recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd for tilslutning af aktive højttaler.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd for tilslutning af aktive højttaler.

 Besvar Besvar Side  <1 3738394041 62>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2018 kl. 21:15

Hej Torben Rasmussen / hansie

Så lad os få nogle bedre foreslag på bordet. Et surround 5.1 system til aktive BeoLab højttaler der ikke
fylder for meget, da det jo gerne skulle kunne gemmes væk. Min årsag til at vælge MuForce AVP-18.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2018 kl. 21:27
Jeg har ikke et bud. Men at købe uden 4K understøttelse er at købe katten i sækken.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2018 kl. 16:00
Helt enig med Torben. Hvis det er et apparat med HDMI, så er der ikke nogen vej uden om at finde noget der kan håndtere UHD, 4k. Den viste model er ikke engang kompatibel med en AppleTV 4k eller Chromecast Ultra. Det er totalt uholdbart. Utroligt den stadig er på markedet.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2018 kl. 08:37
Så vil jeg da anbefale i se Yamaha's versioner - Se her.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2018 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Så vil jeg da anbefale i se Yamaha's versioner - Se her.

Hvorfor. Er de anderledes en noget andet mærke? Jeg tror ikke du finder det du leder efter, uden at gå på kompromis med størrelsen.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 08:23
@ Mefisto - Hvorfor -

Fordi jeg aldrig har læst noget dårligt om Yamaha's Surround forstærker .
Men klart må man gå på kompromis med størrelsen.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

@ Mefisto - Hvorfor -

Fordi jeg aldrig har læst noget dårligt om Yamaha's Surround forstærker .
Men klart må man gå på kompromis med størrelsen.

OK. Jeg har selv en Yamaha og den er fin. Hvis ikke størrelsen betyder så meget er der masser at vælge imellem. Marantz har også nogle med line out til højttalerne. Yamaha har en OK app der kan bruges til at betjene de fleste funktioner, hvis forstærkeren er gemt væk og man ikke gider tænde TV for at betjene den. Visse funktioner kræver dog en TVskærm, men det er vel ikke et problem. Alle andre mærker har også apps, men om de er gode har jeg ikke prøvet.
Til top
Anders Skov Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Juli-2018
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders Skov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 11:31
Jeg er ved at sætte et surround system op med Beolab højtalere, og havde regnet med, at jeg ville bruge Powerlink tilslutning via preout og 12v trigger, f.eks. med AV-Connection kabler eller egen byg af lignende.

Jeg kommer til at bruge en AV processor som har XLR out, som jeg havde regnet med at bruge, så jeg skrev til Sounds Heavenly, om han kunne bygge kabler til mig med XLR og 12v trigger i den ene ende og Powerlink i den anden.

Han har så anbefalet at bruge RCA udgangene på processoren i stedet (uden nogen rigtig begrundelse, andet end at det skulle være bedre). Derudover har han dog direkte frarådet at bruge 12v trigger udgangen med B&O højtalere, da dette skulle kunne give støj i højtalerne og potentielt skade på udstyr. Ifølge Steve fra Sounds Heavenly har flere receiver producenter oplyst ham, at man mister garantien på receiveren, hvis man bruger af 12v trigger ud til Beolab højtalere.

Det lyder lidt mærkeligt i mine øre, så vil lige høre, om der er nogen, som har hørt/oplevet lignende? 

Steve anbefaler at man bare køre line in på højtalerne, men det giver ved risikoen for, at de slukke i tide og utide under film, fordi de ved stille passager måske tror, at signalet er slukket. Eller har jeg misforstået det?

Uanset er det ikke optimalt for den 7-2 jeg vil bruge som center, da den har brug for et trigger signal for at tænde, og jeg gider ikke rigtigt en løsning, hvor jeg separat skal tænde for den via usb trigger eller lignende.

Er der i øvrigt nogen der kan se, hvorfor der skulle være en fordel i at bruge RCA frem for XLR ud?

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 11:54
Min viden om B&O og powerlink er meget lille, men et kort kig på powerlinkkablet synes at vise, at powerlink ikke har balanceret signaloverførsel, så der er ikke nogen grund til, at konvertere frem og tilbage mellem balanceret og ubalanceret. Inden for HIFI har mange den ide, at XLR altid er bedre, men hvis man kigger på målinger af apparater der har både RCA og XLR, så er er RCA udgangen ofte bedre. Der er også jævnligt nogen der skriver om bøvl med brum på opstillinger der blander balanceret og ubalanceret. Der hvor XLR har fordelen er hvis begge ender er balancerede og kabeltrækkene er så lange at apparaterne ikke er tilsluttet samme stikkontakt og der ellers kan indstråles støj i kablerne.

Jeg kan ikke sige noget om triggeren, men du har ret i at det lyder underligt at man ikke skulle kunne bruge forstærkerens trigger til at tænde højttalerne, hvis ellers det er den rigtige spænding.


Redigeret af Mefisto - 03-Juli-2018 kl. 11:58
Til top
Anders Skov Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Juli-2018
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders Skov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 12:09
Tak for svar. Giver god mening, når powerlink kablet ikke er balanceret. Dog vil der være lange træk til baghøjtalere og de vil ikke være tilsluttet samme stikkontakt.

En løsning kunne måske også være at bruge en Transmitter 1 trådløst, men kan ikke rigtigt finde ud af, om man skal medsende triggersignal til en Transmitter 1, eller om man blot kan koble preout til uden trigger.
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter Pan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 14:29
Hej Anders Skov
Så er det bare at tænde loddekolben. Husk at benytte PowerLink Mk III kabel,
med skærm om lederne pin 5 og pin 3.
 
 


Redigeret af Peter Pan - 04-Juli-2018 kl. 23:06
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Anders Skov Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Juli-2018
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders Skov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2018 kl. 15:34
Hej Peter

Det var netop den tegning, som jeg fandt i et tidligere indlæg, som var min inspiration til at bruge XLR udgangene. Om det lige er XLR eller RCA er dog ikke super afgørende for mig i sidste ende, så længe jeg er sikker på, at der ikke er problemer med at bruge 12 volt trigger signalet.

Har også lidt overvejet, om man skulle bygge en fast forbindelses boks, med DIN stik i den ene side og med enten XLR/RCA indgangsstik eller kabelstykker til processoren i den anden side. Kunne gøres meget elegant også i forhold til kun at skulle have et trigger kabel til processoren.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3738394041 62>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu