recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Installationer i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInstallationer i nyt hus

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af kleth kleth skrev:

Jeg fik lagt rørene og har selv trukket kablerne, CAT5e STP.
Min fader fik anbefalet CAT5e UTP af Dong Energy i forbindelse med deres fiber-tilslutning og LK IHC-NET, for så kan man trække flere kabler i samme rør, hvilket er nyttigt hvis der skal være VOIP, IPTV og internet i samme rum og man ikke vil lægge 2-3 rør ud til hvert udtag.
Jeg kan trække 1x7mm coax og 1xCATe STP i et rør, så der kan være to CAT5e STP i samme rør afhængigt af hvorledes rørene er bukkede og samlet. Man skal passe på med at trække for kraftigt, da det kan ødelægge kablerne og det kan derfor være en god ide at bruge noget (silikonebaseret) smøremiddel. Jeg har brugt GLIDEX, som er armatur-silikone.
Som trækspiral, hvis der ikke er lagt træksnore i rørene, bruger jeg en 30m "dogger" plastik spiral, som tillader at jeg kan trække kablet begge veje, hvis det skulle sidde fast den ene vej.

I udtagene bruger jeg Lexcom 125 STP, som jeg også har lavet et lille krydsfelt med. Nogle udenlandske fabrikater af udtag er billigere, men kræver et punch-tool, som dog kan købes for 30-60kr på eBay. Køb en netværks tester, bare en billig en til 35kr (eBay) kan være en stor hjælp.
Med STP skal man være opmærksom på at man bør have jordforbindelse på krydsfeltet.

Når jeg har samlet et Lexcom 125, afisolerer jeg lednings-enderne som stikker ud af stikket, og ohmer igennem til forbindelserne inde i stikket. Det vil nemlig afslører om stikket er samlet rigtigt og netværks testeren kan kun teste en forbindelse med stik i begge ender.


Hvorfor har du benyttet STP kabel istedet for UTP?
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 14:18
For at reducere støj på kablet - Jeg har en stor telefonmast, et kvalificeret stenkast fra huset, samt ca. 8 trådløse netværk fra naboerne. Ikke sikkert at det gør nogen forskel - Bare surt at skulle trække om fordi jeg ikke havde valgt den rigtige type kabel for at kunne opnå GBit.
Og så er der drain-wire til at jorde kablet.


Redigeret af kleth - 17-Marts-2010 kl. 14:28
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af kleth kleth skrev:

For at reducere støj på kablet - Jeg har en stor telefonmast, et kvalificeret stenkast fra huset, samt ca. 8 trådløse netværk fra naboerne. Ikke sikkert at det gør nogen forskel - Bare surt at skulle trække om fordi jeg ikke havde valgt den rigtige type kabel for at kunne opnå GBit.
Og så er der drain-wire til at jorde kablet.


Det er normalt hvis de ligger op af specielt støjende udstyr eller for at forhindre spionage at man bruger skærmede kabler.

Bestemte produktionsmiljøer - jeg går ud fra at du ikke har en LHC kørende igennem din stue LOL
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2010 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Bestemte produktionsmiljøer - jeg går ud fra at du ikke har en LHC kørende igennem din stue LOL

Nåh-ja, sådan en bruger jeg som gulvarme . . . . Den de leverer i chilli-rød, af hensyn til WAF.


Redigeret af kleth - 17-Marts-2010 kl. 19:38
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 11:26
Noob spørgsmål: Hvad er en LHC?
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2006
Status: Offline
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 11:57
Off topic: LHC = Large Hadron Collider - Den fåes også i Chillirød. Wink

Redigeret af kleth - 18-Marts-2010 kl. 11:59
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top
b0nde Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 14:08
IHC Net og konkurrenten Flexcabling er i mine øjne kun aktuelt, hvis dit tv-signal er andet end IPTV. Elektrikere der påstår at det ikke kan betale sig at trække (tomrør i det mindste) PDS i nybyg / renovering er bonderøve som kun laver el-hegn. MINDST 1 dobbelt PDS udtag i hvert værelse (Data+TV) + evt antenne, hvis du idag modtager tv via det. I stuen, hvor du i fremtiden kunne tænkes at placere tv'et hvis konen møblerer om, vil jeg sige igen MINDST 1 dobbelt + 1 dobbelt + evt antenne hvert sted,(DATA+TV,DATA+DATA). Rørinstallationen til antenne skal selvfølgelig være den samme som til PDS, så du i fremtiden kan rykke coax kablet ud og trække PDS/what ever istedet.

Mht Cat5e vs Cat6(a) vs Cat7 , tja det er vel et spgs. om temperament og pengepung. Jeg ville ikke smide penge efter cat5e i en ny-installation, det er "spild af penge". Men om det kan betale sig at installere cat7 ved jeg ikke helt, det kræver noget mere ekspertise at montere inden for gældende normer, og så koster det jo også en del mere meteren + dyrere udtag. Husk på at skærmet kabel SKAL jordes, ellers fungerer den bare som antenne for støj.

En anden ting du kan overveje, som de andre vist også har skrevet, er tomrør til fx højtaler kabel, hdmi og hvad du ellers kan finde på. Men lige hvilket rør du skal op i for at være sikker på at kunne trække i ved jeg ikke, men har set at av-connection har HDMI udtag til både LK Fuga og Opus.

Det er bedre at få trukket tomrør i en ordentlig diameter nu, end at stå og ævre sig om 5 år fordi man lige mangler et udtag et sted.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af b0nde b0nde skrev:



Det er bedre at få trukket tomrør i en ordentlig diameter nu, end at stå og ævre sig om 5 år fordi man lige mangler et udtag et sted.
 
Eller at ny ejer står og bander over tidligere ejer's manglende fremsynethed LOL
 
Jeg kan ikke rigtig se ideen med at føre hdmi kabler med mindre det er inden for samme rum.
 
Hvis der kommer et hdmi kabel fra en enhed, skal denne enhed jo også kunne styres, og dermed skal der gå signal den anden vej.
 
Derfor ville jeg hellere gøre plads til 2 net kabler, til evt. hdmi extendere med remote til styring den anden vej.
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
b0nde Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 14:21
Næh, det var vel også mere ment som inspiration :) Det kunne fx gå til en projektor. Korrekt med HDMI extender, også derfor jeg skrev 2xdobbelt pds og antenne. Antenne kan du jo så sløjfe og bruge til 2 PDS istedet, til HDMI over TCP/IP og remote.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu