recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
    Sendt: 02-December-2009 kl. 00:21
Pioneer DVR-630H + Sanyo 4:3 billedrørs tv (meget gammelt) + YouSee kabel tv.

Siden 1.10.2009 (+/- en uge) har vi haft problemer med afspilning af mange af vores optagelser fra kanaler der sender 16:9.  Der skiftes meget ofte mellem visning i 16:9 med sorte bjælker for oven og for neden, og 4:3 - sammenpresset således at personer bliver høje og tynde.

Set live, ser udsendelserne ud til at være sendt i 4:3 - sammenpresset således at personer bliver høje og tynde.  Jeg kan ikke udelukke at nogle af udsendelserne vises live med bjælker for oven og forneden, for jeg er ved at beskrive det jeg ser lige nu. Under alle omstændigheder skifter fjernsynet ikke mellem de to typer visninger når udsendelserne ses live på fjernsynet, eller live via DVR'en.

Jeg har forsøgt at skifte samtlige indstillinger jeg kunne finde der vedrørte visning af video, og har forsøgt at bruge begge scart stik på DVR'en.

Ud over at er sket ændringer i YouSee's udsendelser, således at når vi ser visse kanaler live, vises 16:9 nu uden de sorte bjælker - må der være et andet signal der forvirrer DVR'en.

Foreslå ikke ændringer i opsætningen af fjernsynet - for den er fra før der var tænkt på at der kunne eksistere et format som 16:9!  For at datere den kan jeg fortælle at den har hukommelse nok til 1 sides ttv ad gangen.

Er der nogen der kan forklare hvad der foregår, og evt. give et forslag til hvorledes jeg kan rette op på det?

Hilsen,
- J.B.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 07:04
Det lyder nærmest som om du har problemer med din SCART-forbindelse mellem TV og DVR.

Der benyttes pin 8 (mener jeg) i SCART-stikket til at signalere om TV'et skal vise det i 16:9 eller 4:3 format, og hvis der er en løs forbindelse i den ledning, så kan TV'et blive forvirret.

At det ikke sker ved live TV via DVR indikerer dog, at fejlen også kan ligge inde i selve DVR'en, nemlig at den har problemer med at levere de 12V på pin 8, som der skal til, eller at optagelsen ikke bliver tagget korrekt - det kan kun checkes ved at forsøge at kopiere den pågældende optagelse ud på DVD-R(W) skive i Video Mode. Hvis optagelsen bliver delt i flere, så er optagelsen (eller evt. udsendelsen) i forskellige formater. Hvis optagelsen kan overføres i én titel til DVD-Video og alligevel skifter, så er det signaleringen til TV'et den er gal med (enten i selve DVR, eller i pin 8-forbindelsen).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2009 kl. 02:06
Hej Keld,
Jeg må afvise at det er forbindelsen mellem DVR og TV, for det er kun de optagelser fra efter 1.10 der konstant skifter mellem de to formater.  Alt der er opdaget før 1.10 vises ganske rigtigt.

Derfor tror jeg at der er sket noget med det signal som jeg modtager som DVR'en har svært ved at håndterer. 

Hilsen,
- J.B.
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2009 kl. 13:21
En tilføjelse.
En samtale med kundeservice hos YouSee gav ingen resultat - omkring d. 1.10 var der ingen signal ændringer der kunne tænkes at være årsag til mit problem.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2009 kl. 23:11
Har du prøvet at kopiere titlen, der driller, ud på en DVD-R(W) i Video Mode? Så kan du se om det er på modtagelses-tidspunktet, at problemet er, eller om det først sker på afspilningstidspunktet...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
svendk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-December-2009
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 19:20
Hej JB
 
Jeg har igennem mere end 4 år været den lykkelige ejer af en harddiskoptager Pioneer DVR-433H uden nogen problemer overhovedet.
Den bruges sammen med et 15 år gammelt Luxor billedrørs-TV + You See kabel-TV
 
Men den sidste måned måske længere har jeg oplevet det samme problem som du har, altså at blledet ved afspilning hopper melllem 16:9 med sorte bjælker for oven og for neden, og 4:3 - sammenpresset således at personer bliver høje og tynde.
 
Jeg har forsket lidt mere i det og har hidtil kun oplevet det på DR1, DR2 og TV2, som jeg ofte optager på, og siden problemet er opstået har det været gældende på ALLE udsendesler på disse kanaler. Desuden har jeg optaget meget fra TV3+ uden problemer overhovedet.
Som du også siger har jeg heller ingen problemer når udsendelsen ses live.
 
Jeg har også prøvet alt omkring opsætniner af harddiskoptager og TV. På TV prøvet at få den til at afspille enten i 4:3 eller 16:9, men billedet skifter alligevel hele tiden.

Jeg er lige ved at tro at problemet måske er kommet efter  1. november, hvor  You See flyttede rundt på nogle af kanalerne, dog ikke dem der skaber problemer.
 
mvh
Svend
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 20:36
Godt at høre at jeg ikke er alene.

Jeg sammenligner mellem 2 udsendelser fra kanal 4 (Greys Anatomy/Medical night.)
Optagelsen fra den 28/9 har ikke nogen problemer - 16:9 med sorte bjælker for oven og for neden på mit 4:3 skærm.
Optagelsen fra d. 5/10 kan ikke beslutte sig for hvilket format den vil benytte.

Jeg har ikke så mange optagelser liggende fra de forskellige kanaler - men jeg har set problemet på dr1, dr2, kanal 3+ og især på Kanal4.

Se også mit næste svar til Keld.
Til top
jbmartin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 20:46
Keld, jeg behøvede ikke lave DVD'en - blot at gå i menuen for at udvælge hvilke programmer der skulle kopieres ud til dvd gav mig svar.

De korrupte optagelser har et gult trekant med et udråbstegn i visnings billedet.  Når man forsøger at udvælge optagelsen til kopiering i Video mode får man denne besked: "The title will be divided where the aspect ration changes!".
 
Jeg er åbenbart ikke den eneste der har denne problem - de beskeden fra SvendK
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 22:38
Hej Jan og Svend,

Har I ikke mulighed for at prøve et 16:9 TV med 'live' signalet fra YouSee (altså uden Pioneer optageren indblandet) - evt. høre hos en nabo om de ser problemet med manuelt at skulle vælge 16:9 format eller problemer med konstant skift mellem 4:3 og 16:9 i en udsendelse?

Først lidt historie: Omkring midt/slut September, skiftede YouSee til at benytte det digitale (DVB-T?) signal som kilde fra TV2 til forskel fra den analoge kilde benyttet hidtil. Det betød, at YouSee selv skulle sætte undertekster på udsendelserne (i modsætning til det analoge signal med 'hard-mattede' undertekster benyttet hidtil).
I første omgang valgte YouSee at fortsætte med at sende TV2 i 4:3 letterbox format (som længe har været benyttet), MEN, bl.a. problemer med udstyret til at danne underteksterne- og 4:3 letterbox, tvang YouSee til at tage en beslutning om at sende bl.a. TV2 (DR1 og DR2) i 16:9 anamorf format (til glæde for alle 16:9 ejere).
Siden 28. Oktober 2009, har YouSee sendt 16:9 anamorf med korrekt signalering bl.a. gennem hovedfordeleren i Tåstrup. Da jeg havde kontakt til YouSee (se f.eks. tråden Undertekster er rykket ned), oplyste de mig, at det ikke var alle hoved-fordelere der var i stand til at signalere 16:9 korrekt - og at udstyret formentlig ville blive udskiftet løbende. Som jeg forstod det, ville nogle hovedfordelere blot ikke sætte korrekt 16:9 signalering på (men måske ser det lidt mere 'grelt ud' end som så nogle steder).... kan det være tilfældet at I begge tilsluttet en sådan hovedfordeler (måske er I tilsluttet samme hovedfordeler)?!?

Mit forslag vil derfor være, at finde ud af om et 16:9 format TV vil indstille sig korrekt med jeres live TV signal - og hvis ikke, så lægge pres på YouSee, for at få opdateret deres udstyr på den hoved-fordeler i er tilsluttet.
Alternativt kan I investere i en DVB-C (Samsung/Selector) og bruge den til at se TV igennem.

Oprindeligt skrevet af jbmartin jbmartin skrev:

Under alle omstændigheder skifter fjernsynet ikke mellem de to typer visninger når udsendelserne ses live på fjernsynet, eller live via DVR'en.

Det undrer mig at du ikke ser noget skift 'live' gennem DVR'en. Pioneer optageren burde skifte lige 'skidt' - om det er et live signal eller optaget.... Check igen, at optageren står til at være tilsluttet et 4:3 format TV - og lav så en test hvor signalet ses live, mens det optages (så du bagefter kan se at optagelsen opfører sig præcis som 'live' udsendelsen).
Denne test burde i øvrigt være lige så god som at prøve med et 16:9 format TV.

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
svendk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-December-2009
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 23:00
Hej Lars
 
Jeg har lige prøvet at teste det du foreslog.
Jeg har set programmet igennem DVR'en, samtidig med jeg optog udsendelsen. Når jeg ser det direkte hopper det ikke, uanset om jeg sætter TV til at vise 4:3 eller 16:9. Når jeg så efterfølgende ser den samme optagne udsendelse hopper den hele tiden mellem de 2 formater eller mellem højt og lavt billede.
Fordi der sker også det at sætter jeg TV til 16:9 visning når der afspilles optagne udsendelser, så skifter billedet også hele tiden i højde, men kun indenfor det billede der er til rådighed med en 16:9 indstilling.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 23:31
Hej Svend,
Oprindeligt skrevet af svendk svendk skrev:

Jeg har lige prøvet at teste det du foreslog.
Jeg har set programmet igennem DVR'en, samtidig med jeg optog udsendelsen. Når jeg ser det direkte hopper det ikke, uanset om jeg sætter TV til at vise 4:3 eller 16:9. Når jeg så efterfølgende ser den samme optagne udsendelse hopper den hele tiden mellem de 2 formater eller mellem højt og lavt billede
Fordi der sker også det at sætter jeg TV til 16:9 visning når der afspilles optagne udsendelser, så skifter billedet også hele tiden i højde, men kun indenfor det billede der er til rådighed med en 16:9 indstilling.
Det kunne lyde til at Pioneer optager-serien (DVR-433, 530 og 630) måske har en fejl og ikke håndterer WSS i PAL signalet korrekt (hvilket dog undrer mig).
Hvis I har mod på det, kan I checke om en firmware opdatering løser fejlen.
Se de officielle firmware opdateringer på Pioneer's site her (desværre er lige netop dette problem ikke beskrevet i 'History' / release notes Unhappy):
http://www.pioneer.eu/eur/content/support/support/update/DVR.html

Alternativt, kan jeg se at PioneerFAQ (uofficiel Pioneer 'fan-site'), ligger inde med en ver. 4.41 til DVR-433H og ver. 3.56 (3.57?) til DVR-530/630 - måske PioneerFAQ ved mere om 4:3/16:9 problemet og evt. firmware rettelser (det kunne være værd at skrive en mail til dem)...!?!

Der står lidt mere om firmware versioner - og hvordan man checker sin firmware version her.

/Lars


Redigeret af laursen - 07-December-2009 kl. 00:07
Redaktør, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2009 kl. 00:15
Hej Svend (igen),
Oprindeligt skrevet af svendk svendk skrev:

Jeg har set programmet igennem DVR'en, samtidig med jeg optog udsendelsen. Når jeg ser det direkte hopper det ikke, uanset om jeg sætter TV til at vise 4:3 eller 16:9. Når jeg så efterfølgende ser den samme optagne udsendelse hopper den hele tiden mellem de 2 formater eller mellem højt og lavt billede.
Jeg skal lige være sikker på, at vi er enige om den måde du tester på.
Når du ser signalet 'live' - er det stadig via Scart output fra Pioneer optageren, ik'?
Altså Pioneer optagerens tuner benyttes samt Scart indgangen på TV'et.
Kom blot til at tænke på, om du sammenligner det optagne signal på DVR-433H med signalet vist fra TV'ets tuner.
Jeg er lidt usikker på om det er et 16:9 format TV du har....
Kan du derfor ikke lige afklare
  1. Er det et 16:9 format TV du prøver med?
  2. Ser du skift hvis du ser 'live' signalet gennem Pioneer optageren (altså ser Scart signalet på TV'et fra optageren)?
  3. Ser du skift hvis du ser 'live' signalet med TV'ets tuner?
  4. Hvilket TV format/screen size har du indstillet Pioneer optageren til (se evt. manual - afsnittet "Screen sizes and disc formats")?
/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu