recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LBA75 - hjemmebio projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LBA75 - hjemmebio projekt

 Besvar Besvar Side  <1 25262728>
Forfatter
Besked
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af KennyIver KennyIver skrev:

Fortæl lidt om fase 2?
Jeg tænker nu" kune jeg bare ende med sådan et rum og lærred, som du er igang med "
Jeg synes det er fedt, i har lavet rummet lidt stue hyggeligt og jeg fornemmede også at børne må og bruger det til at se en god film i



Hej Kenny



Okay, "fase 2" er måske også lidt overkill et udtryk - justering eller fremtidig forbedringer er måske mere beskrivende?
Der menes mest, at man sådan set aldrig bliver helt færdig.... Når man kaster sig ud i sådan et projekt, så gælder det om at have lagt en god plan først, og så definere et "mål" - derefter må man jo arbejde for at nå det mål...... undervejs er det ofte nødvendigt at justere lidt, men direkte store ændringer eller udvidelser til plan 1 bliver "skubbet" til fase 2, ellers skrider hele projektet og man føler aldrig at man bliver færdig.

Min første fase var at lave en ny ramme, baffelvæg, absorbering på bagvæggen, og få det nye lærred monteret på rammen.... også finish rundt hele projektet.
Mit projekt har krævet en del justeringer allerede, pga det ekstra arbejde med isolering af skunk, tætninger af diverse "revner" til underetagen, "lyd-trins-plader" under gulvtæppe.

Noget af det som bliver skubbet til "fase 2", er blandt andet det I aldrig har set.... nemlig hvad som er bag min lytteposition. Det er jo også en meget vigtig del af et lytterum/hjemmekino, men det har ikke fået min opmærksomhed endnu.... kun i tankerne! 
1) Der skal noget diffusering op, men da der er 2 x computer pladser der, så skal det også bygges ind på en fornuftig måde....... det må dog vente, da vi skal have hjemmekinoen til at "virke" først. 
2) Noget andet til fase 2 er nok en ny projektor med "Lens-Memory", når økonomien tillader det Confused
3) Flere akustiske tiltag...?
4) Få lavet en flot "mørklægnings løsning" til mit store vindues parti ud mod altanen.....pt. er der kun iværksat en "nød-løsning"
5) Få lagt "lyd-trins-plader" under resten af gulvet - pt er der kun på halvdelen.... altså den del mod lærredet, da jeg kun kunne rulle gulvtæppet væk på cirka halvdelen.... næste gang bliver det rullet modsat og resten kan fikses. 



Mvh
LBA75

Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 13:39
Hej


Her kommer lige lidt billeder..... til sidst vil man jo gerne vise "tadaaaaa.... se det flotte færdige resultat", men sådan virker det jo ikke! Det er en løbende process, så I skal ikke snydes for lidt progress....


Efter at rammen var betrukket med dug, så kom det store spørgsmål - hvordan pokker skal jeg montere/hænge rammen op? 
Havde oprindeligt en plan, men den måtte droppes pga de lister, som dugen blev monteret i, på bagsiden af rammen....
Løsning, der blev monteret en alu-liste hele vejen rundt inde i baffelvæggen, så bagsiden af lærredsrammen havde noget at støtte sig på...


Igen, alu-skinne hele vejen rundt....


Den del af skinnen, hvor lærredsramme skal hvile på, blev klædt med "foam", og alle skruer fik noget sort tape, for ikke at ridse lærred.


Sådan ser det ud forfra, når man kigger ind mellem lærred og ramme - I kan lige skimte alu-skinnen over lærredet...
De sorte "støtter" foran lærredet er bare små fladjern med tape på, og kun for at holde lærred på plads - ellers falder rammen ud igen.... De vil blive dækket af den stof-beklædte ramme, som skal hele vejen rundt lærredet. Den vil overlappe ca 1 cm hele vejen rundt, så man ikke ser støtterne eller mellemrummet mellem konstruktion og lærred. 






Det var tråden om lærredsramme og montering


Mvh
LBA75


Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 14:02
Så skal der arbejdes med mørklægning og isolering....



Måtte tilføje lidt flere regler, for at have noget fornuftigt at fæste det sorte "Deco-Molton" i.
Mellemrummene i toppen er for udluftning af vægen og vindue bag isolering....husk der er 10 cm hulrum bag isoleringen. Isoleringen er Rockwoll Flexi-bats.


Så starter arbejdet.... anbefaler af bitter erfaring, at det er nemmest at være 2 personer til dette Confused
Alle reglerne blev påført lim, inden stoffet blev monteret, for at sikre 100% tætning, så der ikke drysser isolering og støv ud i rummet.
Første test blev med lim og tegnestifter for at støtte lidt..... 


Fik dog hurtigt arrangeret følgende....


Og med et trick kopieret herinde fra, så var luftdrevet hæfteklamme pistol og sorte klammer en realitet....


I hver hjørne udskiftede jeg de tidligere "flexi-bats" med "Terræn-bats" (højere densitet).
Før var der 10 cm isolering og 10 cm hulrum - nu har jeg 20cm "Terræn-bats" fra gulv til lidt over niveauet hvor skråvæggen starter.... 
Dette er for at skabe et godt grundlag for videre udbygning af "bastraps" i begge hjørner.....


Så er der stof på hele bagvæggen, og min Emotiva XPA-3 effekt står sikkert og ikke mindst rent bag baffelvæggen.


På begge sider og over lærred kommer der også isolering for bedre akustik.... her er den ene "trekant" på højre side monteret med stof på bagsiden.





Og her er hele herligheden, som den ser ud pr. dags dato:


Udestående:
1) Isolere de 2 x trekanter på begge sider af lærred.
2) Isolere over lærred.
3) Lave en flot ramme rundt hele lærredet og beklæde denne med stof.
4) Beklæde loft og sidevæggene foran lærred med sort "Scene-Molton", for bedre lyskontrol.
5) Lave en fin ramme/afslutning under lærred for integrering af anlægsreol.

Det er vel roughly det som mangler af "fase 1" - derefter kommer yderlige forbedringer/ændringer i resten af rummet, men det er beskrevet lidt i et indlæg tidligere i dag....





Mvh
LBA75


Redigeret af LBA75 - 03-Marts-2013 kl. 14:04
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 16:00
Ser godt ud! Hvordan er der så adgang til herlighederne bagved lærredet når du er færdig med stof og isolering?
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ser godt ud! Hvordan er der så adgang til herlighederne bagved lærredet når du er færdig med stof og isolering?


Der laves 2 x rammer i MDF plader, som dækker åbningerne (både nedre og trekanten) i henholdsvis højre og venstre side. Der kommer ikke isolering i den nederste del.
Der fræses ud så der kun er "ramme" foran selve reglerne.
Hele rammen betrækkes med sound2000 stof.
Rammerne monteres med "velcro" og kan derfor nemt monteres, justeres og fjernes ved behov.


Tanken er følgende:
2 rammer i siderne, 1 i toppen og 1 i bunden - disse kommer også til at udgøre "rammen" omkring lærredet.





Så der er min tilkomst - i de nederste "åbninger" ude i begge sider.
Hele anlægsreolen er monteret på hjul, så den kan nemt trilles ud, og derved bliver der fint plads bag til at lege......



Mvh
LBA75


Redigeret af LBA75 - 03-Marts-2013 kl. 17:05
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 18:27
Godt så, du har tænkt på det hele. Ledniger skal så bare være så lange at reolen kan trilles ud uden at de strammer. Jeg har smadret min internet indgang på min reciever af samme årsag :-(
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Godt så, du har tænkt på det hele. Ledniger skal så bare være så lange at reolen kan trilles ud uden at de strammer. Jeg har smadret min internet indgang på min reciever af samme årsag :-(


Har fået bevist flere gange, i dette projekt, at jeg ikke har tænkt på det hele Confused ..... men lige det her, det er der en plan for.

Kablerne er tilpas lange, så reolen kan næsten trækkes helt ud.... hvis det ikke var for HDMI kablet til min projektor - det må jeg selv lige hive ud først. Reolen kan dog trækkes halvt ud, uden nogen problemer.


Mvh
LBA75


Redigeret af LBA75 - 04-Marts-2013 kl. 21:00
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:22
Så er det tid til dagens update.....og i dag stod projektet på "lyskontrol".


Har længe været lidt irriteret over genskin på den grå maling, jeg havde brugt til loft og vægge.
Den var købt som "super mat", men alligevel var der markant genskin.....
Havde en del "Scene-Molton" ligende, som jo var perfekt til dagens gøremål.

Startede med at indkøbe 3x ruller dobbeltklæbende tape (det til gulvtæpper) og 3 x dåser spraylim.


Havde jeg haft noget "Deco-molton", så havde det nok været at foretrække, da dette "Scene-Molton" er ganske tungt, og dermed kræver lidt mere arbejde, for at få til at hænge fast....
Starter her med en fin kant tættest på sidepositionen.


Første sektion på plads.....kører det kun ind bag baffel.... ikke helt ind til bagvæg, da der jo kommer rammer rundt hele baffel.... men I ser tydeligt forskellen mellem grå maling og sort stof!


Så er det tid til første side.


Det går langsomt fremad.... igen, efter at have gjort dette alene, kan jeg kun anbefale at være to til et job som dette.


Næste side....


Udvidede projektet lidt, da jeg var træt af at kigge på den hvide skrå væg ved siden af vinduet... forstyrrede i øjenkrogen....


Sidste væg dækkes til, og derefter kun små-justeringer....


Så fik vindueskarmen til venstre også et lag stof... og her slutter dagen projekt!

Det har gjort en kæmpe forskel!!
Hvis I kigger godt efter, så kan I se alle de sorte regler rundt hele rammen - sort maling skinner! Har en aftale med min snedker-ven på Onsdag, og så skal vi have skåret og fræset rammer ud, som skal omgive hele lærredet. Disse rammer betrækkes med "sound2000" stof.

Udestående:
1) Isolere de 2 x trekanter på begge sider af lærred.
2) Isolere over lærred.
3) Lave en flot ramme rundt hele lærredet og beklæde denne med stof.
4) Beklæde loft og sidevæggene foran lærred med sort "Scene-Molton", for bedre lyskontrol.
5) Lave en fin ramme/afslutning under lærred for integrering af anlægsreol.


Hygge derude i cyberspace Wink

Mvh
LBA75



Redigeret af LBA75 - 04-Marts-2013 kl. 20:59
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 21:25
Jamen på vej i billeder og beskrivelse, slog det mig også at den vindueskant til venstre lyste som en hel lampe i alt det mørke. Noget af et projekt det er blevet til efterhånden. Håber anstrengelserne bliver belønnet med en fed oplevelse i biografen til sidst. Tongue
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LBA75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 23:38
Hej



Så er det tid til næste update..... og denne gang er det i teorien slutningen på "fase 1".


Her installeres der isolering for "absorbering" i "trekanten" over lærred.....


Alt betrækkes med "Deco-Molton" for at undgå støv og isolering ud i rummet.....svært at tage billeder, når alt er sort.


Næste hjørne skal klargøres....


Så var det tid til besøg hos min snedker-ven, og resultatet blev disse mdf rammer, som skal udgøre det sidste finish.


Rammerne males først med mat sort maling, inden de betrækkes med stof. 


Første hjørne færdig.....


Sådan ser det ud på afstand med alle 4 x rammer monteret.....
Den øverste ramme er skruet fast, de 3 andre er sat fast med velcro, så de er nemme at fjerne.




Og sådan ser et endelige resultat ud fra sweetspot...... Klar til at rulle film!! Big smile 




Skal have lavet, gjort eller købt følgende:
Købt en Blu-ray afspiller, som kan flytte undertekster
Montere mine 2 baghøjtalere, så mit setup bliver 7,1 (har trukket kabler)
Montere "diffusere" på bagvæggen.
Kørt en ny ARC efter alle disse ændringer i rummet og højtaler setup.
Lavet lidt pænere finish ved altan døren - der er stoffet ikke monteret færdigt.
Lavet lidt mere mørklægning ved altandør.
Teste om den "Auralex Great Gramma" under min sub gør nogen forskel.
Købt et sort løst tæppe (cirka 1 meter bred", som skal ligge på gulvet lige foran lærred.





Slut, prut, finale...... jeg er i mål med "fase 1"
Tak for kommentarer og gode ideer Clap 
Nu skal der rulles lidt film, testes og nydes.......


Mvh
LBA75



Redigeret af LBA75 - 07-Marts-2013 kl. 23:40
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 07:54
det ser godt ud Lars - er du selv tilfreds?
har du haft billed på?
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 08:45
Det ser rigtigt godt ud, tillykke med et flot resultat Clap Lad os endelig høre hvad du syntes når der er blevet kalibreret osv. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 25262728>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu