recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spiller subsne i modfase??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpiller subsne i modfase??

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jkk1989 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Februar-2007
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Emne: Spiller subsne i modfase??
    Sendt: 12-Juli-2010 kl. 12:24

Jeg har 2stk Subs, på hver side af skærmen, Jeg syntes selv at outputtet fra dem lyder ganske fedt, Men nu jeg blevet i tvivl om de spiller rigtigt??

- Forleden skruet jeg ved et tilfælde ned for den ene sub, og i det jeg skruet ned for den, så blev lydniveaut pludselig højere på bas området??

Begge subs står til 0 Phase, men har muligheden for at vælge alt mellem 0-180...

Kan i give nogle tips og tricks til den rette indstilling af dem??

Mit setup kan ses her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83130&title=penthouse-bioen

På forhånd tak


Redigeret af jkk1989 - 12-Juli-2010 kl. 12:24
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af jkk1989 jkk1989 skrev:

Jeg har 2stk Subs, på hver side af skærmen, Jeg syntes selv at outputtet fra dem lyder ganske fedt, Men nu jeg blevet i tvivl om de spiller rigtigt??

- Forleden skruet jeg ved et tilfælde ned for den ene sub, og i det jeg skruet ned for den, så blev lydniveaut pludselig højere på bas området??

Begge subs står til 0 Phase, men har muligheden for at vælge alt mellem 0-180...

Kan i give nogle tips og tricks til den rette indstilling af dem??

Mit setup kan ses her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=83130&title=penthouse-bioen

På forhånd tak
det lyder umiddelbart som om at de spiller i modfase. hvad sker der hvis du slukker for den ene, eller vender fasen?
jeg har selv et opstilling ala din (se underskrift) jeg kan på det kraftigste anbefale en korrektion på dine subs. jeg bruger selv en SVS EQa1 som også justere  den korrekte fase , trimning, og korrigering i tids-domænet. den kan på ingen måde sammenlignes med den perimetrisk eq som er i de fleste recievere.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 14:37
Med den opstilling er det (endnu mere) umuligt at lave korrekt basgengivelser i alle punkter, pga den lange bølgelængde ved lave frekvenser. Du vil formentlig få en langt bedre basgengivelser ved kun at benytter én sub, eller stacke de to du har. 

Det er et kendt problem i forbindelse med professionel lyd, hvor man derfor tid vælger at stacke sine subs et sted. Du kan sammenligne det med at smide to sten i vandet, når bølgerne mødes vil der opstå en masse nulpunkter, der oversat til dit tilfælde betyder mindre bas end der ville være med en enkelt sub. 

Ud over udfasning er der også problemet med stående bølger, hvilket bedst justeres ved at ændre på placeringen af suben, samt evt af noget EQ. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 14:59
Top-karakter for en god og forståelig forklaring Clap
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Med den opstilling er det (endnu mere) umuligt at lave korrekt basgengivelser i alle punkter, pga den lange bølgelængde ved lave frekvenser. Du vil formentlig få en langt bedre basgengivelser ved kun at benytter én sub, eller stacke de to du har. 

Det er et kendt problem i forbindelse med professionel lyd, hvor man derfor tid vælger at stacke sine subs et sted. Du kan sammenligne det med at smide to sten i vandet, når bølgerne mødes vil der opstå en masse nulpunkter, der oversat til dit tilfælde betyder mindre bas end der ville være med en enkelt sub. 

Ud over udfasning er der også problemet med stående bølger, hvilket bedst justeres ved at ændre på placeringen af suben, samt evt af noget EQ. 
men der er til gengæld mulighed for at få en mere ensartet respons i rummet.........specielt med korrigering i tidsdomænet. jeg har prøvet det hjemme ved mig selv, og her fungerede den omtalte opstilling med en i hver side bedst. MEN det er også betinget af at have korrektion , da de to pladseringer self skaber flere peaks/stående bølger.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 15:20
hehe jeps kampus !
løsningen kunne være at stille begge subs ovenpå hinanden i den ene side, eller flytte dem om bag sofaen der hvor lampen står igen oven på hinanden.
men dette kommer også an på hvilke frekvens område dine fronter klare ?
hvor har du valgt cut ? jeg gætter på 80 hz med de fronter,
jo lavere cut jo bedre muligheder for at stille subs andre steder, men det er godt nok syndt
for sådan et flot setup,
i øvrigt kunne du ændre vinklerne på subberne lidt, dette vil ændre de stående bølger og faserne lidt og måske fikse det ?


Redigeret af TommyBoy - 12-Juli-2010 kl. 15:23
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

hehe jeps kampus !
løsningen kunne være at stille begge subs ovenpå hinanden i den ene side, eller flytte dem om bag sofaen der hvor lampen står igen oven på hinanden.
men dette kommer også an på hvilke frekvens område dine fronter klare ?
hvor har du valgt cut ? jeg gætter på 80 hz med de fronter,
jo lavere cut jo bedre muligheder for at stille subs andre steder, men det er godt nok syndt
for sådan et flot setup,
i øvrigt kunne du ændre vinklerne på subberne lidt, dette vil ændre de stående bølger og faserne lidt og måske fikse det ?
 
ændre vinklen??? bas er omni-directionel, så det betyder ingenting.
 
lad dem stå hvor de står og køb en SVS EQa1 ............det vil med de begrænsede muligheder man har i en stue , med hensyn til pladsering, være den absolute bedste løsning
Til top
jkk1989 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-Februar-2007
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 16:31
Slukker jeg den ene sub, virker det som om jeg får lidt mere lyd ud af den anden sub, men tilgengæld lyder det mere mudret, hvorimod hvis jeg har begge subs på, kræver det at der skrues lidt mere op før man når samme niveau, men tilgengæld lyder bassen mere punchy og stram??

- Jeg ville være ked af at flytte subsne, men kan da prøve at eksperimentere med at vinkle dem lidt i aften, jeg har også prøvet at rode med faserne, men syntes ikke jeg får noget fornuftigt ud af det, iforhold til hvor de står nu...

Angående den SVS ville jeg også bare være ked af at kaste 5500,- efter den hvis det ikke giver et ønsket resultat :(
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 17:17
hvis du er lidt fingernem og ikke er helt døv kan du bruge hovedet og ørerne og få tæt på samme resultat som med den SvS. det kræver dog at du er villig til at læse op på grundlæggende rumakustik, samt få læst manualerne til din reciver og dine subs grundigt igennem.

Er du ikke villig til evt. at flytte på subsne, så er alt spildt, selv med korrektion som SvS'en tilbyder, så vil det stadigt være som at sætte et plaster på et åbent benbrud hvis man ikke har grundelementerne rigtigt på plads. (det samme gør sig gældende med højttalere)
Crown - there is no substitute.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 17:34
Kan det ikke tænkes at de står så tæt at de påvirker hinanden så meget at de når de spille på samme tid, dæmper basse, da bas membran ikke kan få love til at bevæge sig frit på grund af påvirkning fra den anden bas (luft trykket), som så og sige holde den anden enhed tilbage Question

Redigeret af Startrek - 12-Juli-2010 kl. 17:36
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 18:03
når de spiller i modfase for du elemineret nogle af de peaks der.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2010 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

hvis du er lidt fingernem og ikke er helt døv kan du bruge hovedet og ørerne og få tæt på samme resultat som med den SvS. det kræver dog at du er villig til at læse op på grundlæggende rumakustik, samt få læst manualerne til din reciver og dine subs grundigt igennem.

Er du ikke villig til evt. at flytte på subsne, så er alt spildt, selv med korrektion som SvS'en tilbyder, så vil det stadigt være som at sætte et plaster på et åbent benbrud hvis man ikke har grundelementerne rigtigt på plads. (det samme gør sig gældende med højttalere)
jeg ved godt at det rigtige er at flytte sig ud af problemmerne.......men når det nu ikke er muligt, gør SVS boksen det rigtig godt . Meget bedre en den korrektion som eks sidder i Velodyne DD serien - eller i div recievere.
Kim - jeg ved at du tester meget udstyr, så jeg går ud fra at du har testet/afprøvet den??.når man nu ikke har mulighed for at optimere sit rum , er det en god løsning
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu