recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI hakker - er kabel for langt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI hakker - er kabel for langt?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI hakker - er kabel for langt?
    Sendt: 04-Januar-2010 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af steger steger skrev:

Jeg synes at læse at mit problem KAN skyldes kablet:

Men data fejl på HDMI kan ses/høres. Det giver udfald i billede og lyd. Så du er ikke i tvivl når du står med et problem.
 
Har jeg misforstået noget?
 
 
PS Hvorfor fylder nogen 720p MKV film 2gb og andre 7gb - har det noget med birraten at gøre?
 


Jeg tror du har misforstået noget - Otto gav forklaringen længere oppe...

Nu når du ser MKV film, så vil du opdage at 95% af de film sikkert er konverterede Bluray film og har en framerate på 23,975 frames i sekundet.
Hvis du ikke sætter din computer til at køre 1920x1080 i 24Hz, så vil alt det materiale hakke. Står din skærm til at køre 60 Hz, så vil du opleve et hak ca. hvert 2. sekund. Det er ikke nær så synligt hvis man kører 50 Hz.

Hvis dit tv ikke kan køre 1920x1080 i 24Hz, så vil jeg foreslå at du henter ReClock fra Slysoft på dette link:
http://sandbox.slysoft.com/beta/SetupReClock1855.exe

Med ReClock skal du sætte din skærm til 50Hz, så kører ReClock selv hastigheden på filmen op, så den kører 25 frames i sekundet som 50Hz er deleligt med.

ReClock skal vise sig som et lille grønt ur nede i hjørnet af skærmen, når den er konstant grøn, så skulle filmen ikke længere hakke. Thumbs Up

Edit: Glemte lige at nævne at ReClock er et Directshow filter som ikke virker sammen med VLC player - du kan eksempelvis benytte MediaPlayerClassic.


Redigeret af Cyberguyen - 04-Januar-2010 kl. 19:22
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af steger steger skrev:

Jeg synes at læse at mit problem KAN skyldes kablet:

Men data fejl på HDMI kan ses/høres. Det giver udfald i billede og lyd. Så du er ikke i tvivl når du står med et problem.
 
Har jeg misforstået noget?
 
 
De udfald der kan være pga. kablet, udarter sig ikke som de ryk hvert 2. sekund du beskriver. Det vil give sne i større eller mindre grad, eller slet intet billede, ikke ryk i billedet.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af kasperlyd kasperlyd skrev:

-Har faktisk i dette øjeblik et 20m HDMI kabel under test... Det fungerer perfekt ved 1080P, også selvom jeg har udsat det for en skruestik og hammer flere steder på kablet :o)  -ja, lidt tosset men tingene skal kunne holde til et hårdt miljø.

Er i gang med at forberede div. faldtest af recievere og afspillere....
Undskyld min uvidenhed,men hvad skal man bruge en faldtest af receivere og afspillere til ?Confused
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
steger Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2010 kl. 13:31
Jeg synes at læse at mit problem KAN skyldes kablet:

Men data fejl på HDMI kan ses/høres. Det giver udfald i billede og lyd. Så du er ikke i tvivl når du står med et problem.
 
Har jeg misforstået noget?
 
 
PS Hvorfor fylder nogen 720p MKV film 2gb og andre 7gb - har det noget med birraten at gøre?
 
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 22:42
Ja har det ikke noget med 24P at gøre? Fx kan tv´et modtage 24P?
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

prøv eventuelt at afspille en 720p video og en lavbitrate 1080p og se hvad der sker. 
 
 
Der er ikke noget der hedder "lavbitrate 1080P". Uanset billedindholdet, så har 1080P den samme bitrate, det er et ukomprimeret signal der ryger igennem HDMI.
 
Fejlen som den beskrives kan definitivt IKKE skyldes kablet. Det er fysisk umuligt at en dårlig kabel-forbindelse kan give den type fejl. At det virker på en anden monitor må skyldes noget andet. Måske sender tv'et en fejlagtig EDID information til PC'en, så den kører med noget andet end 60 Hz, så der sker en framerate konvertering af materialet. Har du mulighed for at se hvilken refresh rate PC'en kører med når den er sat til tv'et, kontra når den er sat til monitoren?
 
Bortset fra det har OP ret i problemstillingen omkring kabler og hvad de understøtter. Forhandleren bør, enten ved skiltning eller gennem rådgivning under salget, oplyse om hvilke formater man garanterer virker på det specifikke kabel. Men som sagt, det har intet med dette specifikke issue at gøre.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2009 kl. 11:40
prøv eventuelt at afspille en 720p video og en lavbitrate 1080p og se hvad der sker.  det kan give et par indikationer om hvad der måske er galt.
Jeg forsøgte for lang tid siden at forklare lidt om signalforhold i kabler her. ved ikke om det er forståeligt nok.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=65339&KW=signal&title=kvaliteter-af-samme-digitale-signal
Det giver i hvert fald en lille ide om hvad det er man kan kigge efter af fejlkilder.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 17:43
ØV! Det er sgu surt for digCry
Men Clicktronic leverer jo normalt gode kabler, som jo ikke er i den billige ende. Derfor kan de jo godt være dårlige med dit setup eller med dette kabel, og det er vel svært at brokke sig over, hvis de skriver sådan...
Jeg har selv et billigt kabel fra av-cables.dk  (High-Grade) på 15 m, og det fungerer fint med 720p til min projektor.
Jeg ved jo ikke, hvor du har købt dit kabel, men mon ikke, at forhandleren vil være imødekommende, hvis du forklarer situationen?
Det er værd at prøveThumbs Up

Venligst
Søren
Til top
steger Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 17:00
Ok, skal jeg så føle mig en smule bondefanget?

Langt de fleste der kører HDMI skal på et eller andet tidspunkt køre HD. Men produktet kan tilsyneladende ikke på nogen måde garantere fuld funktionalitet på over 5 meters længde, og slet ikke hvis der er DVI-D involveret. Det har de gemt godt. Det er rimelig vigtigt at få at vide inden man køber et kabel som dette.

Desuden er jeg 99% sikker på de har ændret i ordlyden fra da jeg købte kablet til nu. Nu har de "sikret" sig, så de har fået sagt det hele med småt rundt omkring, men har gemt det lidt væk. Måske er jeg bare lidt pananoid og sur over skidtet ikke virker nu, men jeg mener bestemt ikke jeg havde hovedet under armen da jeg lavede købdet...

Der burde stå med stort på den slags "lav kvalitets" produkter (altså ClickTronic OVER 5m OG DVI-D) noget ligende:
BEMÆRK:
1. ClickTronic kabler over 5 meter kan ikke garanteres at HD indhold korrekt.
2. DVI-D kabler over 5 meter kan ikke anbefales til HD indhold.
 
Det de skriver om DVI-D kabler antyder at dette kabel ER et kvalitets kabel og man derfor kun behøver bekymre sig, hvis man køber lav kvalitets kabler - hvilket dette jo netop ikke er, siger de.
Og så skriver de at "Disse kabler er understøtter normalvis 720p op til 15 meter." Normalvis??? Jeg har så vidt jeg ved ingen støj eller andet der burde hæmme signalet.
Og helt ærligt... Hvorfor kalde dette kabel for et højkvalitets kabel? Det er det jo langtfra! Det er ikke certificeret, og det kan ikke garanteres at det virker over 5 meter. At der så samtidigt er DVI-D involveret gør dette køb endnu mere risikabelt.

Men mine forslag gavner jo nok ikke salget, så...
BIO: Libratone Lounge, Panasonic TH-42PZ80.

PC: Apple Cinema Display 23", ATI HD7850 0db., Core i5 I5-2550K 3,3GHz, 8 GB RAM, Windows 7 x64
Til top
kasperlyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-December-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 16:41
-Har faktisk i dette øjeblik et 20m HDMI kabel under test... Det fungerer perfekt ved 1080P, også selvom jeg har udsat det for en skruestik og hammer flere steder på kablet :o)  -ja, lidt tosset men tingene skal kunne holde til et hårdt miljø.

Er i gang med at forberede div. faldtest af recievere og afspillere....
Til top
kasperlyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-December-2009
Sted: DK
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 16:37
Jo, det ville med storsandsynlighed løse dit problem, men  under hensyntagen til oplægningen af kablet: Ingen skarpe knæk, og tryk. Det kabel jeg henviser til er dog "lidt" tykt hvis det skal pløjes i en kanal :o)
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Status: Offline
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2009 kl. 16:14
Jeg har selv et 10 m Supra HDMI mellem forstærker og projektor og det virker fint med 1080
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu