recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor god er SONOS ZP120 ZonePlayer som forstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor god er SONOS ZP120 ZonePlayer som forstærker?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor god er SONOS ZP120 ZonePlayer som forstærker?
    Sendt: 02-August-2010 kl. 12:57

Jeg overvejer at skifte mit anlæg ud med Sonos. Jeg kunne godt tænke mig at høre jer om hvor god SONOS ZP120 ZonePlayer er som forstærker. Jeg har et par B&W 603 S3 gulvhøjtalere. Vil de spille godt nok med ZP120 ?

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
Sert Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Maj-2007
Status: Offline
Point: 293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 13:31
Uden at kende dine højttaler vil jeg sige nej.
Jeg har selv en ZP120 og et par QLN gulvhøjttaler i min kælder og kunne godt bruge flere kræfter
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2010 kl. 15:29
Sælgeren i Hifiklubben mente ellers sagtens, at den kunne trække sådan et par B&W´er. Nu er det jo bare, at sådan nogle gerne vil have nogle watt, så derfor var jeg også lidt i tvivl. Kender nemlig ikke så meget til digitale forstærkere 
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 12:38
Ingen andre, der har en kommentar til ZP120 som forstærker ??

Redigeret af BowieCool - 04-August-2010 kl. 12:39
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 13:52
Zonos afspilleren har intet med en digitalforstærker at gøre, det er en klasse D forstærker, men ikke en digitalforstærker, det er et markedsføringstrick at kalde det en digitalforstærker.
 
som flere har nævnt, så skal et sæt 603 have en væsentligt større og kraftigere forstærker, du brænder simpelthen højttalerne, og måske også forstærkeren af hvis du spiller højt.
 
"sagtens kan trække" er en så vag og udefinerbar sætning at sælgeren lige præcis reder skindet. ja, hvis du kun spiller 40 db, så er det intet problem, men er der godt med bas, og skal der spilles bare en lille smule op til fest, så kommer der hurtigt til være mislyde, og måske lugte lidt sjovt fra forstækreren.
Crown - there is no substitute.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Zonos afspilleren har intet med en digitalforstærker at gøre, det er en klasse D forstærker, men ikke en digitalforstærker, det er et markedsføringstrick at kalde det en digitalforstærker.


Hvis en klasse D ikke er en digitalforstærker, hvad er så?

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

 som flere har nævnt, så skal et sæt 603 have en væsentligt større og kraftigere forstærker, du brænder simpelthen højttalerne, og måske også forstærkeren af hvis du spiller højt.
 


Hvis man spiller så højt at det forvrænger.

Klaus
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 20:44
En klasse D forstærker er en klasse D forstærker, det har intet at gøre med om den er digital, pwm eller analog. Det er en klassificering, det siger intet om udgangstrin, strømforsyning eller andet. Der er mange måder at sammensætte en klasse D på.
 
Du kan for øvrigt sagtens nå at brænde skidtet af inden at du når at høre forvrængningen.
Crown - there is no substitute.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

En klasse D forstærker er en klasse D forstærker, det har intet at gøre med om den er digital, pwm eller analog.


Analog klasse D?

Den var ny for mig, har du et link til sådan en?

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det er en klassificering, det siger intet om udgangstrin, strømforsyning eller andet. Der er mange måder at sammensætte en klasse D på.


Hvad er en digital fortærker så?

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

 
Du kan for øvrigt sagtens nå at brænde skidtet af inden at du når at høre forvrængningen.


Hvordan vil du gøre det?

Klaus
Til top
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Jeg overvejer at skifte mit anlæg ud med Sonos. Jeg kunne godt tænke mig at høre jer om hvor god SONOS ZP120 ZonePlayer er som forstærker. Jeg har et par B&W 603 S3 gulvhøjtalere. Vil de spille godt nok med ZP120 ?


Jeg har i flere år trukket DM 602 S3 på en ældre Yamaha Surround forstærker og syntes at lyden var rimelig.

Men jeg må nok sige, at jeg fik en overraskelse, da jeg fik købt Sonos komboen fra HK. Lyden er markant bedre med ZP120 og jeg er forundret over så meget liv ZP120'eren kan sætte i højttalerne i forhold til Surround forstærkeren.

Nu har du 603, hvilket er en gulvhøjttaler med en ekstra enhed i forhold til mine reol højttalere. Flere eksperter har allerede kommenteret på samspillet mellem ZP120 og DM603 og de er helt sikkert klogere end undertegnede. Jeg fik blot lyst til at viderebringe min erfaring med ZP120 + DM602 S3 og kan sige, at hos mig lugter, der ikke brændt, når der spilles højt.

Jeg er virkelig imponeret over, at den lille bitte kasse kan trække mine højttalere, så markant bedre end den gamle surround forstærker.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Analog klasse D?

 Den var ny for mig, har du et link til sådan en?

 
Udgangstrinnet i Icepower er analogt, og det er vist også analogt styret, på samme måde som icepowerafledte forstærkermoduler, som eks Hypex.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad er en digital fortærker så?


jeg kan ikke huske AES definitionen udenad, men den inkluderer både digital signalbehandling, og digital styring af volumen. Det er det sidste som 90% af alle forstækere falder på. Det er en generel misforståelse at digitalsignalbehandling eller en PWM forsyning gør en forstærker digital. Men når man markedsføre noget, så tager det for lang tid at differentiere imellem signalbehandling, signalstyring, strømforsyning og udgangstrin.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvordan vil du gøre det?


skrue op på max inden jeg overhovedet har startet det nummer der skal afspilles, efter at have koblet den op på et sæt alt for krævende højttalere.
Crown - there is no substitute.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2010 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Udgangstrinnet i Icepower er analogt, og det er vist også analogt styret, på samme måde som icepowerafledte forstærkermoduler, som eks Hypex.


Altå en analog PWM?

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:


skrue op på max inden jeg overhovedet har startet det nummer der skal afspilles, efter at have koblet den op på et sæt alt for krævende højttalere.


SÅ skal du godtnok være meget uheldig. Forstærkeren output trin mærker selv overbelastning og slår fra.

Klaus

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2010 kl. 00:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Altå en analog PWM?

Nej, men nogle dele kan godt være analoge, og andet PWM. Eks. icepower har ofte en PWM strømforsyning, men er analogt styret. Jeg tror ikke at det er teknisk korrekt at kalde det analog PWM (jeg er på ingen måde ekspert)
 
Eks. har Crown lavet deres BCA (klasse I) med både analog strømforsyning (K2) og pwm (CE4000)

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

SÅ skal du godtnok være meget uheldig. Forstærkeren output trin mærker selv overbelastning og slår fra.
 
Det er korrekt, min erfaring er dog at meget få sikringssystemer, bortset fra optimeret V/I plan og de lysbaserede virker når den får "fuld gas", men det er næppe et problem for den gennemsnitlige bruger.
Crown - there is no substitute.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu