recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Android apps
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så er Android ramt af virus!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSå er Android ramt af virus!

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Så er Android ramt af virus!
    Sendt: 10-August-2010 kl. 22:10
Nu skal vi snart til at installere antivirus software m.v., på vores smartphones:
 

"Android-telefoner udsat for it-angreb"

Offentliggjort 10.08.10 kl. 14:44

It-sikkerhedsfirmaet Kaspersky Lab har sporet det første ondsindede it-angreb af typen trojaner mod mobiltelefoner med Android-styresystem.

Disse telefoners salgstal er hurtigt voksende på markedet.

Det nye angreb med det mundrette navn Trojan-SMS. AndroidOS. FakePlayer. a har allerede smittet et antal mobile enheder, oplyser Kaspersky Lab.

Det nye angreb dækker sig ind som en harmløs medieafspiller. Brugerne installerer en lille datafil, og derefter begynder det skadevoldende program at afsende sms-beskeder til særligt dyre numre, hvorved der overføres penge fra brugeren til de it-kriminelle.

- Ifølge it-analysevirksomheden IDC opnår producenter af Android-enheder de højeste vækstrater blandt producenterne af de avancerede smartphones. Vi kan derfor vente at se en tilsvarende stigning i mængden af ondsindet software mod den platform, siger Denis Maslennikov, leder af mobilgruppen ved Kaspersky Lab.

Selskabet arbejder på at udvikle teknologier til at beskytte Android og planlægger at udsende et sikkerhedsprodukt til Android først i det nye år.

Kaspersky Lab anbefaler brugere at lægge nøje mærke til de tjenester, som et program anmoder om at få adgang til, når det bliver installeret. Det indbefatter adgang til særligt dyre tjenester, der tager beløb for at sende sms-beskeder og foretage opkald.

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 10:55
Nogen gange, kan man godt mistænke producenter af antivirus software, for at råbe "ulven kommer" lidt for ofte....

Jo mere frygt der skabes, jo flere penge tjener de.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 11:02
Tjaa altså så længe man selv skal installere noget så synes jeg da ikke det er noget at råbe op om. Kan da lave sådan en app på et par timer, problemet bliver så at få folk til at installere den :) 

Dette er prisen for at installere ikke godkendte apps og ærligt talt synes jeg ikke  den er særligt dyrt købt. Kræver blot man bruger hovedet lidt inden man installere end medieafspiller der kræver adgang til telefon delen. 


Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 11:24
Det er jo åbenlyst nok for "os der ved sådan noget" - men for den gennemsnitlige bruger tror jeg det er svært at gennemskue hvad det er man giver adgang/tilladelse til når man installerer en app. Jeg tror heller ikke at mange er klar over at der ikke er "nogen" der tester/godkender de apps der tilbydes på Android Market.

Oveni dette er touchphones ved at blive meget populære hos teenagere ned til 10-12 år, og jeg tror det er lidt meget forlangt at en 12 årig skal kunne forstå konsekvenserne af at installere en gratis app. Og en utopi at man kan styre alt hvad ens teenager unger foretager sig med sin mobil, bare ved at sige "det må du ikke". 

Redigeret af RogueAgent - 11-August-2010 kl. 11:26
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 14:11
Tja syns nu det er sjovt at ikke nogen apple produkter har vira problem kun den Microsoft og googles systemer. Den lugte lidt apple
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Tja syns nu det er sjovt at ikke nogen apple produkter har vira problem kun den Microsoft og googles systemer. Den lugte lidt apple

Grunden til det er at Apple tænker for deres brugere, så de ikke behøver bruge hovedet inden de installerer programmer. 

Enig, hvis bare man tænker sig en smule om er man fri for vira. 
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 15:04
Jeg vil ikke kalde det virus det de har fundet til android. Nok nærmere bare malware. Der er heller ikke virus til linux.....
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 15:12
Linux er jo ikke en trussel for mac, som windows, og ios vs andriod
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Tja syns nu det er sjovt at ikke nogen apple produkter har vira problem kun den Microsoft og googles systemer. Den lugte lidt apple


Hvad mener du med at den lugter lidt?

I øvrigt er nævnte "virus" malware, og det findes der en del af til Mac OS X.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Jeg vil ikke kalde det virus det de har fundet til android. Nok nærmere bare malware. Der er heller ikke virus til linux.....

hmmmmmm      http://en.wikipedia.org/wiki/Bliss_(virus)


Redigeret af pendec - 21-August-2010 kl. 22:41
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Dette er prisen for at installere ikke godkendte apps og ærligt talt synes jeg ikke  den er særligt dyrt købt. Kræver blot man bruger hovedet lidt inden man installere end medieafspiller der kræver adgang til telefon delen. 

Hvad er en godkendt app til Android lige? kan du ikke definere det lidt, for det gør android market nemlig ikke..

Der er masser af "root" apps, som får 100% adgang til din telefon udenom operativ systemet eller en såkaldt Market beskrivelse, og de er da godkendt og tilgængelige på market?
Disse kan rimlig enkelt tage din linie og sende en masse sms'r, eller ligge og ringe når du ikke bruger linien.. så der er masser af muligheder i rootapps, det er nemlig noget en masse stadig ikke vil undvære så døren er åben, og brugerene har accepteret dem idet de vælger custom firmwares, root'r telefonerne, eller bruger applikatione forkert.
Præcis som det sker for linux brugere, MacOS eller windows brugere.. den sidste idiot er ikke født, selvom du mener det er uansvarligt, så er det jo ikke ligefrem den grænse som folk stopper ved.
Omvendt stopper nogle ved "root" apps fordi de mener de5 er sikrest, men så ender det med at man stoler blindt på androidOS, og så er man jo ikke særlig klog, hvis man ved man sidder med en frontend som ligger oven på linux.
for hullerne er der masser.. man skal jo huske at root apps blev lavet ved at finde hullerne i AndroidOS og ved at bruge linux fejl. og dem er der stadig mange af.

som et meget lille eksempel, kan jeg køre Android OS i en "chroot", og den vil ikke se mig på listen over aktive processer, eller du vil ikke se mine processer uden du ved præcist hvad du skal se efter..
men dette kræver så at man kører "custom" roms, og det er der jo rigtig mange som gør.


Redigeret af pendec - 21-August-2010 kl. 22:56
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2010 kl. 08:51
Nu mente jeg ikke godkendte apps som i forhold til at iphone apps alle skal godkendes. 

Jeg har ikke sat mig ind i hvordan udviklere vælger hvilke rettigheder de vil have og hvor mange apps der reelt kræver root adgang. Læste at 3% af alle apps har adgang til telefon delen, så er spørgsmålet hvor mange som reelt bruger det til noget fornuftigt. Ved heller ikke om apps bliver tjekket til android market eller ej!

Angående virus på linux, tænkte jeg nok jeg ville blive modbevist. Så det trækker jeg tilbage Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu