recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router problem/HTPC problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRouter problem/HTPC problem

 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 07:40

Hej igen allesammen...

Her en lang smørre, som jeg har fået af min kammerat, som gerne skulle forklare hvad han har gjort. Teksten er "sakset" direkte herind fra en mail:

JEg har gjort følgende på dit netværk

jeg lavede først ipconfig/all

den giver dig overblikket over dine ip addresser

2: der kunne jeg se du fik en apipa adresse hvilket vil sige du får en dhcp fejl

3: din ip adresse range lå således at du lavede ip konflikt med telenors ip range som deres dhcp  server er sat op som til at uddele din ip adressse til dig du tog faktisk deres ip adresse range og brugte en ip adresse som telenor brugte i deres dhcp servers range derfor fik du denne apipa adresse da det er normal cortume når en dhcp fejler ved optaget range tildeles denne adresse

det er totalt forbudt i netværkets verden at tildele to ip adresse range i samme netværk da dens leaset time laver konflikt med at der tildeles to ens ip adresser til dit netværk som 1 telenor bruger 2 som den range du havde sat op lå i deres dhcp pulje

3 derfor ændrede jeg din ip adrese range så du lå uden for telenors dhcp scope da telenors ip range starter med 200 og da det er en klasse c net adresse kørte du med ip subnet adresse på deres subnet dvs. adressen 200 der ligger inden for deres scope range det var derfor du fik den apipa adresse da din router dhcp var sat til at udele 200 adressen din ip adresse du havde sat var en klasse c net adresse dvs du kun har 255 host at bruge klassse c ne adresse starter fra 192-255 den første og den sidste ip adresse må aldrig bruges men alt der imellem må godt bruges den 192.168.1.200 var du på telenors scope range da din klasse c adresse kørte fra 200 dvs allerede der er der en ip konflikt der  

4 du havde tildelt din router 200 som fast ip med denne range hvor telenor køre fra 212 dvs 200 er optaget som den første faste da 212 rangen stadig er en klasse c adresse køre fra range hvor det er allersidste host byte du kun kan bruge nemlig 192.168.1.200 din subnet maske vil da således se sådan ud 255.255.255.0 allerede der konflikte med telenors da det er et klasse c netværk du køre læs lidt om apipa det kan være det hjælper dig til at forstå dette jeg har beskrevet http://compnetworking.about.com/cs/protocolsdhcp/g/bldef_api pa.htm læs dette link måske forstår du bedre der 

5 vi er enige om din udbyder er telenor ikke de køre med en ip adresse der starter med 212 er er dette en klasse c adresse som beskrevet tidligere køre den kun fra 192-255 1-L aldrig bruges
 
6: den ip adrese du kørte fra din router kun som først antaget dvs. du skrev som fast ip adresse 192.168.1.200 kørte inden for telenors range kan du se det for dig som beskrevet tidligere dvs du kørte på telenors subnet range og fik derfor således din 169.254.x.x sunet 255.255.x.x dette er en klasse b adresse og kan godt bruges som ip adresse i mindre lan subnets
 
7: fortalt med andre ord din udbyder telenor køre i dhcp domain controller et subnet der hedder 212 da dhcp står for domain host control protocol dvs. udeligering af ip adresser of din router køre med din udeligering på dit lan da din routers dhcp opsætning heddder 192.168.1.110 212 er din wan isp 192.168.1.110 er din lan dvs. dit eget subnet i et subnet kan du se og forstår det nu
 
håber dette kunne hjælpe dig med at få større forståelse af dit daværende ip konflikt

Hvad siger i så?

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 09:19

Sikkert bare mig, men det giver ingen mening.
Eneste mulighed for at forklaringen holder (medmindre jeg misforstår) er, at Telenor minsandten osse kører med et 192.x.x.x net mellem din og Telenors router. Det tror jeg ikke på, men det kan sagtens lade sig gøre.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 10:04

Jeg skal ikke kunne sige det. Umiddelbart giver det heller ikke helt mening for mig, men jeg har ikke haft nogen udfald siden???

Grunden til at jeg kører tråden videre er at få opklaret hvad der er sket og hvorfor, hvis det kan lade sig gøre???

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 10:08

Jeg må erkende, jeg er også koblet af her. Det som din ven skriver, det giver ingen mening. Jeg troede ellers lige jeg var med til at starte med, men efter pkt. 3, så faldt jeg altså fra

Det som forvirrer mig en hel del, det er at din ven ikke helt får udredet, om han snakker om WAN eller LAN adresser. Det er en væsentlig detalje, da disse principielt intet har med hinanden at gøre. (Det er så ikke helt rigtigt, men det er en lang og kedelig fortælling. Så den venter vi med).

Hvis du har sat din router op på LAN siden til 192.168.x.x med subnet 4*255, så har du INTET gjort forkert. Hvis det konflikter med Telenor, så har Telenor et problem, MEDMINDRE de har valgt at uddele LAN adresser til deres kunder, (det er desværre set før). Men det er forholdsvis nemt at tjekke. Og jeg mener også du har skrevet før, at din WAN adresse starter med 212.x.x.x

Og det er så her filmen knækker, hvis ellers jeg forstår din vens forklaring korrekt. For så er der intet galt nogensteder overhovedet. Og dermed er jeg slet ikke med på, hvad hulen din ven snakker om.

Jeg tror desværre at der ligger en del forklaring bag, som mangler her.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Grunden til at jeg kører tråden videre er at få opklaret hvad der er sket og hvorfor, hvis det kan lade sig gøre???

Det kan det godt. Men så skal jeg vide præcis, hvad Ip adresser/subnet du fik før på både WAN og på LAN. Den del må jeg erkende, at jeg simpelthen ikke er helt sikker på efter din vens forklaringer.

Dvs. hvordan var indstillingen før på:
WAN IP/subnet
LAN/routers IP/subnet
Routerens DHCP IP range evt. subnet, hvis du har kunnet sætte den manuelt.

 

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 10:46

Din router DSL-2740B har et default net på 192.168.1.x/24
Hvis du eller din kammerat ikke har ændret på dette, så skal du checke om du ikke ved en fejl er kommet til at enable DHCP server på din NAS server. Denne har nemlig et default net på 192.168.0.x/24 (genialt DLINK!), hvis det er sket, så kan du risikere første gang du tilslutter en enhed på netværket (dette kan osse være den samme HTPC, bare reinstalleret) at din NAS svarer først på dit DHCP request og derved vil tildele dig en ip der ikke kan bruges til noget som helst og denne ip vil enheden fortsætte med at bruge lige indtil du slukker din NAS eller disabler DHCP server på den.

Men det kan jo ikke forklare hvorfor du får en 169.254.x.x adresse, den får du kun hvis det ikke er muligt at lease en ip fra en DHCP server på det samme subnet. Det kan kun forklares med at dit netkabel sikkert sidder løst et sted, eller du har en skod trådløs forbindelse?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 11:21

ridderdk - Selvom det rent praktisk er tåbeligt med to DHCP servere, så er der som sådan intet til hindre for det. Og det virker fint, når bare der er styr på IP range på dem begge.

Hvis PCén har fået tildelt en IP fra NAS (DHCP), og denne slukkes. Så vil den automatisk "fange" routerens DHCP server og få et Ip nummer derfra.

Der hvor problemet oftest opstår, det er hvis man vælge samme IP range på begge DHCP servere. Så vil man sandsynligvis få en konflikt på et tidspunkt. Men selv denne del burde man få en kontant melding omkring. Og det burde derfor få alarm klokkerne til at ringe. Og hvis man ignorerer sådan en melding, så bør man måske helt afholde sig fra at sætte netværk op

Hvis vi går tilbage til hans oprindelige problem. Så har jeg ikke en forklaring på det, udover en defekt router/indstilling, eller evt. defekt kabel/netkort. Sidstnævnt er forøvrigt tit set i forbindelse med Auto duplex og switche, at de simpelthen ikke indbyrdes kan finde ud af auto. Men hvis man derimod låser sit netkort til fast duplex, så går det fint.

Men ingen af forklaringerne indtil nu, har fået mig til at sige, "ja selvfølgelig". Tværtimod synes jeg, at der famles vildt i blinde her, og specielt omkring områder, hvor det IKKE kan være forklaringen.

 

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 11:48

Kim - ja, du har nok misforstået.

Hvis NAS serveren kører med et ip range på 192.168.0.x og du får tildelt en ip herfra, så vil det som jeg skriver, betyde at du kun kan snakke med andre enheder der tilfældigvis osse har fået en ip herfra, i og med routeren tildeler ud fra et andet range, vil du heller ikkke kunne komme på internettet.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 12:05

Ok, jeg misforstod. For rent principielt er der intet til hindre for at køre med to eller flere DHCP servere i samme net. Og de vil alle kunne snakke sammen, forudsat at routningen er sat korrekt op.

Men det er klart, at hvis den ene er sat i andet net, så kan det give en hel del problemer.

 

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 12:56

@Kandersen

Jeg skal nok prøve at komme med de relavante oplysninger omkring setup'et før og efter.

Jeg håber også at jeg kan få min ven herind for at være med her, måske det kan hjælpe?

Så vidt jeg husker så kører Telenor's routere med IP range 10.0.02 til 10.0.0.255 (routeren har 10.0.0.1). Men det har vel ingen betydning, eller hvad?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Så vidt jeg husker så kører Telenor's routere med IP range 10.0.02 til 10.0.0.255 (routeren har 10.0.0.1). Men det har vel ingen betydning, eller hvad?

Nope, ikke umiddelbart, for den IP du referere til her, den ligger på Telenor´s LAN side. Og den er irelevant for dit LAN. Hvis det er det som giver problemer, så har Telenor ikke sat deres net korrekt op. Og selv det kan være svært at argumenterer for, idet du tidligere har fortalt, at din WAN IP var i 212.x.x.x nettet. Ergo er telenor´s net sat op. Så er det kun routning som kan være et problem. Men da du havde flere enheder, som godt kunne kommunikere, så er routning også udelukket som et problem.

Tilbage står vi/jeg med en lang historie om noget som ikke kan have med problemet at gøre . Problemet skal findes i din router/opsætningen af LAN i denne eller evt. defekt hardware/kabel et eller andet sted.

 

Til top
arear51 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2009
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 15:00

Zardo

 

din ip adresse range lå i conflikt med en anden i adresse i dit scope derfor fik du apipa adressen dhcp køre dynamisk fra din isp hvilket vil sige de udeler en ip adresse i dit eget range der høre til din routers range og du havde sat en statisk op dette kan godt gå hen og give adresse konflikt hvis der er to ens adresse i scopet da dhcp meget gerne skulle sørge for dette ikke sker at der to ens ip adresser på nettet så det jeg gjorde var at ændre dit subnet scope thats it når man laver statisk ip alokering er det meget vigtit at det er den rette subnettet ip adresse man bruger 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu