recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Risiko uden skilletrafo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRisiko uden skilletrafo?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked Baglæns sortering
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 17:48
Hej Klaus og tak for svaret Smile

Når du siger "jorder" min computer så går jeg ud fra at du mener at jeg skal have en elektriker til at komme og lave en stikkontakt til 3 bens stik, som jeg skal slutte min PC til, ret mig hvis jeg tager fejl.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af make make skrev:

Hvad så med selve driften af systemet, kan der ske noget efter at det hele er forbundet og man bare bruger systemet uden en skilletrafo?


Det korte svar er nej.

Det længere svar er sikkert ikke, men hvis din computer ike er jordet har du nu 110 volt på kabinettet af din forstærker. Er forstærkeren koblet til et tv der igen er koblet til kabeltv, har du ikke 110 volt på kabinettet, men derimod laver du jordforbindelse til netfilteret i din computer gennem kablerne.

Det kan give unødige forstyrrelser.

Derfor jorder du din computer (gerne sammen med dit anlæg).


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 16:26
 
 Det eneste en sådan Trafo gør godt for er at fjerne netbrum/støj, (hvis der er noget), ellers er den intet til.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 15:44
Hej Kim og tak for svaret. Smile

Det er netop HI-Fi klubben der siger at der er risiko.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/argon_ground_loop_isolator_.htm

Så vidt jeg kan forstå så skulle der ikke være nogen risiko ved at forbinde PC og forstærker hvis stikket til lysnettet er taget ud....ret mig hvis jeg taget fejl.

Hvad så med selve driften af systemet, kan der ske noget efter at det hele er forbundet og man bare bruger systemet uden en skilletrafo?


Redigeret af make - 10-Oktober-2010 kl. 15:45
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 15:36
sluk begge dele, forbind kabel, tænd begge dele. færdig.
 
man slukker alt inden man forbinder ting, sådan har det altid været. så det skal der ikke ændres på.
 
jeg ved ikke helt hvor den ammestuesnak med skilletrafo komemr fra, du er ikke den første der er blevet bundet den historie på ærmet, andet end at jeg husker at hifiklubben lavet en artikel omkring det for nogle år tilbage. bortset fra at øge salget af skilletrafo kan jeg ikke se hvad det skal gøre godt for. jeg kan forstå hvis myten er opstå når folk har forbundet ting mens begge dele er tændt, men bortset fra det, så har jeg aldrig mødt eller kendt nogle der brændte noget af fordi at de ikke brugte en skilletrafo når de forbandt computer og forstærker.
Crown - there is no substitute.
Til top
make Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2010 kl. 14:10
Er der nogen risiko for at beskadige sin stereoforstærker ved at have den koblet sammen med en stationær PC med et minijack - phonokabel, uden at have en skilletrafo (ground loop isolator) i kæden, hvis der ikke rodes med stikkene når det er tændt?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu