recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad syntes du om ekstra materiale på DVD/BD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad syntes du om ekstra materiale på DVD/BD?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Så hvis man skal udnytte Blu-ray format korrekt, så er der kun plads til få undertekst og få lydformat og nul ekstramateriale, så at lyd og bilde kan codes med max. bitrate.


Ahh, så slemt er det nu heller ikke. Forestillede man sig f.eks. at man altid konsekvent brugte systemets maksimale CBR på både billede og HD-lyd, så ville man kunne have omtrent 2½ time på en BD-50.

Men nu bruger man normalt VBR og ikke CBR, så med en optimalt undnyttet VBR burde der nok godt kunne være lige omkring 3 timer på en BD50, lige som der burde kunne være ca. 1 time på en DVD5 og ca. 2 timer på en DVD9 under forudsætning af maksimal bitrate. Problemet er at der somme tider kan være timevis af ekstramateriale.


Redigeret af TBC1 - 05-April-2010 kl. 17:31
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 17:33
Hej !
 
Når ekstra-materialet er (tvungen) trailers inden filmen går jeg i sort ....... fint nok når det er udlejningsfilm men når man har betalt, dyrt, for at eje en film er det en pestilens - til gengæld er ekstra-materiale, som dokumentar, berigtiget (bare det ikke "tager plads op" for lyd-& billdekvalitet) & hvor meget  man vil udnytte det er vel op til den enkelte... en stor fan af filmen kan ikke få nok - andre kan vel bare lade være med at se det.
 
Bond Cool
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Så hvis man skal udnytte Blu-ray format korrekt, så er der kun plads til få undertekst og få lydformat og nul ekstramateriale, så at lyd og bilde kan codes med max. bitrate.


Problemet er at der somme tider kan være timevis af ekstramateriale.

Det er nemlig det der er problem Confused

Og mange Hollywood film er omkring 2 timer lange, så hvis man skal udnytte format 100% med max. bitrate Lyd og Bilde, er der stor set kun plads til en film pr. disk, på en BD-50 diske. 

Bl.a. er er eksempler "nærkontakt af tredje grad", hvor man har lagt alle tre versioner på samme disk, film er tro alt skud i 70 mm. Og derfor burte den værre i kvalitet med "Blade Runner" hvad den ikke er, da "nærkontakt af tredje grad" og "Blade Runner" teknisk set er ens.


Redigeret af Startrek - 05-April-2010 kl. 17:42
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 17:37
Har aldrig set ekstra materialet på en DVD / BD   

Mener det er spild af tid og plads på skiven


Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 17:37
Ser det så godt som aldrig... men alligevel ender jeg altid med at købe den dyre udgave med mest muligt på, hvis der er flere udgaver af filmen :-)
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 17:46
Ekstra meteriale? hvad er det for noget ?!!!  LOL
Til top
Baseman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Jeg så engang hvordan man lavede Terminator 2, hvor han kører motorcyklen ud over en kant og ned i de der kanaler. Hver eneste gang jeg ser filmen nu kan jeg næsten se snorene for mig ...
 
Nøjagtig samme historie her! Tongue Dér var det ikke en ubetinget fordel at få tingene forklaret.
 
Jeg kigger for det meste på ekstramaterialet - men altid kun én gang (hvorimod de gode film kan ses flere gange). Nogle gange er det dog ret interessant. Med Ringenes Herre, hvor de f.eks. fortæller at borgen i Rohan faktisk blev bygget til formålet (i stedet for at lade computere tegne den), giver det en ekstra dimension til filmen, som kun gør den endnu mere interessant. Og filmen Panic Room købte jeg pga. ekstramaterialet på en 3-disk-version (filmen var kun moderat god, men på denne udgave er en hel lille film-skole).
 
Men for det meste kunne jeg sagtens undvære det, og kan jeg vælge, tager jeg normalt filmen uden ekstramateriale.
Baseman in color
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 20:05
I starten efter jeg fik DVD afspiller, så kiggede jeg meget på ekstra-materialet, men nu ser jeg det næsten aldrig, da jeg hellere vil bruge tid på noget mere spændende. Der er dog enkelte undtagelser som f.eks. Catch Me If You Can og Monty Python and the Holy Grail, hvor ekstramaterialet er næsten ligeså interessant som selve filmen.
 
For min skyld måtte man meget gerne undlade ekstra-materiale på normale DVD/BD'er, og så eventuelt have 2-disk "Special Editions" til dem der er interesseret.
 
Jeg må så også tilføje at jeg HADER ektra-materiale i form af tvungne trailere og anti-pirat prædikener før selve filmen. Når jeg har købt en film, så skal filmselskabet ikke tvangsfodre mig med den slags - det kan ikke være meningen at en (pirat-)kopi skal være bedre end købe-versionen!
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

 
Jeg må så også tilføje at jeg HADER ektra-materiale i form af tvungne trailere og anti-pirat prædikener før selve filmen. Når jeg har købt en film, så skal filmselskabet ikke tvangsfodre mig med den slags - det kan ikke være meningen at en (pirat-)kopi skal være bedre end købe-versionen!


Se der er jeg 100% enig.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 20:19
Minder mig altid om det her billede


Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Hamster13 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2010
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 21:25

Når man ser lidt mere "kunstneriske" film synes jeg næsten altid, det er spændende at høre instruktøren fortælle om filmen. Her får man tit øje for noget, som man ikke selv har fået fat på. I den fremragende "Revolution Road" får man at vide, at så godt som alle scener er optaget "on location" og at mange af de vigtigste scener er optaget i et rigtigt hus, der faktisk var for lille til opgaven og gjorde optagelserne meget sværere, end hvis det var foregået i et hus. Til gengæld blev det så meget nemmere for skuespillerne (Leonardo og Kate) at leve sig ind i rollerne. Det giver filmen en ny dimension for mig at vide den slags...

The Wrestler har også fint ekstramateriale, hvor man bliver taget med ind i den wrestling-verden, der er ganske fjern for de fleste danskere. Det er altid rart at blive klogere! Wink
 
Også på Up synes jeg det er spændende at høre om tankerne bag, hvordan man udvikler karakterne i filmen. Det ødelægger bestemt ikke magien. Tværtimod!
 
Så jeg kan kun opfordre mange af jeg til at udnytte mange af de rigtigt fine dokumentarer, der følger med.  Jeg gider dog selvfølgelig heller ikke de interview, hvor alle bare roser hinanden. Det giver ikke noget. Dead


Redigeret af Hamster13 - 05-April-2010 kl. 21:27
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2010 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Så hvis man skal udnytte Blu-ray format korrekt, så er der kun plads til få undertekst og få lydformat og nul ekstramateriale, så at lyd og bilde kan codes med max. bitrate.


Problemet er at der somme tider kan være timevis af ekstramateriale.

Det er nemlig det der er problem Confused

Og mange Hollywood film er omkring 2 timer lange, så hvis man skal udnytte format 100% med max. bitrate Lyd og Bilde, er der stor set kun plads til en film pr. disk, på en BD-50 diske. 

Bl.a. er er eksempler "nærkontakt af tredje grad", hvor man har lagt alle tre versioner på samme disk, film er tro alt skud i 70 mm. Og derfor burte den værre i kvalitet med "Blade Runner" hvad den ikke er, da "nærkontakt af tredje grad" og "Blade Runner" teknisk set er ens.

Du er vel klar over at der ikke ligger 3x film på disken(?)

Der ligger én grundversion af filmen. De ekstra/ændrede scener i de andre versioner, bliver så "puttet ind" i filmen på de rigtige steder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu