recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anbefaling af GPS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnbefaling af GPS?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
AndersJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2010
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Emne: Anbefaling af GPS?
    Sendt: 02-September-2010 kl. 19:22
Jeg står og mangler en god GPS, og et hurtig tjek på alatest.dk anbefaler mig en GARMIN Nuvi 3790T. Hvilken en vil I anbefale mig? 
Til top
sodaha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 397
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 21:39

Personligt er jeg til Navigon. Prøv at kigge på www.gpsforalle.dk

Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)
Til top
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2010 kl. 02:48
Følgende er på grænsen til pedantisk og giver naturligvis sig selv. Jeg er klar over, at slaget er tabt allerede, men min faglige baggrund tvinger mig til at stille følgende spørgsmål. Mon ikke, at du mangler et navigationsanlæg (der internt bruger GPS teknologi til at guide dig fra A til B).

Når dette nu er afklaret, så vil jeg sige, at med mindre du har meget specielle krav til ekstra funktionalitet(du nævner ingen), så kan du ikke længere gå galt i byen ved køb af et af de store mærker. Garmin, TomTom, Navigon etc. De store mærker har efterhånden så mange års erfaring, at man sagtens kan lære at bruge og værdsætte deres individuelle løsninger.

Desuden så har et mærkes nyeste tiltag en tendens til at havne i konkurrentens modeller kort tid efter. Så i budget og mellemklassen er der stort set samme features.

Min påstand er, at de alle kan guide dig fra A til B. Stort set lige godt. Forskellene idag mellem de store mærker ligger primært i gimmicks, samt hvilke kort udbyder der bruges, samt evt alderen på enhedens indlæste kort. Hvis kortet, der ligger til grund for ruteberegningen, ikke er opdateret, så vil det blive junk-in-junk-out og alle mærkers ruteberegnere vil fejle.

Hvilket kort er så det bedste og mest opdaterede. Tja, et skud i tågen fra min side er, at de 2 store kortudbydere er lige gode(dårlige), men at der kan være lokale variationer i friskheden af data.

Små hints:
Til kørsel i DK skal du ikke betale ekstra for TMC modul. Det virker stort set ikke herhjemme. I Tyskland kan du være heldig at TMC har en effekt pga deres super opdaterede TMC meddelelser, men ofte vil du opleve at forsøge at tage den samme smut vej, som de andre billister, der OGSÅ har navi i deres bil. Mange biler på en smutvej = kø. Jeg mener, at udbredelsen af TMC nærmest har dræbt teknologien. Så lad være med at betale ekstra for den med mindre du skal meget til udlandet.

Det kan være meget rart med vognbane assistent til kørsel på større veje, men i DK har vi altså ikke så mange avancerede vognbane-fletninger, så hvis det ikke koster meget ekstra kan man godt give lidt for den funktion, men det er ikke uundværligt.

Angående IQ routes, så er det ikke så fantastisk, som TomTom gerne vil have det til at fremstå. Idéen med at opsamle tidsafhængieg køretider fra brugerne og lade dem synkronisere med hinanden er rigtig god, da der naturligvis kan være stor forskel på den skiltede og den reelle hastighed på et vejstykke på en bestemt tid på dagen. Bedre data for køretider på vejstykker = bedre rutevejledning. Men TomTom brækker halsen på dækningen. De kan ikke gemme hastighedsdata for hver kort revision, for hver 1.3 millioner vejstykker i Danmark, for 8 tidsperioder og for 200,000 tomtom ejere. Det er en kæmpe mængde data, som også vil kræve meget hukommelse at synkronisere ud på brugernes enheder. Derfor har de kun udvalgt en brøkdel af de store veje i DK, hvor de gemmer de tidsafhængige hastigheder. Man skal altså være heldig for, at det har en effekt. Det er en god íde, men i virkeligheden er det ikke et must have.

Afslutningsvis så havde jeg lejlighed til at sammenligne Point-Of-Interest systemerne på TomTom og Garmin sidste sommer på en ferietur til Vesterhavet. Jeg må nok sige at det der en del mere hjælp at hente på TomTom, når man skulle finde et supermarked, en seværdighed etc, så hvis dette er en funktion man kunne få brug for, så kan der være stor forskel.

Håber du kan bruge ovenstående input. Konklusionen er, at med mindre du er super bruger med mange krav, så skal du efter min mening bare finde en på tilbud du synes ser pæn ud fra et af de store mærker og så skal den nok få dig fra A til B.
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
Til top
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2010 kl. 03:13
Den GARMIN Nuvi 3790T, som du selv har fundet er sikkert et rigtig godt legetøj, men som værktøj til at få dig fra A-B er synes jeg at det er i den høje ende, at smide 2500 kr. 

Spørg dig selv hvor tit du skal bruge den. Garmin lægger op til, at enheden skal bruges hver gang man kører en tur - så kan du få håndfri bluetooth funktion til telefonen og en ny vane-analyse-funktion etc. Jeg skal ikke have en GPS til 2500 hængende i vinduet som en forkromet stjæl-mig-bare skilt. Og jeg gider bestemt ikke at montere enheden hver eneste dag bare for at køre på arbejde. Faktisk så bruger jeg den kun 1-5 gange om måneden.

Min anbefaling: 
Find en enhed med stor 4,3" widescreen til omkring 1000 kroner og sørg for at opdatere kortet til nyeste version, når du får den. Så er du kørende. 

Konkret forslag: Måske Garmin Nüvi 1340T
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1742
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2010 kl. 07:54
Vil anbefale en Navigon GPS 4350 Max. Har Navigon både på min mobil (Hero, Android) og med i bilen. Begge fungere rigtig godt.

Navigon GPS 4350 er en lille 4,3" og har alt hvad man lige skal bruge. Nem at betjene fra dag 1. Elsker dens text-to-speech funktion.

Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2010 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af RuneH RuneH skrev:

Vil anbefale en Navigon GPS 4350 Max. Har Navigon både på min mobil (Hero, Android) og med i bilen. Begge fungere rigtig godt.

Navigon GPS 4350 er en lille 4,3" og har alt hvad man lige skal bruge. Nem at betjene fra dag 1. Elsker dens text-to-speech funktion.


Jeg hæfter mig ved følgende. "Dine kort kan opdateres de første to år, så du altid har friske kort på din GPS!" Friske kort er LAANGT bedre end indbygget bluetooth og TMC.
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
Til top
Ivan Fraer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2010 kl. 17:42
Hej

Mange Garmin, Navigon & TomTom maskiner er testet på www.gpsforalle.dk og kan læses uden først at skulle oprette sig som bruger.

Med venlig hilsen og held og lykke med dit valg ;-)
Ivan


Redigeret af Ivan Fraer - 09-December-2010 kl. 17:44
Til top
snadepind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2010
Status: Offline
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2010 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Ivan Fraer Ivan Fraer skrev:

Hej

Mange Garmin, Navigon & TomTom maskiner er testet på www.gpsforalle.dk og kan læses uden først at skulle oprette sig som bruger.

Med venlig hilsen og held og lykke med dit valg ;-)
Ivan

Måske skulle man nævne, at du ejer sitet?
Pioneer LX5090H (Bumtious)
Pioneer VSX-919-ASK, XTZ 99.36, XTZ 99.26 Shielded
PS3 + Popcorn Hour A-200 Movieka Alu Edition + Samsung Yousee Box
Sonos CR200+ZP90+ZP120, B&W DM 602 S3, Verbatim NAS.
Til top
Ivan Fraer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-November-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af snadepind snadepind skrev:

Måske skulle man nævne, at du ejer sitet?

Øhhh ja... Det er der vel ikke noget galt i?
Det er ikke noget jeg på nogen måde vil skjule og du havde såmænd ikke behøvet at søge informationerne på Hostmaster. Du kunne bare kigge på http://www.gpsforalle.dk/om/ ;-)

Men jeg prøver jo også bare at hjælpe Anders med et link i direkte forbindelse med hans spørgsmål?


Redigeret af Ivan Fraer - 12-December-2010 kl. 09:05
Med venlig hilsen
Ivan
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Ivan Fraer Ivan Fraer skrev:

Oprindeligt skrevet af snadepind snadepind skrev:

Måske skulle man nævne, at du ejer sitet?

Øhhh ja... Det er der vel ikke noget galt i?
Det er ikke noget jeg på nogen måde vil skjule og du havde såmænd ikke behøvet at søge informationerne på Hostmaster. Du kunne bare kigge på http://www.gpsforalle.dk/om/ ;-)

Men jeg prøver jo også bare at hjælpe Anders med et link i direkte forbindelse med hans spørgsmål?
Hej Ivan.   Selvfølgelig må du det.   Det er jo netop ikke et krav at man melder sig indWink
Super site.  Tak for linketSmile
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 09:37
Jeg har købt en Garmin Nüvi 3790T og er RIGTIGT imponeret over dens virkemåde.
Den er enorm nem at bruge.
Den er hurtig i opstart og til at finde nye ruter.
Der er (så vidt jeg ved) alle de nye funktioner, bortset fra den funktion som eks. Navigon har med noget medlemsskab som man betaler 3-400 kr. årligt for, og som skulle give nogle ekstra informationer under kørsel.
Dens stemmestyring virker fantastisk (det eneste jeg til dato har prøvet som rent faktisk virker).
Den er tynd og let og flot designet.
Der er hvad man skal bruge i kassen. TMC antenne osv.
En smart funktion er at hvis man kører eks. mellem hjem og arbejde stort set samme tid hver dag, så vil den på øverste linie give oplysninger om ruten (trafik og ankomsttid), UDEN at man har indtalt/tastet destinationen. 
 
Som der også er skrevet andre steder, så er der nok mange navigationer der kan løse opgaven, men i mit tilfælde kører jeg til mange forskellige adresser hver dag, og her har den indtil videre ikke skuffet mig.
TMC.... tja måske det ikke virker i DK, men hvis man kører i udlandet er det da en rar funktion, og jeg har da oplevet adskillinge gange at blive omdirigeret af min navi pga. store færdselsuheld eller lignende, og det må da være TMC der klarer den opgave? eller hvad?
Jeg er SUPER glad for min Garmin, og selv om jeg har svoret til Mio Moove som jeg har haft 2 af, så er denne Garmin en tand bedre, men også lidt dyrere.
Mht. tyveri, så er den så let og lille at den kan være i jakkelommen uden du opdager det.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 08:35
Jeg ville også holde igen på finanserne. Du kan uden problemer finde en Garmin/TomTom mfl. til lige omkring/under 1000.- der har alle de funktioner som man "normalt" anvender inkl. TMC, avanceret vognbaneskift etc.
Som andre også siger kommer du formentlig til at bruge den relativt sjældent (medmindre du arbejdsmæssigt kører meget rundt til kunder eller lignende)
Har selv en til privat brug og den vel ude af handskerummet ca. 1 gang om måneden. 
 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu