recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 42PA50 vs. 42PV500
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket42PA50 vs. 42PV500

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Emne: 42PA50 vs. 42PV500
    Sendt: 14-November-2005 kl. 00:25

Jeg har nu bestilt et Pana 37" PE55 :) Som kommer til at koste 12500. Vil hellere vente til HD-plasma eller hvilken teknologi der nu er bedst til den tid hvor HD bliver mere eller mere standard. Og så købe det her "billige" plasma i mellemtiden:) Men det har HDMI og digital TV-tuner så jeg trods alt vil kunne bruge det også med digitale og HD-kilder.

Til top
pekr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2005
Status: Offline
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2005 kl. 10:12

Når du først har set HD afspillet fra en rigtig god DVD afspiller eller HTPC, så vil ønske alt ville være sådan. Fx. har jeg Pioneers HD kørende på mit PV500, og jeg har aldrig, og jeg mener aldrig set et så klart, flot og farverigt billede. Her kan ingen SDTV være med. Men til dagligt tv, ja der vil du ikke vinde noget. Dog skal du stadig huske på at PA50 kører 480 linie, hvilket er mindre en et alm. TV kan vise. Hvis du ikke har penge til PV500 i 42 så køb 37, du får et tv som er fremtidssikret, du vil ærge dig ved at købe et SDTV, nu når du alligevel har den store pengepung fremme.

Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 16:00

hej simon r.

prøv lige næste gang du ser på fladskærm at lægge mærke til foreksempel

tv logo. der er tydelig forskel på lav og højopløsning. man kan tydelig se

alle de små pixels uanset mærke på den lavopløste. godt nok er vi tæt på

skærmen men du kan tydelig se det. det kan du ikke på højopløsning.

       mvh  ole post

Ole Hansen
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 05:06

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Du stiller postulater op. "Man vil kunne se".. etc etc.. udelukkende teoretisk baseret.

Tja, men dog teori baseret på egen erfaring. Det tæller vel også lidt.

  /Lars



Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 03:11
Well som sagt... alle jeg har læst om som har SET begge paneler, siger at et almindeligt TV-signal ser pænere ud på PA50. Og DVD er der ingen nævneværdig forskel - måske endda igen til PA50's fordel. Og med HD-materiale også minimal forskel. Tja. Du stiller postulater op. "Man vil kunne se".. etc etc.. udelukkende teoretisk baseret.

Redigeret af Simon R.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 01:37

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Hvad har du at have de "erfaringer" i? Har du set de to TV, evt. side om side med samme signal?

Nej, jeg har ikke set de 2 ved siden af hinanden. Jeg har set begge, men ikke ved siden af hinanden. Men jeg kender forskellen på standard plasma (852x480) og HD-plasma (1024x768) - og begge er brugbare afhængig af formål; men HD-plasma er bedst egnet.

Da almindelig TV er 576 linier, så mangler der ca. 100 linier på det lille display. Nogle vil ikke savne dem, især ikke hvis man kun ser det ene alene. Men stiller man 2 TV op ved siden af hinanden vil man kunne se den bedre opløsning til rådighed på HD-plasma. Billedet er skarpere med flere detaljer.

Men ved almindelig TV skal øjet være trænet. Ved DVD er forskellen mere synlig.

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Men i betragtning af at HD knap nok er på vej i Danmark

Tja, det må man jo gøre op med sig selv.  Men som nævnt er HD-displayet også en forbedring ved DVD.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 01:17
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej CeeSup

PA50 er den lille skrabede model, kun til alm. TV.

PA500 er topmodellen, med HD-plasma, digitale HDMI indgang, bedre billedekvalitet osv.

Man kan ikke rigtig stille de to op ved siden af hinanden. Den lille PA50'er er et fint TV, erstatter dit nuværende TV. Mens PA500 er for den kræsne, som vil have et godt TV med bedre billede og gode tilslutningsmuligheder.

HD-plasma kommer til sin ret, hvis du ser DVD film. Billedet er bedre, med flere og flottere detaljer.

  /Lars

Hvad har du at have de "erfaringer" i? Har du set de to TV, evt. side om side med samme signal? Du lyder ret teoretisk :) Jeg går selv og overvejer at købe et PA50, PV500 eller PE55 nemlig, og al den research jeg har foretaget, har fået mig til at gå væk fra PV500. De brugere der har set begge TV i funktion, siger at ved almindelige PAL signaler (altså ikke HD), der ser PA50 bedre og skarpere ud - sikkert i forbindelse med PV500s skalering. Og selv med HD-materiale skulle forskellen være ret minimal. Der skulle stadig være en tydelig forbedring på PA50 sammenligned med et standard-signal, men selvfølgelig ser PV500 bedre ud her.

Men i betragtning af at HD knap nok er på vej i Danmark, og de fleste af os nok har skiftet TV'et ud om 5-10 år, når HD måske er blevet lidt mere udbredt, så vil jeg mene at man skal gå efter hvad der ser godt ud nu og i den nærmeste fremtid. PA50 har så ikke HDMI eller DVI indgang nej. Men så kan du købe PE55 modellen som har HDMI input og digital DCB-T tuner. Så har du i hvert fald forbindelserne i orden (dog ikke VGA). PE55 kan dog ikke købes i DK men i Tyskland, til 1-2000 kr mere end PA50.

:)

 



Redigeret af Simon R.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 16:42
Jeg synes lige du skal bide rigtigt godt mærke i Lars´s kommentar om tilslutningsmuligheder ! Det kan godt være,at man pt ikke har planer om,at slutte pc til skærmen .Men efter,at have fået en meget overbevisende demonstration af de muligheder der ligger i mediecenter,så kan behovet sagtens opstå !!! Ellers kan jeg kun istemme,at Pana50 er et glimrende produkt.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 16:33

Oprindeligt skrevet af CeeSup CeeSup skrev:

Er PV500 fuldt forberedt til HD-TV - dvs. der ikke skal kobles nogen "ting" på overhoevedet når vi engang kommer så langt...?? 

Nej, det er kun et display.

Til den tid får du brug for en ekstern HDTV dekoder, der er forbundet til PV500 via en af dens digitale HDMI indgange.

  /Lars



Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
CeeSup Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 15:51

Hej igen.

Du skal endnu en gang have tak - jeg har via dine 2 sidste beskeder fået mere info end ved 1 måneds søgning på nettet og i diverse forums samt ved at besøge butikker.

Lige et sidste spørgsmål:

Er PV500 fuldt forberedt til HD-TV - dvs. der ikke skal kobles nogen "ting" på overhoevedet når vi engang kommer så langt...?? 

 

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 15:39

Oprindeligt skrevet af CeeSup CeeSup skrev:

Når du siger det er ved DVD det kommer til sin ret, er det så kun ved HD-DVD (er det ikke det der kommer om 1-2 år)...?

Nej, også almindelig DVD bliver bedre.

Det lille display er kun 480 linier, det store display er 768 linier. PAL DVD er 576 linier, så kun det store display kan vise DVD-filmene i den fulde opløsning.

Men det kræver nogle film med detaljer i billedet. Det kunne være de store film som Troja, Ringenes Herre, Star Wars o.lign. Mens tegnefilm, familiefilm, dogmefilm lavet på DV kameraer, og film skudt med "støjfyldte billeder" (du kender sikkert genren) ikke har en opløsning som kan udfordre skærmen.

Oprindeligt skrevet af CeeSup CeeSup skrev:

Jeg har i Søborghus Hi-Fi set PA50 pg PV500 ved siden af hinanden ved normalt tv-signal, ved HD-signal og ved DVD. Med mine øjne kunne jeg ikke se den store forskel - heller ikke i farvenuancer - er det også din erfaring...?? 

Det er min erfaring at de bedste af de små standard plasma. Det kunne være skærme som Panasonic PA50, LG 42PX4 o.lign. er ganske fine til at erstatte TV'et i stuen.

Man får noget ekstra ved HD plasma. Men spørgsmålet er om forskellen er stor nok til at give de ekstra penge. Det skal også være fordi du gerne vil have alle de andre features som følger med det store.

Den store har jo ting som PIP, POP, PAT og PAP. Det er de smarte funktioner som Picture In Picture,  kanalrundfart med små billeder, Picture And Text hvor man kan se tekst-tv og tv samtidig (smart hvis i er mere en én som ser TV ad gangen) og Picture And Picture som er 2 TV-billeder ved siden af hinanden. Lækre funktioner, når man har prøvet dem.

Den store har memory card reader, for display af digital billeder på TV'et. Den har PC tilslutning og HDMI (digital SCART). Bedre lyd og sikkert flere andre forskelle. Men hvis de forskelle ikke er noget der interesserer, så køb dog det lille.

Alternativt kan du hoppe med på fælleskøbet af LG42PX5. Her får du næsten alt det som sidder i PV500, for en pris der er tættere på den lille 50'er model

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
sommelle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Januar-2005
Sted: Hjemme :)
Status: Offline
Point: 1365
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 15:20

Hej.

Jeg har det "lille" af de to, og jeg synes det er framragende til at se DVD på, ikke kun TV.

m.v.h.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu