recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Profiber/tilgin router - en gennemgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProfiber/tilgin router - en gennemgang

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
runez Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-August-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Profiber/tilgin router - en gennemgang
    Sendt: 04-April-2010 kl. 20:08
Hej alle,

jeg har nu testet gigbat routeren fra tilgin (HG 1311) i et par måneder og har identificeret følgende problemområder:
  •  Man kan ikke sætte dns servere op, dvs. man kommer automatisk til at bruge profibers egne dns servere som er mærkbart langsommere end f.eks opendns eller googledns.
  •  trådløs net går ned sådan ca. med 3-4 dages mellemrum, og routeren skal genstartes for at det virker igen.
styrker:
  • routeren kan rent faktisk håndtere mere end 45 mb intern trafik, hvilket linksys'en jo ikke kunne. det betyder også at man kan downloade med fuld smæk samtidig med at man ser ip-tv uden at det hakker. fedt!
Spørg endelig løs hvis der er andet i ønsker at vide...


Redigeret af runez - 04-April-2010 kl. 20:08
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af runez runez skrev:

Hej alle,

jeg har nu testet gigbat routeren fra tilgin (HG 1311) i et par måneder og har identificeret følgende problemområder:
  •  Man kan ikke sætte dns servere op, dvs. man kommer automatisk til at bruge profibers egne dns servere som er mærkbart langsommere end f.eks opendns eller googledns.
  •  trådløs net går ned sådan ca. med 3-4 dages mellemrum, og routeren skal genstartes for at det virker igen.
styrker:
  • routeren kan rent faktisk håndtere mere end 45 mb intern trafik, hvilket linksys'en jo ikke kunne. det betyder også at man kan downloade med fuld smæk samtidig med at man ser ip-tv uden at det hakker. fedt!
Spørg endelig løs hvis der er andet i ønsker at vide...
Har lige et par kommentar :)
 
1: Det er ikke en gigabit router, men kun en 100/100Mbit router :)
 
2: Under Advance, har du en dynamic DNS har du prøvet at sætte det op mod enten opendns eller googledns hvis du mener at profibers dns servere ikke er hurtige nok ??? Ikke at jeg har oplevet at det skulle være et problem.
 
3: har du prøvet at trykke på wlan knappen på fronten vente 5 sek også trykke igen for at se om du så får forbindelse til dit wireless ?? Alternativ prøvet at opdatere din driver til dit trådløse netkort i din pc ?? Jeg gjorde det på min bærbar som køre win 7 med intel netkort... Der gik jeg på intels hjemmeside og fandt en ny driver der, og har ikke oplevet noget siden overhovedet.
 
blot et par tanker :)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
runez Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-August-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2010 kl. 20:22
hej tak for god feedback.

1: du har ret. det har dog ikke været et problem for mig, da jeg har en gigabit switch foran routeren (stoler ikke på profibers udstyr anyways)... dog lidt sjovt, da profiber sendte den til mig med beskeden om at det var en gigabit router. nåmen nok blot endnu et eksempel på mærkelig tilgang til teknik hos denne udbyder :)

2: dynamic dns er noget andet end dns servere. dynamic dns er til at give en router en "statisk" url adresse udadtil. dyndns. org var et eksempel på en sådan service. jeg er ret sikker på at du ikke kan angive egne dns servere på routeren.

3: min router står på loftet. og derudover så jeg er sikker på at det trådløse net går ned på routeren, da det er alle mine endheder inkl. iphone som ikke kan finde ssid og hvis jeg forsøger at force ssid manuelt får jeg at vide det ikke eksisterer. en restart fikser problemet. det er dog ikke noget problem, da det jo kan gøres via deres web-interface.
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af runez runez skrev:

hej tak for god feedback.

1: du har ret. det har dog ikke været et problem for mig, da jeg har en gigabit switch foran routeren (stoler ikke på profibers udstyr anyways)... dog lidt sjovt, da profiber sendte den til mig med beskeden om at det var en gigabit router. nåmen nok blot endnu et eksempel på mærkelig tilgang til teknik hos denne udbyder :)

2: dynamic dns er noget andet end dns servere. dynamic dns er til at give en router en "statisk" url adresse udadtil. dyndns. org var et eksempel på en sådan service. jeg er ret sikker på at du ikke kan angive egne dns servere på routeren.

3: min router står på loftet. og derudover så jeg er sikker på at det trådløse net går ned på routeren, da det er alle mine endheder inkl. iphone som ikke kan finde ssid og hvis jeg forsøger at force ssid manuelt får jeg at vide det ikke eksisterer. en restart fikser problemet. det er dog ikke noget problem, da det jo kan gøres via deres web-interface.
 
1: Du siger at du har en Gbit switch foran routeren, du mener vel på lan siden ??? Da du ikke kan have en switch foran din router. :)
Jeg kan ikke se hvad det mærkelige er i den tilgang i det at deres udstyr mv i deres centraler jo kun køre 100/100Mbit endnu. Og så længe at Tilgin ikke har en Gbit LAN / WAN router, så er der jo ikke nogen grund til kigge på dette. Men mon ikke at det kommer når Tilgin har en Gbit router klar ? :)
 
2: Ja det er vel det samme som hvis du ændre dns adr på Linksys routeren.?? Det du gør er jo blot at ændre hvor routeren skal sende sine dns forspørgelser hen i stedet for profibers. Er jo det samme som du gør hvis du køre med Linksys routeren :)
 
3: Ja så kan jeg godt se at du får problemer hvis den står på loftet med at trykke på wlan knappen :)
Dog ved jeg at de arbejder på at få en ny firmware klar til routeren, som skulle indholde noget wifi opdateringer mv også :) Så mon ikke der kommer noget nyt. Men det lyder sgu underligt, da jeg ikke oplever de problemer du ser, hverken med iphone, bærbar mv. :)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
runez Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-August-2009
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 22:45
1. deres router har jo indbygget switch og den kan altså ikke bruges hvis man ønsker at køre gigabitnetværk i huset. og dermed kommer man ud for at skulle købe en ekstra switch blot for at sætte den mellem lan og router. plus profiber jo skriver at de anbefaler at man bruger cat 6 kabler til sit netværk, hvilket er totalt usammehængende med at levere en 100 mbit router :)

2.  jeg er ikke helt sikker på om du ved hvad dns servere er til? altså dynamic dns er en service hvor man kan have en fast url (eks. ozzy.dyndns.dk og så kan den pege på din routers ip og automatisk få opdateringer sendt til dns'en når routerens ip ændres). dns servere derimod er dem du selv bruger når du går på nettet. normalt har du en primær og en sekundær dns server, og default er din udbyders. i tilgin routeren kan du ikke angive egne primære og sekundære dns servere - giver det mening for dig nu?

3. ville være dejligt, da mit trådløse går ned oftere og oftere og i dag krævede det eks. 3 genstart af routeren før det kom op igen.
Til top
timzor Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 00:06
jeg har også testet den router i et par måneder nu, og jeg oplever INGEN problemer med udfald på det trådløse net som du beskriver. Mit har kørt stabilt siden jeg fik den tilgin router.
 
dog er det træls med Dns serverene, men mon ikke de retter det i en firmware opdatering snarest? jeg har skrevet det til dem, og du burde gøre det samme
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2010 kl. 02:05
Oprindeligt skrevet af timzor timzor skrev:

dog er det træls med Dns serverene, men mon ikke de retter det i en firmware opdatering snarest? jeg har skrevet det til dem, og du burde gøre det samme


I mellemtiden kan du lave DNS opsætningen (Opendns, Googledns, Censurfridns, etc) på klienterne.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Mds Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Juni-2010
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 09:42
Jeg har brugt Profiber's TILGIN router (HG1311) i cirka 2 måneder nu oplever nu "kun" udfald på telefoni. Trådløs del virker fint og rækkevidde helt i top. Download speed er lysår hurtigere end Linksys routeren.
 
Men oplevede desværre sidste weekend at Sonos musik anlæg ikke kan køre sammen med TILGIN routeren da der åbenbart er begrænsninger på porte på det interne LAN Angry
 
Kan andre brugere af TILGIN routeren oplyse hvor i konfiguration man kan se hvilke port begrænsninger der er på LAN, da jeg ikke selv kan finde det Confused
 
Mvh Mads
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 12:55
Hej mads,

der er ikke nogle begræsninger på at lave port forwarding eller noget i routeren. 

Hvordan kobler din sonos enheder op mod routeren via wifi eller kabel ??? 

Benytter dit sonos upnp eller ?? 

Kan du komme med en mere detialjeret beskrivelse af dit problem ?? :) 
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
Mds Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Juni-2010
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 14:54
Hej Ozzy
 
Det er desværre ikke på WAN delen at routeren driller. Mine port forwardinger virker fint. Port 80, 5000 osv....
Men i det øjeblik jeg vil køre med Sonos på Tilgin routeren kan Sonos enhederne ikke registeres. Det tyder på at der er lukket for nogle bestemte porte på LAN delen.
 
Jeg koblede den gl. LINKSYS router på og alt virkede efter hensigten.
 
Her er en oversigt over hvilke porte som Sonos gør brug af:
The Sonos Multi-Room Music System uses the following ports:
TCP/IP:

80 (HTTP)
445 (CIFS)
3400 (UPnP incoming events)
443 (Rhapsody, Napster, and SIRIUS Internet Radio)

UDP:

136-139 (NetBIOS)
1900 (UPnP advertisements / device discovery)
1901 (UPnP m-search responses)
2869 (UPnP connection to Windows Media Player 11 Network Sharing Service)
6969 (Getting Started process)
10243 (UPnP connection to Windows Media Player 11 Network Sharing Service)
10280-10284 (UPnP connection to Windows Media Player 11 Network Sharing Service)

 
Er der andre som har samme opsæt med Tilgin HG1311 router(Ikke TV router) og Sonos, hvor det virker???
 
Vh Mads
Til top
Mds Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-Juni-2010
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 14:55
Sorry. Glemte at svare på dit spørgsmål.
 
Sonos Brigde er på kabel. Bridgen skaber så trådløs forbindelse til min Sonos ZP120.
Sonos bruger uPnP i stor stil.
 
Vh Mads
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2010 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Mds Mds skrev:

Sorry. Glemte at svare på dit spørgsmål.
 
Sonos Brigde er på kabel. Bridgen skaber så trådløs forbindelse til min Sonos ZP120.
Sonos bruger uPnP i stor stil.
 
Vh Mads
Hi Mads
 
Jeg ved af erfaring med den, at den har lidt problemer med at lave upnp fra kabel til trådløs og omvendt, men køre man kabel hele vejen så ingen probelm.
 
Ud over det ved jeg at de er i gang med at kigge på dette.
 
dine upnp port forwarding bliver lavet, men du kan bare ikke se dem, sådan er det på alle routere i dag :)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu