recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forbandede plasma-summen.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForbandede plasma-summen.

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Thrawn Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af nickyyyy nickyyyy skrev:

Hej Recordere.

Jeg udskiftede for nogen uger siden mit 5090 med et Samsung 50B850. Jeg var så uheldig at få en model der summede enormt meget. Jeg har haft 3 andre plasmaskærme før den. 43fde, 42pq6000 og 50ps8000. Ingen af disse summede overhoved, man kunne kun høre det, når øret var helt henne ved skærmen.

Nu har jeg så returneret Samsung skærmen og erhvervet mig et 5090H, men til min store fortrydelse, kan jeg nu høre en summen fra Pioneer skærmen, der nærmer sig Samsung skærmen betydeligt. Jeg ser fx Cheers, som næsten kun består af dialog og jeg kan konstant høre denne summen. Det var marginalt værre på Samsung skærmen, men på min forrige 5090, kunne jeg INTET høre.

Kan jeg gøre noget, inden jeg bliver skør???

Mvh Nicky
Som jeg læser dit problem så hjælper faritkerne ikke noget..... Det er højst sansynlig spollerne inde i tv du kan høre... Summen er sikkert størst når der enten er mest hvidt eller sort.
 
Det eneste jeg kender som kan afhjælpe det er: At der monteres krympe flex samt kontakt spay på de spoller som summer.... Det kan fjerne meget af det..
Men aldrig det hele..
Til top
nickyyyy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: København S
Status: Offline
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Thrawn Thrawn skrev:

Oprindeligt skrevet af nickyyyy nickyyyy skrev:

Hej Recordere.

Jeg udskiftede for nogen uger siden mit 5090 med et Samsung 50B850. Jeg var så uheldig at få en model der summede enormt meget. Jeg har haft 3 andre plasmaskærme før den. 43fde, 42pq6000 og 50ps8000. Ingen af disse summede overhoved, man kunne kun høre det, når øret var helt henne ved skærmen.

Nu har jeg så returneret Samsung skærmen og erhvervet mig et 5090H, men til min store fortrydelse, kan jeg nu høre en summen fra Pioneer skærmen, der nærmer sig Samsung skærmen betydeligt. Jeg ser fx Cheers, som næsten kun består af dialog og jeg kan konstant høre denne summen. Det var marginalt værre på Samsung skærmen, men på min forrige 5090, kunne jeg INTET høre.

Kan jeg gøre noget, inden jeg bliver skør???

Mvh Nicky
Som jeg læser dit problem så hjælper faritkerne ikke noget..... Det er højst sansynlig spollerne inde i tv du kan høre... Summen er sikkert størst når der enten er mest hvidt eller sort.
 
Det eneste jeg kender som kan afhjælpe det er: At der monteres krympe flex samt kontakt spay på de spoller som summer.... Det kan fjerne meget af det..
Men aldrig det hele..


Jeg har tidligere skrevet, at jeg har prøvet en ferritkernerne, som hjalp på den højeste frekvens af summen.

Men det hjalp enormt meget at sætte energy save på 2. Herefter kan jeg kun høre summen når jeg sætter hovedet helt op til panelet.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 15:09

Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

Har ENERGY SAVE indflydelse på billedet?

 

Ja – TV’et får en lidt anderledes APL-kurve. APL-kurven ("Average Picture Level") er et udtryk for, at TV’et skruer ned for lyset for at undgå for stor balstning, når panelet skal drives.

 

Jeg har lige lavet et par målinger, hvor jeg fastholder 100% hvid (IRE100) som testfarven, men hvor jeg varierer billedarealet fra 0.250% til 100%. For hver billede målet jeg den resulterende lysstyrke. Der er en lille unøgagtighed i målingen for 100% belastning, men det er i og for sig uinteressant – det vil ikke ændre på kurvens forløb ellers.

 

Ved indstilling af TV’et i MOVIE-mode med ENERGY SAVE=0 ser IRE100-APL-kurven således ud: 

 

- mens man ved indstilling af TV’et i MOVIE-mode med ENERGY SAVE=2 får denne IRE100-APL-kurve:

 

 

Man kan se, at for ENERGY SAVE=0 (ES0) er TV’et generelt i stand til at producere mere lys end tilfældet er for ES2.

 

Målet er som udgangspunkt en helt flad APL-kurve – men det har jeg endnu ikke målt på et plasma-TV.

 

Selvom man ret tydeligt måler forskellen og kan ske den aftagende APL-kurve, ser man det ikke så tydeligt i praksis, da rigtigt billede/filmindhold ikke belaster panelet 100% - men noget mindre. Det har jeg stadig til gode at måle på – det må blive det næste minimåleprojekt…

 

 

Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Jeg oplevede lignende "summen" fra mit Pio 428, men efter at jeg satte det på "energi-mode" forsvandt denne summen aldeles. Ulempen var at "spidsen" af kontrasten blev en anelse svagere, men dette kunne jeg efterfølgende skrue op for manuelt.

 

Jep – man kan godt se en lille forskel – og kurven ovenfor passer sammen med din observation.

/lars
Til top
sorensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Februar-2007
Status: Offline
Point: 450
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 15:53
på mit krp 600a sidder kernen nede ved tuner boksen. er det korrekt?
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 16:00
Gør Energy Save 2 andet end at sænke kontrasten?
 
I givet fald sparer man ikke meget, hvis man bare skruer op manuelt i stedet.
 
Hvad med farverne, er de upåvirkede?
 
 
 
Kuro
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af sorensen sorensen skrev:

på mit krp 600a sidder kernen nede ved tuner boksen. er det korrekt?


Den skal sidde ved fjernsynet, hvilket også fremgår af manualen.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 16:57
Der fulgte 2 ferritkerner med til mit 5090H, en sort og en grå.
 
Hviken skal jeg bruge på strømkablet, og kender nogen forskellen?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 17:42

Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:


Gør Energy Save 2 andet end at sænke kontrasten?

Det er lidt mere kompliceret end at kontrasten sænkes. Der er tale om en funktion (APL), der ændrer på lysstyrken afhængigt af, hvor meget man belaster panelet - dvs. det ved afspilning af film er en temporal lysstyrke-/kontrastfunktion, som tilsyneladende ikke påvirker gamma-forløbet. Det er vigtigt at tage højde for APL-funktionen, når man kalibrerer TV'et. Kurverne ovenfor fortæller, hvornår man kan forvente, at kalibreringen af gamma (faktisk generelt gråtonesalaen) påvirkes med forskellige testbilleder - altså hvordan man skal vælge sine testmønstre - eller udtrykt på en anden måde: Hvordan man skal indstille ENERGY SAVE til de testmønstre, man benytter under kalibreringen.

Man kan kun til en vis grænse kompensere for tabet i lysstyrke ved at skrue op for kontrasten - på et tidspunkt går panelet i mætning - og tilsyneladende sker det senere, når man laver en decideret ISF-profil via ISFccc-interfacet, hvor man med den samme værdi for kontrast-indstillingen (ifht. MOVIE-profilen) opnår mere lysudbytte i billedet, så længe panelet ikke belastes så hårdt (der er mere "punch" i billedet ved "normal" brug). Jeg har ikke prøvet at måle på en KRP-model endnu - men jeg forventer en lidt mere vandret APL-kurve.

Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:


Hvad med farverne, er de upåvirkede?

De er upåvirkede - forstået på den måde, at farvedekodningen ikke ændres - men billedets samlede lysstyrke gør afh. af indholdet i billedet. Der hvor man kan opleve en påvirkning af farvegengivelsen, er ved valg af DRIVE MODE (og dermed refresh rate'n).

 
/lars
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 17:52
Energy Save bruger jeg ikke på min krp og kan heller ikke hører forskel.
bruger pure mode

Men i standard indstilling kan man udmærket hører forskel, men der er kontrast og lyse også meget højere. Selvom indstilling er den samme som i pure mode




Til top
sorensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Februar-2007
Status: Offline
Point: 450
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 21:45
har også 2 stk grå og 1 sort ferritkerner. de 2 grå ferritkerner har jeg sat på 1 stk ved strømstik i skærm og 1 stk ved strømstik i tuner. Hvor skal den sorte ferritkerne sidde?


Redigeret af sorensen - 07-Januar-2010 kl. 22:01
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af sorensen sorensen skrev:

har også 2 stk grå og 1 sort ferritkerner. de 2 grå ferritkerner har jeg sat på 1 stk ved strømstik i skærm og 1 stk ved strømstik i tuner. Hvor skal den sorte ferritkerne sidde?
 
BEDSTE LØSNING : Prop de 2 grå i ørerne, - og den sorte om netledningen , så er der ro ! !Wink
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2010 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Oprindeligt skrevet af sorensen sorensen skrev:

har også 2 stk grå og 1 sort ferritkerner. de 2 grå ferritkerner har jeg sat på 1 stk ved strømstik i skærm og 1 stk ved strømstik i tuner. Hvor skal den sorte ferritkerne sidde?
 
BEDSTE LØSNING : Prop de 2 grå i ørerne, - og den sorte om netledningen , så er der ro ! !Wink
 
LOL Ja og det hindrer også forkalkningen af hjernen.Tongue
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu