recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af antenne

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
RuneR Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af antenne
    Sendt: 31-December-2009 kl. 09:31
Hejsa

Jeg har købt et nyt tv, jeg er dog kommet i tvivl om hvilket antenne jeg skal have mig for at se DVB-T, det som forvirrer mig er aktiv kontra ikke aktiv. Går ud fra det er hvad de mener med eller uden netdel?
Digiality Maximum DA6000 hvad er forskel mellem hiQ og den uden?

TV: PHILIPS 37PFL8404H FULL-HD 100HZ AMBILIGHT DVB-T/C MPEG4

Til top
MoTiNI Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-November-2009
Status: Offline
Point: 307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 11:10
Det er ikke sikkert at du behøver at skifte din antenne ud. Jeg bare stadig min "gamle" tv antenne og billedet går fint igennem.

Prøv det lige først inden du forkøber dig.
Mit Bang & Olufsen HD Cinema

Mine DVD film /
Til top
RuneR Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 11:46
Jeg har en rigtig gammel stue antenne med 2 lange strittere, den fungerer men er ikke super god. Derfor ville jeg gerne have en ny måske bedre?
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 11:51
Hvad du har brug for kommer an på dit signal. Dvs. hvor du bor.
Med godt signal er aktiv antenne eller anden forstærkning aldeles unødvendigt.

I denne tråd:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=71693&KW=&title=dvbt-frekvenser-i-kbenhavn
Er der link til hvorledes man selv kan tilvirke en antenne ud fra et almindeligt antennekabel. (og skjule den)
Det vil tage 10 minutter, og hvis det virker - ja så virker det, og du har sparet de penge.

Tilsyneladende anskaffer alt for mange unødvendige aktive antenner. Formodentlig fordi "Aktiv antenne" salgsmæssigt lyder bedre end "passiv antenne".

/B
Til top
RuneR Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 12:11
Bor i Taastrup, bor i en villa lejlighed i stue etagen. Så altså ikke oppe i 4 sals højde. Jeg har dog kælderen (høj) hvor min stue antenne lige nu står. Og der har den hevet 30 kanaler ind, incl. den ønskede DR HD.

Men signalkvalitet er god, dog er signal styrke på den laveste bar, så en knallert barnevogn (dog ikke helt) men der skal ikke meget til at forstyre signalet, derfor søger jeg en bedre løsning. Helst indendørs i kælderen hvor jeg kan sende signalet ud til mine forskellige stik i stuer/værelser


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 12:27
 
 I sådan en situation er indendørs modtagelse så absolut ikke optmial, så medmindre at du forbedrer modtageforholdene, skal det ikke påregnes at blive bedre. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 13:01
Jeg har en lavet en hjemmelavet dipol som den der linkes til, og den fungerer langt bedre end den aktive jeg har købt. Bor på 2. sal i kbh NV. 
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2009 kl. 14:03
Hvis du skal splitte signalet til mange stuer, fra en antenne i kælderen, så er du fra begyndelsen bagud på point. Dels får du et tab i splitteren, dels er kælderen ikke bedste sted til placering af antenne.
Nu bor du 5-8 km fra Hovesenderen, så i din situation ville jeg nok overveje at tilvirke en enkelt af de hjemmelavede dipolantenner af et stykke kabel, og så se om ikke du kan opnå et brugbart signal ved de enkelte brugssteder i stueetagen. Om du har en stump antenneledning der tapes fast bag en hylde eller et kabel til et stik i væggen er vel ikke væsentligt.

/B
Til top
Kavi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2010 kl. 01:42
Omkring lidt ældre antenner læste jeg her for nyligt, at det ikke er usædvanligt, at der er indbygget et digitalfilter, så meget af den radiostøj man har i hjemmet ikke forstyrrer analog modtagelse. Hvis der er sat digitalfilter på tagantennen, så sidder det oftest separat i en lille boks for sig selv. Så hvis man har problemer med det gamle grej kan dette meget vel være en seriøs fejlkilde til eftertanke.

Jeg har desuden netop tilføjet et par linier omkring tilvirkning/beregning af egen dipolantenne til den tråd der henvises til lidt længere oppe i denne tråd. Både om forskellen på at modtage omkring amager og nær Hove, samt lidt om hvordan man kan forbedrer en dipolantenne, hvis det er nødvendigt.

Go' fornøjelse (:
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu