recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - USB-spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUSB-spørgsmål

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Emne: USB-spørgsmål
    Sendt: 03-Januar-2006 kl. 19:25

Hej,

Jeg har til min 2½ gamle Compaq Presario 2161 laptop med 2 USB tilslutninger netop købt en ekstern DVD-brænder, Cibox 1016UB med indb. 12-i-1 kortlæser. Hastighed op til 16X (DVD) og 48X (CD).

Når jeg tilslutter den, dukker der en lille besked op (fra XP Home med SP2):

"Denne enhed kan arbejde hurtigere, hvis du slutter den til en USB-højhastighedsport. Klik her for at se en liste over tilgængelige porte" 

og ved klik på den, kommer følgende op:

Om det skyldes, at drevet kræver mere end min pc (der mig bekendt skulle have USB 2.0) kan yde aner jeg ikke. En DVD-video afspilles fint. Og update kan ikke lige finde nyt m.h.t. drivere eller værtscontrollere.

  1. Bør jeg gøre noget eller blot ignorere meddelsen?
  2. Hvordan kan det være, der refereres til en hub med 4 porte, når der fysisk kun er to? 
  3. Har jeg alligevel ikke USB 2.0 på min pc?
  4. Er "USB-højhastighed" i øvrigt > eller = USB 2.0?

På forhånd tak for svar.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2006 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Jeg har til min 2½ gamle Compaq Presario 2161 laptop med 2 USB tilslutninger netop købt en ekstern DVD-brænder, Cibox 1016UB med indb. 12-i-1 kortlæser. Hastighed op til 16X (DVD) og 48X (CD).

Når jeg tilslutter den, dukker der en lille besked op (fra XP Home med SP2):

"Denne enhed kan arbejde hurtigere, hvis du slutter den til en USB-højhastighedsport. Klik her for at se en liste over tilgængelige porte" 

Jeg ved ikke om din Compaq har USB 2.0 Hi-Speed, eller om den kun har USB 1.1 Full-Speed. Eventuelt kan det være en af de maskiner som af markedsføringmæssige årsager blev specificeret som USB 2.0 Full-Speed (altså uden Hi-Speed), selvom de egentlig var produceret som USB 1.1.

Se evt. USB 2.0 FAQ.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Om det skyldes, at drevet kræver mere end min pc (der mig bekendt skulle have USB 2.0) kan yde aner jeg ikke. En DVD-video afspilles fint. Og update kan ikke lige finde nyt m.h.t. drivere eller værtscontrollere.

  1. Bør jeg gøre noget eller blot ignorere meddelsen?
  2. Hvordan kan det være, der refereres til en hub med 4 porte, når der fysisk kun er to? 
  3. Har jeg alligevel ikke USB 2.0 på min pc?
  4. Er "USB-højhastighed" i øvrigt > eller = USB 2.0?

  1. Hvis du ignorerer meddelesen, så vil du brænde uhyggeligt langsomt (<1x DVD, ca 6x CD).
  2. Måske chipsettet understøtter fir porte, mens der kun fysisk er forbundet to på din maskine?
  3. Tja, det ser i hvert fald ikke ud til at du har Hi-Speed.
    Du kunne selvfølgelig tjekke den anden USB port og se om det bliver bedre.
  4. Se ovenfor.

Hvis din laptop ikke kan køre USB 2.0 Hi-Speed, og hvis du har et ledigt PC Card slot, så kan du købe en PC Card USB 2.0 Hi-Speed controller. Se f.eks. her hos Zitech: USB 2.0 / FireWire, PC Card, 2+2 porte, eller her hos ComputerCity: Sandberg USB 2.0 x2 til PCcard (hmm, link opfører sig mærkeligt)



Redigeret af DrageMester
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2006 kl. 21:32

Hej DrageMester,

Mange tak for svar og links.  
Jeg vil afsætte lidt mere tid til at undersøge det hele nøjere.

Umiddelbart kan jeg oplyse dette:

  • Jeg har siden sidst indlæst medfølgende drivere til drevet, men det er blot lidt genveje og styring af kortlæser-delen. Selve DVD-drevet+Windows reagerer som før. 
  • De to USB-tilslutninger er ens på alle punkter, kan bruges i flæng.
  • Dit svar 2 giver 100% mening, passer også med min screendump.
  • Jeg har to ledige PCMIA slots.
  • I dokumentationen (har læst i .pdf'er på CD og i papirer, der var gemt af vejen) nævnes kun USB (uden version/tal på), så jeg er enten blevet vildledt af reklame eller også husker jeg galt m.h.t. USB 2.0.
  • I FAQ'en, du har givet link til, nævnes ALi (Acer Labs) og min USB-værtscontroller er fra dem, men den er ikke "enhanced" (det skal den så vidt jeg kan læse mig til være for at der er 2.0), den står som "PCI til USB åben værtscontroller".

Ja, ComputerCity's websider er lidt underlige just nu, jeg havner i Sverige, ihverfald tekstmæssigt...



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2006 kl. 21:50

...men jeg fandt efter et par forsøg dansk sprog og denne:

Sandberg USB 2.0 x2 til PCcard
Varenr.25436

til 299,- Jeg går ud fra, at det var den, du mente.

For nu fører det mellemblå link til denne fætter:

og den er ikke til bærbare...



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
1mba Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 653
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2006 kl. 23:20
Hej...

Så vidt jeg husker kører USB 1.1 ca. 12Mb pr. sek. så du kan godt se DVD på den.
USB 2.0 kører så vidt jeg husker 450Mb pr.sek. så du kan godt "se" forskel. Den er faktisk hurtigere end FireWire som vist kun kører 400Mb pr.sek.
Den nye FireWire kører vist 800Mb pr.sek. tror jeg nok.
Hvis du har en USB2.0 HD og flytter en stor fil vil du hurtigt kunne se hvilken USB du har.
Venligst Michael / 1mba

Kiss DP-558 Rev.01 200GB 10.10.2006 køre Alternativ FW 1.1.7_Stage2_RF   Meget Tilfreds.

Lær af andres fejl, for du lever ikke længe nok til, at lave dem allesammen selv.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2006 kl. 23:52

Hej Michael,

Tak for interessen og oplysningerne.

Jeg er ved at flytte data til DVD, og det er helt korrekt som DrageMester skrev, at det kører med under 1X speed. Og det trods et medie på 8X.

Så jeg har en flaskehals og må få mig et kort, så jeg kan køre med Hi Speed. Jeg har i øvrigt ikke nogen HD med USB og kun min HDD/DVD recorder har firewire (som Sony kalder i-Link). Det er jo en lidt ældre laptop pc, jeg har.

Nå, nu er brændingen overstået: 726 MB brændt på 29 min. Bifaldet udebliver, det må være ca. 1/3X.  Der er langt op til 8X!  

Så nu er jeg ekstra glad for, at DrageMester har foreslået en løsning, der kan sætte mere fut i sagerne!



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
NielsenSan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2006 kl. 00:18
Hej Carser.

Har lige checket din Compaq Presario 2161 hos HP. Den er kun med USB 1.1 som du selv har konstateret.
Vær lige opmærksom på at det ikke er sikkert at du kan nå 8x speed med et PC-Card.
PC-Card bussen er ikke særligt effektiv (læs hurtig). Løsningen med PCcard kortet vil dog kunne forbedre din brændingsoplevelse omend ikke til 8x.
Under alle omstændigheder vil der måske være andre flaskehalse i din ældre laptop. F.eks. datidens langsommere harddiske, Celeron CPU (Det er CPU'en, der flytter data på IDE og USB enheder) langsom RAM mm.

Ikke for at tage modet fra dig, men blot som en venlig kommentar om at det kan blive bedre end dit nuværende setup, men træerne vokser ikke ind i himlen. Til gengæld er en ny Laptop noget dyrere end et Sandberg PCcard ;-)


Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2006 kl. 00:50

Hej NielsenSan,

Velkommen i forummet og 1.000 tak for din research og dit svar.  
Det tager ikke modet fra mig, men er jo ærligt og realistisk. Det er jeg bedre tjent med end "tomme løfter" og tal, der ikke holder. Hos mig er sandheden ikke ilde hørt. 

Ja, en pc er et system.

Så længe jeg ikke skifter processer, harddisk eller det det hele ud kan jeg ikke umiddelbart se andre udveje m.h.t. at få USB speeded op end via et PCMIA kort.

Hvis der er, hører jeg gerne om det, for det her skal løses. At bruge 3 timer på at fylde en enkeltlags-DVD op er godtnok i overkanten.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2006 kl. 15:30

Nu har jeg efter en del surf fundet dette Netifo-kort

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=157334

som jeg efter lidt telefoneren kan hente allerede i dag  og som også er Zitech's forslag til løsning. Det er lidt billigere end Sandbergs og har så 4 USB-porte, men til gengæld ikke firewire.

Det skulle gøre det muligt på mit system uden videre at komme op på mindst 4X speed, som Zitech ligesom TDC anbefaler som max. DVD-speed (for at sikre god afspilning på andet udstyr).

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2006 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Nu har jeg efter en del surf fundet dette Netifo-kort

[snip]

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=157334

som jeg efter lidt telefoneren kan hente allerede i dag  og som også er Zitech's forslag til løsning. Det er lidt billigere end Sandbergs og har så 4 USB-porte, men til gengæld ikke firewire.

Det ser ud som en god løsning. Zitech har dog også ifølge deres hjemmeside et kort med 2 USB + 2 FireWire, og dette kort er også billigere end Sandberg kortet. Det ville jeg måske have købt, men det er jo dig der skal bruge det!

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det skulle gøre det muligt på mit system uden videre at komme op på mindst 4X speed, som Zitech ligesom TDC anbefaler som max. DVD-speed (for at sikre god afspilning på andet udstyr).

Hvis Zitech og/eller TDC anbefaler at maksimalt brænde med 4x med dit spefikke BTC drev, så har de MÅSKE ret, men sandsynligvis ved de ikke helt hvad de taler om.

Men hvis de har fortalt dig dette som en generel anbefaling, så er det bare den trilliontende gentagelse af en gammel skrøne, som måske var rigtig i gamle dage med langsommere brændere og medier, men som i dag ikke bare er forkert men direkte skadelig!

Moderne DVD brændere med moderne medier skriver helt generelt bedre ved højere hastigheder end ved lavere hastigheder. Som eksempel skriver min NEC 3500 dårligere (men ikke dårligt) ved 4x på både 8x og 16x medier, end den gør ved højere hastighed!

Hvis du kan lokke din pc/adapter/drev kombination til at skrive med op til 12x hastighed uden at få buffer underløb, så vil jeg foreslå at du som udgangspunkt skriver med 12x på 16x medier, og skriver med 6x/8x på 8x medier.

Du kan jo læse på det BTC forum jeg linkede til tidligere, om der er mere specifikke anbefalinger fra erfarne medlemmer på forummet.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2006 kl. 17:17

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Det skulle gøre det muligt på mit system uden videre at komme op på mindst 4X speed, som Zitech ligesom TDC anbefaler som max. DVD-speed (for at sikre god afspilning på andet udstyr).

Det er vist ikke korrekt at 4x speed er max. brændingshastighed hvis man ønsker at opnå den optimale kompatibilitet med andre afspillere. Selve brændingshastigheden har vist udelukkende betydning for kvaliteten af det brændte produkt. For kombinationen en ny brænder og nyere skiver vil en brændingshastighed der passer til skiverne på 8x, (12x) eller 16x ofte give bedre brændinger (færre PIE/PIF-fejl i skiverne). Det er der vist andre der kan bekræfte (tænker bl.a. på medieeksperten DrageMester) .

Claus

P.S. Kunne da egentligt godt tænke mig at høre hvordan den klarer kort-læsning (kan den evt. også tage xD)?    

Ja der var jeg sku' liiiige lovlig langsom - jeg kan se at mesteren har været der! 

 



Redigeret af clausewitz
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2006 kl. 19:51

Hej igen.

Tak for forslag og kommentarer til de udsagn, man møder om 4X.
Firewire har jeg ikke brug for (endnu), USB bruger jeg en del, derfor mit valg af controller card.

Nu er det nyindkøbte kort sat i, og jeg har netop prøvet at brænde med 8X, de samme filer på i alt 726 MB som før på en frisk disk. Nu varede det 11:52.

Bedre, men ikke imponerende, det er lige knapt 1X speed. MEN jeg er slet ikke dus med Nero endnu og muligvis tjekkede/læste drevet også undervejs i stedet for bare at brænde. Det blinkede mere grønt end rødt. Desuden er min harddisk næsten fuld efter installation af Nero, så systemet kan godt hænge lidt.

Jeg håber ikke, når jeg har frigjort plads på harddisken, at NielsenSan har alt for meget ret... 

Og hvis han har: Fint nok -  jeg blev jo advaret og skal heller ikke brænde så tit. Kortet har hjulpet en del.

I øvrigt er Intel Celeron CPU'en på 2GHz næppe noget problem, den bruges nemlig kun typisk 10% med bl.a. recordere.dk, mails, virusscan og brænding kørende samtidigt.

Mest til clausewitz: 

Jeg har kun SD-kort og brænderen er ikke til xD kort, men næsten alt andet. Selv på min gamle USB-bus har min hidtidige kortlæser virket perfekt og pt. har jeg tomt kort i kameraet.
Så jeg tester det ikke lige nu.

Men jeg har arbejdet i en fotohandel, og kortlæsere er generelt helt uproblematiske.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu