recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVR afspilning skifter mellem 4:3 og 16:9

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2010 kl. 21:17
Jeg ved ikke om det er gået lidt tabt i debatten herinde, men en midlertidig omgåelse af format-skiftet kan være at klippe ben 8 i Scart stikket fra optager til TV (se Scart ben-forbindelser her).

Herefter vil det være manuelt på TV'et, at format-skiftet skal styres.

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2010 kl. 23:51
Ovenstående forslag løser ikke det grundlæggende problem med at optagelsen er i skiftende format hele tiden, dvs. optagelsen kan efterfølgende kun bruges til afspilning på samme apparat. Brænding til en dvd i video mode med henblik på overførsel til computer eller afspilning på et andet apparat er fx ikke muligt. Dette er jeg personligt meget afhængig af at kunne gøre.
Til top
grove Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2010 kl. 00:07

Hej

De sidste ca. to måneder har jeg oplevet lignende problemer.

Hardware:
Philips 28", 16:9-billedsrørsfjernsyn
Pioneer DVR-630H
SCART-kabel

Signal:
YouSee

Når jeg ser tv via antennekablet (ligegyldigt om optageren er tændt eller slukket) skifter fjernsynet selv mellem 4:3 og 16:9 når signalet ændres (eller kort før/efter) ved start/slut af en udsendelse eller ved start/lut af en reklamepause - det er som det skal være.

Når jeg ser en udsendelse der oprindeligt var 16:9 og er optaget for mere end et par måneder siden (den ældste jeg havde liggende var fra 10/03 2007, den yngste fra 16/05 2009, begge var fra SVT1) er der ingen problemer, billedet fylder hele skærmen og alting ser normale ud.

Når jeg ser en udsendelse optaget indenfor de sidste par måneder (29/11 fra BBC Entertainment) der oprindeligt var 4:3 er der heller ingen problemer.

Når jeg ser en udsendelse der oprindeligt var 16:9 der er optaget 18/11 fra 6'eren, skifter fjernsynet hele tiden mellem 4:3 og 16:9, altså sådan at billedet nogen gange fylder hele skærmen som det skal, og andre gange kun bruger de midterste 75% vandret, så folk bliver tynde.

Jeg har her inspireret af tråden her, eksperimenteret lidt her til aften, og der er samme problem hvis jeg sætter fjernsynet til at vise signalet fra scart-kablet, og ser den kanal optageren er stillet på, hvis jeg optager imens og så senere ser optagelsen ser skiftene ud til at indtræffe på de samme steder som da jeg så det direkte. Jeg prøvede både på 6'eren og på SVT1 (fordi det er de to kanaler jeg har omtalt her, men jeg mener at have set det på flere kanaler, men de optagelser har jeg ikke gemt), oplevelsen var præcis den samme.

Hvis jeg prøver at kopiere den omtalte nyere 16:9-optagelse til en DVD i video mode, advarer optageren først "The title will be divided where the aspect ratio changes. OK to add title?" , og hvis jeg siger ja, siger den så bare "Could not complete the edit" Angry

.Henrik

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2010 kl. 09:23
Hej normann,

Oprindeligt skrevet af normann normann skrev:

Ovenstående forslag løser ikke det grundlæggende problem med at optagelsen er i skiftende format hele tiden, dvs. optagelsen kan efterfølgende kun bruges til afspilning på samme apparat. Brænding til en dvd i video mode med henblik på overførsel til computer eller afspilning på et andet apparat er fx ikke muligt. Dette er jeg personligt meget afhængig af at kunne gøre.

Det er klart, optagelsen vil stadig indikere skiftende format, dog mener jeg det er en midlertidig løsning for overhovedet at kunne bruge optageren til at optage og afspille fra YouSee analog - uden de generende konstante skift af format.
Med hensyn til kopiering af optagelser til DVD, kan det så ikke være en løsning (igen midlertidigt - indtil Pioneer evt. får løst det egentlige problem), at kopiere til VR formateret DVD, og med et program som eksempelvis TMPGEnc Authoring Works 4 på PC'en at danne en DVD-Video format DVD udfra (ja, jeg ved at det ikke er en elegant / ønsket løsning... men igen blot et velmenende forslag for overhovedet at kunne bruge optageren).

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2010 kl. 22:38
Efter at være blevet overbevist herinde om, at problemet ligger i Pioneers optagere, har jeg nu i desperation over problemets fortsatte eksistens og en med en øjeblikkelig løsning for øje investeret i en ny harddiskoptager, en Sony RDR-AT100 som erstatning for min Pioneer DVR-433H.

Nøjagtig samme problem! Lige nu står den og skifter som en vanvittig mellem 4:3 og 16:9 på Kanal 5.

Jeg aner intet om indmaden i de to apparater, og om det kan forklare problemets årsag. Brugergrænsefladen er sjovt nok stort set ens i de to modeller, selvom de er af forskellig mærke.

Jeg bliver simpelthen vanvittig.

Se evt. min dokumentation, som jeg vil smide i hovedet på YouSee, Pioneer og Sony i morgen, og så må de blive enige om at få gjort noget ved det:

http://www.youtube.com/watch?v=p__OBGSTTKk




Redigeret af normann - 19-Januar-2010 kl. 23:12
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 14:06
Det må på en måde vel være YoySee's problem. Det er jo dem som har valgt, på analoge udsendelser, lave tingene normale på 16:9 Tv, og som på ens gamle 4:3 bliver høje og tynde. Jeg mener hvad laver YouSee da på de Digitale kanaler, af utyske streger?

Redigeret af moho - 20-Januar-2010 kl. 14:07
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 22:08
Så har jeg her til aften afprøvet YouSees analoge signal på mine 3 Pioneer recordere - en 920'er, en 630'er og en 540'er, samt på min mors 720'er, og det er ganske interessant.

Jeg har problemet på min 630'er i stor stil.
Problemet er der også på 920'eren, men ikke i så udbredt grad (lader det til).
Min 540'er samt min mors 720'er har ikke noget problem...

Hos mig sker skiftet mellem 4:3 og 16:9 allerede når jeg står på kanalen på recorderen og ser signalet på TV (alle recordere er forbundet med SCART til TV). Hos jbmartin sker det først ved afspilning af det optagede.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2010 kl. 23:57
Jeg har foretaget eksperimenter her til aften (onsdag den 20. januar) mellem kl. 20 og 24. Jeg har på min nyindkøbte Sony RDR-AT100 optaget 10 minutter på hver analog kanal, som jeg kan modtage i YouSees mellempakke her i Københavns Sydhavn. Det drejer sig om kanalerne:

DR1, DR2, TV2, TV2 Zulu, TV2 Charlie, TV2 News, DR K, DR Ramasjang, TV3, TV3+, DK4, Kanal 4, Kanal 5, 6'eren, Extrakanalen, SVT1, SVT2, CNN, Infokanalen, ARD og ZDF. (CNN er ikke officielt en del af pakken, men filteret slipper den igennem).

Efterfølgende kan jeg konstatere, at Sony-optageren laver utallige formatskift på TV2 Charlie og Kanal 5 (hhv. 18 og 24 gange på de ca. 10 minutter), mens der ikke er på nogen skift af de andre kanaler. At dømme ud fra mine tidligere erfaringer med min Pioneer DVR-433H har min Sony derfor en mere korrekt opførsel, da Pioneeren lavede formatskift på mange flere kanaler (fx også DR1). Jeg tror jeg laver samme eksperiment med min Pioneer DVR-433H i morgen for at dokumentere, hvor galt det står til.

Vi kan dog allerede nu konstatere, at det ikke kun er Pioneers optagere, der har problemer med YouSees analoge signal, selvom det umiddelbart ser ud som om Pioneer er hårdest ramt. Mit Sony-tv skifter ikke format på de to pågældende analoge kanaler, når det selv skal vise dem, eller også kan jeg bare ikke se det, måske fordi mit tv (KDL46W5500) ikke har nogen auto-funktion, men kun faste indstillinger.
Til top
normann Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2010 kl. 22:05
Jeg har nu gennemført eksperimenter med min gamle Pioneer DVR-433H med de samme analoge kanaler i YouSees mellempakke, som jeg gjorde i går og som blev beskrevet i forrige indlæg.

DVR-433H laver utallige formatskift (20-80 stk. på 10 minutter) på alle kanaler undtagen Ekstrakanalen, CNN og Infokanalen. Derudover har jeg konstateret, at de forkerte formatskift kun står på, når signalet burde være 16:9. Når der sendes en udsendelse i 4:3-format er der ingen formatskift hele tiden, og det kan forklare, hvorfor optageren håndterer CNN og infokanalen korrekt, da de sender i 4:3. Om Ekstrakanalen også altid sender i 4:3, selvom billedformatet burde være 16:9, ved jeg ikke, men noget kunne tyde på det.

At dømme ud fra gårsdagens test (med Sony RDR-AT100, som gav andre resultater) og dagens test med Pioneer DVR-433H vil jeg vove den påstand, at problemet må være, at WSS-informationen i PAL-signalets linje 23 i YouSees signal er for utydeligt. Hvis WSS blev udsendt helt korrekt, burde forskellige apparater vise alle kanaler korrekt uden konstante formatskift (hvilket ikke er tilfældet), og hvis WSS ved en fejl blev sendt ud med skiftende værdi hele tiden, burde alle apparater vise alle kanaler med konstante formatskift (hvilket heller ikke er tilfældet). Den sidste mulighed er at signalet er for uskarpt/utydeligt, dvs. at alt efter hvad det enkelte apparats tolerancetærskel er, er formatskiftene mere eller mindre udbredte. Mine tests tyder på det sidste.

Er der nogen andre, der har meninger om dette, før jeg går videre med det til Pioneer, Sony og YouSee i et håb om at få det løst? Er der nogen, som tidligere har kontaktet YouSee og som jeg må referere til?
Til top
Ole J Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2010 kl. 20:30
Her er min mail til YouSee Kundeservice:
"Efter skiftet til YouSee TV-signalet på Aabybro Antennelaugs kabelnet, har jeg fået problemer med min harddiskrecorder (Pioneer DVR-530H-S). Den hopper vilkårligt mellem formaterne 4:3 og 16:9 - både ved optagelse og monitering gennem recorderen.Er der en løsning på vej? eller må jeg opgive min maskine, der har virket upåklageligt indtil skiftet? Jeg abonnerer på den analoge mellempakke."
 
Og her er YouSees svar:
"Tak for din mail
Jeg har snakket med vores tekniske afd. som gerne vil have lidt mere info
-Hvilke kanaler er det, samt er det midt i et program eller ved et programskift?
Vi er i tvivl om hvor fejlen ligger men kan dog informerer om at vi har flere med Pioneer der oplever samme fejl som dig, men vi har ikke hørt om andre som har fejlen, så derfor tror vi fejlen ligger hos Pioneer."
 
Jeg checkede det lidt nærmere og svarede:
"Jeg har lavet en ganske uvidenskabelig kanalrundfart og noteret i vedhæftede skema, hvad jeg observerede (29.dec. ca. kl. 18.00)
Springene i format er tilsyneladende kun ved udsendelser i bredformat og optræder med 2-20 sek. interval - midt i programmerne og ganske uafhængig af sceneskift, undertekster - helt asynkront. Dog ser det ud til, at DR2, Norge 2 og 3SAT ikke har defekten. Hvis det giver nogen mening.
Jeg har haft min Pioneer i et par år, og først i efteråret 2009 observerede jeg den irriterende effekt - der også gør det umuligt at brænde optagelser ud på DVD.
Med det gamle signal fra Aabybro Antennelaugs eget udstyr var der ingen problemer. Jeg har masser af optagelser liggende fra den tid.
Muligvis er det en svaghed ved Pioneer, men noget i sendeformatet må have ændret sig, efter vi begyndte at modtage fra YouSee.
Ville være glad for en evt. forklaring - også selvom det skulle indebære noget teknik."
 
Det er nu mere end en måned siden, og jeg har ikke hørt mere fra dem - så er den lille sag klaretAngry
Til top
BladeDK Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 14:06
Jeg har samme problem med min 530H'er...
jeg løste det ved at bruge component udgangen istedet for scart. og så kører lyden over anlægget.. Men det er da rart at se det ikke kun er mig der har det problem.
Til top
Ole J Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2010 kl. 17:01
Det er muligt at man med visse TV-modeller kan kompensere for "fejlen" ved at anvende andre måder at kable udgangssignalet på, men det løser ikke problemet med at kopiere en udsendelse til DVD - udråbstegnet ! indikerer at optagelsen vil blive splittet op hver gang der sker et skifte i formatet.
YouSee må have pillet ved signalet, men er åbenbart ikke meget for at indrømme det. Angry
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu