recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI - Kvalitet, Egenskaber og pris
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI - Kvalitet, Egenskaber og pris

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI - Kvalitet, Egenskaber og pris
    Sendt: 25-September-2010 kl. 22:50
Okay, man skulle nok have taget et par år ekstra på skole bænken.

Jeg stod af rimelig tidligt.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 15:34
Jeg synes absolut, at man skal holde fast i en pragmatisk indgang til valg af HDMI-kabler - og her kan trial-and-error metoden sikkert være den billigste. Jeg bruger selv billige kabler til korte træk - og har kun brugt et kabel af bedre kvalitet til et langt træk (15[m]), fordi jeg på forhånd vidste, at det var besværligt at lave om efterfølgende...
 
Når det er sagt, kan det måske stadig interessere nogen at vide lidt om, hvorfor der faktisk er forskel på kablerne  - uanset længden - men det kommer naturligvis mest til udtryk på store længder. Der er tale om vel forståede fysiske fænomener, som ingeniøer med viden om signalbehandling og transmissionslinier bør være bekendt med. Jeg har fundet et par links frem, der giver lidt ekstra information.
 
Here goes:
 
Konstruktion af kabler er et ganske omfattende emne - og det er korrekt, at isoleringsmaterialet ("dielektrikum") påvirker signalet - ligesom ledernes udformning og f.eks. længden af kablet gør.
 
Der er IKKE noget i vores (analoge, kontinuerte) verden, der er digitalt: Nullerne og etterne, som vi ofte opfatter som "firkantsignaler" ser kun firkantede ud, når vi arbejder på "logisk niveau". Firkanterne opbygges jf. Fourier af en række sinuskurver med forskellig frekvens og amplitude.
 
Dette kan illustreres således:

 
Læs evt mere om Fourier-serier her.
 
Da kablet kan opfattes som en kombination af kapacitanser (kondensatorer), induktanser (spoler) og resistans (modstand), vil forskellige frekvenser ikke rejse gennem kablet med samme fart. Det betyder i sidste ende, at firkanterne ikke er så firkantede mere, når de når frem til modtageren.
 
Det kan igen betyde, at kanterne på firkanterne detekteres forkert (hvis et sådant system anvendes) eller at firkanterne bliver runde - bl.a. fordi de høje frekvenser ikke kommer lige så hurtigt frem som de lave frekvenser. På illustrationen ovenfor er det tydeligt, hvad der sker, hvis man fjerner de høje frekvenser på aflæsningstidspunktet.
 
Hvis der ikke er samme forsinkelser på alle par i parsnoede kabler (f.eks. pga. forskelle i snoningerne og ensartethed i dielektrikum), opstår der jitter. Jitter medfører øget BER (Bit Error Rate). Øget BER kommer til udtryk som fejl i billede eller lyd. Det er derfor vigtigt, at lederparene er ens snoet og at det valgte dielektrikum er ensartet gennem kablet.
 
Man kan læse mere om forsinkelser som funktion af frekvensen og valgt dielektrikum her.


Redigeret af bantam - 27-August-2010 kl. 22:02
/lars
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

zulfo.

Hvor har du fundet den tekst du citerer?
 
Teksten er fundet i TapeConnections nyeste katalog...
 
Smid gamle ting ud! Det katalog er halvanden år gammelt, og er udgivet af den tidligere ejer!
 
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Og du vil have eksempler på fejl i billedet - tæller grønne "nister/sne"?
 
M.v.h.
 
Det vil jeg da tro de gør.... kan disse nister/sne også opstå på et fejlmonteret dyrt kabel?
 
Kablet var IKKE fejlmonteret. Men ja, det var et mellemklasse kabel, det ene...
 
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Jeg prøver at finde frem til hvad de dyre kabler gør så meget bedre - og hvordan de gør det...
 
Personligt tror jeg det handler om opbygning og afskærmning...
 
M.v.h.


Redigeret af Henrik B. - 27-August-2010 kl. 10:42
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

zulfo.

Hvor har du fundet den tekst du citerer?
 
Teksten er fundet i TapeConnections nyeste katalog...
 
Citér
Og du vil have eksempler på fejl i billedet - tæller grønne "nister/sne"?
 
M.v.h.
 
Det vil jeg da tro de gør.... kan disse nister/sne også opstå på et fejlmonteret dyrt kabel?
 
Jeg prøver at finde frem til hvad de dyre kabler gør så meget bedre - og hvordan de gør det...
 
Der må jo være en årsag til at et 5 meter HDMI kabel kan koste 7000 kroner.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 22:46

zulfo.

Hvor har du fundet den tekst du citerer?
 
Og du vil have eksempler på fejl i billedet - tæller grønne "nister/sne"?
 
M.v.h.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Ganske udemærket indlæg
 

TAK

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Det er klart at når vi taler digitale modtagere, eller andet udstyr som f.eks. anvendes til audio kodning/dekodning, så er der errorcorrection - men lad os holde det HELT uden for snakken.

NEJ. Det er netop det der er hele pointen. En lille fejl i audio cd data strømmen giver en lille fejl i lyden der kan være svær at høre. En lille fejl (et enkelt bit) i HDMI data strømmen giver en stor billede fejl der er nem at opdage. Derfor og kun derfor kan vi sige: Billede kvaliteten er den samme på et billigt og et dyrt kabel. Så det SKAL med, uden den side af sagen kunne der diskuteres i evigheder- for det kunne jo være.

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

så må du gerne uddybe hvilke forskelle det skulle være

Kan ikke lige huske have Otto skrev.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 21:46
Smile Nu er det her emne her igen.
 
Køb et certificeret kabel eller et der er billigere som virker.
 
Hvis de kan sælge en dyrere vare med større db, er de jo glade for det.
Dette gælder vel også med andre produkter. Hvis der er nogen der køber et 1 m hdmi kabel til 5.000,- er det deres sag. Jeg tror ikke der findes alm. forbrugere der køber et tv til 10.000,- og en bd afspiller og bliver prakket et hdmi kabel på til 5.000,-.
Dem der køber det er dem som køber en hel hjemmebio til + 100 tkr. eller dem som tror på at det er bedre med et 5.000,- kabel. Den første er ligeglad og har penge nok og den sidste kan ikke omvendes Smile


Redigeret af SVP03 - 26-August-2010 kl. 21:48
SVP03
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


HDMI billede kodning er lavet omvendt sådan at tab af et enkelt bit vil give store billede forskelle (skrevet med en stor tak til Otto). Der er derfor INGEN billede kvalitets forskel på HDMI kabler uden at det opdages.


Ved ikke om jeg misforstår dig men mener du med det at der ikke er nogen kode korrektion? for mener at have læst at hdmi standarden benytter noget der hedder bch code correction (ikke at jeg aner hvad det er). 

edit: Dette foregår selvfølgelig ikke I kablet!


Redigeret af Briam - 26-August-2010 kl. 21:36
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Hej Alle
 
Som udgangspunkt mener jeg at vide, at HDMI overfører signalerne digitalt.
 
I min lille verden er digitalt det samme som at overføre bits, altså 0 og 1.
 
Selve kablet laver ingen behandling af data/bits, det er ren overførsel.
 
Vi taler om DIGITAL OVERFØRSEL - der er INTET i kablet der behandler bits.

Hej zulfo

 

At det er digitalt er ingen garanti for at der ikke sker tabt af informationer. Det er ikke nødvendigvis sådan at alle eller ingen data når frem. Der kan være tilfælde hvor signalet er så svagt at modtageren ser fejl af 1 og 0 eller at støj forstyrrer signalet. Nogle digitale teknologierne ser på en medsendt checksum at data ikke er som de skal være og beder afsendere om at sende dem igen (usb, ip osv), nogle gør ikke (toslink m.m.) Om vi som mennesker opdagere at der er sket en forringelse af data afhænger blandt andet af mængden af forkerte  data og den valgte kodning. Audio cd kodning er lavet sådan at tab af få data kan de tabte data gendannes ved beregning, ved tab af større mængder gættes der på en cirka værdi der får det til at lyde ”så godt som muligt”. Mange kan jo ikke høre forskel på en cd kopi og en original, men hvis den rippes kan forskellene se.  HDMI billede kodning er lavet omvendt sådan at tab af et enkelt bit vil give store billede forskelle (skrevet med en stor tak til Otto). Der er derfor INGEN billede kvalitets forskel på HDMI kabler uden at det opdages.

 
Ganske udemærket indlæg - men jeg kan ikke lade være med at bemærke at du blander modtager eller afsender udstyr ind i "billedet" Wink
 
Det er klart at når vi taler digitale modtagere, eller andet udstyr som f.eks. anvendes til audio kodning/dekodning, så er der errorcorrection - men lad os holde det HELT uden for snakken.
 
Jeg forsøger ene og alene at fokusere på HDMI Kablerne - eller andre kabler til digital kommunikation.
 
Når du skriver at  tab af data, eller forkerte data, giver store billede forskelle, så må du gerne uddybe hvilke forskelle det skulle være. Jeg har allerede skrevet at jeg er klar over at billigt kabel, som f.eks. er samlet forkert eller er fejlbehæftet, kan give billedeudfald osv.
 
I min verden ville det f.eks. være pixeleringer, eller andre fejl i billedet - ikke f.eks. mindre mættede farver, eller mindre skarpt billede, eller mørkere billede og så videre - hvilket der jo ellers oftes ligges op til når vi taler kabler til 500,- og opefter.
 
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 21:17
Det er vel ikke lovligt at skrive noget der ikke passer. Så politi anmeld dem der lovpriser deres dyre kabler. Det er da gået meget godt i fødevarehandelen med at få renset ud. 
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Nu har jeg læst dit indlæg igen og jeg havde ikke læst forkert første gang...

Hvis folk holdt op med at købe de dyre HDMI kabler, så kunne det være at de efterhånden forsvandt fra markedet.

Så køb de billigste...

Der er ingen større forbedrende forskel i HDMI kabler, kun køberens "ro i sindet" når han giver 7000 kroner for 5 meter hdmi for at være sikker på at det virker.
 
Det er for nemt at sige at de dyre kabler forsvinder hvis folk lader være med at købe dem.
 
Så længe forhandlerne bruger så luftige udtryk, og så længe forhandlere som vi faktisk normalt tror på, og med kyshånd tager mod råd fra, lovpriser kablerne som de gør, så vil der også være kunder til dem!
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Hej Alle
 
Som udgangspunkt mener jeg at vide, at HDMI overfører signalerne digitalt.
 
I min lille verden er digitalt det samme som at overføre bits, altså 0 og 1.
 
Selve kablet laver ingen behandling af data/bits, det er ren overførsel.
 
Vi taler om DIGITAL OVERFØRSEL - der er INTET i kablet der behandler bits.

Hej zulfo

 

At det er digitalt er ingen garanti for at der ikke sker tabt af informationer. Det er ikke nødvendigvis sådan at alle eller ingen data når frem. Der kan være tilfælde hvor signalet er så svagt at modtageren ser fejl af 1 og 0 eller at støj forstyrrer signalet. Nogle digitale teknologierne ser på en medsendt checksum at data ikke er som de skal være og beder afsendere om at sende dem igen (usb, ip osv), nogle gør ikke (toslink m.m.) Om vi som mennesker opdagere at der er sket en forringelse af data afhænger blandt andet af mængden af forkerte  data og den valgte kodning. Audio cd kodning er lavet sådan at tab af få data kan de tabte data gendannes ved beregning, ved tab af større mængder gættes der på en cirka værdi der får det til at lyde ”så godt som muligt”. Mange kan jo ikke høre forskel på en cd kopi og en original, men hvis den rippes kan forskellene se.  HDMI billede kodning er lavet omvendt sådan at tab af et enkelt bit vil give store billede forskelle (skrevet med en stor tak til Otto). Der er derfor INGEN billede kvalitets forskel på HDMI kabler uden at det opdages.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu