recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalder alle Panasonic TX-P50VT20E ejere!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalder alle Panasonic TX-P50VT20E ejere!!

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Status: Offline
Point: 349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 08:44
På min G20 er der ingen forskel på om det er den interne tuner eller YouSee boksen billedet kommer fra, der er den sammen banding.
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
Jimmi Jappe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 283
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 08:57
Er problemet kun på tv kanaler eller oplever i det også på blu-ray? jeg har set lidt forskellige koncert blu-rays og det oplever jeg ihvertfald ikke problemer med banding i hudfarve og jeg har IFC/24p smooth film slået fra. Gad stadig godt vide hvad forekellen på E og EA modellen er udover den nyere firmware 2.601
Panasonic TX-P50VT20EA
Panasonic DMP-BDT310   
Denon DVD 3910
Denon AVR-3808CI
PS3 320gb hdd
iMac 24''
iPhone 3GS 16gb
iPad 2 32gb WiFi + 3g


Til top
gposch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 09:22
Jimmi: har du ikke mulighed for noget alm tv signal på dit tv eller noget andet 50hz signal også? Kunne været rart at finde ud af om EA modellen også har fejlen.

Jeg tror det er en software fejl. Hvorfor er der intet ved 60hz(120hz), men kun 50hz(100hz) og 24hz (96hz) er jo tæt på de 100hz. Man skulle mene at billedbehandlingen har mere tid til at blande farverne korrekt, og der med mindre banding fejl ved 50hz end ved 60hz. Men det er jo lige omvendt, og det hænger ikke sammen. Panelet er endda så hurtig at det kan køre 3D 120hz uden fejl. Så det kan ikke være den fysiske hardware den er gal med.

LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)
Til top
maskus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 11:40
Vises koncerten muligvis i 60 hz, måske? Og derfor ingen problemer... Som jeg forstår kritikken på AVForums, så mener man, at billedebehandlingen er væsentlig bedre i 60 hz, hvilket formentlig er rettet mod det amerikanske marked. Nogle foreslog/påstod, at Panasonic lidt havde syltet det europæiske marked ved kun at optimere tv'et til 60 hz og "glemt" 50 hz.
 
 


Redigeret af maskus - 23-December-2010 kl. 11:43
Martin Kusk
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:


Jeg tror det er en software fejl. Hvorfor er der intet ved 60hz(120hz), men kun 50hz(100hz) og 24hz (96hz) er jo tæt på de 100hz. Man skulle mene at billedbehandlingen har mere tid til at blande farverne korrekt, og der med mindre banding fejl ved 50hz end ved 60hz. Men det er jo lige omvendt, og det hænger ikke sammen. Panelet er endda så hurtig at det kan køre 3D 120hz uden fejl. Så det kan ikke være den fysiske hardware den er gal med.
En lille men vigtig detalje er, at 60[Hz] input-signaler ikke afvikles ved 120[Hz] - kun ved 60[Hz]. Derfor er der mere tid til at iterere sig frem til den ønskede farvenuance ved 60[Hz]-signaler.
 
Så vidt jeg husker kommer Rasmus Larsen (flatpanels.dk) i sin anmeldelse, at TV'et har lidt problemer med mørke nuancer, hvilket kan medføre banding. Men det man oplever, som ligner banding, ved panoreringer og bevægelse i billedet, kaldes normalt false contouring. Man kan spotte false contouring ved at sætte afspilningen på pause, når man ser fænomenet. Hvis det ikke ses i still-billedet, er det false contouring - ellers er det banding.
 
Sub-field-drive-algoritmen (som er den metode, der bruges til at blande farverne og iøvrigt anvendes i marketingøjemed som de "600[Hz]") må være afgørende for begge fænomomener. Det er ganske muligt, at denne low-level-software findes på et board i TV'et, som ikke lader sig firmware-opdatere på gængs vis - det kan kun Panasonic svare på.


Redigeret af bantam - 23-December-2010 kl. 12:34
/lars
Til top
gposch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 12:59
bantam, jeg vil hermed tillade mig at sige, jeg tror du tager fejl. NO OFFENSE!

Alle indgang signaler bliver ganget op til nærmeste hundrede på "100Hz" tv (LCD og PLASMA).
Det forklarer også, hvorfor man oplever et næsten flimmerfrit billede ved 60Hz og IFC slået til. Billedet flimrer betydeligt mere ved 50Hz og 24Hz med IFC slået FRA. Prøv at lægge mærke til det næste gang du sidder foran et VT20 tv, bantam.

Panasonic kører med "100hz dobbelt scan", netop for så vidt muligt at undgå flimmer. 50hz=100Hz 60Hz=120Hz. 24Hz bliver ganget op til 96Hz. IFC konverterer 50Hz til 60Hz og doubler det op til 120Hz og samtidig regner mellem liggende billeder ud, for at give et mere flydende billede, derfor sker der engang imellem "regnefejl" i form af artifacts.

bantam, det er altså ikke det pure opspind når vi siger vi oplever false contouring/banding kald det hvad du vil, i lyse farve, hudfarve osv. 
Det er ikke problemer med mørke nuancer vi taler om her.

bantam, hvis du får mulighed for at sætte dig foran et VT20 tv, og kigge efter, så meld venligst tilbage, så du selv kan se hvad vi snakker om.

Til alle jer andre, som oplever problemet på EGEN hånd, HVAD GØR VI? Hvordan råber vi Panasonic op, så de får øjnene op for problemet. 
LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af maskus maskus skrev:

ok, jeg havde ellers lige udset tuneren som lidt af problemet, da jeg syntes er mest synligt ved tv-programmer. Jeg har det fint nok med bandingen ved lys fra billygter osv, men kan godt blive lidt irriteret ved bandingen på huden. Dog har jeg oplevet, at grøn er lidt overdrevet i farveblandingen i huden, især når man ser programmer, hvor mennesker står omgivet af mørke, så har skruet ned for den grønne farve; samt taget lidt af farvetemperaturen; måske hjælper det lidt - men det afhænger af tilvænning og øjnene, som ser.
Der er efterhånden mange, der klager over et grønt stik i billedet på deres nye TV - og det kan ganske rigtigt være, at der er fejl i hvidbalancen (~farvetemperaturen) - men det kræver en decideret kalibrering af fjerne sådan en fejl - hvis den er der.
 
Det næste bliver en smule off-topic - men er alligevel relevant input for at kunne vurdere TV'et.
 
Det de færreste (formodentligt) ved er, at Hollywood er blevet vilde med Teal & Orange-filteret, som har til formål at fremhæve kontrasten eller punch i billedet ved at overdrive grønne/blå og orange/gule/bruge nuancer, således at man får flotte billeder af himmel, hav og hudfarver. Prisen er, at folk hud kan blive overdrevent lækker at se på - grænsende til det orange - og landskaber bliver postkortagtige.
 
Det er naturligvis en del af det kunstneriske udtryk - men ofte ser man filtret brugt kritikløst og så sniger fejlene sig ind. P.t. vises 24 timer på TV - og den serie ser ud til at være behandlet med sådan et filter.
 
Se dette billede fra en scene vist på to skærme. Først en en Samsung LCD-monitor:
 
... så på og et kalibreret Pioneer 9G plasma-TV med en hvidbalance (gråtoneskala + gammaforløb) som er meget tæt på at være perfekt:
 
Prøv at lægge mærke til væggen, som tydeligvis er malet hvid: Den bliver grønlig, i den del af scenen som ligger hen i lidt mere dunkel belysning.
 
Her er et par andre scener fra samme afsnit (samme Pioneer 9G), som også viser det, som man kunne forveksle med en fejl i kalibreringen af hvidbalancen:
 
Iron Man og Transformers er i øvrigt eksempler på udbredt brug af det omtalte filter. Se f.eks. dette link.
 
Hvis filteret anvendes korrekt giver det meget flotte billeder med knald på farverne - men ofte ser man, at filteret anvendes forkert - eller i hvert fald på en måde, hvor resultatet giver indtryk af, at der er noget galt med billedet. Problemerne med billedet kan derudover forstærkes, hvis der anvendes mpeg-encodere, der indfører afrundingsfejl. Dette kan give et decideret grønt stik i billedet. Encoders til HD er som regel bedre (mere komplicerede) - men problemet er indlejret i YCbCr (digital component) formatet, som anvendes til f.eks. MPEG (og andre digital component-formater) på DVD'er, BD'er og til broadcast. Joint Video Team (JVT) har for flere år siden beskrevet problemet i dokumentet "Inter-plane Prediction for RGB Coding".
 
Det korte af det lange er: Ja - det er muligt, at TV'et har brug for en kalibrering - men ofte er problemet kildematerialet. Man kan naturligvis justere problemet væk - men det betyder så, at billedet får andre problemer: Hvis man fjerner grøn fra hvidbalancen bliver billedet for magenta - og så lider hudfarvene igen overlast. Brug i stedet noget rigtigt testmateriale til at teste farvekalibreringen.


Redigeret af bantam - 23-December-2010 kl. 15:51
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:

bantam, jeg vil hermed tillade mig at sige, jeg tror du tager fejl. NO OFFENSE!

Alle indgang signaler bliver ganget op til nærmeste hundrede på "100Hz" tv (LCD og PLASMA).
Det forklarer også, hvorfor man oplever et næsten flimmerfrit billede ved 60Hz og IFC slået til. Billedet flimrer betydeligt mere ved 50Hz og 24Hz med IFC slået FRA. Prøv at lægge mærke til det næste gang du sidder foran et VT20 tv, bantam.
bantam, hvis du får mulighed for at sætte dig foran et VT20 tv, og kigge efter, så meld venligst tilbage, så du selv kan se hvad vi snakker om.
Offence not taken... Men jeg har selv målt på VT20 (og G20) og resultatet er, at 60[Hz] kildemateriale afvikles ved 60[Hz]. 50[Hz] afvikles ved 100[Hz] hvis IFC er slået fra og ved 60[Hz] hvis IFC er slået til. 24p afvilkles ved 96[Hz] - men så vidt jeg husker TV'et bringes til at bruge 3:2-pulldown på 24p-materiale og så afvikles ved 60[Hz].


Redigeret af bantam - 23-December-2010 kl. 13:14
/lars
Til top
gposch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:

bantam, jeg vil hermed tillade mig at sige, jeg tror du tager fejl. NO OFFENSE!

Alle indgang signaler bliver ganget op til nærmeste hundrede på "100Hz" tv (LCD og PLASMA).
Det forklarer også, hvorfor man oplever et næsten flimmerfrit billede ved 60Hz og IFC slået til. Billedet flimrer betydeligt mere ved 50Hz og 24Hz med IFC slået FRA. Prøv at lægge mærke til det næste gang du sidder foran et VT20 tv, bantam.
bantam, hvis du får mulighed for at sætte dig foran et VT20 tv, og kigge efter, så meld venligst tilbage, så du selv kan se hvad vi snakker om.
Offence not taken... Men jeg har selv målt på VT20 (og G20) og resultatet er, at 60[Hz] kildemateriale afvikles ved 60[Hz]. 50[Hz] afvikles ved 100[Hz] hvis IFC er slået fra og ved 60[Hz] hvis IFC er slået til. 24p afvilkles ved 96[Hz] - men så vidt jeg husker TV'et bringes til at bruge 3:2-pulldown på 24p-materiale og så afvikles ved 60[Hz].

Hvordan måler du det?

Det giver bare ingen mening.

"50[Hz] afvikles ved 100[Hz] hvis IFC er slået fra og ved 60[Hz] hvis IFC er slået til."
 
Ok, så forklar, hvorfor 50Hz med IFC slået fra flimrer( dog ikke så kraftig som et rent 50Hz tv**), og 60Hz og IFC slået til er stort set flimmerfrit?? Det menneskelig øje oplever ikke flimmer først over ca. 85Hz.

**Var det PX80 eller X10'eren, hvor man kunne slå 100hz fra, så billedet blev vist i 50Hz, her kan jeg huske det flimrede det helt vildt.


Redigeret af gposch - 23-December-2010 kl. 13:28
LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 13:25
Jeg har en simpel sensor, der kan måle framerates på plasma-TV og CRT ved at lave en fourrier-analyse af signalet (på variationer i lysstyrken). Den virker formodentligt også på de nye LCD-TV med scanning backligt - men det har jeg ikke testet. Vi brugte samme sensor til at pinpoint'e problemet med 24p-afvikling på G10 (som afviklede 24p ved 60[Hz] i stedet for ved 96[Hz] indtil der kom en firmware-rettelse).
/lars
Til top
gposch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg har en simpel sensor, der kan måle framerates på plasma-TV og CRT ved at lave en fourrier-analyse af signalet (på variationer i lysstyrken). Den virker formodentligt også på de nye LCD-TV med scanning backligt - men det har jeg ikke testet. Vi brugte samme sensor til at pinpoint'e problemet med 24p-afvikling på G10 (som afviklede 24p ved 60[Hz] i stedet for ved 96[Hz] indtil der kom en firmware-rettelse).

OK, jeg bøjer mig :-)


LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)
Til top
maskus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 15:55

Det, du siger Bantam med farvefilteret i Hollywood-film er faktisk lidt nyt for mig. Jeg har dog selv kunne konstatere det ved egne øjne. Jeg blev særlig overrasket over Transformers, som jeg mener direkte er pumpet med farver. Men det forklarer ret godt min egen personlige mening om pumpede farver. Efter et kig på Transformers måtte jeg tilbage til Band of Brothers, der for mig er ekstrem flot farvemæssigt.

Martin Kusk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu