recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 20-25m antennekabel til sove*update*
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket20-25m antennekabel til sove*update*

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nsane206 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Emne: 20-25m antennekabel til sove*update*
    Sendt: 15-Marts-2010 kl. 09:11
Hej alle,
 
 Jeg har en fladskærm i soveværelset hvor kanalerne falder ud hele tiden. Det drejer sig mest om tv3, tv3puls, discovery samt musikkanelerne.
 I øjeblikket har jeg ført et 20-25m kabel ind i rummet med noget ok kvali kabel og selv sat stik på i enderne. Signalet kommer fra stuen hvor det er splittet i en t-split, og så ellers kører derudaf.
 Har tidligere haft problemer med at få helt rent signal ind i stuen, men efter en tur i lydportalen(lyngby). Har det løst alle problemer.
 Og har haft fladskærmen fra soveværelset inde i stuen og afprøvet det på det kabel hvor den anden skærm sidder til, uden problemer.
 
 Så hvad gør jeg nu?
 
Skal jeg ud og have fat i 20-25m kabel fra lydportalen, eller er vi ude i noget med signalforstærkere og et bedre t-split?
 
Mvh Hans


Redigeret af nsane206 - 27-April-2010 kl. 21:04
Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 10:08
Køb et med fabriksmonterede stik, og sæt en forstærker på i stuen.
Forstærkeren skal sidde så tæt på splitteren som muligt, da den så får et bedre signal at forstærke, modsat den ville skulle forstærke et dårligt signal.
 
Du kan sikkert se på tv'ets menu et sted, hvor kraftigt signalet er.
Til top
nsane206 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 10:42
nogle forslag til hvad det kunne være for en? helst hos av-connection da jeg også skal bestille nogle andre ting derfra.
Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 11:36
Hvad bruger du nu ?
Antennestik med plastkapper ? et uspecificeret antennekabel på 25 meter ? En gammel uspecificeret T splitter ?

Symptomerne med udfald, dvs. on-off på nogle få af kanalerne, tyder på, at du ligger lige på kanten af at have "signal". Hvad sker der hvis du går uden om T-splitteren ? Dér kan du tabe 3-4 dB

Hvis du kan se, at dit kabel er tyndt, evt. ved hvilken type det er, kan du også se om der er plads til forbedringer her.

Hvis du ikke har kosmetiske hensyn, vil et godt kabel
http://www.av-connection.dk/?PGr=1552&ML=112
have specifikationen:

Signaltab pr. 100 meter:
• 100 MHz - 5,2 dB
• 200 MHz - 7,2 dB
• 300 MHz - 8,8 dB
• 500 MHz - 12,3 dB
• 800 MHz - 15,6 dB
• 1000 MHz - 18,3 dB
• 1350 MHz - 21,8 dB
• 1750 MHz - 24,9 dB
• 2050 MHz - 28,6 dB
• 2450 MHz - 33,4 dB

Nu ved jeg ikke hvor dine kanaler ligger, men 25 meter af dette kabel vil give dig et tab i 800 MHz området på ca. 4 dB, og ca. det halve i 300 MHz området. Med et godt kabel kan du altså have mere dæmpning i splitteren end i kablet...

Jeg ser ikke noget problem i at du selv samler stik. Bare du benytter stik som er med fuld metalkappe, og så er omhyggelig naturligvis. Brug evt F-connector.

Nå, tricket var at se, om der var plads til forbedringer inden du begynder med forstærker.

/B



Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:


Symptomerne med udfald, dvs. on-off på nogle få af kanalerne, tyder på, at du ligger lige på kanten af at have "signal". Hvad sker der hvis du går uden om T-splitteren ? Dér kan du tabe 3-4 dB

Muligvis er problemet en kombination af svagt signal og indstråling. De kanaler, der nævnes som problematiske, svarer til nogen af dem, som YouSee sender på frekvenser, der også anvendes til DVB-T fra Hove og Gladsaxe i Hovedstadsområdet. Så jeg vil også mene, at man skal kigge på kabler og stik i første omgang.

Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
nsane206 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 16:00
Jeg bruger i øjeblikket antennestik med plastikkappe, på det der går til soveværelset. Det i stuen er monteret med en slags metalkappe. (det gjorde de i butikken for mig)
 
Det kabel jeg bruger er ikke det billigste, der ligger i Netto 10´ bunke, men det ligner en smule det du har linket til. T-splittet derimod har jeg ingen anelse om hvilken kvalitet det er i. Men det kunne sagtens være en til en 10-20kr, så der er måske lidt at hente der.
 
Jeg må prøve når jeg kommer hjem i aften at omgå splittet, og se om det har nogen indflydelse på signalet.
 
 Ellers har jeg ikke nogle kosmetiske hensyn, da kablet ligger i en skinne hele vejen.
 
De metalkapper der sidder på det andet kabel ligner meget dette.
 
 
Hvad er et F-connector stk?
 
men jeg starter med at prøve at omgå splitteren i første omgang.
er der forresten en måde jeg kan måle styrken på signalet?
 
 forløbig tak for hjælpen.
 
 
Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor
Til top
nsane206 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 19:01
Så har jeg prøvet at omgå splitteren, med upåvirket resultat. Antennekablet er en del tyndere end mit andet kabel, så der er måske lidt at vinde ved at skifte kabel.
 T-splittet er en billig en af slagsen.
Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 19:14
Hvis dit antenne kabel er en del tyndere end dine andre antennekabler ( radio antennekabel ? )  Skift det med et rigtigt TV antennekabel samt gode HF tætte stik   og køb en rigtig signal splitter med F stik.  Så skulle der være en god chance for at det skulle virke
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2010 kl. 08:36
F-connector stik kan du se her:
http://www.av-connection.dk/?ML=1244
(anskaffes efter kabeltykkelse)

Med sådanne svende på kablet skal du så enten montere kablet direkte i udstyr med F-connector, eksempelvis en 2-deler (signalsplitter) i stedet for din T fordeler
http://www.av-connection.dk/?PGr=887&ML=494

eller benytte de traditionelle stik:
http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H13412

Jeg ville måske kombinere i dit tilfælde.

Fra antennestik i væggen, et kort kabel til en F-connector fordeler. Dvs kablet vil have traditionelt antennestik i den ene ende, og F-connector i den anden.

Fra F-connector 2-deleren ville jeg så isætte kabler med f-connector i den ene ende, og alm stik, evt som det du har i det gode kabel i den anden ende. Evt. an anden fuldt afskærmet løsning.

(med mindre dit TV eller udstyr faktisk har f-connector der kan benyttes)

Hvis du har mange "sjove" kabler i din kabelskinne, eller bor meget tæt på en DVB-T sendemast. ville jeg måske overveje et af de lidt voldsommere afskærmede kabler. Netop på grund af risikoen for indstråling som er nævnt tidligere.

http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H24618

/B



Redigeret af B-CLG - 16-Marts-2010 kl. 08:38
Til top
nsane206 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 17:50
Så er følgende Bestilt fra av-connection for at løse problemet.

Kabel

F-connect

Alm antennestik

Signalsplit

Antennekablet skal ligge i kabelbakke med følgende, Hdmi-kabel og 2x højtalerledning.
 Så når jeg er kommet hjem fra ferie, så går jeg igang med operationen.
Foreløbig tak for hjælpen.

Mvh Hans

Pioneer, Onkyo, Panasonic, Dali Mentor
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2010 kl. 17:53
Kører du analogt kabel-TV ?
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Hullus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Marts-2010
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2010 kl. 10:47
Hvis det ligger sammen med højttalerkabel mm. så kan det godt være det der skader en del!!

du kan jo evt. prøve at tage antennekablet ud af kabelbakken og ligge det på gulvet for at se om det er der problemet er.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu