recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Projektor er de kun til at vise fim på?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProjektor er de kun til at vise fim på?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jankes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2005
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Emne: Projektor er de kun til at vise fim på?
    Sendt: 06-November-2005 kl. 14:52

Hej

Jeg er blevet lidt nysgerig mhs. til projektor.

bruger man kun projektor til at se dvd på, eller kan den erstatte mit tv ?

kan lige sige at jeg har en sat-reciver + en kiss afspiller, men jeg kan ikke lige overskue hvordan man forbinder delene.

Tror jeg kan se sat-tv på via scart stikket på en projektor...

men så har jeg jo "tv2" på alm. antenne kan jeg så se den osse på projektor?

masse spørgsmål har lige et mere

hvilken projektor ( som tv ) er bedst til under 10k?

pfh tak....

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

Jeg er blevet lidt nysgerig mhs. til projektor.

bruger man kun projektor til at se dvd på, eller kan den erstatte mit tv ?

Det kommer an på dine TV-vaner.

Hvad angår billederne, er kvaliteten noget bedre end nogen fladskærm. Så projektorer kan fint bruges til at se TV på.

Men, en projektor fungerer ved at projektere lys op på et lærred. En ulempe ved dette, er at de mørke områder i billederne ikke kan blive mørkere end det lys der er i rummet udenom.

Der er muligvis ny typer lærreder på vej som afhjælper dette problem, men lige nu - med almindelige lærreder - skal rummet være mørkt når man ser projektor. Ligesom i en biograf (samme problematik).

Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

kan lige sige at jeg har en sat-reciver + en kiss afspiller, men jeg kan ikke lige overskue hvordan man forbinder delene.

Allerbedst er "component med progressiv scan". KiSS har mulighed for component via SCART stikket bagpå - hvis man køber et special kabel - men jeg ved ikke om det kan klare progressiv scan.

Ellers brug RGB eller S-video. Composite er ikke for godt. Regn med at du skal bruge gode kabler, især hvis afstanden op til projektoren er stor (og den kan jo let blive 10-15m).

Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

Tror jeg kan se sat-tv på via scart stikket på en projektor...

men så har jeg jo "tv2" på alm. antenne kan jeg så se den osse på projektor?

Du er nødt til at bruge noget med tuner i. Det kunne være en gammel videomaskine, en DVD-recorder.

Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

hvilken projektor ( som tv ) er bedst til under 10k?

Herhjemme eller i Tyskland ?

Hvis det må være per postordre fra Tyskland, ville jeg overveje en af de meget populære modeller. Sanyo PLZ-V3. Det er en 16:9 projektor klar til HDTV, med alle de tilslutninger og muligheder du kan tænke dig. Den koster ca. 8600,- leveret til din dør.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 16:07
Jeg har en projektor, men ville ikke bruge den til almindeligt TV-kiggeri.
Nyhederne er bedst tjent med et almindeligt TV.

Desuden er der mørklægningsproblematikken.

Jeg ser alt almindeligt TV på mit 29" 4:3 TV (inkl det jeg optager på recorderen), og så mørklægger jeg rummet og tænder for projektoren, når jeg ser en DVD film.

Desuden har en projektorpære jo en begrænset levetid (et løst gennemsnit er nok 3000timer), og er forholdsvis dyr i anskaffelse, så det måde jeg ser TV, hvor der ofte nærmere kører i baggrunden vil blive en dyr fornøjelse, hvis jeg brugte projektoren.

Dog bruger jeg nogle gange muligheden for at tilsluttet et TV signal til projektoren fx blev SuperBowl set på storskærm.

Men ud over sådanne specielle tilfælde ville jeg ikek anbefale at sælge TV'et til fordel for en projektor.

HVis du påtænker at anskaffe en projektor vil jeg også anbefale en Sanyo Z3 eller en Panasonic AE700 (eller måske deres opfølgere Z4 og AE900).

Jeg har selv en Z2, som jeg gav 9500kr for i tyskland for 1 år siden.

Men se den i aktion før du bestemmer dig, da forskellige modeller klarer forskellige problemer med ikke lige stor succes.

Der er begreber som Vertical Banding (vist nok kun ved LCD PJ: et fænomen, hvor en stor ensfarvet flade, fx en blå himmel, godt kan se ud som om det regner), Screndoor Effect (kun LCD PJ: hvor tæt placeringen af de enkelte pixels er, altså hvor billedet godt kan se ud som om man kigger igennem et fluenet) og Regnbuer (Kun DLP PJ: hvor farvehjulets hurtige rotation kan frembringe en fænomen på lærredet som ligner en regnbue, som man skal finde ud af, om de generer en ved den specifikke model.

Mvh Michael
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2005 kl. 16:22

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Desuden har en projektorpære jo en begrænset levetid (et løst gennemsnit er nok 3000timer)

Nå ja, den glemte jeg. Det koster snildt 2 kr/time at have en projektor tændt.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Jankes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2005
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 16:22

Hej,

Hold da op det var da hurtigt jeg fik svar. Tak  for meget fornuftigte svar.

"

Hvis det må være per postordre fra Tyskland, ville jeg overveje en af de meget populære modeller. Sanyo PLZ-V3. Det er en 16:9 projektor klar til HDTV, med alle de tilslutninger og muligheder du kan tænke dig. Den koster ca. 8600,- leveret til din dør.

  /Lars"

har du evt. et link til denne forhandler ?

"component med progressiv scan" er det et specielt slags scart kabel ?

har du måske et navn på de kabler jeg skal bruge, + evt. et link ?

Tak igen,

/Jankes

 

 

 

Til top
Jankes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2005
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 16:33

Hej igen

"

Der er muligvis ny typer lærreder på vej som afhjælper dette problem, men lige nu - med almindelige lærreder - skal rummet være mørkt når man ser projektor. Ligesom i en biograf (samme problematik).

"

er det noget som du har et link til ??

...lige et spørgsmål mere :) jeg har ca. 6m til vægen hvor lærredet  vil komme til at hænge er det nok, til den der Sanyo PLZ-V3?

er der nogen steder det er billigt at købe et 16:9 lærrede ? dem jeg har set syntes jeg er lidt dyre, tænker på at købe det billigste lærrede og så købe det andet der når det kommer i handlen hvis det altså vare længe.

/Jankes

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

...lige et spørgsmål mere :) jeg har ca. 6m til vægen hvor lærredet  vil komme til at hænge er det nok, til den der Sanyo PLZ-V3?

er der nogen steder det er billigt at købe et 16:9 lærrede ? dem jeg har set syntes jeg er lidt dyre, tænker på at købe det billigste lærrede og så købe det andet der når det kommer i handlen hvis det altså vare længe.

/Jankes



Her kan du kigge lidt på afstande og hvor stort et billede det vil give.
http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3-projection-calc ulator-pro.htm

Mht til lærrede så er der mange prisklasser lige fra en malet masonitplade og til dyre motoriserede rullelærreder.

Jeg bruger selv et gråligt mørklægningsgardin fra Ikea til 250kr som lærrede.
Når tiden bliver til det skal det spændes ud på en ramme, men pt er det bare monteret i loftet.

Det er ca 2,80m fra projektor til lærrede hos mig og det giver et billede på 75-80".
Afstand fra siddeplads til lærrede er den samme, og så er billedet stort nok til mig.

Mvh Michael
Til top
Jankes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2005
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 18:22

ok tak Michael.

men det vil sige at jeg kunne male en plade grålig og bruge den, har du nogen ide om hvilken farvekode der vil være god at bruge?

Mvh James



Redigeret af Jankes
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2005 kl. 20:34

Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

men det vil sige at jeg kunne male en plade grålig og bruge den, har du nogen ide om hvilken farvekode der vil være god at bruge?

Der findes speciel lærred-maling. Mht. overfladen, så er det vigtigt at den er ren og glat. En gipsplade er ok, eller måske en MDF-plade.

Overvej en sort ramme udenom - det forbedrer meget og gør samtidig at de små skævheder i billedet ikke ses.

De specielle malinger er måske for meget at gøre ud af det, men her er lidt om dem:

Kort fortalt, så har lærredet disse funktioner: Det skal sikre en jævn overflade, der reflekterer mest mulig lys samtidig med at kontrast og sort-niveau bevares eller forbedres.

Du kan også overveje et prisvenligt Projecta lærred fra AvConnection

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Jankes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2005
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2005 kl. 18:03

OK tak for det, det ser nok lidt pænere ud med et man køber hvis man skal have det i stuen (tror heller ikke jeg får lov til at hænge en kæmpe hvidmalet  mdf- plade op i stuen for fruen :-))

Ang. det du skrev i starten, jeg vil faktisk gerne købe denne der sanyo til 8600,-, men det billigste jeg kan finde er til 10500,- ca. har du evt. et link?

"component med progressiv scan" er det et specielt slags scart kabel ?

har du måske et navn på de kabler jeg skal bruge, + evt. et link ?

Tak igen,

/Jankes

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2005 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

Ang. det du skrev i starten, jeg vil faktisk gerne købe denne der sanyo til 8600,-, men det billigste jeg kan finde er til 10500,- ca. har du evt. et link?

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suchea ll=sanyo+plv-z3


Til top
Jankes Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-November-2005
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2005 kl. 20:11

Oprindeligt skrevet af HTPC HTPC skrev:

Oprindeligt skrevet af Jankes Jankes skrev:

Ang. det du skrev i starten, jeg vil faktisk gerne købe denne der sanyo til 8600,-, men det billigste jeg kan finde er til 10500,- ca. har du evt. et link?

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suchea ll=sanyo+plv-z3


Tak! ... det det var godt nok utroligt!   i DK 7918.46,-! det er der måske ingen problemer i at handle på deres side mener jeg, de har jo en dansk side osse der koster den bare iflg. edb-priser: 10.579,-

..er det noget du har erfaring med at handle på den måde ?

skal man så betale med visa el. lign. for at de vil sende den?

/James

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu