Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Shiva
Guld medlem
Oprettet: 27-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 803
|
Emne: Robin Hood - lige i skabet. Sendt: 21-Maj-2010 kl. 15:35 |
Uden at skulle kaste mig ud i en større anmeldelse, vil jeg lige smide en stille anbefaling for den nye Ridley Scott filmatisering med Crowe og Blanchett.
Så den igår og var indledningsvis lidt mistroisk pga. en del lunkne anmeldelser, der for det meste efterspurgte en lysere stemning i stil med den fjollede Costner-variant fra starten af 90'erne.
Det viste sig dog hurtigt, at det var mere Gladiator end Costner og tak for det. Filmen, som er en nytænkt origin-historie af figuren, er mørk og stedvis ret voldsom på trods af, at det dybest set er en film for hele familien. Desuden formår den stort set at drible uden om de værste sødsuppeklicheer, hvilket er et plus i min bog.
Javel. Der er et par fæle plothuller undervejs og Blanchett's krigeriske Lady Marion får lige en tand for meget på amazone-skruen (i ved det, når i ser det), men alt i alt kan det ikke slette helhedsindtrykket af en god, underholdende eventyrfilm, lavet på en ny og mere nutidig måde, dog med respekt for legenden om Robin Hood 
...og den bliver dælme flot på Bluray.
|
Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 21-Maj-2010 kl. 16:19 |
Osse en jeg har store forventninger til. Så Go'morgen TV's anmeldere sable den ned. Men det er nok pga. en stupid forventning om at den skal ligne Costners
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 21-Maj-2010 kl. 21:56 |
Tsk-tsk!
Glem Crowe. Glem Costner. Der findes kun én Robin Hood, og han hedder Errol Flynn. 
Redigeret af musicus - 22-Maj-2010 kl. 08:37
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
Shiva
Guld medlem
Oprettet: 27-Maj-2008
Sted: Denmark
Point: 803
|
Sendt: 21-Maj-2010 kl. 22:46 |
Det så jeg også og jeg ved ærligt talt ikke, hvad de havde forventet. Errol Flynn i grøn spandex igen?Sherwood fuld af joviale dansende skovtosser? Fatter det ikke. Når nu nogen endelig tager sig sammen til at gøre op med de romantiske skovtrolde, laver et godt manuskript og får verdens to bedste skuespillere ombord.
Heldigvis er der også mange, der har set det samme som jeg så: http://www.empireonline.com/reviews/reviewcomplete.asp?FID=134778
|
Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
|
 |
Ophørt
--
Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 14:35 |
Jeg har en far det har fortalt om selve historien Robin Hood. dvs. bogen. Jeg ved ikke om i har læst den. Men ikke en har holdt sig til bogens historie med om Sir Robert of Logsly der blev fredløs. De film der har været har der små pluk. som costner har med at man så hans far blive slået ihjel at sheriffen. Men den der nærmer sig bedst. er en tvfilm fra i midten af 90'erne der fulgte bogen bedst. Så når nogen kan lave en robin Hood, "efter bogen" Så bliver det godt. ikke før
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 14:40 |
Der sker altid en omskrivning af en bog til film - kaldet et manus. Og det er også et håndværk at få 3-400 sider ned til at blive fortalt på 2 timer. Og så er der jo afvejningen om man slavisk skal følge bogens oplæg eller skøjte hen over historiske facts og fokusere på "myten" istedet. Og det tror jeg er helt bevidst gjort i alle Robin Hood filmene.
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 15:11 |
Jeg vil tillade mig at påstå, at de fleste Robin Hood-film ikke bare er en omskrivning. Det er film med et helt andet plot end bogen, hvor man kun har genbrugt nogle af figurerne fra bogen.
|
 |
Ophørt
--
Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Point: 1196
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 15:28 |
Allan Olesen skrev:
Jeg vil tillade mig at påstå, at de fleste Robin Hood-film ikke bare er en omskrivning. Det er film med et helt andet plot end bogen, hvor man kun har genbrugt nogle af figurerne fra bogen.
|
Helt enig
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 15:51 |
Allan Olesen skrev:
Jeg vil tillade mig at påstå, at de fleste Robin Hood-film ikke bare er en omskrivning. Det er film med et helt andet plot end bogen, hvor man kun har genbrugt nogle af figurerne fra bogen. |
Ja der kan vel ikke koges så meget suppe på den figur uden at tilføre nye plot og for den sags skyld også nye figurer.
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 16:02 |
Allan Olesen skrev:
Jeg vil tillade mig at påstå, at de fleste Robin Hood-film ikke bare er en omskrivning. Det er film med et helt andet plot end bogen, hvor man kun har genbrugt nogle af figurerne fra bogen. |
Jamen, det er jo så nok en direkte konsekvens af, at der i forvejen eksisterer adskillige filmatiseringer af en bestemt romanhelt's bedrifter på det hvide lærred. Og at en ny indspilning bevidst vil gøre alt, for at lægge afstand til de forrige versioner. Til sidst ender man så helt ude i rendyrkede absurditeter.
Jeg har f.eks. set nyere film-udgaver af "De Tre Musketerer", der virkelig ikke har ret meget til fælles med romanforelægget. Og en horribel indspilning af "Skatteøen", hvor det hele er blevet vendt på hovedet - med Livsey, Trelawney og Smollett som 'The bad guys', og Long John Silver som en gæv guttermand. Alt sammen blot for at komme op med noget fuldstændig nyt. Flot. 
Ofte kunne jeg egentlig godt ønske mig, hvis instruktørerne bare af og til standsede op et øjeblik, og stillede sig selv spørgsmålet: "Har verden nu virkelig også brug for endnu en genindspilning af Robin Hood/Skatteøen/Robinson Crusoe/Gullivers Rejser/Ivanhoe/Greven af Monte Cristo/Rejsen til Jordens Indre/Tidsmaskinen/Klodernes Kamp, m.fl."?
Redigeret af musicus - 22-Maj-2010 kl. 16:23
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 16:47 |
musicus skrev:
Allan Olesen skrev:
Jamen, det er jo så nok en direkte konsekvens af, at der i forvejen eksisterer adskillige filmatiseringer af en bestemt romanhelt's bedrifter på det hvide lærred. Og at en ny indspilning bevidst vil gøre alt, for at lægge afstand til de forrige versioner. Til sidst ender man så helt ude i rendyrkede absurditeter. |
Nu er det nok 30 år siden, jeg læste bogen, så mindet er lidt rustent. Men jeg vil tillade mig at påstå, at jeg aldrig har set en Robin Hood-film, som kom så tæt på bogen, at en bog-tro filmatisering på nogen måde ville komme på for tæt afstand af de tidligere versioner.
Redigeret af Allan Olesen - 22-Maj-2010 kl. 16:48
|
 |
SandSand
Guld medlem
Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Valby
Point: 525
|
Sendt: 22-Maj-2010 kl. 17:02 |
Jeg syntes den var langtrukken og kedelig. Plottet røg fuldstændig hen over hovedet på mig, og sad bare og ventede på den sluttede så jeg kunne komme ud.
|
 |