recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Installationer i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInstallationer i nyt hus

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
thomasNY Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Emne: Installationer i nyt hus
    Sendt: 14-Marts-2010 kl. 22:12
Skal til at bygge helt nyt hus, og vil derfor være på forkant med teknologien! Hvad er smartest at trække rundt af kabler til tv, telefoni og internet? Kan en trådløs router ikke fodre et parcelhus med internet, eller skal man også ha netkabler trukket rundt? Er fibernet fremtiden? Eller bliver alt trådløs? Confused
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2010 kl. 22:18
Når du bygger nyt, så SKAL du trække netværkskabler til hele huset. Trådløst er smart, men det er ikke stabilt nok, til hvis man skal bruge det til at streame videoindhold i HD, som jo er fremtiden.
Udover det skal der jo nok også trækkes tv-kabler og telefon.

Har du overvejet noget ala IHC net? Det er vist lidt dyrt, men det er også utroligt fleksibelt og giver nogle rigtigt gode muligheder.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 08:40
Enig ! dvs man skal ihvertfald gøre plads, så man kan trække kabler - jeg bander stadig over den forrige ejers manglende fremsynethed.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 08:52
ja eller sørge for der er noget ledig plads i nogle rør i væggen
Mvh

René
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 09:15
Jep, det var det jeg mente Big smile
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 09:17
Ja CAT6 i hele hytten, så er du kørene.... :-)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 09:33
Jeg fik lagt rørene og har selv trukket kablerne, CAT5e STP.
Min fader fik anbefalet CAT5e UTP af Dong Energy i forbindelse med deres fiber-tilslutning og LK IHC-NET, for så kan man trække flere kabler i samme rør, hvilket er nyttigt hvis der skal være VOIP, IPTV og internet i samme rum og man ikke vil lægge 2-3 rør ud til hvert udtag.
Jeg kan trække 1x7mm coax og 1xCATe STP i et rør, så der kan være to CAT5e STP i samme rør afhængigt af hvorledes rørene er bukkede og samlet. Man skal passe på med at trække for kraftigt, da det kan ødelægge kablerne og det kan derfor være en god ide at bruge noget (silikonebaseret) smøremiddel. Jeg har brugt GLIDEX, som er armatur-silikone.
Som trækspiral, hvis der ikke er lagt træksnore i rørene, bruger jeg en 30m "dogger" plastik spiral, som tillader at jeg kan trække kablet begge veje, hvis det skulle sidde fast den ene vej.

I udtagene bruger jeg Lexcom 125 STP, som jeg også har lavet et lille krydsfelt med. Nogle udenlandske fabrikater af udtag er billigere, men kræver et punch-tool, som dog kan købes for 30-60kr på eBay. Køb en netværks tester, bare en billig en til 35kr (eBay) kan være en stor hjælp.
Med STP skal man være opmærksom på at man bør have jordforbindelse på krydsfeltet.

Når jeg har samlet et Lexcom 125, afisolerer jeg lednings-enderne som stikker ud af stikket, og ohmer igennem til forbindelserne inde i stikket. Det vil nemlig afslører om stikket er samlet rigtigt og netværks testeren kan kun teste en forbindelse med stik i begge ender.


Redigeret af kleth - 15-Marts-2010 kl. 10:07
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 10:43
Jeg ville ofre på CAT 7 kabler, og så bare ofre CAT 6 udgange i stikkene.. jeg tror CAT7 giver dig utallige muligheder i fremtiden, da det vil blive brugt en smule som konkurrent til HDMI, med video transmission over netkablet.
 
Jeg personligt har trukket Cat 6 i stik i alle huset rum (ja ikke cat 7 det er 2½ år gammelt) dobbelt udtag i hvert rum.
 
Så har jeg taget kabeltv, og smidt en 8 ports splitter og splittet ud med enkeltkabel fra hovedpunktet til ALLE rum.
 
Ikke noget med at viderefører, giver klart bedste signal, det er mindre relevant nu med digitalt tv, men det er lækkert.
 
personligt ville jeg gerne have trukket HDMI fra et hovedpunkt i huset, så have RF styret en enkelt WDtv derfra, men det har jeg droppet.
 
det var også lexcom jeg brugte på mine fuga udtag.. det var så simpelt det gør helt ondt, farvekoderne er der jo, og det er bare at trække og så klikke på plads.
 
dobbelt udtag med CAT6-7 giver dig også muligheden for at modulere det ene, med sådan en HDMI til netværks konverter, så du kan sende alm HDMI signal direkte til hvis det er nødvendigt.


Redigeret af Rasmusdc - 15-Marts-2010 kl. 10:45
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 11:41
P.t. koster cat7 >3xprisen af CAT5e UTP og så svært er det heller ikke at trække kablerne om senere, hvis der er brug for mere kapacitet.

Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 12:02
http://www.av-connection.dk/?PGr=3470&ML=458
godt være det bare er mig, men 800kr for 100meter, så ville jeg personligt ikke spare.
 
har prøvet en gang at gøre dette før, kommer selvf. an på installationerne, men det er ikke altid bare at trække nye kabler.
 
men ja Cat.5E burde give 1000mbit, og Cat.6
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 12:41

RJ 45 STP 100 meter skærmet montage kabel CAT7, DKK687

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=70476&type=0

 RJ 45 UTP 100 meter hård montage CAT5e AWG 24, DKK161

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=70456&type=0

Det er billigere i 305m ruller, men hvis man ender op i >500m, så betyder ekstra 5kr per meter da en del. Men det er da et spørgsmål om prioritet og behov.

Hertil kommer evt. også et antal Lexcom 125 (DKK56,75 for STP, DKK41,25 for UTP hos billigihc.dk) eller Lexcom 250 (DKK82,00 for STP, DKK63,00 for UTP) og en masse Opus/Fuga e.lig dåser, propper og rammer.

Hvis man skal lave drop-kabler selv, så er RJ45stik, gummityller og crimp-tænger latterligt billigt på ebay.co.uk, bare se efter at det bliver under 80kr/forsendelse inklusiv forsendelse.
E.g. fik jeg 100 tyller og 100 CAT5e stik for 45kr inkl forsendelse fra Hong Kong og en crimptang til 80kr.



Redigeret af kleth - 15-Marts-2010 kl. 13:02
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 21:39
jeg fik selv byget hus før ca 1.1/2 år siden og fik lytet til min elektirker og fik ikke trukket cat6/7 cabler rund i huset da hen mindte at alt køre aligevel trodløs... Angry... og der var ikke pg at jeg skule spare penge.. da der var mig selv der lavede alt cabel arbejder ... der var ren uvidenskab fra min side.... den gang var jeg overbevist om at jeg ikke skule bruge kabler da der høre fortid...
men... idag når jeg er i gang med indkøb af NAS samt popcorn ... så kan jeg ser at behov for kabler er stedig stort..... jeg er rasende på mig selv .. for hvis der er noget jeg er gled i vores nyt hus så er der mase stik  kontakter og skjulte lendninger...
nu bliver jeg nød at traker cat6 rund i huset AngryCry..
 
så mit råd vil være cabler  kan du ikke får nok af .....
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu