recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Installationer i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInstallationer i nyt hus

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
thomasNY Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 18:47
Takker for alle inputs! Grundlæggende er at jeg skal trække et netkabel ned til alle rum og så forbinde dem sammen et andet sted. Men skal jeg trække 2 kabler ned til hvert rum, jeg tænker på hvor meget data der kan være i et kabel? Er der plads til billede og telefoni i samme kabel? Kan jeg ha en antenne på loftet, trække et antenne kabel ned til mit krydsfelt og så fordele det ud til alle rum gennem netkablet? Eller skal der også være antenne kabel i hvert rum? 
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

jeg fik selv byget hus før ca 1.1/2 år siden og fik lytet til min elektirker og fik ikke trukket cat6/7 cabler rund i huset da hen mindte at alt køre aligevel trodløs... Angry... og der var ikke pg at jeg skule spare penge.. da der var mig selv der lavede alt cabel arbejder ... der var ren uvidenskab fra min side.... den gang var jeg overbevist om at jeg ikke skule bruge kabler da der høre fortid...
men... idag når jeg er i gang med indkøb af NAS samt popcorn ... så kan jeg ser at behov for kabler er stedig stort..... jeg er rasende på mig selv .. for hvis der er noget jeg er gled i vores nyt hus så er der mase stik  kontakter og skjulte lendninger...
nu bliver jeg nød at traker cat6 rund i huset AngryCry..
 
så mit råd vil være cabler  kan du ikke får nok af .....
 
Den elektriker skulle have et los i rø..... !
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af thomasNY thomasNY skrev:

Takker for alle inputs! Grundlæggende er at jeg skal trække et netkabel ned til alle rum og så forbinde dem sammen et andet sted. Men skal jeg trække 2 kabler ned til hvert rum, jeg tænker på hvor meget data der kan være i et kabel? Er der plads til billede og telefoni i samme kabel? Kan jeg ha en antenne på loftet, trække et antenne kabel ned til mit krydsfelt og så fordele det ud til alle rum gennem netkablet? Eller skal der også være antenne kabel i hvert rum? 
 
Jeg vil helt klart anbefale dig at lave et teknikrum / teknikskab, med dit fyr, el osv og så plads til diverse andre bokse som f.eks dem til internet, og dit lokale netværk i huset. Og træk så alle kabler ned og saml. dem her i en switch.
 
Jeg tror også jeg ville trække mere end 2 kabler ned til hvert rum, men jeg har ikke forstand på hvordan du kan føre det alm. antennesignal gennem netværkskabler.
 
Det må elektrikeren også kunne svare på, hvis altså han er lidt kompetent.


Redigeret af confused - 16-Marts-2010 kl. 19:44
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:55
Jeg er også ved at bygge nyt hus.
Vi trækker 2x Cat7 rundt 9 steder i huset, dvs. 18 vægudtag i alt, samt ekstra trækrør 3 steder i stuen til højtalerkabel mm.
Det hele ender i et teknikrum med krydsfelt i brykkerset. På nær højtalerkablerne, som blot går på tværs af stuen til div. højtalere.
Det var bare krav nummer 1 da vi begyndte at tegne huset. Er så træt af kabler langs panelerne.
 
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Jeg er også ved at bygge nyt hus.
Vi trækker 2x Cat7 rundt 9 steder i huset, dvs. 18 vægudtag i alt, samt ekstra trækrør 3 steder i stuen til højtalerkabel mm.
Det hele ender i et teknikrum med krydsfelt i brykkerset. På nær højtalerkablerne, som blot går på tværs af stuen til div. højtalere.
Det var bare krav nummer 1 da vi begyndte at tegne huset. Er så træt af kabler langs panelerne.
 
 
Er kun LIDT misundelig Wink
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Jeg er også ved at bygge nyt hus.
Vi trækker 2x Cat7 rundt 9 steder i huset, dvs. 18 vægudtag i alt, samt ekstra trækrør 3 steder i stuen til højtalerkabel mm.
Det hele ender i et teknikrum med krydsfelt i brykkerset. På nær højtalerkablerne, som blot går på tværs af stuen til div. højtalere.
Det var bare krav nummer 1 da vi begyndte at tegne huset. Er så træt af kabler langs panelerne.
 
 
Er kun LIDT misundelig Wink
Krævede også lidt forhandlinger at få lov at bruge penge på det af fruen. Der er jo nok at bruge penge på til et nyt hus. Men er lidt lige som en fladskærm - det pynter ikke at have kablerne liggende langs panalerne. Og den åd hun :-p
Til top
thomasNY Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af ZackGem ZackGem skrev:

Jeg er også ved at bygge nyt hus.
Vi trækker 2x Cat7 rundt 9 steder i huset, dvs. 18 vægudtag i alt, samt ekstra trækrør 3 steder i stuen til højtalerkabel mm.
Det hele ender i et teknikrum med krydsfelt i brykkerset. På nær højtalerkablerne, som blot går på tværs af stuen til div. højtalere.
Det var bare krav nummer 1 da vi begyndte at tegne huset. Er så træt af kabler langs panelerne.
 


Hej ZackGem

Så har du altså et kabel til almindelig internet og et kabel til disponible ting? Hvad gør du så med antenne på loftet? Eller hvad har du af tv løsning?
Fint med højtaler kabel løsningen, det vil jeg også ha til baghøjtalerne!
Vi har også mulighed for at få fibernet ind, men synes det er sindssyge priser og rådne tvpakker! Gad vide hvor stort fibernettet bliver!??
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af thomasNY thomasNY skrev:


Hej ZackGem

Så har du altså et kabel til almindelig internet og et kabel til disponible ting? Hvad gør du så med antenne på loftet? Eller hvad har du af tv løsning?
Fint med højtaler kabel løsningen, det vil jeg også ha til baghøjtalerne!
Vi har også mulighed for at få fibernet ind, men synes det er sindssyge priser og rådne tvpakker! Gad vide hvor stort fibernettet bliver!??
Jep - nummer 2 kabel kan bruges til mange ting.
Ved alle af de dobbelte netudtag føres der også antenne ud. Dvs. 9 antennestik også.
Vi har endnu ikke mulighed for fiber hvor vi bygger. Kommer først senere. TV over fiber ser jeg heller ingen fidus i. Alt for dyrt og dårligt et udvalg i forhold til den fællesantenne der er lige i det område.
Internettet over fiber tiltaler mig dog. Det er bare ikke godt nok med 20/2 over kobber. Der er 50/50 over fiber mere min stil :-)
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 21:39
Da jeg har et mediecenter i de vigtige rum, kunne jeg godt have tænkt mig noget lign ala følgende :
 
 
Dette ville give mig mulighed for at placere de der lidt støjende kasser(mediecenteret) et centralt sted(teknikrummet) og så nøjes med en hdmi extender ved hvert tv / anlæg.
 
Pointen med mit indlæg er at en sådan hdmi extender kræver 2 netværkskabler til hver boks.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 841
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 21:47
Der findes udgaver som ikke behøvers et nummer 2 kabel til DHCPen. De koster dog en del mere.
Jeg har forøvrigt selv den model fra avexperten, dog købt andet sted. Ud over den kræver 2 kabler, er den helt fin.
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 07:26
Med LK IHC-NET vælger man i krydsfeltet, hvad der skal være VOIP, IPTV og Internet. Teoretisk set kan signalerne muxes, men det ville give en masse switching og ødelægge hele formålet med IHC-NET. Du kan selvfølgeligt vælge at bare køre et almindeligt hus-GBit netværk, der bærer alle dine services og så konsumere dem, hvor der er behov. Det kan dog give lidt problemer med QoS e.g. en hustru, der ikke kan tale med svigermord i telefonen, fordi du er ved at uploade hele Startrek TNG til NAS, så hun hele tiden kobler ud.
Derfor ville jeg lægge flere rør ud til hvert udtag/rum, MINDST 2 som ville være COAX+CAT x og 2xCAT x. Som en lille krølle ville jeg også lave et udtag et centralt sted i huset f.eks. under en trappe, bryggers, entre e.lig, hvor jeg ville placere et wireless accesspoint til brug for bærbare enheder m.m.
En lille hage ved et teknikrum/teknikskab er at det kan blive et center for elektromagnetisk støj fra f.eks. rumfølere, sender/modtager til fjernbetjente termostater og meget mere, hvilket ikke gavner et højhastigheds netværk.
Jeg har ikke kendskab til andre måder, at lægge et antenne signal i et netværkskabel, end v.h.a. en boks med tuner (DVB-T/DVB-C/DVB-S/Analog) f.eks. HDHomerun, WHS, MythTV, IPBox som konverterer signalet til IPTV. Selvfølgeligt er det ikke et problem hvis der er en IPTV udbyder i området.


Redigeret af kleth - 17-Marts-2010 kl. 07:27
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 07:55
Overvej endvidere et tomrør fra "centralen" til det mest sandsynlige sted en ny fiber vil blive skudt ind / lagt ind. Så vil huset være klar til en senere opgradering.
Mig bekendt benytter eksempelvis TDC i dag et kabel med to fiber og 8 ledere eller noget i den retning.

/B
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu