recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Guide til NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGuide til NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
flbs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 123
Direkte link til dette indlæg Emne: Guide til NAS
    Sendt: 05-Marts-2010 kl. 10:06
Jeg har netop investeret i en Netgear NAS server, og har fået alt til at fungere på det interne netværk i huset. Jeg vil dog også gerne kunne tilgå NAS'en udefra via internetet, men ved ikke helt hvordan det foregår. Findes der nogen steder på nettet en vejledning i opsætrnigen af en NAS server for internet adgang?  Smile
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2010 kl. 10:22
hvis ikke du har fast ipadresse/domæne skal du først sætte din server (eller router) op til ddns sådan du har en fast adresse du kan taste i browseren som virker hver gang.. typisk får man ny ipadresse engang imellem som privatkunde... hos mig har jeg sat DDNS op på min server... om du gør det på den ene eller anden er lidt ligemeget bare den er tændt når du skal bruge den.

Dernæst skal du finde ud af hvilke prote du har brug for bliver forwardet fra din router til din NAS (synology er det port 5000, og Qnap port 8080) for at du kan få fat i styringen af den, og skal du sætte ftp op er dette typisk på port 21... dvs for hver service du vil have åbnet ud mod internettet, skal du enten forwarde den port alene.. eller tage en hel portrange)

Hos mig har jeg gjort sådan i min linksys router (hvor min NAS har fået tildelt en fast intern ipadresse som hedder 192.168.1.111 under dhcp reservation):

Så skal du iøvrigt huske at når du åbner ud mod internettet at have nogle gode solide passwords, og evt køre en lidt mere strickt politik mht. loginforsøg hvor man eks bliver bannet permanent efter 3 forkerte besøg (hvis serversoftwaren tillader det)

Men det er hvad jeg har gjort for at få mine servere ud på nettet

Mvh

René
Til top
flbs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2010 kl. 10:45
Hvilket program bruger man på "fjern" computeren til at opnå adgang. Er det en terminal server program eller winods fjernskrivebord?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2010 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af flbs flbs skrev:

Hvilket program bruger man på "fjern" computeren til at opnå adgang. Er det en terminal server program eller winods fjernskrivebord?
Det kommer an på hvilken adgang du ønsker - lige så vel, som hvis du sad på samme netværk som nas'en - dvs. telnet til telnet-adgang, ssh til ssh-adgang, ftp til ftp-adgang, en browser til http-adgang og et mailprogram til smtp/imap/pop3 adgang (hvis du har installeret en mail-server).
Til top
flbs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2010 kl. 11:40
Jeg vil gerne have adgang til NAS'ens harddisk for almindelig fil hentning, samt hvis muligt DNLA streaming via internetet.Embarrassed
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2010 kl. 11:58
hvis jeg skal hente filer fra min NAS gør jeg det typisk via www hvor både min synology og qnap har en browserbaseret filudveksling, og min synology har faktisk også et program så jeg kan streame via www, alternativt bruger jeg ftp hvis det er mange filer/foldere (filezilla er et udmærket program til det)

Dog har jeg åbnet op så min kone kan tilgå computeren via afp (apple file protocol) sådan det ligner det hun er vant til, og du kan i princippet gøre det samme... du skal blot finde ud af hvilke porte de programmer bruger du ønsker at pege hen mod serveren bruger sørge for at disse er forwardet internt til din NAS.

Så er det bare at fortælle det program du bruger for at komme i kontakt med din server at det skal kontakte serveren på den eksterne adresse så skulle den gerne selv finde ud af resten.
Lidt som når du ringer til en virksomhed på hovednummeret og du kender lokalnummeret og indtaster det... der er hovednummeret den eksterne ip/ddns adresse og portnummeret "lokalnummeret" som modsvarer den service du vil have din NAS til at svare på 

Redigeret af rhsin - 05-Marts-2010 kl. 11:59
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu