recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - teste jord forbindelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketteste jord forbindelse

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2010
Status: Offline
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Emne: teste jord forbindelse
    Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Tak for den uddybende forklaring Confused 
 
Vi er vidst ude på et teoretisk overdrev hvor der ikke er mange andre end vores eget ego der har gavn af diskussionen.
 
BS
Jamen det skal man heller ikke undervurdere Wink LOL
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 13:44
Det kan jeg så til gengæld kun give dig ret i Embarrassed

Redigeret af Hamsjael - 21-Oktober-2010 kl. 13:54
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 13:38
Tak for den uddybende forklaring Confused 
 
Vi er vidst ude på et teoretisk overdrev hvor der ikke er mange andre end vores eget ego der har gavn af diskussionen.
 
BS
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 13:27
Joh, som du siger så vil der løbe en strøm fra nul til jord hvis der er en forbindelse mellem fase og nul i form af en evt. belastning. Men i og med at der aldrig vil kunne være en spændingsforskel mens der er en kortslutning mellem jord og nul giver det ikke mening at snakke om denne situation. Derfor må vi snakke om situationen hvor der inden en evt. kortslutning ikke er nogen spændingsforskel, hvor der så givetvis i følge ohm's lov heller ikke vil løbe en strøm.

Redigeret af Hamsjael - 21-Oktober-2010 kl. 13:30
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 11:56
Naturligvis kan der løbe en strøm. Jeg siger jo ikke den går fra nul til jord eller fra jord til nul. Den løber via jordlederen UDEN om hpfi relæet og dermed får denne til at slå fra. Tænk parallelforbindelse hvor den ene forbindelse går uden om relæet.
 
Hint: Ohm's lov gælder også i parallelforbindelser
 
 
BS


Redigeret af Bschmidt - 21-Oktober-2010 kl. 12:45
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 11:30
Det er nu ikke helt korrekt.

Hvis der ikke er en spændingsforskel mellem nul og jord vil der heller ikke løbe nogen strøm. Ellers gælder Ohm's lov i hvert fald ikke længere.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 11:16
Korrekt, jeg burde måske have sagt at i en installation uden fejl er der ikke spændingsforskel mellem nul og jord (stækstrømsbekendtgørelsen sætter en grænse på 25V i landbrug og 50V i andre installationer). Dette er en anden grund til at få sin elektriker til at teste hpfi/jordforbindelse da denne spænding også bliver målt med en installationstester. Og jo HPFI relæet kan godt koble ud uden der er spændingsforskel på nul og jord. Når du kortslutter nul og jord på installationssiden af hpfi afbryderen laver du en parallelforbindelse hvor det ene ben gå uden om hpfi afbryderen og hvis man kender lidt til parallelforbindelser vil strømmen dele sig ud over de to forbindelser i forhold til størrelsen på modstanden i disse og hvis der så er en nulstrøm større end 30 mA der løber uden om hpfi relæet så slår dette fra. Teoretisk skulle relæet ikke slå fra hvis der IKKE er et forbrug på installationen. Det må dog komme an på en test da jeg ikke kan sige dette med sikkerhed :-)
 
BS
Til top
Hamsjael Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 248
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2010 kl. 10:56
Undskyld jeg lige bryder ind, men der er ikke rigtig konsistens i det du siger Bschmidt. HPFI'en kan jo ikke  slå fra ved kortslutning af jord og nul når du siger at der ikke er nogen spændingsforskel mellem disse 2.

I bund og grund er det mange faktorer der spiller ind om HPFI kobler ud når man kortslutter til nul da det kommer an på forbrug og modstand i henholdsvis nul- og jord-leder og overgangsmodstand til jord. Det betyder at der godt kan være en kortslutning mellem nul og jord uden at HPFI kobler ud selvom denne virker korrekt.

Desuden kan der godt være spændingsforskel på nul og jord, ellers vil HPFI som sagt ikke kunne slå ud. Men hvis jord forbindelsen er i orden vil denne spændingsforskel være så lille at den er ganske ufarlig.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 14:46
Du har en pointe mm. Det er en teoretisk diskussion dether, som de siger i mange amerikanske shows. Don't try this at home. Og som sagt tidligere er det ikke for sjov det strømhalløj, det ER dødens farligt.

En anden sag er at der ikke er spændingsforskel på nul og jord.

BS
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2010
Status: Offline
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Hvis man kortslutter Nul til Jord giver det da det samme mener jeg, hvis den altså slå fra må man da kunne sige at instaltion virker som den skal. Ment at jord spyddet er iorden

Ret mig hvis jeg tag fejl. :)
Det er nok ikke lige noget du skal gøre mens kone/børn er hjemme.
Det er pænt farligt at sætte spænding til alle stel-dele i husstanden!
 
I bedste fald slår hpfi fra.
 
Men fx hvis jordledningen er monteret i stikkontakten.
Og hele veje ned i tavlen, men forbindelsen til jordspyd ikke er ok.
Så kommer der bare fuld knald på fx komfuret. Og måske også lillemor... Ouch
 
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2010
Status: Offline
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 13:20
Personligt bruger jeg skiftet mellem sommer/vintertid til at teste hpfi.
Så husker man at få det gjort.
Og det bliver gjort 2 gange om året.
Og man skal alligevel justere alle ure Smile
 
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 13:14
Har oplevet i praksis at Både Relæ afbryder Og sikringen springer  Embarrassed  Hos en bekendt nævnte jeg at knappen burde prøves mindst en gang om året. Vedkommende svarede, at dette så måtte blive viceværten eller gårdmandens arbejde. Og jeg tror ikke engang det var i sjov han sagde det. På byggepladser og andre steder kan stå  "afprøves en gang om måneden".
Jeg har dog ikke prøvet lege med et sådant relæ, Jordtilslutning og strøm og den slags.

Redigeret af moho - 18-Oktober-2010 kl. 13:15
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu