recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Loudness - Good or Bad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLoudness - Good or Bad?

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Jeg synes nu også jeg ser en del af disse træk hos flere her på sitet, det udspiller sig dog mere ang. billedekvalitet mm..
 
Jeg vil så påstå at billedgengivelse er væsentligt anderledes end lydgengivelse på dette område, fordi der er en langt bedre sammenhæng mellem teknisk performance og hvad der er mest "transparent" overfor den kunstneriske performance, inden for billede end der er for lyd. En lille højttaler der ikke kan gengive bas kan stadig lyde subjektivt godt. Et TV der ikke kan gengive rød, kan ikke lave et godt billede - sådan sat lidt på spidsen.
 
Målet er det samme, teknikken skal være transparent overfor indholdet, så man ser eller hører det kunstneriske værk, og ikke teknikken. Men for billedgengivelse er det langt nemmere at vurdere ud fra tekniske termer, end det er for lyd. Derfor er det i praksis bedre at bruge mere subjektive kriterier i evaluering af lydkvalitet, mens det i evaluering af billedkvalitet i praksis er bedst at bruge objektive referencer. Ikke fordi principperne som sådan er forskellige, målet er stadig at det skal opleves subjektivt godt, det er bare en vurdering af hvad der er mest praktiskt brugbart.
 
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Synes faktisk der er utrolig lidt der debateres film, tv udsendelser herinde, og der bliver heller ikke lagt op til det fra Recorderes side, der jo stortset kun en rubrik der omhandler film mm.
Så kan man altid sige, ´jo men det er der jo så mange andre steder på nettet man kan gøre´ og ja det er der, men ville det ikke være super oplagt at gøre det her ?
 
Nu er det jo et hardware-orienteret site, så det er vel ikke så underligt. Jeg synes ikke dét i sig selv kan siges at afspejle hvor meget en bruger interesserer sig for film i forhold til hardware. Der er lidt "hønen eller ægget" over det, hvis en bruger der er meget film-interesseret, føler at der er mere værdi i debatter om film på film-sites end her, så afholder de sig måske fra at gøre det her, og det er så med til at holde niveauet nede på det punkt.
 
Debat-emnerne følger i høj grad nyhederne. Der er primært hardware-nyheder her, og det afspejler sig så i hvilke brugere der vælger at besøge sitet jævnligt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Fint indlæg Otto, og vi er stort set enige. Utroligt, at man kan sige det om en sælger ;-). Min passion for hifi hænger nøje sammen med min passion for musik, og jeg er helt enig i, at flertallet af plader med god musik har dårlig lyd, og at man derfor fratager sig selv glæden ved musik, hvis man ensidigt fokuserer på lydkvaliteten. Og en af årsagerne til, at diskussioner og tråde om hifi tit ender i ophidsede diskussioner, er netop, at man forsøger at forene glæden ved musik (noget følelsesmæssigt eller irrationelt) med betagelsen af teknik (noget rationelt).
 
Jeg vil påstå at flertallet af ophedede debatter skyldes at folk diskuterer hvor god kvaliteten er, uden at være enige om hvad kvalitet er.
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Men derfor kan man jo godt ind i mellem sætte en rigtig hifi-plade på, der er sublimt indspillet og nyde sit anlægs kvaliteter.
 
Det kan man da. Jeg har så bare erfaret at de anlæg hvor man sidder og er mest imponeret over anlæggets kvaliteter på dé indspilninger, ikke er de samme anlæg som lader de musikalske kvaliteter passere frit. Simpelthen fordi de egenskaber vi sidder og svælger i, i realiteten ikke har særligt meget at sige for musikaliteten. Det er lidt som med sort-niveau i billed-sammenhæng. Jeg kan da også sagtens sidde og blive dybt imponeret over et godt sort-niveau, ud fra et teknisk synspunkt. Men når det drejer sig om at opleve stemningen og de kunstneriske værdier i en film, så viser det sig bare at sort-niveau ikke er specielt vigtigt i praksis, og ganske ofte er det imponerende sort-niveau opnået ved at gå på kompromis med nogle ting som rent faktisk HAR en mere væsentlig betydning for transparensen overfor kildematerialet, men som de teknik-fikserede købere ganske enkelt ikke har forstået, eller i hvert fald forstået værdien af.
 
Derfor, så giver jeg gerne afkald på muligheden for at sidde og glæde mig over mit anlægs lydtekniske kvaliteter, hvis dét er prisen for at jeg kan sidde og glæde mig over mit anlægs evne til at gengive musikken på en inspirerende måde. Jeg vil sige det sådan, at hvis man oplever de to ting forskelligt, så er man allerede på vej det forkerte sted hen. Selv hvis du glemmer musik-oplevelserne og vælger at lytte efter anlægget mere end musikken, så bør det netop være anlæggets evne til at formidle musikken du lytter efter, ikke anlæggets renhed i diskanten, dybden i lydbilledet, bredden i stereoperspektivet osv osv osv. De ting er ikke nødvendigvis væsentlige kvaliteter. Derfor kan man godt vænne sig til at abstrahere fra om diskanten er ren, og i stedet lytte efter om bækkenet lyder troværdigt. Når man først er i mål, så sker der nemlig netop dét at man IKKE bliver imponeret over at diskanten lyder rent, hvis ikke man _samtidig_ oplever at det er befordrende for musikken.
 
Man skal simpelthen væk fra hele dén der tese med at jo bedre anlægget er, jo dårligere får den musikken til at lyde, fordi man hører begrænsningerne i indspilningerne. Hvis anlægget spiller på en måde så du ikke kan nyde et godt stykke musik selv om indspilningen er dårlig, så lyder anlæget DÅRLIGT - og så er jeg ligeglad med om det lyder godt når du spiller Nils Lofgren.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 12:49
Ja, Otto, nu ved jeg, vi tidligere har diskuteret Nils Lofgren, men lad mig tage et andet eksempel. Med Oppo BD 83-afspilleren (som du jo selv sælger ;-) medfølger en reference-blue-ray, fra Aix med hd lyd 96 KHz/24 bit; der er lidt folk, lidt jazz, lidt country og lidt klassisk, og det er da en fornøjelse at lytte til detaljeringsgraden og dybden i musikken selvom ingen af de pågældende kunstnere er nogen, jeg ville overveje at købe plader med.

Eller tag Getz/Gilberto cd'en, som jeg både har på vinyl, cd, harddisk og SACD. Oftest hører jeg min musik fra harddisk, men når jeg skal forkæle mig selv (og andre), sætter jeg gerne SACD'en på og nyder den ekstra dybde, der er i musikken, den større klarhed der er i sax'en. Det er ligesom at åbne en god flaske rødvin. 

Det, jeg prøver at sige, er, at man kan godt forene glæden ved en god lydkvalitet med glæden for den gode musik; det behøver ikke nødvendigvis at være modsætninger. 
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 12:50
Principielt er jeg faktisk enig med sælgeren ang. Loudness funktion. Nu har jeg godt nok ikke læst hele tråden, så jeg ved ikke om det er blevet nævnt. Men prøv at flytte rundt på dine højttaleres afstand til væggen så resonansens frekvensområde ændrer sig. Det ændrer i sig selv noget på en "træls" bas. Ellers vil jeg også bare istemme det gode råd om en subwoofer, som du så typisk kan placere i nærheden af lokalets letteste væg (f.eks en skillevæg) hvis det er den dybe luftforskubbende 'brystkasse og møbelryster' effekt du er ude efter i f.eks. film. Det fede ved en Sub er at den jo ikke behøver at stå lige midt imellem højttalerne. Den bedste måde at placere subwooferen på er først at placere den lige præcis hvor du selv skal sidde, og så kravle rundt i lokalet og finde det sted du syntes bedst om baslyden, og så slutteligt placere subwooferen lige netop der.

Mange glemmer faktisk at lokalet er noget nært det væsentligste parameter for hvilken type lyd og hvor god lyd man kan opnå med sit anlæg. F.eks kan det være meget svært overhovedet at få dyb bas i en lejlighed med meget hårde betonvægge, uden bass-traps placerede i lokalet til at fjerne en dominerende, meget generende og altoverskyggende så at sige "højfrekvent" bas resonans. Leg med placering i lokalet kan i sig selv give en bedre bass, og i den forbindelse er en subwoofer jo meget fleksibel


Redigeret af TBC1 - 19-Juli-2010 kl. 12:55
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Men prøv at flytte rundt på dine højttaleres afstand til væggen så resonansens frekvensområde ændrer sig. Det ændrer i sig selv noget på en "træls" bas. Ellers vil jeg også bare istemme det gode råd om en subwoofer, som du så typisk kan placere i nærheden af lokalets letteste væg (f.eks en skillevæg)

Ingen af delene gør noget ved det, som loudness er tænkt som en løsning på.

Som sagt så mange gange før i denne tråd:
Loudness er en funktion, som skal korrigere frekvensgangen ved lav lydstyrke, fordi ørets frekvensgang ændrer sig med lydstyrken.

Korrigerer man i stedet frekvensgangen ved at ændre sin højttaleropstilling, vil korrektionen også være til stede, når man spiller højt - og dermed har man en helt anden virkning, end man ville få med loudness.


Redigeret af Allan Olesen - 19-Juli-2010 kl. 13:01
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Ja, Otto, nu ved jeg, vi tidligere har diskuteret Nils Lofgren, men lad mig tage et andet eksempel. Med Oppo BD 83-afspilleren (som du jo selv sælger ;-) medfølger en reference-blue-ray, fra Aix med hd lyd 96 KHz/24 bit; der er lidt folk, lidt jazz, lidt country og lidt klassisk, og det er da en fornøjelse at lytte til detaljeringsgraden og dybden i musikken selvom ingen af de pågældende kunstnere er nogen, jeg ville overveje at købe plader med.

Eller tag Getz/Gilberto cd'en, som jeg både har på vinyl, cd, harddisk og SACD. Oftest hører jeg min musik fra harddisk, men når jeg skal forkæle mig selv (og andre), sætter jeg gerne SACD'en på og nyder den ekstra dybde, der er i musikken, den større klarhed der er i sax'en. Det er ligesom at åbne en god flaske rødvin. 

Det, jeg prøver at sige, er, at man kan godt forene glæden ved en god lydkvalitet med glæden for den gode musik; det behøver ikke nødvendigvis at være modsætninger. 
 
Det SKAL forenes. Det er dét der er hele pointen. Selvfølgelig kommer de bedste musikalske oplevelser fra noget hvor musikken lyder godt, OG lydkvaliteten er god. Men jeg kan simpelthen ikke længere i samme grad imponeres over detaljeringsgrad f.eks. alene, hvis det ikke følges af noget musik jeg gider høre på for musikkens skyld.
 
Jeg kan også sige det sådan: Hvis musikken ikke er noget jeg ikke gad høre på på en Tivoli radio, så gider jeg heller ikke høre på det på et super-duper hifi-anlæg - heller ikke for at sidde og svælge i lydkvalitet. Det kan godt lyde lidt kynisk, men nu har jeg lissom hørt hvordan det lyder når det lyder rent, detaljeret og dynamisk - så dét i sig selv imponerer mig bare ikke rigtigt længere. Det samme gælder iøvrigt billede, jeg kan blive voldsomt imponeret over bestemte optage-teknikker osv, men jeg kan ikke få gåsehud over høj billedkvalitet alene, uanset hvor god den er. Det er bare noget der SKAL være der. Jeg bliver irriterret når det er dårligt, ikke imponeret når det er godt. Hele pointen med god lyd er ikke at være imponeret over at højttaleren lyder så godt, det er at glemme at det er højttaleren der spiller. Derfor kan højttalerens lyd i sig selv ikke hidse mig op.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Ja, Otto, nu ved jeg, vi tidligere har diskuteret Nils Lofgren, men lad mig tage et andet eksempel. Med Oppo BD 83-afspilleren (som du jo selv sælger ;-) medfølger en reference-blue-ray, fra Aix med hd lyd 96 KHz/24 bit; der er lidt folk, lidt jazz, lidt country og lidt klassisk, og det er da en fornøjelse at lytte til detaljeringsgraden og dybden i musikken selvom ingen af de pågældende kunstnere er nogen, jeg ville overveje at købe plader med.

Eller tag Getz/Gilberto cd'en, som jeg både har på vinyl, cd, harddisk og SACD. Oftest hører jeg min musik fra harddisk, men når jeg skal forkæle mig selv (og andre), sætter jeg gerne SACD'en på og nyder den ekstra dybde, der er i musikken, den større klarhed der er i sax'en. Det er ligesom at åbne en god flaske rødvin. 

Det, jeg prøver at sige, er, at man kan godt forene glæden ved en god lydkvalitet med glæden for den gode musik; det behøver ikke nødvendigvis at være modsætninger. 
 
Det SKAL forenes. Det er dét der er hele pointen. Selvfølgelig kommer de bedste musikalske oplevelser fra noget hvor musikken lyder godt, OG lydkvaliteten er god. Men jeg kan simpelthen ikke længere i samme grad imponeres over detaljeringsgrad f.eks. alene, hvis det ikke følges af noget musik jeg gider høre på for musikkens skyld.
 
Jeg kan også sige det sådan: Hvis musikken ikke er noget jeg ikke gad høre på på en Tivoli radio, så gider jeg heller ikke høre på det på et super-duper hifi-anlæg - heller ikke for at sidde og svælge i lydkvalitet. Det kan godt lyde lidt kynisk, men nu har jeg lissom hørt hvordan det lyder når det lyder rent, detaljeret og dynamisk - så dét i sig selv imponerer mig bare ikke rigtigt længere. Det samme gælder iøvrigt billede, jeg kan blive voldsomt imponeret over bestemte optage-teknikker osv, men jeg kan ikke få gåsehud over høj billedkvalitet alene, uanset hvor god den er. Det er bare noget der SKAL være der. Jeg bliver irriterret når det er dårligt, ikke imponeret når det er godt. Hele pointen med god lyd er ikke at være imponeret over at højttaleren lyder så godt, det er at glemme at det er højttaleren der spiller. Derfor kan højttalerens lyd i sig selv ikke hidse mig op.

Det er helt fint, men du må også respektere, hvis nogen føler glæde ved at svælge over deres højttaleres detaljeringsgrad eller dybdeperspektiv eller hvad ved jeg. 

Der er jo heller ingen korrekt måde at lytte på musik på. Nogle foretrækker at følge baslinjen, andre får glæde af at høre sammenhængen, mens andre svælger over vokalerne. Jeg selv gør lidt af det hele og indrømmer, at musik lyder allerbedst, når jeg ikke tænker over teknikken. Men når så et trommeslag rammer stramt og præcist kan jeg i et splitsekund godt glæde mig over, at jeg har anlægget, der kan gengive det - uden at det ødelægger min oplvelse af musikken. Hvis teknik var mig ligegyldigt brugte jeg jo ikke tid på et forum som dette.

Så husk Otto, at lige så vel, som der ikke er en facitliste på, hvad der er korrekt lyd, så er der heller ikke en korrekt måde at lytte til musik på.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:


Ingen af delene gør noget ved det, som loudness er tænkt som en løsning på.


Det har jeg heller ikke været i nærheden af at påstå. Jeg har fremhævet nogle muligheder man kan overveje, når/hvis man vil ændre på bassens egenskaber i rummet som det tydeligt fremgik af indlæget.

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Som sagt så mange gange før i denne tråd:
Loudness er en funktion, som skal korrigere frekvensgangen ved lav lydstyrke, fordi ørets frekvensgang ændrer sig med lydstyrken.


Nu hverken forstod eller svarede jeg ud fra nogen forudsætning om at der fra trådstarter var tale om et problem specifikt ved lave lydstyrker, men helt generelt utilfredshed med den oplevede bas i hans setup. Det var det jeg forholdt mig til.

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Korrigerer man i stedet frekvensgangen ved at ændre sin højttaleropstilling, vil korrektionen også være til stede, når man spiller højt - og dermed har man en helt anden virkning, end man ville få med loudness.


Præcis, og det var netop min pointe og præmis at man kunne søge at gøre noget ved bassen på den måde. Jeg forholdt mig overhovedet ikke til specifikt lave lydstyrker (snarere tværtimod hvis du jævnfører mit indlæg!) eller gjorde mig nogle sammenligninger med Loudness i øvrigt, eller noget af det andet der indirekte insinueres at jeg skulle have haft til hensigt at påstå eller udtale mig om angående loudness.

Det eneste jeg har udtalt angående Loudness er at jeg lige som sælgeren ikke selv er den store fan af funktionen.


Redigeret af TBC1 - 19-Juli-2010 kl. 14:06
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:


Så husk Otto, at lige så vel, som der ikke er en facitliste på, hvad der er korrekt lyd, så er der heller ikke en korrekt måde at lytte til musik på.
 
Klart - det er selvfølgelig bare en holdning, som man så kan være enig eller uenig i.
Til top
Aim Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Jeg synes nu også jeg ser en del af disse træk hos flere her på sitet, det udspiller sig dog mere ang. billedekvalitet mm..
 
Jeg vil så påstå at billedgengivelse er væsentligt anderledes end lydgengivelse på dette område, fordi der er en langt bedre sammenhæng mellem teknisk performance og hvad der er mest "transparent" overfor den kunstneriske performance, inden for billede end der er for lyd. En lille højttaler der ikke kan gengive bas kan stadig lyde subjektivt godt. Et TV der ikke kan gengive rød, kan ikke lave et godt billede - sådan sat lidt på spidsen.
 
Målet er det samme, teknikken skal være transparent overfor indholdet, så man ser eller hører det kunstneriske værk, og ikke teknikken. Men for billedgengivelse er det langt nemmere at vurdere ud fra tekniske termer, end det er for lyd. Derfor er det i praksis bedre at bruge mere subjektive kriterier i evaluering af lydkvalitet, mens det i evaluering af billedkvalitet i praksis er bedst at bruge objektive referencer. Ikke fordi principperne som sådan er forskellige, målet er stadig at det skal opleves subjektivt godt, det er bare en vurdering af hvad der er mest praktiskt brugbart.
 
Oprindeligt skrevet af Aim Aim skrev:

Synes faktisk der er utrolig lidt der debateres film, tv udsendelser herinde, og der bliver heller ikke lagt op til det fra Recorderes side, der jo stortset kun en rubrik der omhandler film mm.
Så kan man altid sige, ´jo men det er der jo så mange andre steder på nettet man kan gøre´ og ja det er der, men ville det ikke være super oplagt at gøre det her ?
 
Nu er det jo et hardware-orienteret site, så det er vel ikke så underligt. Jeg synes ikke dét i sig selv kan siges at afspejle hvor meget en bruger interesserer sig for film i forhold til hardware. Der er lidt "hønen eller ægget" over det, hvis en bruger der er meget film-interesseret, føler at der er mere værdi i debatter om film på film-sites end her, så afholder de sig måske fra at gøre det her, og det er så med til at holde niveauet nede på det punkt.
 
Debat-emnerne følger i høj grad nyhederne. Der er primært hardware-nyheder her, og det afspejler sig så i hvilke brugere der vælger at besøge sitet jævnligt.
Jeg synes nu let der kan drages en del pareller mellem de to emne, musik og film. Musikken i form af lyd, bliver farvet af det udstyr man anvender og det samme med film.  En højttaler der ikke kan spile diskant lyder da også forfærdligt ligesom et tv der ikke viser rød også ser forfærdlig ud, men du kan da både se og høre begge ting på begge apperater. Så min pointe var bare at det der skal trække læsset er jo kilden, hvor jeg synes jeg ser mange herinde der hele tiden skal have det nyeste af det nyeste. Hvis interessen ligger 100% på matrialet, ønsker man da naturligvis også at kunne afvikle det ordenligt, hvor jeg synes jeg ser mange lave opgradringer hvor vi lidt er ude i noget flueknepperi, eller overophedet debatter om hvorvidt det ene tv har 0,3 % bedre sortniveau end et andet, osv.
Når først klaveret spiller og  filmen fænger, så lægger jeg personligt egenlig ikke rigtig mærke til om jeg ser en blue-ray film eller en sd-dvd. Nok også derfor jeg ikke gider at bruge penge på at udskifte min sanyo z5, selvom film nok altid (sidste 20 år) har været min største interesse og jeg elsker min projektor og de glæder den giver mig, men jeg tror ikke oplevelsen vil blive større i det lange løb, fordi jeg lige får en projektor der er lidt mere skarp eller bedre sortniveau.
 
Ang. Film debat på Recordere, så var det ikke ment negativt om Recordere, det undre mig blot at man ikke har prioteret højere, nu hvor man i forvejen har en masse personer samlet på sitet der interessere sig for av. Det ville da være oplagt at fokusere mere på film et sted som her. Om det så er den med hønen eller ægget ?, det kan jo også bare være hele hjemmebio setupet er vor tids svar på hvad B&O setupet var for +15 år siden, altså lidt sådan en potensforlænger og interessen for film i virkeligheden ikke er specielt stor. Jaja ved godt det er en måske langt ude hypotese og man ihvertfald ikke skal skære alle folk over en kam, hvilket jeg absolut heller ikke har til hensigt med den udtagelse.
Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 14:58
Der eksisterer uden tvivl masser af interesse for film, musik og spil herinde. Men der skal naturligvis først skabes og vedligeholdes en forumkultur, hvor folk engagerer sig i debatterne omkring disse emner.

Personligt gør jeg stor brug af Filmz til filmdiskussioner, om end deres forum de senere år er blevet overløbet af teenagere.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 14:59
Og i øvrigt mange tak for de mange observationer angående loudness. Det har været en stor, stor hjælp - og jeg vil snart eksperimentere lidt videre. Selvom det næppe bliver interessant for mig at flytte højtalerne, da det allerede er lidt begrænset, hvor stor frihed der er i deres placering.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu