recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - USB-spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUSB-spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 11:50

Tusind tak, DrageMester.

Dine gode svar har bl.a. sparet mig for en masse tid!  Både med at læse i alle mulige .pdf-filer på engelsk, installere, afprøve og vælge filtypeassociationer. Og nok også på at afinstallere igen... 

Og jo, der fulgte InCD med, det er installeret, fylder stort set intet og dens "træk-og-slip" funktionalitet kan jeg sikkert få glæde af ved +/-RW skiver.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Tusind tak, DrageMester.

Dine gode svar har bl.a. sparet mig for en masse tid!  Både med at læse i alle mulige .pdf-filer på engelsk, installere, afprøve og vælge filtypeassociationer. Og nok også på at afinstallere igen... 

Og jo, der fulgte InCD med, det er installeret, fylder stort set intet og dens "træk-og-slip" funktionalitet kan jeg sikkert få glæde af ved +/-RW skiver.

Selv tak!

Hvornår jeg så lige har hjulpet med filtypeassociationer står uklart for mig?

Men det er da bedre at blive takket for noget man ikke har gjort, end at blive skældt ud for noget man ikke har gjort.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2006 kl. 20:34

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Selv tak!

Hvornår jeg så lige har hjulpet med filtypeassociationer står uklart for mig?

Men det er da bedre at blive takket for noget man ikke har gjort, end at blive skældt ud for noget man ikke har gjort.  

Ja.

Da jeg installerede Neros OEM suite ville Nero Showtime gerne overtage som default afspiller af f.eks. mpeg. Og sådan er det også tit med andre afspillere og billedbehandlingsprogrammer for den sags skyld. Tænker man ikke over det under installation, får mediefiler nye ikoner og ja - jeg tænkte bare, at det samme kunne ske med PowerDVD.

Da jeg så fandt ud af, takket være dig, at jeg ikke har brug for det program, og da jeg i mange tilfælde foretrækker at h-klikke på et item og så i menuen selv vælge program til visning/afspilning, behøver jeg ikke tænke på nye genveje, filtypeassociationer m.m.

Jeg vil hellere bruge tid på film og musik end på at fedte med ny fancy software, der måske, måske ikke ændrer på noget, jeg ikke har brug for at få ændret på.

Og så er det heller ikke alle afinstallationsprogrammer, der er så flinke til at rydde pænt op efter sig.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 01:08

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Du mener jo nok 24x.

Ja du har ret - som altid .

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Hvis du er så heldig at du har et drev som understøtter Nero CD-DVD Speed Disc Quality test, så kan du "skanne" en brændt CD og/eller DVD for henholdsvis C1/C2 eller PIE/PIF fejl, og derudfra se hvordan du får den laveste fejlrate før fejlkorrektion.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om mit drev rent faktisk understøtter Nero CD-DVD Speed Disc Quality test, da jeg ikke kan finde drevet på nogen af listerne under "Testresults" (der er dog andre BTC-drev). Det virker dog som om, at listerne ikke har været opdateret længe. Jeg har dog brugt BTC drevet til Disc Quality test af både CD'er og DVD'er, men er altså noget usikker på om disse scanninger giver pålidelige resultater/værdier. 

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

og derudfra se hvordan du får den laveste fejlrate før fejlkorrektion.

Bare lige for at "den falder helt på plads" så er der tale om den fejlkorrektion et (vilkårligt) læsende drev skal foretage for at skiven kan bruges/læses - ikke?  

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Men nu har jeg presset CD op på ~35X (data) og ~20X (audio)

Jeg vidste faktisk ikke at der var forskel på om det var data eller lyd den skulle brænde.

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Går jeg mon glip af noget vigtigt eller virkeligt nyttigt ved ikke at installere PowerDVD5?

På min CD som nok er identisk med din var der 3 programmer: PowerDVD5, MediaShow 2 og MusicMatch Jukebox. Så vidt jeg husker installerede jeg kun MusicMatch Jukebox samt LiveUpdate der bruges til firmware updates (tør dog ikke bruge disse updates mere). Jeg bruger MusicMatch Jukebox til at rippe enkelte numre fra mine CD'er (dette gør denne gratis version dog kun med 5x speed) samt konvertere til Mp3 (bruger VBR med 320 kbps). Jeg synes programmet er ganske nemt at bruge. Jeg ved dog ikke om kvaliteten er ligeså god som ved andre programmer. Der er nok ikke forskel hvis der blot er tale om at rippe?!

M.h.t. InCD så synes jeg at jeg har hørt noget om at pålideligheden af dette format ikke er så godt men er dog ikke sikker.

Claus

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 01:48

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

og derudfra se hvordan du får den laveste fejlrate før fejlkorrektion.

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Bare lige for at "den falder helt på plads" så er der tale om den fejlkorrektion et (vilkårligt) læsende drev skal foretage for at skiven kan bruges/læses - ikke?  

I princippet ja.

Alle optiske medier genererer bit-fejl når de læses, og derfor skal det læsende drev altid bruge sin fejlkorrektions kredsløb til at genskabe de oprindelige data, udfra de fejlkorrigerende koder (ECC) der ligger sammen med data på mediet.

Men det drev der skanner, kan jo kun fortælle hvilke problemer (bit fejl) det selv oplever, når det læser skiven, og andre drev kan have flere eller færre problemer. Fejlene ligger ikke i og for sig på skiven, men opstår når et drev prøver at læse fra skiven.

Da alle drev ikke læser lige godt, og da det samme drev ikke helt kører skiven forbi laseren på samme måde hver gang, så er et PIE/PIF skanningsresultat ikke et absolut reproducerbart resultat, men det er væsentlig bedre end en simpel "kan læse skiven eller kan ikke læse skiven" test!

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Men nu har jeg presset CD op på ~35X (data) og ~20X (audio)

Jeg vidste faktisk ikke at der var forskel på om det var data eller lyd den skulle brænde.

Jeg opdagede det "tilfældigt" og faktisk har jeg lige fundet dette i HTML hjælp i Nero CD/DVD Speed under basic tests > transfer rates:

Some high speed recorders can write data CD's faster than audio CD's

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

På min CD som nok er identisk med din var der 3 programmer: PowerDVD5, MediaShow 2 og MusicMatch Jukebox.


Ja - samme software bundle. Jeg ripper generelt ikke CD'er eller hører musik på min pc. Jeg er nemlig Hi-Fi mand! Og min laptop + eksterne Creative højttalere m/sub har ikke just Hi-Fi lyd.  

I øvrigt hentede jeg nyeste Nero CD/DVD Speed fra den webadresse, DrageMester har linket til. I Nero selv kan man ikke hente updates til tilbehøret. Så jeg vovede pelsen og satte bare den nyeste version ind i stedet for den gamle fra bundlen - og det gik fint uden nogen installation. Den er lige til at "exe"(kvere).

Og så har jeg erfaret, at min burst rate er 7 MB/s. Igen fra hjælp:

The Burst Rate Test measures the transfer rate from the host adapter to the drive.

Så det er eneste reelle flaskehals, der hindrer mig i at komme over 5,2 x ved DVD og ca. 35x ved CD. (Medmindre den der CPU usage også spiller ind. XP og Nero er ikke helt enige).

Drevet er jeg rimeligt tilfreds med. Det fylder bare mere, end jeg lige havde ventet. 

Og så har jeg har prøvet at scanne nogle af mine medier, også nogle, der var i slem stand fra køb af. Der er sørme forskel på både pressede og brændte/blanke discs kvaliteter - og nu kan jeg selv måle det!

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 21:06

Tak til DrageMester. Jeg må give Carser ret - du har afhjulpet mange kvaler og hævet vidensniveauet med mange gode svar

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Ja - samme software bundle. Jeg ripper generelt ikke CD'er eller hører musik på min pc. Jeg er nemlig Hi-Fi mand!

Jeg hører nu heller ikke musik på min PC/laptop (det er lyden sku' for ringe til) men synes det er rart at kunne sammensætte en CD med blandede numre (The best of Claus ) samt overføre numre til Mp3- afspilleren. Jeg tror ikke at man mister noget ved at rippe i CD-kvalitet (1411 kbps) for derefter at brænde til CD - men ved dog ikke om der er et lille tab?

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og så har jeg erfaret, at min burst rate er 7 MB/s. Igen fra hjælp:

The Burst Rate Test measures the transfer rate from the host adapter to the drive.

Så det er eneste reelle flaskehals, der hindrer mig i at komme over 5,2 x ved DVD og ca. 35x ved CD. (Medmindre den der CPU usage også spiller ind. XP og Nero er ikke helt enige).

Svarer 1x speed generelt til 1,4 MB/s for DVD og 0,2 MB/s for CD?

Claus

Min burst rate er ca. 20 MB/s for audio-CD og ca. 24 MB/s for DVD.



Redigeret af clausewitz
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 21:39

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Tak til DrageMester. Jeg må give Carser ret - du har afhjulpet mange kvaler og hævet vidensniveauet med mange gode svar

Helt enig. Og altid nydeligt formuleret, ærligt og veldokumenteret.

Mens jeg egentlig skulle se en film eller to blev det til en masse læsning af bl.a. de indlæg, hvor I to har drøftet medier, drev, hvordan der kvalitetstestes o.s.v. Og imens har jeg testet løs på alle mulige (og umulige) skiver.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 21:49

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Jeg hører nu heller ikke musik på min PC/laptop (det er lyden sku' for ringe til) men synes det er rart at kunne sammensætte en CD med blandede numre (The best of Claus ) samt overføre numre til Mp3- afspilleren. Jeg tror ikke at man mister noget ved at rippe i CD-kvalitet (1411 kbps) for derefter at brænde til CD - men ved dog ikke om der er et lille tab?

Åh, det tænkte jeg ikke på. Jeg tænkte jo, at via WMP eller andet komprimeres der konsekvent til .wma eller MP3.
Næh, ved CD-kvalitet skulle du jo gerne få CD-kvalitet, og der skal meget til, før fejl forstyrrer hørbart. Så det er vist mest et spørgsmål om en god medie/brænder kombination og om at passe pænt på disken.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
johnlindgreen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 459
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 21:56

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Ja - samme software bundle. Jeg ripper generelt ikke CD'er eller hører musik på min pc. Jeg er nemlig Hi-Fi mand! Og min laptop + eksterne Creative højttalere m/sub har ikke just Hi-Fi lyd.  

Nej, man skal nok ikke høre musik sin PC men derimod fra sin PC. Specielt når I nu har fået afdækket alle problemerne med at læse fra en CD (læse fejl, rystelser osv.). Alle disse fejl er elimineret når der læses fra en harddisk. Så hvis du kan få lavet en god ripping, er der store muligheder i at bruge din PC som afspiller.

Jeg har tidligere refereret dette fra Hi-Fi messen på Frb. Der så jeg en fyr fra Hobro (eller Holsterbro?) der talte om dette og demonstrerede med en blindtest af sin laptop mod en rimelig god 6000+ kr. CD afspiller. Der var overvejende enighed om at laptop'en lød bedst.

Jeg mener han brugte Windows Media Player som afspiller og kørte signalet ud via firewire til en boks han selv havde konstrueret og ville søge patent på. Herfra gik den så ind i den samme forstærker som CD spillen.

Jeg føler mig ret overbevist om at dette vil være fremtiden. Man har et harddisk baseret multimedie center, hvor man bl.a. har sin musik liggende og det vil spille bedre end de fleste CD afspillere.

Ved lejlighed skal jeg lige have checket op på om ham fyren har fået lavet sin boks færdig. Så vil jeg helt sikkert overveje at prøve det af som alternativ til at købe en ny CD afspiller.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Svarer 1x speed generelt til 1,4 MB/s for DVD og 0,2 MB/s for CD?

1x svarer til 60 min. for 4,7GB DVD. Per sekund bliver det 4.700.000.000:60:60 = 1,3055 MB/s.

1x svarer til 80 min for en 700 MB CD. Per sekund bliver det på samme vis 0,1458 MB/s.

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Min burst rate er ca. 20 MB/s for audio-CD og ca. 24 MB/s for DVD.

Det lyder godt. 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
johnlindgreen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 459
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 22:00

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Jeg tror ikke at man mister noget ved at rippe i CD-kvalitet (1411 kbps) for derefter at brænde til CD - men ved dog ikke om der er et lille tab?

Som Carser også er inde på, mister du fejlkorrektions informationen (også diskuteret i anden tråd), så efterhånden som din nye CD bliver slidt kan der godt opstå problemer. Men så kan du jo bare brænde en ny.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu