recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Undertekster på TV2 uden for billedet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUndertekster på TV2 uden for billedet

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Der udsendes ofte et Zoom signal p� Analog modtagelse, men det er IKKE 16:9 af den grund, det kan kun udsendes Digitalt.


Kan vi ikke også blive enige om, at når dette zoomsignal bliver udsendt, og mit TV så zoomer ind efter dette signal, så burde man kunne læse undertekstenere?
Det kan jo ikke passe, at man skal sidde og tvinge TV'et til at presse billedet helt sammen, for at kunne læse undertekster.


Jo, dette WSS zoom signal bliver garanteret kun udsendt når underteksterne er placeret inden for 16:9 zoom området. Og det er åbenbart ikke tilfældet her.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det er en rimelig formodning, at You See modtage TV2 Digitalt, sammen med tektsstreamen og konverterer til Analogt, men det er jo TV2 der ligger teksterne p�, det er ikke Kabeludbyderne.


TV2 og lokal-TV er de eneste analoge kanaler hos YouSee som ogs� modtages analogt af YouSee.

Er du sikker på de gør det mere?
Det er jo lidt pussigt at der aldrig har været disse problemer før, og lige pludseligt er det et problem.
Mit gæt er at Yousee er gået over til at modtage TV2 digitalt fra den 1/9, og de ikke helt har styr på placering af underteksterne endnu.
SKal jo lige huske, at det kun er TV2 jeg har problemet på
Mvh Jesper
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2009 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:


Er du sikker på de gør det mere?
Det er jo lidt pussigt at der aldrig har været disse problemer før, og lige pludseligt er det et problem.
Mit gæt er at Yousee er gået over til at modtage TV2 digitalt fra den 1/9, og de ikke helt har styr på placering af underteksterne endnu.
SKal jo lige huske, at det kun er TV2 jeg har problemet på


Nej, jeg er ikke sikker, men jeg synes ikke at man kan sige at underteksterne er placeret forkert. Jo forkert for dig fordi du har et widescreen TV, men analogt TV er 4:3.

Derudover er der relativt mange 4:3 LB udsendelser på TV2 digitalt, så du må have haft problemet før? Jeg har i hvert fald oplevet det mange gange med film på TV2 der blev sendt i 4:3 LB. Tidligere skete det også på satellit kanalerne som TV2 Film fordi de sendte i 4:3 (en forbrydelse for en filmkanal).

Det er umuligt at gøre alle glade, enten brokker folk med widescreen TV sig over at underteksterne er uden for 16:9 zoom området, eller også brokker 4:3 folket sig over at underteksterne står i billedet når de lige så godt kunne placere nede i den sorte bjælke...

Digital modtagelse og brug af ægte 16:9 er vejen frem, og så kan man gøre alle glade.


Redigeret af JesperLund - 26-September-2009 kl. 22:04
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 08:48
Ok, så prøver jeg lige at skære det ud i pap.

Jeg modtager et analogt 4:3 billede fra yousee, hvori der er sorte bjælker foroven og forneden, så det billede der bliver vist på et 4:3 TV, står som en 16:9 billede (ikke LB men 16:9)
Der bliver udsendt WSS zoom signalet, som så går at billedet bliver tilpasset mit PX70 perfekt, dvs. de sorte bjælker bliver klippet bort.

Problemet er at den nederste linie af undertekstenere ligger nede i den sorte bjælke, og derved automatisk bliver skåret væk, fordi der bliver udsendt WSS signal.

Problemet opstod først 1/9-09, og er kun på TV2.

Hvis det er for at tilgodese 4:3 fjernsyn, man man placerer dem nede i den sorte bjælke, hvorfor udsender man så WSS signalet, så underteksterene forsvinder på 16:9 fjernsyn, og iøvrigt kun på TV2 fra den 1/9?

Prøv nu bare at accepterer at Yousee eller TV2 har lavet en fejl her, i stedet for at stædigt at forsvarer dem, og tro det bare er mig der er en idiot
Mvh Jesper
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 13:31
@Axlon,

Det er selvfølgelig en fejl at udsende et WSS signal, hvis underteksterne er  placeret uden for 16:9 zoom området.

Men det er ikke værre end at du kan rette det ved manuelt at vælge en passende indstilling på dit TV.

Om fejlen ligger hos YouSee eller TV2 kan jeg ikke vide. Hvis du kender nogen som modtager TV2 analogt med egen antenne, kan du eventuelt spørge dem. Måske er der nogen her i gruppen som kan svare på det?

P.S. Du forvirrer os ved at sige at 4:3 med WSS er 16:9, det er det altså ikke. Det er 4:3 letterbox.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

@Axlon,

Det er selvf�lgelig en fejl at udsende et WSS signal, hvis underteksterne er  placeret uden for 16:9 zoom omr�det.

Men det er ikke v�rre end at du kan rette det ved manuelt at v�lge en passende indstilling p� dit TV.

Om fejlen ligger hos YouSee eller TV2 kan jeg ikke vide. Hvis du kender nogen som modtager TV2 analogt med egen antenne, kan du eventuelt sp�rge dem. M�ske er der nogen her i gruppen som kan svare p� det?

P.S. Du forvirrer os ved at sige at 4:3 med WSS er 16:9, det er det alts� ikke. Det er 4:3 letterbox.

Problemet er at man ikke kan slå fra, så TV'et ikke bruger WSS signalet, dvs. hver gang man zapper over på TV2, eller når de skifter format, så skal man ind og vælge format igen.
Og når nu de 30 andre kanaler mere eller mindre godt kan finde ud af dette, så må det da vel også kunne lade sig gøre på TV2.
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 16:28
Og at vælge format manuelt, løser jo ikke problemmet.
Enten skal jeg så på en sammenmast billede, for at kunne få undertekster, eller så skal jeg leve med ikke at kunne læse den nederste linie undertekster.
Mvh Jesper
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 17:00
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Og at vælge format manuelt, løser jo ikke problemmet.
Enten skal jeg så på en sammenmast billede, for at kunne få undertekster, eller så skal jeg leve med ikke at kunne læse den nederste linie undertekster.


Mit TV har et "undertekst zoom" mode, som skærer lidt og presser lidt, og så kan man styre placeringen med piletasterne. Men det er selvfølgelig ikke optimalt at billedet bliver forvrænget en lille smule.

Problemet er ikke primært WSS som ikke burde være der, men at der sendes i 4:3 LB. Det (altså 4:3) er standarden på analogt TV, men det bør ikke bruges på digitalt TV sammen med LB (hvad TV2 desværre gør i stor stil; i disse tilfælde vælger jeg generelt at undvære underteksterne, og nu hvor jeg har fået en Dreambox til optagelse, kan jeg træffe dette valg når jeg ser filmen, ikke når jeg optager den).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2009 kl. 18:46
Det primære problem er sgu da at underteksterene bare er placeret forkert
Altså hvor svært kan det være at forstå.

Hvis det er korrekt at halvdelen underteksterene skal ligge nede i den sorte bjælke, så har jeg et problem på omkring 20-30 andre kanaler, for her ligger de oppe i billedet, og ikke nede i den sorte bjælke
Mvh Jesper
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2009 kl. 21:38
Hej Axlon,

Jeg har irriteret mig over samme problem (dog kun den sidste uges tid) - har du fået svar fra TV2?

Jeg synes ikke at se at teksterne går ud i de sorte bjælker - men derimod at de ligger helt ud til kanten i bunden af billedet og dette område bliver lige akkurat beskåret i en Letterbox zoom.

Indtil videre bruger jeg 14:9 opsætning for at få rette proportioner, få billedet størst mulig - og samtidig kunne se teksten

Men jeg er selvfølgelig lige så interesseret i at TV2 retter op på deres 'bøf'...

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
thsv Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-August-2009
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 15:41

Ja, det er altså irriterende med de halve undertekster på TV2.

Problemet kan klares ved at vælge 14:9 opløsning, og man kan faktisk se, at underteksterne ligger helt ned mod bunden af billedet, så der beskæres åbenbart en lille smule af billedet i AutoZoom.

 

Håber de får rettet det problem snart.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 16:26
Hemed opfordring til alle der er irriteret over problemet om at skrive til Yousee!!

(se søster-tråden: Undertekster er rykket ned)

Citér
Jeg fik svar fra TV2, at det er Yousee der ligger underteksterne på - så nu har jeg skrevet til Yousee TV Support (tvsupport@yousee.dk).

Dog har jeg ikke de store forhåbninger for et positivt svar (dårlig erfaring med elendig service / svartid fra tidligere ).

Måske det hjælper, jo flere vi skriver til Yousee om problemet - så hermed en opfordring til alle der er berørt om at skrive til Yousee!!


/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu