Nogen tildeler en fast adresse, andre en dynamisk som skiftes efter behov.

Når brugeren så benytter internettet, f.eks. ved at åbne en hjemmeside, så holder routeren styr på hvilken adresse på indersiden der benyttes, således at trafikken går den rigtige vej frem og tilbage. Dette kaldes NAT (Network Address Translation). Der er derfor, som Jesper skriver, ingen konflikt i at ydersiden hedder 212.x.x.x og noget på indersiden hedder 192.168.1.212

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 13:31

Jeg har spurgt ham om han vil deltage i tråden her, han kan nok bedre forklare hvorfor han har gjort som han har, så det håber jeg han vil.

Jeg vil dog sige, at det i forklarer her i tråden også er sådan jeg opfatter et netværk og en router.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Han mente i hvert fald helt sikkert at det var grunden til at jeg fik den der APIPA IP adresse (169.254.14.136 - 255.255.0.0)


Det er en adresse som du får tildelt når der ikke skabes kontakt fra computeren til DHCP serveren, dvs. et problem på routeren.

Der kan utvivlsomt være mange årsager til dine problemer, men jeg ville starte med at checke de nemme ting

1) Alle subnet masker er 255.255.255.0 (styres af DHCP på routeren)
2) Der er kun en DHCP server i dit netværk (visse NASer eller sågar printere har indbygget en DHCP server)


Redigeret af JesperLund - 11-September-2009 kl. 15:37
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Han mente i hvert fald helt sikkert at det var grunden til at jeg fik den der APIPA IP adresse (169.254.14.136 - 255.255.0.0)


Det er en adresse som du får tildelt når der ikke skabes kontakt fra computeren til DHCP serveren.

Eller hvis ikke der er angivet en statisk ip.

Jeg tror at routeren har stået i Access Point mode og essentielt fungeret som en switch. De fleste ADSL modems mv kan kun uddele en ip(hvis ikke der abboneres på flere). Hvis din computer(e) er tilsluttetet et modem igennem en switch(som en router er i access point mode) så får du problemer. DHCP serveren er nemlig derfor din ISP (igennem dit modem)

Der er visse ip adresser der er reserveret til LAN fx 192.xxx.xxx.xxx osv men globale ip adresseser i 212 range kan sagtens bruges på dit lan., men ikke vice verca. Ingen IP udbyder kan tilbyde globale adresser i 192 range..


Redigeret af Patriarken - 11-September-2009 kl. 15:43
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu