recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LBA75 - hjemmebio projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LBA75 - hjemmebio projekt

 Besvar Besvar Side  <1234 28>
Forfatter
Besked
Sinnet Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sinnet Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 16:21
Mht. højtalerudtag, så har bl.a. LK nogle både med XLR stik, phono eller alm. højtalerstik som er lige til at smide i en forfradåse til gipsvæggen.
Hvis du har tænkt dig at trække højtalerkabler i plastrør, så husk for guds skyld at fastgøre dem så de ikke hænger og dasker inden i væggen, specielt hvis det er flexrør, så kan du altid skifte kabler senere. Men det burde din elektriker vide alt om :)


Redigeret af Sinnet - 08-Januar-2010 kl. 16:38
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2010 kl. 16:24
Jeps, det var et gammelt køleskab i garagen der kortsluttede. Tændte det om morgenen for at sætte lidt øl, vin og sodavand i til datterens 6 års fødselsdag dagen efter, og 10 minutter efter stod garagen i flammer. Ilden spredte sig så videre til huset, så det også brændte. Garagen totalt nedbrændte og huset blev vel skadet 50%....... Hele familien var hjemme, mig, konen og vores to piger..... så Ja, det var ret ubehageligt! Men heldigvis kom ingen til skade, så nu kigger vi fremad, og klæder os til at flytte ind i vores "nye" hus Tongue

Der er idag smækket dampspærrer op i hele overetagen, så alle gode råd modtages meget gerne inden tømrerne kommer for langt......troede aldrig at jeg skulle blive presset af at håndværkerne er for effektive....Clap


Mvh

Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2010 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Sinnet Sinnet skrev:

Mht. højtalerudtag, så har bl.a. LK nogle både med XLR stik, phono eller alm. højtalerstik som er lige til at smide i en forfradåse til gipsvæggen.
Hvis du har tænkt dig at trække højtalerkabler i plastrør, så husk for guds skyld at fastgøre dem så de ikke hænger og dasker inden i væggen, specielt hvis det er flexrør, så kan du altid skifte kabler senere. Men det burde din elektriker vide alt om :)


Hej Sinnet


Tak for dit svar og links.... kiggede lidt videre, og man burde vel kunne købe en blindplade til den forfradåse, bore et par huller og så montere sådan nogle banan bøsninge? http://www.av-connection.dk/?PGr=1754&ML=370

Jeps, god ide at sætte flexrørerne fast....havde tænkt at de kunne løbe i skunken. Tror kun at jeg trækker til mine baghøjtalere og strøm + signal til kommende projektor.
Er der nogen der har flere erfaringer evt billeder i andre tråde? Har kigget, men kan ikke finde nogle tråde hvor folk direkte viser deres skjulte løsninger...ud over kabel bakker altså.



Er der eller nogle der har noget feedback angående de projektorer jeg har kig på?




Mvh

Til top
Sinnet Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sinnet Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2010 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

Hej Sinnet


Tak for dit svar og links.... kiggede lidt videre, og man burde vel kunne købe en blindplade til den forfradåse, bore et par huller og så montere sådan nogle banan bøsninge? http://www.av-connection.dk/?PGr=1754&ML=370

Ja, det kan du selvfølgelig sagtens, så kan du også helt selv bestemme den type connector du så vil sætte i.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2010 kl. 18:58
Husk at rørerne til kablerne kun kan blive for små, de kan ikke blive for store. lige pludselig er der ikke plads til det heleDisapprove
Særligt skal røret som går til tv være rigeligt stor
Ning
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 20:05
Hej igen



Efter råd herfra jer og fra en, som altid, fantastisk inspirerende samtale med CSN-teknik, så er der sket lidt mere i mit hjemmebio projekt.

Fik både en kabel og projektor snak med Christian, og han var og er tæt på at overbevise mig om at en JVC HD350 ville være et godt valg Tongue
Må dog lige vente med de store indkøb indtil sådan noget som køkken, hårde hvidevarer og sanitet er indkøbt....skal lige se hvor langt det 80% realkredit lån rækker Wink

Dog kom der mere styr på kabel planlægningen, og der bliver nu trukket følgende:

1) En separat strømgruppe fra tavle og direkte til anlæg med 3x2,5 kvadrat (efter Christians anvisninger). Min elektrikker klukkede lidt men trak kablet med et smil....hehe

2) Der er installeret et 50 mm rør skjult inde i væggen fra anlæg position ved gulv til ca 80 cm over gulv, så strøm, hdmi og netværk kan komme skjult til min Pioneer skærm.

3) Der er trukket et 40 mm skjult rør fra anlæg position til forventet projektor position..... dette skød vi os frem til skulle være 4,5 meter fra forventet lærred.....så er det nok ikke helt ved siden af!! Der kommer også strømstik på denne position.
 
4) Der sættes et strømstik oppe under loft, så der er strøm til kommende lærred......... hvis ikke dette bliver fastramme altså?

5) Har tidligere kørt et 5,1 system, men der trækkes nu rør så jeg er klar til et fremtidigt 7,1 system. Nemmere at gøre nu med det samme og koster ikke mange basører!

6) Der trækkes antenne stik og 3 netværksstik til anlægsposition.

7) Der installeres et tykt tomrør ude i skunken fra teknikskab i bryggers til skunken ved min hjemmebio, så er der altid plads til fremtidige kabeltræk uden at skulle kravle hele skunken igennem!!!

I stuen/køkken nedenunder bliver det nok indbygnings højtalere, men det er ikke helt på plads endnu!!


Ellers er der bestilt Sonos anlæg til hele hytten. 
En "Rick Cullen" modificeret ZP90 fra USA til mit HiFi ovenpå. Her skal jeg finde en god DAC til, når pengene bliver til det!!  (dette betyder dog at jeg nok skal af med min kære Logitech Transporter....snøft)
Der ud over er jeg hoppet ombord i det "fælleskøb" som har løbet her på Recorder!...det blev til en 250 bundle, men en CR200 controller, en ZP90 og en ZP120.
Planen er at ZP120 med forstærker skal spille i soveværelset, og den passive ZP90 smækkes ud i teknikskabet med en forstærker og får lov til at styre køkken/alrum....

Da jeg endvidere er kommet til at love min nevø min PS3 i konfirmationsgave, så skal der indkøbes en ny blue ray afspiller...... der hælder jeg nok til den nye Oppo BDP83


Plan for fremtiden:
1) Få trukket tomrør efter planen
2) Indkøbe en OPPO BDP83
3) Indkøbe projektor og lærred (ved ikke hvilket endnu??)
4) Indkøbe et sæt Dali Helicon 400 (så mine helicon 300 kan blive baghøjtalere)
5) Udskifte min Dali SWA12 sub, men en mere potent sub.....Velodyne/SVS(ved ikke hvilken endnu?)
6) Købe en streamer af en eller anden slags.....Popcorn eller Twix??
7) Købe en NAS..... hælder lidt til QNAP i øjeblikket!

Og sidst men ikke mindst noget der ligger mig tæt til hjertet....arbejde med akustikken!! Har lidt planer om udnytte noget af skunken som en slags absorbant. Noget tykt gardin ved kvist vinduet og måske noget til at bryde på væggen bag højtalerne.

Anyway nok updates, har lige et spørgsmål til jer!!!

Hvornår anser I tab-tension for at være et must.... Da jeg skal have bio på en tagetage med skråtag, så begrænser det altså lærreds størrelsen hvis jeg skal have tabtension, med den store kassette der medfølger! Kan vel klemme et 100" - 102" fastramme ind, men det får jeg nok alligevel ikke lov til af madammen!! Men et 92"-96" normalt motorlærred eller et vel 86" tommer tab-tension........

Ville I tage et mindre tabtension eller et lidt større lærred, men så uden tabtension??


Ser frem til jeres vuderinger....


Mvh



Redigeret af LBA75 - 19-Januar-2010 kl. 07:29
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 20:54
husk akustiken den er MEGA vigtig... vi fik byget nyt hus sidste år... og pg af byge stres tænkte jeg ikke på akustiken i huset... nu bor vi i akustisk helveder og jeg komer at bruger ca 40.000 kr for at forbedre akustiket i  hjem.Angry  samt skal alle de dyre gips lofter laves om... og der har jeg alerede betalt en gang,,,,,,,,Angry.. så tænk på der fra starten...
 
hvad har du tænkt dig at du skal haver som loft bekladning ???
 
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
Snavsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snavsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2010 kl. 22:56
Hejsa...
ang. højtallere stik i vægen
Da jeg selv er i gang med bio projekt har jeg valgt og bruge et blænddæksel og så bare bore et hul i til kablet og føre det direkte ud i højtalleren uden samling.
 
ang. afstand til projektor så havde jeg også kigget på en jvc 350 ved 90" skulle den sidde 3,5 m fra.  du kan bruge dette værktøj.    http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-HD350BE-projection-calculator-pro.htm her findes stort set alle projektore.
Mvh Thomas
Hjemme Bio
NAD T778
Blueray Dune HD Max
Front    B&W CM7
Center   B&W CM Centre 2
Sub B&W ASV 10CM
Bag/surr. Jamo Apollo 5
Projektor Sony VPL-HW40
Lissau 90" True Colour
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af Snavsi Snavsi skrev:

Hejsa...
ang. højtallere stik i vægen
Da jeg selv er i gang med bio projekt har jeg valgt og bruge et blænddæksel og så bare bore et hul i til kablet og føre det direkte ud i højtalleren uden samling.
 
ang. afstand til projektor så havde jeg også kigget på en jvc 350 ved 90" skulle den sidde 3,5 m fra.  du kan bruge dette værktøj.    http://www.projectorcentral.com/JVC-DLA-HD350BE-projection-calculator-pro.htm her findes stort set alle projektore.
Mvh Thomas



Yep, det var også denne løsning jeg havde tænkt mig..... tænkte også noget med at montere højtaler bøsninger på det blænddæksel, så det var plug and play..... men jo færre samlinger/stik dets bedre Wink

@ Sani : Ja, det med akustikken er vigtigt, og derfor venter jeg lige med indkøb af projektor til jeg har udgifter til akustik under kontrol..... min tømrer kigger pt på ekstra udgifter i projektet hvis jeg vil have akustiklofter....... kigger pt på at montere 40% af lotet med disse fra Gyptone Big Line 6 fra Gyproc:


I skunken foran hver højtaler kommer der en "skunklem" som bliver monteret med stof og noget isolering bag for at fjerne den første refleksion fra højtalerne, samt et tæppe foran højtalerne.
Tænkte på at smække disse Acoustic Weaves bag højtalerne:


Det burde hjælpe på akustikken!! der ud over kommer der en masse vinkler, nogle gardiner, en stor bogreol og en ordentlig flyder af en lounge sofa Smile


Andre gode ideer??


Mvh



Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 14:25
Lige to spørgsmål til jer!!!

1) Hvornår anser I tab-tension for at være et must.... Da jeg skal have bio på en tagetage med skråtag, så begrænser det altså lærreds størrelsen hvis jeg skal have tabtension, med den store kassette der medfølger! Kan vel klemme et 100" - 102" fastramme ind, men det får jeg nok alligevel ikke lov til af madammen!! Men et 92"-96" normalt motorlærred eller et vel 86" tommer tab-tension........

Ville I tage et mindre tabtension eller et lidt større lærred, men så uden tabtension??


2) Jeg har pt kun gulvspånplader på gulvet oppe i hjemmebioen.....det er meningen at der skal kork-underlag og dernæst trægulv på. For at begrænse lyden i at forplante sig nedenunder, hvad kan jeg så gøre? Nedenunder kommer der 2 lag gips i loftet, ca 25-30 cm isolering i etagedækket, så gulvspånplade, korkunderlag og til sidst trægulvet........ er der noget med at jeg burde "fuge" ude i kanten af gulvspånpladerne for at fohindre lyd i at "sive" nedenunder?

Skal jeg fuge? Og har det en reel effekt......Og i så fald......hvad skal jeg fuge med?




Mvh
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

 
Tænkte på at smække disse Acoustic Weaves bag højtalerne:



hvorfor vil du sætte disse bag højttalerne?
hvis de skal fungere som diffusorer, skal de vel netop anbringes der hvor lyden rammer først?

Har du hørt godt om disse Weaves nogle steder? - synes jeg læste fra en bruger herfra at effekten af dem ikke var så stor, men kan ikke huske hvem det var. 

Fedt at følge et så omfattende projekt, hvor rummet ikke er bygget endnu, og der virkelig er mulighed for at lave lækre løsninger

Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

Lige to spørgsmål til jer!!!

1) Hvornår anser I tab-tension for at være et must.... Da jeg skal have bio på en tagetage med skråtag, så begrænser det altså lærreds størrelsen hvis jeg skal have tabtension, med den store kassette der medfølger! Kan vel klemme et 100" - 102" fastramme ind, men det får jeg nok alligevel ikke lov til af madammen!! Men et 92"-96" normalt motorlærred eller et vel 86" tommer tab-tension........

Ville I tage et mindre tabtension eller et lidt større lærred, men så uden tabtension??


2) Jeg har pt kun gulvspånplader på gulvet oppe i hjemmebioen.....det er meningen at der skal kork-underlag og dernæst trægulv på. For at begrænse lyden i at forplante sig nedenunder, hvad kan jeg så gøre? Nedenunder kommer der 2 lag gips i loftet, ca 25-30 cm isolering i etagedækket, så gulvspånplade, korkunderlag og til sidst trægulvet........ er der noget med at jeg burde "fuge" ude i kanten af gulvspånpladerne for at fohindre lyd i at "sive" nedenunder?

Skal jeg fuge? Og har det en reel effekt......Og i så fald......hvad skal jeg fuge med?




Mvh

bump......nogen som kan hjælpe mig med gode råd?


mvh
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 28>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu