recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ren 5.1 vs opskaleret til 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRen 5.1 vs opskaleret til 7.1

 Besvar Besvar Side  123 10>
Afstemningsspørgsmål: Hvad fortrækker i at hører?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
20 [50.00%]
20 [50.00%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked Baglæns sortering
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Emne: Ren 5.1 vs opskaleret til 7.1
    Sendt: 07-Juli-2010 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

] nu må i fadme stoppe jeg har forstået men i har ikke forstået mig. Jeg siger jeg kun bruger prologicII eller mere neo:6 til stereo kilder. og fordi ikke trodet på da værende tidpunkt at prolgic kunne burges sammen med digital 5.1 hvilket jeg ikke har oplevet endnu med mine receiver, s å gik jeg ad fra noget andet. og hvis i bliver ved med det hehts så melder jeg jer her indeAngry for chikaneAngry for jeg har forstået JOrdandk min i forstår ikke mig
 
Hvordan kan du komme frem til det er en hetz ?
 
Det er et debatforum du er inde på. Jeg har så åbenbart ikke helt forstået hvad du mener/vil.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

nu må i fadme stoppe jeg har forstået men i har ikke forstået mig. Jeg siger jeg kun bruger prologicII eller mere neo:6 til stereo kilder. og fordi ikke trodet på da værende tidpunkt at prolgic kunne burges sammen med digital 5.1 hvilket jeg ikke har oplevet endnu med mine receiver, s å gik jeg ad fra noget andet. og hvis i bliver ved med det hehts så melder jeg jer her indeAngry for chikaneAngry for jeg har forstået JOrdandk min i forstår ikke mig
 
Fald nu lige lidt ned mester. Der er ikke nogen hetz, men du beder folk om at "få styr på facts", mens du selv roder rundt i alt muligt. Hvis DU nu lod være med at forsøge at fremstå som om du ved en masse om det her, så kunne det jo være folks reaktioner imod dine indlæg var lidt mere venligt stemte.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

og hvis i bliver ved med det hehts så melder jeg jer her indeAngry for chikaneAngry for jeg har forstået JOrdandk min i forstår ikke mig

LOL
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så har i misforstået mig. jeg har aldrig ment at det var bedst at gengive det i 5.1 kun nogen som fx mumien og solen stiger. Men hvis folk at fået opfattelsen af at jeg konverter ned til 2.0 og op til 7.1(6.1) Så er det misforstået for det er DD_EX og dts-ES matrix der bliver brugt. og bruger kun neo:6 til stereo kilder bruger ikke prologic II da jeg syns det giver formeget center ind på dd, dts og neo:6
 
Folk har IKKE fået opfattelsen af at du nedkonverterer til 2.0. Det er DIG der vrøvler om at dem der bruger Pro Logic IIx til at konvertere 5.1 til 7.1, får dårligere lyd end når du bruger DD-EX til at konvertere 5.1 til 7.1. Og i dén argumentation har du flere gange fremført dine oplevelser med pro logic via stereo-indgangene på din receiver, fordi det ifølge dig er den eneste måde at få mulighed for pro logic på (hvilket er forkert, men det er så en anden snak). Det er fuldstændigt urelevant, der er ingen der er uenige med dig i at det er dumt at køre et stereo-signal ind i receiveren, men det er heller ikke dét folk gør. De kører Pro Logic IIx på et 5.1 signal, for at gengive det i 7.1. Hvad er problemet?
nu må i fadme stoppe jeg har forstået men i har ikke forstået mig. Jeg siger jeg kun bruger prologicII eller mere neo:6 til stereo kilder. og fordi ikke trodet på da værende tidpunkt at prolgic kunne burges sammen med digital 5.1 hvilket jeg ikke har oplevet endnu med mine receiver, s å gik jeg ad fra noget andet. og hvis i bliver ved med det hehts så melder jeg jer her indeAngry for chikaneAngry for jeg har forstået JOrdandk min i forstår ikke mig
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så har i misforstået mig. jeg har aldrig ment at det var bedst at gengive det i 5.1 kun nogen som fx mumien og solen stiger. Men hvis folk at fået opfattelsen af at jeg konverter ned til 2.0 og op til 7.1(6.1) Så er det misforstået for det er DD_EX og dts-ES matrix der bliver brugt. og bruger kun neo:6 til stereo kilder bruger ikke prologic II da jeg syns det giver formeget center ind på dd, dts og neo:6
 
Folk har IKKE fået opfattelsen af at du nedkonverterer til 2.0. Det er DIG der vrøvler om at dem der bruger Pro Logic IIx til at konvertere 5.1 til 7.1, får dårligere lyd end når du bruger DD-EX til at konvertere 5.1 til 7.1. Og i dén argumentation har du flere gange fremført dine oplevelser med pro logic via stereo-indgangene på din receiver, fordi det ifølge dig er den eneste måde at få mulighed for pro logic på (hvilket er forkert, men det er så en anden snak). Det er fuldstændigt urelevant, der er ingen der er uenige med dig i at det er dumt at køre et stereo-signal ind i receiveren, men det er heller ikke dét folk gør. De kører Pro Logic IIx på et 5.1 signal, for at gengive det i 7.1. Hvad er problemet?
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 09:26
@AV Precision: Tak for en god og informativ oprydning i forvirringen.
@T-Duck: Du lyder stadigvæk som om du ikke rigtig har sat dig ind i hvad Otto skriver. Tror du stadigvæk at ProLogic II nedkonverterer til 2.0, fordi sådan opfatter jeg det du skriver ?


Redigeret af Hans j - 07-Juli-2010 kl. 09:27
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 09:11
Så har i misforstået mig. jeg har aldrig ment at det var bedst at gengive det i 5.1 kun nogen som fx mumien og solen stiger. Men hvis folk at fået opfattelsen af at jeg konverter ned til 2.0 og op til 7.1(6.1) Så er det misforstået for det er DD_EX og dts-ES matrix der bliver brugt. og bruger kun neo:6 til stereo kilder bruger ikke prologic II da jeg syns det giver formeget center ind på dd, dts og neo:6
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 08:59
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

på side 10 var der kommet orden på. selv jordandk kunne se at det han startede kunne man misforstår. så alt godt og jeg har forstået
 
Ja det synes jeg så ikke dét du skriver på side 11 giver indtryk af... Men hvis du synes det er godt at JordanDK har accepteret at det han har skrevet kunne misforstås, kan du så ikke kigge lidt på om det DU har skrevet kan misforstås? Det er der i hvert fald temmeligt mange der har gjort, og det er nu engang sådan i kommunikation at det er afsenderens ansvar at modtageren forstår budskabet. Når det nu er "din tråd", så kunne du måske kigge lidt på om du kunne formulere hvad det egentlig er du gerne vil fortælle eller spørge om, for det er i hvert fald uklart for mig. Det jeg primært kan decifrere af dét du skriver er at du mener at det er bedre at gengive 5.1 lyd som 5.1, end det er at køre det ud af afspilleren som stereo og så lade pro logic opkonvertere til 7.1. Det tror jeg altså ikke der er ret mange der er uenige med dig i, men det er svært for dig at gennemskue at folk rent faktisk er enige, fordi det DU skriver på mange måder kan misforstås.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2010 kl. 07:55
på side 10 var der kommet orden på. selv jordandk kunne se at det han startede kunne man misforstår. så alt godt og jeg har forstået
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 23:26

For hulen... Jeg kan simpelthen ikke holde ud at kigge på det her rod længere (og hvorfor lader jeg så ikke bare være med at klikke på tråden...). T-Duck, du roder så ukristeligt meget rundt i begreberne at dine indlæg ikke giver mening. Alligevel fremfører du dine argumenter i hvad jeg opfatter som en lettere belærende tone, du har åbenbart noget du mener du vil informere andre om. Indtil videre tilfører du altså kun fejlinformation og forvirring. Det er ikke nødvendigvis fordi du tager fejl i de ting du opfatter og de ting du ved, men du tager i hvert fald fejl i de ting du SKRIVER. Jeg respekterer at ikke alle er lige gode til at formulere sig på skrift, stave osv. Det er fair nok. Men det er altså dig der er roden i dén her forvirring. Det er fair nok at du ikke er 110% inde i alt hvad du skriver om, men kan du så ikke i det mindste lade være med at fremføre det som om du rent faktisk fortæller noget andre bør lære noget af? Spørg lidt mere, postulér lidt mindre, så bliver alle klogere. OG så ville det gavne dig selv hvis du lod være med at forvente at fordi din receiver gør tingene på én måde, så virker hele verden på dén måde. Bare en opfordring.

For det første: Pro Logic II er en DIGITAL teknik. Det VIRKER IKKE hvis ikke signalet konverteres til et digitalt signal (hvis ikke det er det i forvejen). Du bliver ved med at opstille DD-EX/DTS-ES som "digital" surround, og Pro Logic II som "analog" surround. Du bliver nødt til at lægge den fokusering på analog vs digital på hylden, for det har intet som helst med sagen at gøre. Om du fodrer din forstærker med et digitalt eller et analogt signal, er i dén sammenhæng hamrende ligegyldigt, hvis det er analogt når det kommer ind, så bliver det digitaliseret, ellers kan du ikke lave en Pro Logic II dekodning. Punktum.
 
Dine indlæg er simpelthen for rodede til at jeg på nogen som helst meningsfyldt måde kan gå ind og rette de steder hvor du skriver noget forkert, så jeg prøver lige at opsummere kort hvordan det er tingene hænger sammen, på en forhåbentlig forståelig måde.
 
Pro Logic og Pro Logic II bruges til at opkonvertere to kanaler til 5.1. Om signalet er digitalt eller analogt er sagen uvedkommende. De kan ikke behandle andet end et stereo-signal, så hvis du kan vælge Pro Logic eller Pro Logic II (uden x), så får receiveren et stereo-signal af én eller anden grund.
 
Pro Logic IIx kan bruges til at opkonvertere ALLE typer af signaler til 7.1, uanset om de stammer fra to kanaler eller fra et 5.1 signal. OG uafhængigt af om dét signal kommer ind digitalt eller analogt. Pro Logic IIx KAN altså bruges til at opkonvertere 5.1 til 7.1, og nej det bliver ikke konverteret til 2.0 på vejen.
 
DD-EX bruges specifikt til at få et Dolby Digital (og kun dét) 5.1 signal konverteret til et 6.1 signal. Det er et matrix-format, dvs. en kunstig opskalering meget lig dét Pro Logic IIx laver.
 
DTS-ES Matrix bruges specifikt til at få et DTS (og kun dét) 5.1 signal konverteret til et 6.1 signal. Igen, det er som navnet siger et matrix format.
 
DTS-ES Discrete er et ægte 6.1 format, men bagudkompatibelt så det kan gengives på udstyr uden 6.1. Det er det ENESTE format på DVD der har mere end 5.1 kanaler.
 
Dertil kommer de nye blu-ray HD formater, Dolby TrueHD, DTS HD og PCM, hvor du kan have et ægte 7.1 signal. Disse kan (groft sagt) kun overføres via HDMI. Hvis disse formater er i 5.1, er det op til den enkelte receivers processering hvorvidt du får mulighed for at opkonvertere til 6.1 og 7.1, og hvordan det helt præcist i givet fald foregår.
 
Kort opsummering: Pro Logic IIx er fuldt digitalt og uden nedkonvertering til 2 kanaler, og som sådan fuldt ud lige så godt (i virkeligheden principielt bedre, men nu tror jeg vi har information nok) som DD-EX og DTS-ES.
 
Dertil kommer så at de enkelte receivere kan have sin egen processering til at opkonvertere, som kan ligge ud over hvad de "officielle" formater kan. Eksempelvis har Yamaha haft stereo i bagkanalerne i Pro Logic, længe før Pro Logic II blev annonceret, og Logic 7 og lignende har kunnet opkonvertere 5.1 til 7.1, længe før Pro Logic IIx blev indført.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 21:53
Jeg har læst hele tråden, og du har gang på gang sat lighedstegn mellem Pro Logic II og Prologic IIx, tydeligvis uden at forstå, at Pro Logic II kun kan opskalere fra 2.0, mens IIx kan opskalere direkte fra 5.1.

Du har også nævnt nogle erfaringer - godt nok så uklart, at alle har været nødt til at gætte på, hvad du egentlig mente - som tyder på, at du har gået vejen over 2.0 til 7.1.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2010 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

er der noget jeg har misforstået. hvis man ser en dvd film i dolby 5,1 og har mulighed for at skalere op via via dolby pro logic 2x så det kommer ud som 7,1 så er det da stadig digitalt.
       

Du har ikke misforstået noget. T-Duck har. Men nu er det vist endelig gået op for ham, at tråden handler om opskalering 5.1 -> 7.1 og ikke om "op"-skalering 5.1 -> 2.0 -> 7.1. Sidstnævnte er åbenbart den vej, som han er nødt til at gå på sin receiver, hvis han vil opskalere til 7.1, og derfor har han troet, at det var sådan for enhver version af Pro Logic.
Læst hele tråden tak.
Det er min tråd og min receiver bruger dd-EX og dts-es matrix til at opskalere med, og ikke prologic tak
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu