recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lige fået internet fra Waoo, men
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlige fået internet fra Waoo, men

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
birddog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Emne: lige fået internet fra Waoo, men
    Sendt: 08-November-2010 kl. 12:05
Hej her inde.
 
Jeg har lige fået internet i fredags fra waoo, igennem www.nef.dk
det virker sådan set fint, men da jeg også har valgt at få flyttet vores fastnet telefon med over så er jeg tvunget til at bruge deres medfølgende router som er en Tilgin 1312.
 
I følge teknikeren burde den være piv åben, så jeg bare kan sætte min egen Dlink 655 til bagefter.
 
Det har jeg gjort og som sagt, er fint på nettet. Men og der er et men.
jeg har en synology 209 nas, og den kan jeg nu ikke komme på udefra. Jeg har været inde i min dir-655 router og åbne op for diverse porte, har sørget for at min dlink router nu har ip adresse 192.168.1.2 da Tilgin routen har 192.168.1.1 og den router kan jeg ikke komme ind i.
 
Jeg mener jo at det kan jo godt være at de siger den er piv åben, men skal man ikke lave en regel i tilgin routen om at den skal ende alt trafik til dlink routeren, f.eks noget DMZ eller tager jeg helt fejl.
 
 
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 12:08
kommer an på om Waoo´s router kører bridge, så er den nemlig piv åben. Alt suser lige igennem.
Hvis den ikke kører bridge, så skal den sandsynligvis konfigureres.
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 12:18
Waoo's router kører ikke i bridge mode som standard, og jeg tror heller ikke den kan sættes op til det.
Men hvorfor vil du køre med to routere? Hvad kan din Dlink 655 som Tilgin routeren ikke kan?
/Peter
Til top
birddog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 12:28
for det første så er tilgin routeren låst, jeg kan og må ikke komme ind i den, så jeg kan ikke definere hvilke porte der er åbne. og det skal jeg jo bruge hvis jeg gerne vil bruge nogen af de ting min nas kan når jeg ikke sidder hjemme.
 
allerhelst vil jeg da kun køre med en, men det skal så være med en router hvor jeg kan bestemme, men det må man ikke på tilgin routeren.

Redigeret af birddog - 08-November-2010 kl. 12:30
Til top
Dammeren Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 13:59

Hej birddog

Hvis man kan gøre det samme, som med en ADSL-forbindelse fra Fullrate, så vil det nemmeste være at høre Waoo om de kan sætte deres router i såkaldt "bridge mode". Ret sikker på at det ikke er gratis, men du vil til gengæld have fuld kontrol over din D-link router og hvilke porte, som skal være åben.
 
Hvis ikke, så skal du starte med at slå DHCP-serveren fra på din D-link router, således at Waoo routeren får lov til at tildele de interne IP-adresser til enhederne på netværket. Ikke at jeg kan guide dig i det, men du skal derefter ind og fedte med noget port forwarding og NAT.
 
Håber at der er andre, som der eventuelt kan hjælpe dig med dette.
 
Mvh.
Cobra_dk
 
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 15:15
Jeg har selv en Tilgin 1311 fra Waoo  (Tidl. Profiber), og den har jeg ingen problemer med at komme ind i. Får du slet ingen svar når du laver en http://192.168.1.1, med PC'en direkte forbundet til en af lan portene? Eller er problemet at du ikke kender brugerid/password  (admin/admin) ?
Jeg tror ikke du får Waoo til at sætte den i bridge mode (hvis det da overhovedet kan lade sig gøre.)
Så vidt jeg ved vil bridge mode  kræve at du har mere end en public  IP adresse (en til telefonadapteren, en til evt TV og en til internet), og det tror jeg ikke WAoo går med til.

Men alternativt kunne du jo prøve at sætte Dlink'en på som primær router med en lan adresse 192.168.1.2, og derefter forbinde en lan port fra Tilgin'en til Dlink'ens lan port, og så bare bruge Tilginen som telefonadapter. Hvis du har TV via din fiberforbindelse skal du huske at sætte Dlinken op til at lave mulicast forwarding.
Er dog ikke helt sikker på om telefonadapteren vil virke i dette setup, men det er da et forsøg værd.


Redigeret af pfugl - 08-November-2010 kl. 15:28
/Peter
Til top
birddog Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2010 kl. 19:51
altså for at tage det fra en ende af.
 
Hvis jeg kobler min pc direkte til tilgin routen, og sætter min pc til at den automatisk skal få ip og dns adresser.
 
så spytter den det her ud i ipconfig
 
Ethernet-netværkskort Local Area Connection:
   Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : dbnet.dk
   Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::1425:c7c5:e991:5fdd%11
   IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 89.239.212.39
   Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128
   Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 89.239.212.1
 
så derved kan jeg jo ikke bare skrive 192.168.1.1 fordi det havde jeg jo prøvet inden jeg skrev her :)
 
Første gang man får hul igennem til internettet med routeren igennem fiber, så henter den opsætningen fra deres centrale system.
 
Så jeg aner faktisk ikke hvilken lokal ip adresse den har.
 
 
Dernæst, hvis jeg stadig sætter den direkte til tilgin routeren, men uden at routeren har internet for jeg følgende frem:
Ethernet-netværkskort Local Area Connection:
   Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
   Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::1425:c7c5:e991:5fdd%11
   Automatisk konfiguration af IPv4-adresse . . : 169.254.95.221
   Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
   Standardgateway. . .
 
Altså Windows stand lokale ipadresse som jeg ikke kan bruge til noget, og ingen gateway.
 
Hvis jeg sætter min dlink direkte til, altså køre alt uden om tilgin routeren så skriver det inde i min dlink router
 
IP Address : 10.101.218.129 .
Subnet Mask : 255.255.255.0 .
Default Gateway : 10.101.218.1 .
Primary DNS Server : 82.143.192.20 .
Secondary DNS Server : 82.143.255.20 .
 
Windows siger også at den er på internettet, men kan komme nogen steder hen.
 
Dog ved jeg ikke om det er ligesom ved nogen af selskaberne som tilbyder internet via kabeltv, at udstyret kan risikere at stå tændt i 30 min eller længere før de får det rettet inde på centralen.
 
Dog undre jeg mig over at ip adresserne er forskellige.
 
 


Redigeret af birddog - 08-November-2010 kl. 20:47
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2010 kl. 10:28
Jeg er stået af her. Det ser ud som om at dbnet kører helt anderledes end profiber. Dog kunne du prøve i situation 1 om ikke du kan nå routeren på 89.239.212.1 (default gateway).
/Peter
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2010 kl. 12:18
Jeg har netop for en ven sat en D-Link router DIR-615 på en eksisterende internetforbindelse med modem og Linksys router/phone adapter.  Linksys routeren havde kun en ethernet port og ingen trådløsee muligheder, hvorfor D-Link routeren skulle bruges for at opnå en Lan-baseret tilslutning og tilslutning af 2 trådløse (3 pc'er i alt).

Det kan måske være oplysende at fortælle, hvordan jeg gjorde det.

DIR-615 konfigurerede jeg således.
UPnP disables (flueben fjernes)
DHCP disables (flueben fjernes)

DIR-615 IP-adresse ændrede jeg fra 192.168.0.1 til 192.168.0.8 så jeg fremover kan tilgå den på en IP-adresse der ikke ellers bruges på netværket.

DIR-615 blev derefter konfigureret med Wi-Fi Protected Setup  m.m.

Efterfølgende sikrede jeg først at den pc jeg havde brugt til opsætningen kunne gå på internettet direkte sat til Linksys-routerens ethernetport. Det lykkedes umiddelbart, og pc'en fik gamle IP-adresse igen. (Jeg ved ikke om det var nødvendigt, men rart at vide at det fungerede).
Herefter forbandt jeg udstyret på denne måde:
Netværkskabel fra den nye D-Link routers LAN1-port til den gamle Linkssys ethernetport.

Den stationære pc blev forbundet med netværkskabel til D-Link routerens LAN2-port.
Internet-porten (WAN-porten) på DIR-615 anvendes slet ikke!

2 bærbare pc'er blev derefter uden besvær sat til trådløst (med netværksnøgle, som var gerereret under Wi-Fi-protected opsætningen).
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2010 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af birddog birddog skrev:

Ethernet-netværkskort Local Area Connection:
   Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : dbnet.dk
   Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::1425:c7c5:e991:5fdd%11
   IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 89.239.212.39
   Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128
   Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 89.239.212.1
 
Det her virker som om det er din offentlige IP adresse din maskine får. Mit bud er at routeren er sat til bridge i det her tilfælde.
 
Oprindeligt skrevet af birddog birddog skrev:

Dernæst, hvis jeg stadig sætter den direkte til tilgin routeren, men uden at routeren har internet for jeg følgende frem:
Ethernet-netværkskort Local Area Connection:
   Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
   Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::1425:c7c5:e991:5fdd%11
   Automatisk konfiguration af IPv4-adresse . . : 169.254.95.221
   Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
   Standardgateway. . .
 
Altså Windows stand lokale ipadresse som jeg ikke kan bruge til noget, og ingen gateway.
 
Den kører ihvertfald ikke DHCP (routeren altså). Får så får din maskine en IP, uanset om der er hul igennem på WAN eller ej.
 
Oprindeligt skrevet af birddog birddog skrev:

Hvis jeg sætter min dlink direkte til, altså køre alt uden om tilgin routeren så skriver det inde i min dlink router
 
IP Address : 10.101.218.129 .
Subnet Mask : 255.255.255.0 .
Default Gateway : 10.101.218.1 .
Primary DNS Server : 82.143.192.20 .
Secondary DNS Server : 82.143.255.20 .
 
Windows siger også at den er på internettet, men kan komme nogen steder hen.
 
Nu begynder det at give en smule mening. Problemet er bare, at du tester forskellige steder/forskellige enheder. Ovenstående var det din PC du kontrolerede med ipconfig, nu er du derimod inde i din Dlink router på WAN siden, formoder jeg.
Hvis min formodning er korrekt, så er det helt normalt det du ser. Du skal bare vente nogle timer, til Waoo/dbnet har registreret din router. Indtil den tid, så får du DERES lokale, fra deres lokale DHCP server (LAN) IP, som i det her tilfælde er 10.101.28.129. Det bør rette sig efter noget tid, hvor de registrere din dlink router istedet, og så får du sandsynligvis den samme IP, som du så i første eksempel, (eller samme segment).
 
 
Oprindeligt skrevet af birddog birddog skrev:

Dog ved jeg ikke om det er ligesom ved nogen af selskaberne som tilbyder internet via kabeltv, at udstyret kan risikere at stå tændt i 30 min eller længere før de får det rettet inde på centralen.
 
Dog undre jeg mig over at ip adresserne er forskellige.
 
Nej det er ganske normalt. Forvirrende, ja. Men normalt er det.
Du burde kunne suse rundt på dbnets lokale sider evt. registringssider. Jeg husker at comxnet eller hvad de nu hedder i dag, at de havde præcis samme system. Der skulle man ind og ændre sit udstyr/router, når man skiftede. Og kort tid efter (1-2 timer), så kunne den nye router bruges.
 
Prøv at tjek om det ikke er det samme i det her tilfælde.
 
Til top
mhv_omjk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2010
Sted: Odsherred, DK
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2010 kl. 17:27
- Jeg kan ihvertfald se at hans udstyr har ramt igennem til DB-Nets DNS-servere for de to DNS adresser dem kunne jeg kende særdeles godt er på samme central. 
mhv_omjk alias Michael Hvidberg
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu